| UN 
CAS DE CONFLICTE EN EL CENTRE
 
 En els centres educatius es generen, 
com en tot indret en el qual es concentri gran quantitat de població, tensions 
i conflictes. En el cas dels centres educatius de secundària aquestes tensions 
i conflictes, per raó de l'edat dels alumnes, presenten tot sovint una 
intensitat que no es troba, en general, en les escoles d'educació primària. 
Hi ha diversos factors que contribueixen a això, entre els quals l'adolescència 
i l'heterogeneïtat d'alumnes i d'interessos a les aules.
 
 El curs 2003-4, 
com a part del projecte d'avaluació interna de centre, en el meu centre 
de treball varem endegar un estudi sobre la conflictivitat. A part de mesurar 
dades objectives sobre incidents, etc., ens preocupava la percepció que 
les parts involucrades en una situació de conflicte tenien dels fets. Hi 
ha estratègies que s'apliquen en relació amb la resolució 
de la conflictivitat, entre d'altres, la mediació, però allò 
que romania a la base amb què treballàvem era que, fins i tot en 
processos tals com ara la mediació, era necessari que hi hagués 
alguna cosa més bàsica que el propi procés de mediació, 
a saber, la comprensió dels fets que causaven el conflicte, i també 
la comprensió de les conseqüències que se'n podien derivar 
d'aquesta situació -i era aquí on la percepció que les diferents 
parts tenien dels fets es revelava crucial. Sense aquesta comprensió la 
mediació, pensàvem alguns, esdevenia estèril a llarg termini, 
perquè fàcilment es podrien reproduir situacions anàlogues 
a aquelles amb les quals abans s'havia ensopegat. Amb la comprensió, d'altra 
banda, se'n garantia l' efectivitat.
 
 Breu observació sobre la 
mediació
 Es podrà vincular l'estratègia que s'apunta 
aquí amb allò que alguns plantejaments sobre la mediació 
denominen enfocament conductual cognitiu i situen en l'àmbit de la prevenció 
de conflictes, més que en la seva resolució. Lluny d'aquesta catalogació 
dins l'àmbit de la prevenció, la idea de fons de la proposta és 
que la comprensió resulta fonamental també en la resolució 
de bona part de conflictes, en particular de tots aquells en els quals, bé 
per pròpia disposició inicial, bé per voler sortir d'una 
situació límit, els participants estan disposats a fer un esforç 
per reconstruir de manera raonada la situació. En situacions en les quals 
aquesta predisposició és inexistent, la present proposta no és 
viable. Ara bé, si en les diferents àrees curriculars s'incideix 
en animar els alumnes a usar la seva capacitat d'anàlisi crítica, 
molt probablement la majoria es veurà en disposició de fer-ho en 
qüestions com la que aquí ens ocupa, i també, és clar, 
en situacions enterament quotidianes.
 
  
    
 
 |