Mars Pathfinder
Informes de la missió
-
desembre, 1996
-
gener, 1997
-
febrer, 1997
-
març, 1997
-
abril, 1997
-
maig,1997
-
juny,1997
-
juliol,1997
-
agost,1997
-
setembre,1997
-
octubre,1997
Desembre, 1996:
-
El dia 4, a les 7:58 la nau Mars Pathfinder va ser llançada
amb èxit. La seva velocitat relativa a la Terra era de 3,9 km/s
i la velocitat de rotació de 12 voltes per minut.
-
El dia 10 es trobava a 1,8 milions de km de la Terra i viatjava
a una velocitat de 3,2 km/s respecte a la Terra. Tots els sistemes funcionen
correctament. La velocitat de transmissió de dades és de
1.185 bits per segon.
-
El dia 27 es va fer girar l'eix de rotació 43 graus, com
preparació per la propera maniobra de correcció de trajectòria
el dia 9 de gener. El dia 31 es trobava a 7,2 milions de km de la Terra
i viatjava a una velocitat de 32,6 km/s (respecte el Sol).
Gener, 1997:
-
El dia 2 es trobava a 8 milions de km de la Terra i viatjava a una
velocitat de 32,5 km/s.
-
El dia 9 es van encendre dos dels motors durant una hora i mitja.
El canvi de velocitat obtingut, de 31 metre/segon, servirà per corregir
els petits errors de trajectòria produits durant el llançament.
Després es va tornar a orientar la nau per millorar les comunicacions
amb la Terra.
-
El dia 10 es trobava a 10 milions de km de la Terra i viatjava a
una velocitat de 32 km/s.
-
El dia 24 es trobava a 14 milions de km de la Terra. S'han detectat
petites anomalíes al funcionament de la Command Detector Unit,
que es va bloquejar inexplicablement el dia 20. Es va poguer retornar al
seu estat normal sense problemes. Un altre error de càlcul aparentment
espontani va produir una re-inicialització del programa de control
i va desconnectar els circuits de propulsió.
-
El dia 31 es trobava a 16 milions de km de la Terra. S'ha comprovat
que certs sorolls detectats provenen dels circuits electrònics de
la propulsió (PDE). Com el PDE és part del mòdul de
vol, no suposarà cap problema per les operacions en superfície.
Un equip de dinou investigadors s'encarregarà dels estudis atmosfèrics
i meteorològics. Començarà a treballar a partir del
dia 5 de febrer.
Febrer, 1997:
-
El dia 3 es fa fer la segona maniobra de correcció de la
trajectòria (TCM) per corregir errors de la primera TCM, efectuada
el 9 de gener. Els errors sobre el plan previst van ser menors del 2%.
Encara caldrà una tercera TCM el 5 de maig per situar la nau en
la trajectòria d'entrada a l'atmosfera marciana. A la primera part
de la maniobra es van encendre durant 5 minuts els motors per augmentar
la velocitat en prop de 1,5 m/s. A continuació es van encendre durant
5 segons els quatre propulsors laterals del mateix costat, produint una
correcció de velocitat de 0,1 m/s en sentit perpendicular a l'eix
de rotació de la nau. Finalment, es va fer girar 15 graus aquest
eix per orientar les antenes cap a la Terra.
-
El dia 4 es trobava a 19 milions de km de la Terra i viatjava a
una velocitat de 30 km/s.
-
El dia 5 es va produir un error de divisió per 0 en el programa
de control de la posició de vol (ACS), i el sistema es va tornar
a engegar automàticament, reduint les velocitats de transmissió
i recepció de dades.
-
El dia 6 es van tornar a augmentar aquestes velocitats. El programa
de control ha quedat desactivat. La orientació de la nau, però,
és correcta, i de moment no caldrà engegarlo de nou. Els
equips encarregats dels estudis atmosfèrics i meteorològics
han començat a planificar les operacions de superfície pels
primers dies (sols) d'estada a Mart.
-
El dia 21 es trobava a uns 25 milions de quilòmetres de la
Terra.
-
El dia 28 es trobava a uns 32 milions de quilòmetres de la
Terra. Steve Stolper i Glenn Reeves han detectat l'error en el programa
de control de la posició de vol (ACS) i estudien una possible correció.
Març, 1997:
-
El dia 3 es va fer amb éxit la primera prova del sistema
de comunicacions entre la nau i els sistemes d'enregistrament de Goldstone
(Deep Space Network Galileo Telemetry recorders), com preparació
per l'entrada, descens i aterratge. També es van fer proves de control
remot al cràter Amboy, amb un Rover simulat.
-
El dia 7 es trobava a meitat de camí: a uns 37 milions de
quilòmetres de la Terra. Ja ha recorregut 248 milions de quilòmetres
des del seu llançament.
-
El dia 14 es trobava a uns 49 milions de quilòmetres de la
Terra. S'han fet proves (Landing Flight Software Testing) dels programes
que controlen l'engegada dels motors, el desplegament del paracaigudes
i la retracció de l'airbag. El dia 1 d'Abril es reunirà
un equip per estudiar certs canvis que convé fer en aquests programes.
Abril, 1997:
-
El dia 4 es trobava a uns 64 milions de quilòmetres de la
Terra. S'ha fet una reunió per discutir el canvis que cal fer als
programes EDL (arribada i descens a Mart). L'enllaç amb la Terra
ha millorat amb un nou codi convolucional (K=15, 1/6).
-
El dia 11 es trobava a uns 71 milions de quilòmetres de la
Terra. Després de 128 dies de vol, faltaven 85 dies per l'arribada
a Mart. S'han fet comprovacions rutinàries (ASI/MET) i algunes proves
amb els simuladors (Pathfinder Testbed and Mars Sandbox), a la Terra.
-
El dia 18 es trobava a uns 80 milions de quilòmetres de la
Terra. Després de 135 dies de vol, faltaven 78 dies per l'arribada
a Mart. S'han fet proves del sensor solar amb grans angles d'il.luminació.
-
El dia 25 es trobava a uns 88 milions de quilòmetres de la
Terra. Després de 142 dies de vol, faltaven 71 dies per l'arribada
a Mart. Es va corregir l'orientació de la nau i es va connectar
el quart i darrer quadrant dels plafons solars. Els equips de control a
la Terra es preparen intensament.
Maig, 1997:
-
El dia 2 es trobava a uns 98 milions de quilòmetres de la
Terra. Després de 149 dies de vol, faltaven 63 dies per l'arribada
a Mart. Un equip dirigit per Jim Marr va revisar els programes de vol que
s'empraran durant l'entrada i el descens (EDL).
-
El dia 6 es va fer la tercera maniobra de correcció de trajectòria:
0,4 m/s en direcció lateral, 0,1 m/s en direcció a axial
(per corregir el temps d'arribada), i 0,5 m/s en direcció a Mart.
La maniobra final de correcció de trajectòria es farà
el 24 de juny.
-
El dia 9 es trobava a uns 107 milions de quilòmetres de la
Terra. Després de 156 dies de vol, faltaven 56 dies per l'arribada
a Mart.
-
El dia 16 es trobava a uns 115 milions de quilòmetres de
la Terra. Després de 163 dies de vol, faltaven 49 dies per l'arribada
a Mart. Alguns membres de l'equip EDL han viatjat a Madrid per fer proves
de comunicació amb la nau, dins del programa ORT (Operations Readiness
Tests) d'activitats preparatòries pel descens. També s'han
fet proves (amb els simuladors) del desplegament dels pètals i de
la rampa, del tractament d'imatges i de l'assignació d'objectius
pel rover.
-
El dia 23 es trobava a uns 129 milions de quilòmetres de
la Terra. Després de 170 dies de vol, faltaven 42 dies per l'arribada
a Mart. Seguint amb la sisena fase del programa ORT (Operations Readiness
Tests) d'activitats preparatòries pel descens s'han fet proves de
funcionament a baixa potencia per esgotament de bateries. El sistema d'imatges
IMP (Imager for Mars Pathfinder) va fallar i va obligar a tornar a arrancar
l'ordinador del simulador unes quantes vegades.
-
El dia 30 es trobava a uns 140 milions de quilòmetres de
la Terra i 17 milions de quilòmetres de Mart. Després de
175 dies de vol, faltaven 35 dies per l'arribada a Mart.
La bateria es va instal.lar amb una capacitat de 56 amperis/hora. Durant
els darrers sis mesos des del llançament havía perdut 22
a/h. Després de carregar-la durant dos dies ha recuperat 7 a/h,
de manera que encara està per sobre dels 40. Els enginyers del DSN
(Deep Space Network) han corregit un problema de variacions excesives de
les dades que arribaven a Goldstone.
Juny, 1997:
-
El dia 6 es trobava a uns 148 milions de quilòmetres de la
Terra i 14 milions de quilòmetres de Mart. Després de 182
dies de vol, faltaven 28 dies per l'arribada a Mart. Els dies 5 i 6 es
van carregar les modificacions finals dels programes de vol que s'empraran
durant l'entrada i el descens (EDL): 400 Kbytes en total. Les noves modificacions
no seran operatives fins el dia 16 de juny.
-
El dia 13 es trobava a uns 160 milions de quilòmetres de
la Terra i 10 milions de quilòmetres de Mart. Després de
189 dies de vol, faltaven 21 dies per l'arribada a Mart. S'han fet simulacions
per preparar la correcció de trajectòria TCM-5, l'engegada
del rover i les conferències de premsa dels primers dies.
-
El dia 20 es trobava a uns 168 milions de quilòmetres de
la Terra i 7 milions de quilòmetres de Mart. Després de 196
dies de vol, faltaven 14 dies per l'arribada a Mart. Les modificacions
fetes als programes ja són operatives i funcionen sense errors.
Es va comprovar que tots el sistemes funcionen correctament. Es va activar
el rover per carregar-li nous programes i es van enviar a la nau
370 seqüències d'ordres pel control de les operacions de superfície.
-
El dia 25 va tenir lloc la quarta maniobra de correcció de
trajectòria. Es van encendre tres motors d'un costat durant 1,6
segons. 45 minuts després es van encendre els dos motors que estan
prop de l'escut tèrmic durant 2,2 segons. La velocitat de la nau
va canviar 0,018 m/s, just el que calia per dirigir la nau cap a Ares Vallis.
-
El dia 26 es trobava a uns 180 milions de quilòmetres de
la Terra i 3,5 milions de quilòmetres de Mart. Després de
202 dies de vol, faltaven 8 dies per l'arribada a Mart. La seva velocitat
respecte a Mart és de 18.000 quilòmetres per hora.
-
El dia 30 es va girar la nau 7 graus per preparar la orientació
adient per la entrada a l'atmosfera marciana. Aquest mateix dia es va activar
el modus d'entrada, descens i aterratge, que controlarà la nau fins
el moment en que comenci a transmetre dades cap a la Terra.