|  | APLICACIÓ 
DE LA PROPOSTA
 
 En el que segueix proposo una manera de desenvolupar 
els continguts anteriors que s'adiu a les directrius pròpies del pensament 
crític en les quals s'ha incidit en aquest treball, en particular en l'estructuració 
del contingut, de manera que allò que s'aprengui estigui fonamentat en 
tesis que li donin suport.
 
 Per a cada estadi es proposaran exercicis, en 
el ben entès que es tracta de mers exemples en aquesta direcció.
 
 
 Comprensió 
de la qüestió: 'jo sé que' versus 'a mi em sembla que'
 
 Què 
és el coneixement?
 
 Els alumnes usen sense dificultat l'expressió 
'jo sé que' i la distingeixen perfectament de l'expressió 'jo crec 
que' o 'a mi em sembla que'.
 
 La finalitat última del tema és 
mostrar als alumnes com, per poder dir que sabem alguna cosa, això és, 
per poder dir que alguna cosa és coneixement, cal que es donin una sèrie 
de condicions, cadascuna de les quals estarà, al seu torn, avalada per 
d'altres condicions. En últim terme que s'acceptin o no s'acceptin algunes 
d'aquestes condicions donarà lloc a diferents posicions davant del coneixement.
 
 El 
problema rau en el fet les nostres intuïcions preteòriques fallen: 
no és clar que puguem anomenar coneixement a allò que intuïtivament 
voldríem dir que ho és. En rigor, no és clar que, en un sentit 
estricte, puguem anomenar coneixement a alguna cosa.
 La situació de la 
qual partim (el context) és aquell en el qual l'alumne ha vist quins són 
els processos cognitius bàsics, en particular què és la percepció 
i què és la imaginació. 
 
 Comprensió
 PRIMER
 Comprensió 
del problema: distingir de manera preteòrica entre coneixement i creença.
 
 Mostrar 
com tothom sap què vol dir 'saber' i 'creure' d'una manera preteòrica. 
No es tracta ara de fer problemàtiques les nocions, sinó de començar 
a centrar la qüestió.
 
 | Bloc 
d'exercicis 1
 Exercici 1
 Escriu què entens per saber 
i què entens per creure.
 
 Exercici 2
 Escriu tres oracions 
en les quals utilitzis els verbs 'saber' i 'creure'. ¿Quina diferència 
hi ha entre totes dues accions?
 
 Exercici 3
 Escriu tres fets que 
sàpigues i tres fets que només creguis -però que no sàpigues, 
que tinguis algun dubte al respecte.
 
 Exercici 4
 Hi ha expressions 
que de vegades utilitzem en lloc de 'saber' i que tenen el mateix significat, 
com ara 'conec'. Escriu tres altres expressions que es puguin usar amb el mateix 
significat.
 
 Exercici 5
 Hi ha també altres expressions 
que de vegades utilitzem en lloc de 'creure', com ara 'em sembla que'. Escriu 
tres altres expressions que es puguin usar amb el mateix significat.
 | 
 ObservacionsAquests 
exercicis no han de presentar gran dificultats a alumnes de 1r de batxillerat.
 Els exercicis 2, 4 i 5 incideixen en el fet de la comprensió dels termes 
per mitjà del seu ús.
 L'exercici 3 pot fer aparèixer ja 
el conflicte entre 'saber alguna cosa' i 'creure que se sap alguna cosa, però 
no saber-la realment'. El problema com a tal apareixerà més endavant.
 
 SEGONComprensió 
del problema: distingir de manera preteòrica entre saber teòric 
i saber pràctic.
 
 Ens interessa centrar la discussió en el 
que anomenem saber teòric. Possiblement en el bloc d'exercicis 1 els alumnes 
hauran fet referència únicament a coneixements teòrics, però 
cal tenir present que hi ha també coneixements pràctics.
 
 En 
alguns exercicis, quan es planteja trobar diferències entre dos termes, 
pot ser important que els alumnes no sàpiguen quina mena de diferències 
són les que han de buscar. És un bon exercici que considerin diverses 
diferències, si n'hi ha més d'una, les valorin, i decideixin quina 
és la diferència pertinent per a l'exercici i en relació 
amb el tema que els ocupa. Aquesta decisió en alguns casos serà 
d'allò més evident, però en altres casos resultarà 
més complexa.
 
 | Bloc 
d'exercicis 2
 Exercici 6
 Explica la diferència, si n'hi 
ha, entre aquests parells d'accions:
 
 [1] sé bullir aigua // sé 
a quina temperatura bull l'aigua
 [2] sé fer funcionar un calefactor 
// sé com funciona un calefactor
 [3] sé jugar als escacs // 
conec les estratègies del joc d'escacs
 [4] sé com funciona el 
motor de combustió // sé reparar el motor de combustió d'un 
cotxe
 
 - En quins dels casos [1]-[4] de l'exercici anterior hi ha una dependència 
entre els dos coneixements aparellats?
 - En què consisteix aquesta 
dependència?
 - Són equivalents tots dos sabers? Se'n pot saber 
l'un, però no l'altre? Per què?
 
 Exercici 7
 És 
possible que algú sostingui coherentment [5]-[8]? Justifica en cada cas 
la teva resposta.
 Justifica en cada cas la teva resposta.
 
 [5] Sé 
com s'obre la caixa forta, però no la sé obrir.
 [6] No conec 
la ciutat, però sé arribar a casa teva.
 [7] No sé la 
recepta d'aquest plat, però sé cuinar-lo.
 [8] Sé com 
és la Mireia, però no la sé reconèixer.
 | 
 ObservacionsEn 
els casos en què hi hagi una dependència del coneixement pràctic 
respecte del teòric, convé observar que la dependència no 
treu que siguin coneixements de tipus diferent.
 
 Per mitjà dels exercicis 
6 i 7 es pretén que els alumnes apuntin la distinció entre saber 
teòric i saber pràctic, i que reflexionin sobre la possibilitat 
que hi pugui haver coneixement teòric sense coneixement pràctic 
-i també a l'inrevés.
 
 A l'exercici 7, l'enunciat [8] pot 
ser de difícil comprensió. Es pot il·lustrar amb el curiós 
cas dels sexadors de pollastres (reconeixen el sexe dels pollets amb un escassíssim 
marge d'error sense ser capaços de identificar exactament quin és 
el criteri que fan servir per discriminar-los).
 
 Elaboració 
de l'estructura
 TERCER
 Reconèixer els 
elements que hi ha involucrats en el coneixement teòric (en endavant amb 
'coneixement' em referiré sempre al coneixement teòric).
 
 Ens 
interessa que els alumnes s'adonin explícitament la relació que 
establim entre el coneixement, la creença i la veritat. Això ens 
portarà a introduir la caracterització platònica de coneixement. 
Ens permetrà també avançar en direcció a la reconstrucció 
de l'estructura del contingut que volem transmetre'ls.
 
 | Bloc 
d'exercicis 3
 Exercici 8
 ¿Diries amb propietat:
 
 (a) 
sé que la Terra és rodona?
 (b) sé que la Terra és 
quadrada?
 
 - Per què?
 - Què hauria de succeir perquè 
ho poguessis dir amb propietat?
 
 Exercici 9
 - Diries amb propietat:
 
 (a) crec que a Vallfogona de Riucorb hi ha un balneari?
 (b) crec que a 
Vallfogona de Riucorb no hi ha un balneari?
 
 - Per què?
 - Què 
hauria de succeir perquè ho poguessis dir amb propietat?
 
 Exercici 
10
 A Vallfogona de Riucorb hi ha un balneari. Digues quina és la 
teva reacció si haguessis de subscriure els enunciats (a) i (b) i per què.
 
 (a) Crec que a Vallfogona de Riucorb no hi ha un balneari.
 (b) Sé 
que a Vallfogona de Riucorb no hi ha un balneari.
 
 Exercici 11
 És 
possible que abans de llegir l'enunciat de l'exercici 9 mai no haguessis tingut 
coneixement que existia Vallfogona de Riucorb, i que abans de llegir l'enunciat 
de l'exercici 10 no tinguessis ni idea que allí hi ha un balneari. Així, 
abans de llegir-los,
 
 - ¿podries dir amb propietat 'sé que 
a Vallfogona de Riucorb hi ha un balneari'?
 - Per què?
 | 
 ObservacionsEs 
pretén que l'alumne arribi a la conclusió que hi ha dos requisits 
perquè alguna cosa sigui coneixement: que la creguem i que sigui vertadera; 
cap dels dos per separat no és suficient. Els quatre exercicis anteriors 
caminen en aquesta direcció.
 És important incidir en el contrast 
entre la situació des de la qual es parteix a les preguntes 9 i 10.
 
 QUARTDescobrir 
la caracterització tradicional (platònica) de coneixement.
 
 He 
insistit en el fet que una bona manera de mostrar la comprensió és 
per mitjà d'una paràfrasi. La paràfrasi l'havíem estructurada 
en dos passos o nivells:
 
 " primer, determinar quines són les 
idees que hem de reflectir-hi; i
 " segon, ordenar aquestes idees en forma 
de tesis primàries i tesis subordinades, determinant en cada cas la relació 
entre les unes i les altres.
 
 Primer, determinar les idees a reflectir. 
Aquestes idees són les que segueixen dels objectius 1-3 anteriors, que 
els alumnes haurien de ser capaços d'expressar de manera semblant a com 
segueix:
 
 " Hi ha dos tipus de coneixement, pràctic i teòric
 " 
Sabem (pràcticament) una cosa si la sabem fer
 " Sabem (teòricament) 
una cosa si sabem què és o com és
 " Saber és 
més potent que no pas creure
 " Puc creure coses que no sé
 "	
Per saber una cosa, l'he de creure
 " Per saber una cosa, aquesta cosa 
ha de ser vertadera
 
 Aquesta llista pot ser més o menys extensa, 
i s'hi poden afegir algunes afirmacions que se segueixen de les anteriors, com 
ara:
 
 " Si una cosa és vertadera, la seva contrària no 
ho pot ser (principi de no contradicció)
 " No podem saber dues 
coses contràries l'una respecte de l'altra
 
 Segon, ordenar aquestes 
idees. L'ordre de les afirmacions ha de ser en virtut de la seva connexió, 
en el ben entès que el que ens ocupa és fixar què entenem 
per coneixement (teòric). Una possibilitat seria la següent:
 
 | (TESI 
PRINCIPAL 1): Hi ha dos tipus de coneixement, pràctic i teòric.\(MATISACIÓ 
2): Tots dos coneixements depenen un de l'altre.
 \(MATISACIÓ 
3): Es pot tenir un d'aquests coneixements sense tenir-ne l'altre.
 (TESI 
PRINCIPAL 4): Sabem (teòricament) una cosa si la creiem i és vertadera.\(SUPORT 
5): Si no creiem una cosa, no la podem saber.
 \(SUPORT 
6): Si una cosa no és vertadera, no la podem saber.
 \(MATISACIÓ 
7 ): Si crec una cosa que no és vertadera, això s'anomena 'creença'.
 \(CONSEQÜÈNCIA 8): No podem saber 
dues coses contràries l'una respecte de l'altra
 \(CONSEQÜÈNCIA 
9): Si una cosa és vertadera, la seva contrària no ho pot ser
 (principi 
de no contradicció)
 | 
 I, un cop redactat, serà 
alguna cosa semblant a:
 | Hi 
ha dos tipus de coneixement, pràctic i teòric, que sovint depenen 
l'un de l'altre (encara que l'un és possible sense l'altre). Per saber 
una cosa cal que la creguem i que sigui vertadera. Si creiem alguna cosa que no 
és vertadera, aleshores és una mera creença (no pot ser coneixement). 
Si alguna cosa és vertadera, però que nosaltres no creiem, aleshores 
no la sabem. Si una cosa és vertadera, aleshores la seva contrària 
és falsa, perquè no podem saber dues coses contràries l'una 
respecte de l'altra.41 | 
 Fins 
aquí tot el que hem fet ha estat arribar a concretar un contingut teòric 
a partir de les intuïcions sobre què és i què no és 
coneixement.
 És clar que podríem haver començat donant 
als alumnes una caracterització com la del paràgraf anterior. En 
realitat el paràgraf anterior és una versió del que els alumnes 
poden trobar en els llibres de text. El procediment seguit vol aconseguir que 
siguin els propis alumnes els qui arribin a aquest contingut per mitjà 
de la reflexió sobre qüestions i exercicis concrets, de manera que 
el contingut que el professor aporti proporcioni el marc teòric quan els 
alumnes ja hagin dut a terme una reflexió al respecte, que hagin estat 
ells els responsables de la reconstrucció de l'estructura en què 
es fonamenta el contingut.
 
 En últim terme, pot no ser metodològicament 
decisiu fer el recorregut en una direcció o en una altra (tot dependrà 
de les matèries i dels casos concrets). Però el que sí és 
essencial és que finalment s'hagi fet el recorregut sencer, començant 
per una direcció o per l'altra, de les tesis a les raons que suporten les 
tesis, i de les raons que suporten les tesis a les tesis.
 
 Fixem-nos que 
els exercicis proposats tenien com a finalitat que l'alumne tingués al 
seu abast raons en suport de cadascuna de les tesis que hem inclòs en l'explicació. 
Aquests exercicis podien ser, és clar, diferents, i més complets 
que no pas els que de manera indicativa es suggereixen aquí.
 
 Així:
 
 " 
per sostenir la TESI PRINCIPAL 1 he proposat els exercicis 6 i 7;
 " per 
sostenir la TESI PRINCIPAL 4 tenim les clàusules de SUPORTS 3 i 4;
 " 
per sostenir les clàusules de MATISACIÓ 2 i 3 he proposat els exercicis 
6 i 7;
 " per sostenir la clàusula de SUPORT 5 he proposat l'exercici 
9, 10 i 11;
 " per sostenir la clàusula de SUPORT 6 he proposat 
l'exercici 8;
 " per sostenir la clàusula de MATISACIÓ 7 
he proposat els exercicis 2, 3, 5 i 8;
 " la CONSEQÜÈNCIA 8 
se segueix de la TESI PRINCIPAL 4 i de la CONSEQÜÈNCIA 9 (el principi 
de no contradicció).
 
 No és irrellevant tenir present que, 
com veurem més endavant, les raons en suport de les diferents tesis podran 
ser posades en qüestió.
 
 | Bloc 
d'exercicis 4
 Exercici 12
 Llegeix el següent text de Plató, 
un filòsof grec que va viure a cavall entre els segles V-IV aC.
 TEETET: 
Aquesta és una distinció, Sòcrates, que he sentit fer a algú 
altre, però que havia oblidat. Deia que l'opinió vertadera, combinada 
amb la raó, era coneixement; però que l'opinió sense raó 
queia fora de l'esfera del coneixement; i que les coses de les quals no hi ha 
una explicació racional no es poden conèixer -aquesta va ser l'expressió 
particular que fa fer servir-, i que les coses que tenen una raó i una 
explicació sí es poden conèixer. Plató: 
Teetet (201d)(traduït de la versió anglesa de Benjamin
 Jowet 
a http://classics.mit.edu/Plato/theatu.html).
 en aquest context:
 opinió vertadera = creença vertadera
 explicació racional = explicació raonada, explicació per 
a qual tenim una raó
 
 - Segons el text, ¿quines són 
les condicions que s'han de donar perquè hi hagi coneixement?
 
 Exercici 
13
 Finalment, què diries que és el coneixement? I la creença? 
Distingiries diferents tipus de coneixement? Per què? Fes un esquema que 
inclogui tota la informació al respecte que consideris rellevant.
 
 Exercici 
14
 Redacta l'esquema anterior, atenent a les connexions entre les diferents 
clàusules de l'esquema. En la redacció han d'aparèixer necessàriament 
les expressions 'coneixement', 'creença', 'justificació' i 'veritat'.
 | 
 ObservacionsL'exercici 
12 introdueix la noció tradicional platònica de coneixement (que, 
per cert, Plató rebutja en el Teetet per raons que ara no vénen 
al cas). En aquest text els alumnes poden observar una caracterització 
semblant a la que ells mateixos hauran arribat.
 
 En els exercicis 13 i 14 
es vol que els alumnes expliquin amb les seves pròpies paraules la manera 
com han entès els continguts, això és, que n'elaborin una 
paràfrasi. L'important no és que tots redactin textos idèntics, 
sinó que en els textos que redactin articulin correctament la dependència 
entre les diferents tesis. És menys important que oblidin algun contingut, 
que no pas que no els vinculin adequadament.
 
 Anàlisi 
de l'estructura
 El que pretenem ara és dur a terme una anàlisi 
crítica de la caracterització.
 
 Ja sabem que la caracterització 
de coneixement de què ara disposen els alumnes és qüestionable. 
En realitat, i a diferència del que succeeix amb les matemàtiques, 
o amb algunes parcel·les de les ciències socials (els dos altres 
àmbits exemplificats aquí), hi ha qüestions en filosofia que 
no tenen una resposta independent de la informació de partida que estiguem 
disposats a acceptar. Aquesta n'és una.
 
 Del que es tracta, per tant, 
és d'aconseguir que els alumnes siguin capaços d'adonar-se'n que 
la definició plausible que fins ara havien acceptat pot ser posada en qüestió 
de diferents maneres, i que les principals posicions que trobem en la història 
del pensament respecte del coneixement no són posicions ad hoc que hagin 
de memoritzar sense més, sinó que deriven de l'acceptació 
o no d'alguns d'aquests supòsits. Entendre això comporta comprendre 
les diferents principals posicions.
 
 D'acord amb l'esquema que havíem 
adoptat per a l'anàlisi de l'estructura, centrarem l'atenció en 
les condicions necessàries i suficients que s'han de donar per poder parlar 
de coneixement. La idea de fons és qüestionar si les dues condicions 
més fonamentals perquè alguna cosa sigui coneixement, a saber, que 
creguem en ella de manera justificada, i que sigui vertadera, són suficients 
i necessàries per poder parlar de coneixement. Així, si quan es 
donen totes dues condicions tenim coneixement, seran suficients. Si quan manca 
alguna d'elles ja no tenim coneixement, seran també necessàries.
 
 
 CINQUÈ
 Observar 
els problemes d'aquesta caracterització en funció de com interpretem 
la noció de veritat. Veritat i certesa.
 
 Un primer pas és 
mostrar que les conclusions a què havíem arribat poden no ser vertaderes. 
Un primer problema consisteix a determinar quan es donen, de fet, les dues condicions 
estipulades perquè alguna cosa sigui coneixement. En particular, la qüestió 
com podem determinar amb certesa, si és que podem, que alguna cosa és 
vertadera. Si aquest fos el cas, creure justificadament en alguna cosa vertadera 
seria necessari per parlar de coneixement, però no seria suficient. En 
conseqüència, la tesi que havíem adoptat no seria vàlida.
 Recordem 
que allò que volem és posar a l'abast dels alumnes els elements 
necessaris perquè arribin a aquesta conclusió, forçant-los 
a fer-se les preguntes oportunes, abans que anticipar-los la resposta.
 
 Hi 
ha diverses maneres d'introduir el dubte, diferents pel que fa al grau de dubte 
que introdueixen, des del més dèbil fins al més radical.
 
 Els 
exercicis 15, 16 i 17 introdueixen dubtes (en diferent grau) pel que fa a les 
condicions garanteixen el coneixement, en el sentit que és difícil, 
si possible, determinar quan es donen.
 
 
 | Bloc 
d'exercicis 5
 Exercici 15
 Considera les següents situacions 
impossibles (per anacròniques), això és, un diàleg 
entre Ptolomeu (que va viure al segle IV) i tu (que vius al segle XXI).
 
 PTOLOMEU: 
Sé que la Terra és esfèrica, es troba el centre de l'univers, 
i que el Sol gira al voltant seu.
 TU: Sé que la Terra és esfèrica, 
no és el centre de l'univers, i que gira al voltant del Sol.
 
 " 
Si tant tu com Ptolomeu empreu correctament el verb 'saber', ¿quin problema 
sorgeix amb la caracterització de coneixement?
 " Si Ptolomeu no 
sabia, aleshores, ¿què diries que feia?
 " És possible 
que tu pensis que saps, i que pensis que Ptolomeu no sabia; què creus que 
pensaria Ptolomeu respecte dels primers pensadors que sabien que la Terra era 
plana? Té sentit dir que Ptolomeu sabia més que aquells pensadors?
 
 Exercici 16
 Considera els següents textos de Plató (Teetet) 
i de Descartes (Discurs del Mètode, part IV), un filòsof francès 
que va viure en el segle XVII.
 
 TEXT 1
 
 SÒCRATES: 
Veus una altra qüestió que podríem discutir sobre aquests fenòmens, 
en particular sobre somiar i estar despert?
 TEETET: Quina qüestió?
 SÒCRATES: 
Una qüestió que penso que has hagut de sentir demanar a molta gent: 
"Com es pot determinar si en aquest precís moment estem dormint, i 
tots els nostres pensaments són un somni; o si estem desperts, i parlem 
els uns als altres en estat de vigília?"
 TEETET: Certament, 
Sòcrates, no sé com es pot provar una cosa i no pas l'altra, perquè 
en tots dos casos els fets es corresponen de manera precisa; i no hi ha cap dificultat 
a suposar que durant tota aquesta discussió hem estat parlant l'un a l'altre 
en un somni; i quan en un somni semblem estar explicant somnis, la semblança 
entre tots dos estats és força sorprenent.
 SÒCRATES: 
Veus, doncs, com sorgeix amb facilitat el dubte sobre la realitat dels sentits, 
atès que fins i tot pot haver-hi dubte al respecte de si estem desperts 
o en un somni. I com que el nostre temps està igualment dividit entre dormir 
i estar desperts, en qualsevol esfera d'existència l'ànima sosté 
que els pensaments presents a la nostra ment en cada moment són veritat; 
i durant la meitat de les nostres vides sostenim la veritat d'una meitat, i durant 
l'altra meitat, la de l'altra, i confiem igualment en totes dues.
 
 Plató: 
Teetet(traduït de la versió anglesa de Benjamin Jowet
 a 
http://classics.mit.edu/Plato/theatu.html).
 TEXT 
2
 Ja feia temps que havia observat que, pel que fa als costums, cal 
a vegades seguir opinions que un sap que són ben poc segures talment com 
si fossin indubtables, com ja he dit abans; però, atès que aleshores 
desitjava dedicar-me només a la recerca de la veritat, vaig pensar que 
em calia fer precisament el contrari i rebutjar com a absolutament fals tot allò 
en què pogués imaginar el més petit dubte, per tal de veure 
si després d'això quedava en la meva convicció alguna cosa 
que fos completament indubtable. Així, com que els sentits a vegades ens 
enganyen, vaig voler suposar que no hi havia res que fos tal com ells ens ho fan 
imaginar. I, com que hi ha homes que es confonen tot raonant, fins i tot en les 
matèries més simples de la geometria, i hi cometen paralogismes, 
pensant que jo estava tan exposat a equivocar-me com qualsevol altre, vaig rebutjar 
com a falsos tots els raonaments que abans havia tingut per demostracions. I, 
en fi, considerant que tots els pensaments que tenim estant desperts ens poden 
venir també quan dormim, sense que llavors n'hi hagi cap que sigui veritat, 
vaig decidir fingir que totes les coses que fins aleshores havien entrat en el 
meu esperit no eren pas més veritables que les il·lusions dels meus 
somnis.42
 
 Respecte de tots dos textos:
 
 " 
Indica les idees que reconeguis en el text.
 " Estructura les idees del 
text.
 " Escriu el text amb les teves pròpies paraules. L'explicació 
ha de recollir l'estructura del text pel que fa a la connexió i al tipus 
de connexió entre les diferents idees.
 " Compara els arguments 
que es donen en tots dos textos.
 " ¿Diries que és assenyada 
la posició de Descartes? ¿A on sembla conduir aquesta posició, 
pel que fa al coneixement?
 
 Exercici 17
 Considera el següent 
text de J. Pollok:
 
 Tot va començar una nit freda de dimecres. Estava 
sol en la meua oficina mirant la pluja caure en els carrers desèrtics, 
quan va sonar el telèfon. Era la dona d'Harry, semblava aterrida. Estaven 
sols en el seu apartament, sopant més aviat tard, quan de sobte la porta 
es va obrir i sis encaputxats van entrar en l'habitació. Els homes anaven 
armats i van obligar Harry i Anne a tombar-se boca per avall en el sòl 
mentre rebuscaven en les butxaques d'Harry. Quan van trobar el seu permís 
de conduir, un d'ells va examinar detingudament la cara d'Harry, comparant-la 
amb la fotografia oficial i va mussitar "És ell!". El cap dels 
intrusos va traure una xeringa hipodèrmica i va injectar alguna cosa a 
Harry que li va fer perdre la consciència quasi a l'instant. Per alguna 
raó a Anne només la van lligar i emmordassar. Dos d'ells van deixar 
l'habitació i van tornar amb una llitera i bates blanques. Van posar Harry 
sobre la llitera i, vestits amb les seues bates blanques, el van arrossegar fora 
de l'apartament, i van deixar Anne estesa a terra. Anne va aconseguir, no obstant 
això, arrossegar-se fins a la finestra a temps de veure com posaven Harry 
en una ambulància i se'l portaven.
 
 Quan em va telefonar, Anne estava 
destrossada. Li havia costat diverses hores alliberar-se dels seus lligams i, 
després, va cridar la policia. Per a la seua consternació, en comptes 
de policies uniformats van arribar dos oficials vestits de paisà i, sense 
examinar l'escena, li van dir que no podien fer res i que si Anne sabés 
el que li convenia, mantindria la boca tancada. Si armava rebombori, llavors dirien 
que era una psicòtica i no tornaria a veure el seu marit mai més.
 No sabent què fer, Anne em va cridar. Va tenir la tranquil·litat 
suficient com per anotar el nombre de l'ambulància i no em va costar molt 
saber que pertanyia a una clínica privada situada als afores de la ciutat. 
En arribar a la clínica em va sorprendre veure-la tancada com una fortalesa. 
Hi havia guàrdies a la porta i estava envoltada per una muralla. El meu 
entrenament en grups de comando em va servir per sortejar la muralla de set metres 
d'alt, esquivar el filat i silenciar els gossos que vaig trobar a l'altre costat. 
Les finestres del pis de baix estaven protegides amb barrots, però em vaig 
encimbellar per una canonada de desguàs i em vaig introduir per una finestra 
que algú havia deixat oberta en el segon pis. Em vaig trobar en un laboratori. 
Vaig sentir sons esmorteïts en la porta del costat, vaig mirar a través 
del forat del pany, i vaig veure el que semblava ser un quiròfan completíssim 
i un equip de cirurgians treballant sobre Harry. Estava tapat amb un llençol 
des del coll cap avall i semblava tenir connectats tubs i cables. Em vaig esglaiar 
en adonar-me que li havien llevat la part de dalt del crani. Per a la meua desesperació, 
un dels cirurgians es va acostar a la part oberta del cap d'Harry i li va extraure 
el cervell, col·locant en el seu lloc una casserola d'acer inoxidable. 
Els tubs i cables que havia advertit abans estaven connectats ara al cervell sense 
cos.
 
 Els cirurgians van portar acuradament la massa sanguinolenta a un 
recipient i la van dipositar allí. El meu primer pensament és que 
havia ensopegat amb un grup de satànics futuristes que fruïen amb 
la vivisecció. El meu segon pensament va ser que Harry era un agent d'assegurances. 
Tal vegada aquesta era la manera de compensar els increments injustos en les primes. 
Si feren açò totes les nits dels dimecres, les primes no serien 
més altes del que pertoca!.
 Les meues especulacions es van veure interrompudes 
quan els llums es van encendre de sobte en el meu fosc racó i em vaig trobar 
mirant al grup més terrorífic de metges que havia vist en la meua 
vida. Em van portar a l'habitació del costat i em van tombar en la taula 
d'operacions. Vaig pensar "Ara em toca a mi!". Els metges es van reunir 
a l'altre costat de l'habitació, però no vaig poder girar el meu 
cap prou com per veure el que feien. Estaven murmurant entre ells, probablement 
decidint el meu destí. Es va obrir una porta i vaig sentir una veu de dona. 
L'actitud deferent dels metges malvats deixava clar qui era el cap. Em vaig estirar 
per veure qui era la dona misteriosa, però es va escapar del meu camp de 
visió. Més tard, per a la meua sorpresa, es va acostar a mi i em 
vaig adonar que era la meua secretària, Margot. Vaig començar a 
desitjar haver-li fet, malgrat tot, un regal pel Nadal.
 
 Era Margot, però 
una Margot diferent de la que havia conegut fins ara. Estava embriagada amb els 
vapors de la seua autoritat quan es va inclinar sobre mi: "Bé Mike, 
et creies molt llest perseguint a Harry fins a la clínica", va dir. 
Fins i tot ara tenia la veu més sexy que mai havia sentit, però 
jo no estava pensant en això realment. Va seguir, "Tot era un truc 
per portar-te ací. Has vist el que li ha passat a Harry. No està 
realment mort, saps. Aquests cavallers són els millors neurocientífics 
del món en l'actualitat. Han desenvolupat una tècnica quirúrgica 
per mitjà de la qual extrauen el cervell del cos, però el mantenen 
viu en una cubeta amb nutrients. La Direcció General d'Aliments i Drogues 
no aprovaria aquesta tècnica, però ja escarmentaran. Has vist tots 
els cables que van al cervell d'Harry? El connecten amb un poderós ordinador. 
L'ordinador controla les eixides del seu còrtex motor i subministra l'input 
al seu còrtex sensorial de tal manera que a Harry tot li sembla perfectament 
normal. L'ordinador produeix una vida mental fictícia que encaixa perfectament 
amb la seua vida passada de tal manera que ell no s'adona que li haja passat res 
en absolut. Ell pensa que ara s'està afaitant i preparant-se per anar a 
l'oficina... Però, de fet, no és més que un cervell en una 
cubeta."
 
 "Quan perfeccionem la nostra tècnica buscarem 
el cap de la Direcció General d'Aliments i Drogues, però necessitàvem 
abans alguns subjectes experimentals. Harry va ser fàcil. A fi de provar 
el nostre ordinador necessitàvem algú que portés una vida 
més interessant i variada -Algú com tu!". Vaig començar 
a retòrcer-me. Els cirurgians s'amuntegaven al meu voltant i em miraven 
amb ulls quallats de males intencions. El que tenia una pinta més bèstia 
de tots, un home amb la cara marcada i un ull de vidre mirant per de sota del 
pèl negre, brandava un bisturí en les seues mans encara ensangotades 
i mirava com si amb prou feines pogués contenir la seua excitació. 
No obstant, Margot, em va mirar i em va murmurar amb una veu increïble, "Estic 
segura que penses que ara t'operarem a tu i et traurem el cervell com hem fet 
amb Harry, veritat?. No tens res pel que preocupar-te. No et traurem el cervell. 
Ja l'hem fet -¡el vam fer fa tres mesos!".
 
 Amb això 
em van deixar partir. De seguida em vaig trobar a la meua oficina. Per alguna 
raó no he parlat d'açò amb ningú. No m'atrevesc. Em 
turmenta la sospita que sóc realment un cervell en una cubeta i que tot 
el que veig al meu voltant són els capritxos d'un ordinador. Després 
de tot, com podria saber-ho? Si l'ordinador funciona correctament, faça 
el que faça, tot semblarà normal. Potser res del que veig és 
real. M'estic tornant boig. He estat pensant a tornar a la clínica voluntàriament 
i demanar-los que em lleven el cervell per estar segur almenys d'això!.
 J. Pollok: Contemporary Theories of Knowledge 43
 " 
Indica les idees que reconeguis en el text." Estructura les idees del 
text.
 " Escriu el text amb les teves pròpies paraules. L'explicació 
ha de recollir l'estructura del text pel que fa a la connexió i al tipus 
de connexió entre les diferents idees.
 " Hi ha algun fet que puguis 
adduir per fer sortir del seu dubte al protagonista d'aquesta història? 
Per què?
 " ¿Penses que el teu cas pot ser semblant al del 
protagonista d'aquesta història? Justifica la teva resposta.
 | 
 ObservacionsLa 
primera pregunta de l'exercici 15 condueix a l'alumne a un dilema: o bé 
tots dos saben, o bé la caracterització de coneixement no pot estar 
bé (perquè infringiria la CONSEQÜÈNCIA 8 (No podem saber 
dues coses contràries l'una respecte de l'altra), que se segueix de TESI 
PRINCIPAL 4 (sabem (teòricament) una cosa si creiem aquesta cosa i a més 
és vertadera) i de la CONSEQÜÈNCIA 9 (el principi de contradicció). 
En la resolució d'un dilema cal valorar quines raons tenen més pes 
per descartar una de les parts i mantenir la que es troba en millor situació. 
En qualsevol cas, resulta que la TESI PRINCIPAL 4 no es pot acceptar sense acceptar 
també els inconvenients que se'n segueixen.
 
 En els textos 16 i 17 
s'introdueix el dubte al respecte de si tenim alguna manera de determinar amb 
certesa què és veritat i, de retruc, què podem creure de 
manera justificada.
 
 A part dels textos 16 i 17, hi ha altres textos i films 
que introdueixen el dubte radical a propòsit de si podem conèixer. 
Altres opcions rellevants: Calderón de la Barca: La vida es sueño, 
on Segismundo confon part de la vigília amb somni -de manera semblant, 
el film El show de Truman (dir. Peter Weir, 1998); o modernes versions 
del dubte cartesià, com ara el film Matrix.
 
 SISÈObservar 
com alguns d'aquests problemes condueixen a la distinció veritat formal 
/ veritat empírica; coneixement formal / coneixement empíric.
 
 A 
l'hora de determinar quan una cosa és veritat s'estableix la distinció 
entre veritat empírica i veritat formal. Més endavant això 
haurà de permetre que l'alumne se n'adoni de per què les veritats 
de les ciències formals romanen mentre que les de les ciències empíriques 
varien. També més endavant això haurà de permetre-li 
correlacionar la deducció, en general, amb les ciències formals, 
i la inducció, en general, amb les ciències empíriques. Finalment, 
i també més endavant, això li haurà de permetre entendre 
per què les veritats en les ciències empíriques són 
provisionals.
 
 És rellevant que se n'adoni que la veritat empírica 
és la que està en qüestió en la majoria de les nostres 
afirmacions quotidianes.
 
 El problema de la veritat empírica ha de 
permetre introduir la distinció entre veritat i certesa.
 
 | Bloc 
d'exercicis 6
 Exercici 18
 Hem dit que sabem una cosa quan la creiem 
i aquesta cosa és vertadera. Fixa't en els següents enunciats:
 
 a. 
El triangle rectangle de la pàgina 37 del llibre de dibuix té tres 
angles.
 b. El triangle rectangle de la pàgina 37 del llibre de dibuix 
té dos angles aguts.
 c. El triangle rectangle de la pàgina 37 
del llibre del llibre de dibuix té 35,6 cm2.
 d. El triangle rectangle 
de la pàgina 37 del llibre del llibre de dibuix és de color vermell.
 
 Imagina't 
que tots són quatre són veritat.
 Pensa ara el següent:
 " 
¿pots imaginar alguna situació en la qual a i b fossin falsos?
 " 
¿pots imaginar alguna situació en la qual c i d fossin falsos?
 
 Exercici 
19
 A l'exercici 15 has vist que Ptolomeu creia que sabia que la Terra 
era al centre de l'univers, però que en realitat no ho sabia. Ptolomeu 
feia astronomia. ¿Li pot passar el mateix a un matemàtic?
 
 ¿Pot 
un matemàtic deduir sense error un teorema i després, malgrat tot, 
l'experiència mostrar-li que estava equivocat? Per què?
 | 
 ObservacionsTots 
dos exercicis pretenen introduir dos àmbits diferents, pel que fa a la 
veritat i al coneixement, formal i empíric.
 
 SETÈAdonar-se'n 
de quins són els límits del coneixement.
 
 Què és 
el que és necessari perquè puguem parlar de coneixement? Què 
és el que és suficient? Tinguem present la tesi que està 
en qüestió i les tesis que havíem adduït en el seu suport, 
que repeteixo aquí.
 
 TESI PRINCIPAL 4- Sabem (teòricament) 
una cosa si creiem aquesta cosa i, a més, és vertadera
 \[SUPORT 
5] si no creiem una cosa, no la podem saber
 \[SUPORT 
6] si una cosa no és vertadera, no la podem saber
 
 Les clàusules 
de SUPORT 5 i 6 són condicions necessàries perquè hi hagi 
coneixement i, conjuntament, també són condicions suficients perquè 
hi hagi coneixement.
 
 Cal que els alumnes facin dues coses:
 
 " 
que qüestionin si efectivament les clàusules de SUPORT 5 i 6 són 
necessàries;
 " que qüestionin si efectivament les clàusules 
de SUPORT 5 i 6 són suficients.
 
 | Bloc 
d'exercicis 7
 Exercici 20
 Suposa't la següent situació: 
el Sergi habitualment menteix (és un mentider compulsiu). Avui t'ha dit 
que és el seu aniversari i que et convida a sopar, però tu no et 
creus que sigui el seu aniversari. Resulta, però, que efectivament avui 
és el seu aniversari. Ell t'ho ha dit (i t'ha dit la veritat) però 
tu no t'ho has cregut.
 
 " ¿Diries que saps que avui és 
el seu aniversari? Per què? (Pensa-ho, si vols, d'aquesta manera: si algú 
et demana '¿Saps si avui és l'aniversari del Sergi?', ¿què 
li diries?)
 
 Exercici 21
 Suposa't la següent situació: 
has sortit de casa de pressa i t'has oblidat el llibre de socials al damunt l'escriptori 
de la teva habitació. Sense que tu te n'adonis, però, el teu germà 
petit, que també estudia a l'institut, l'ha agafat i l'ha posat a la seva 
motxilla. Quan arribes al centre te n'adones de l'oblit i exclames: "El llibre 
de socials! Sé que és damunt l'escriptori de la meva habitació".
 
 " Ho saps? Per què?
 
 Exercici 22
 Imagina't 
la següent situació: és dijous, llences a l'aire una moneda 
i quan cau damunt la taula la cobreixes amb la mà abans de mirar si ha 
sortit cara o creu. Donat que és dijous, i fins ara els dijous sempre que 
has llençat una moneda a l'aire ha sortit creu, dius el següent: "Crec 
que ha sortit creu". Aixeques la mà, mires, i efectivament havia sortit 
creu.
 
 " Abans d'aixecar la mà, a més a més de 
creure-ho, ¿ho sabies? ¿Per què?
 
 Exercici 23
 Suposa't la següent situació: entres a l'aula i veus una professora 
nova que coneixes d'alguna altra ocasió. Li dius al teu amic Miquel: "Sé 
que aquesta professora es diu Anna". Això no obstant, estàs 
equivocada, en realitat mai no havies vist a aquesta professora (era una altra 
que se li semblava). Malgrat tot, resulta que és veritat que aquesta professora 
es diu Anna.
 
 " ¿Podem dir que ja ho sabies (tu ho creies i, 
a més, és veritat)? Per què?
 | 
 ObservacionsEls 
exercicis 20 i 21 tenen com a finalitat mostrar que les clàusules de SUPORT 
5 i 6 són condicions necessàries perquè hi hagi coneixement. 
En efecte, a l'exercici 20 la clàusula de SUPORT 5 no es compleix; i a 
l'exercici 21 la clàusula de SUPORT 6 no es compleix. En tots dos casos 
diríem que no es produeix coneixement.
 
 Els exercicis 22 i 23 tenen 
com a finalitat mostrar que, a més de creure alguna cosa i que aquesta 
cosa sigui vertadera, cal que hi hagi algun(s) altre(s) tipus(s) de connexió 
perquè diem que sabem realment alguna cosa. Així, les clàusules 
de SUPORT 5 i 6 són condicions necessàries perquè hi hagi 
coneixement, però no són suficients. La qüestió és 
com determinar quines poden ser aquestes condicions que falten (creure per raons 
suficientment justificades, indicis suficients per a les nostres creences, etc.).
 
 Elaboració 
de la resposta
 
 VUITÈ
 Reconèixer 
les diferents actituds que es poden donar davant la possibilitat del coneixement.
 
 En 
base al que s'ha vist fins ara, l'esquema que els alumnes hauran hagut de desenvolupar 
inclourà almenys les següents tesis bàsiques a les quals de 
ben segur tots hauran arribat:
 
 | TESI 
PRINCIPAL 4- Sabem (teòricament) una cosa si creiem aquesta cosa i, a més, 
és vertadera\[SUPORT 5] si no 
creiem una cosa, no la podem saber
 \[SUPORT 
6] si una cosa no és vertadera, no la podem saber
 | 
 El 
següent pas és mostrar com les tesis en suport de la TESI PRINCIPAL 
4 poden ser posades en qüestió, i que qüestionar-les o no qüestionar-les 
dóna lloc a les principals posicions pel que fa al coneixement.
 És 
possible fer aquesta anàlisi amb tant detall com es vulgui segons les raons 
per les quals podem no acceptar les clàusules de SUPORT 5 i 6. La possibilitat 
d'aprofundir amb més o menys detall cadascuna d'aquestes qüestions 
s'aplica, val a dir-ho, per a qualsevol dels continguts, sempre i quan l'aprofundiment 
en qüestions no fonamentals per al nivell de la matèria no vagi en 
detriment de la no comprensió.
 
 Així, per exemple, en aquest 
cas particular:
 
 | TESI 
PRINCIPAL 4- Sabem (teòricament) una cosa si creiem aquesta cosa i, a més, 
és vertadera\[SUPORT 5] si no 
creiem una cosa, no la podem saber
 OBJ 
==> No és possible creure res justificadament de forma absoluta
 
 Contra OBJ - sí és possible, algunes coses estan justificades 
per si mateixes ==> FONAMENTISME
 
 Contra OBJ - sí és possible, 
la justificació és interdependent
 ==> COHERENTISME
 
 Contra 
OBJ - sí és possible, la justificació l'obtenim per introspecció
 ==> INTERNALISME
 
 Altres opcions:
 
 No cal justificació: 
basta la connexió causal entre el món i la creença
 ==> 
EXTERNALISME
 
 La creença justificada és possible, però 
no basta
 ==> CASOS GETTIER
 
 \[SUPORT 
6] si una cosa no és vertadera, no la podem saber
 \OBJ 
==> No és possible saber quan alguna cosa és vertadera ==> 
ESCEPTICISME
 
 Contra OBJ - versions deflacionistes de la veritat
 ==> 
RELATIVISME (1)
 
 Contra OBJ - veritat en relació amb sistemes epistèmics
 ==> RELATIVISME (2)
 
 PARADOXES en relació amb la possibilitat 
del coneixement
 | 
 Cadascuna de les distincions anteriors 
es pot introduir aplicant criteris anàlegs als dels exercicis anteriors.
 Els 
exercicis d'aquest bloc poden ser molt diversos, depenent del grau de profunditat 
amb què vulguem desenvolupar el tema alhora que en puguem garantir la comprensió.
 
 En aquests exercicis es pot fer també referència als moments 
històrics en què sorgeixen les diferents posicions. El fet que l'alumne 
arribi a entreveure determinades possibilitats, i després les vegi reflectides, 
de manera teòrica i ben delimitada, en la història del pensament, 
és, en general, una raó per a trobar un sentit a l'estudi d'aquestes 
qüestions en la història del pensament i sentir-s'hi vinculat.
 
 Proposo 
simplement tres exercicis a tall d'exemple.
 
 | Bloc 
d'exercicis 8
 Exercici 24
 Reprenem el diàleg de l'exercici 
15 entre Ptolomeu i tu. 15. El diàleg era el següent:
 
 PTOLOMEU: 
Sé que la Terra és esfèrica, es troba el centre de l'univers, 
i que el Sol gira al voltant seu.
 TU: Sé que la Terra és esfèrica, 
no és el centre de l'univers, i que gira al voltant del Sol.
 
 " 
Ja havia quedat clar que Ptolomeu no sabia. I tu, podem dir que tu sí que 
saps? Per què?
 " Què es podria dir des d'una posició 
escèptica respecte del que tu dius que saps?
 
 Exercici 25
 Considerem 
el següent text de Thomas Nagel, que reprodueix un argument clàssic 
contra el relativisme:
 
 (...) l'afirmació "Tot és subjectiu" 
no pot tenir sentit, perquè l'afirmació mateixa ha de ser, o bé 
subjectiva, o bé objectiva. Ara bé, no pot ser objectiva, perquè 
en aquest cas si fos vertadera seria, al seu torn, falsa. I no pot ser subjectiva, 
perquè aleshores no permetria descartar cap afirmació objectiva, 
en particular tampoc l'afirmació que la mateixa afirmació en qüestió 
és objectivament falsa.
 
 " D'acord amb el que es diu en el text, 
té sentit el relativisme? Per què?
 " Creus que es podria 
defensar d'aquesta acusació un relativista? Si sí, com? Si no, per 
què no?
 
 Exercici 26
 Explica en un breu assaig les qüestions 
bàsiques (punts principals, problemes, etc.) respecte del coneixement.
 | 
 ObservacionsEls 
exercicis 24 i 25, i qualsevol altre en aquesta direcció, volen que l'alumne, 
un cop assimilats els continguts i les qüestions problemàtiques que 
se'n deriven, sigui capaç de pensar per si mateix algunes d'aquestes qüestions 
problemàtiques.
 
 
 ------41. 
Sóc conscient de la imprecisió a l'hora de determinar qüestions 
tals com quin pot ser el contingut del coneixement (proposicions). El que vull 
reflectir aquí no és pròpiament el contingut a transmetre, 
sinó la metodologia que es proposa. Qüestions relatives al contingut 
han de ser exposades de manera més exhaustiva.
 
 42. 
Descartes, René: Discurs del mètode. Barcelona: ed. 62, textos filosòfics, 
74; pp. 117-9. Trad. Pere Lluís Font.
 
 43. Pollock, 
J., Contemporary Theories of Knowledge, Rowman & Littlefield, Savage (Maryland), 
1986, pp. 1-3 (Trad. Miracle Garrido).
 
 44. Nagel, Thomas 
(1997), The Last Word . Oxford: Oxford University Press, 15.
 
 
 
    
 
 |  |  |  |