HOME ICT
SITE'S MAP CURS TIC
   
   
   
 
CURS TIC (ITC) - TERCERA SESSIÓ. DOCUMENTS ELECTRÒNICS    
CURS TIC Endavant
Documents electrònics. Pràctica A
Feina laboriosa (prima més la quantitat). Però quan trobem una pàgina interessant, hem pogut comprovar que llegir és cansat (la postura, la baixa resolució i el llum que emeten els monitors dificulta la tasca). A més a més les webs solen ésser molt visuals. Imatges fixes, animades, colors llampants,..., atrauen la atenció de l'usuari. Cal doncs aprofitar aquest fet per construit una pàgina atrativa, però que a l'hora transmeti el contingut desitjat.
Generalment quan navegem per internet cerquem continguts de qualitat.
El Text i els doduments elèctrònics.
Què fer?
On ho faig?
Com ho faig?
Planificar-se:
El primer que farem és crear l'arbre de carpetes (directoris) per muntar la nostra activitat (recorda que faràs servir el document WORD editat la sessió anterior, però que també cal tenir accessible el document de text i les imatges que vas fer servir per editar-lo)
Planificar-se
Disc Dur.
Aneu a "Entorno de Red". Trieu l'ordinador anomenat "Central". Dins veureu una carpeta amb el vostre "Login" (nom d'usuari de la xarxa intracentre). Creeu una carpeta anomenada "Curs TIC IES Ronda". Dins d'aquesta carpeta creareu altra que es dirà "3sessio". Nota: les cometes no cal escriure-les, ni l'accent de sessió. A casa vostra ho fareu en el disc dur C.
Dins d'aquesta carpeta creareu un arbre similar a explicat a la practica anterior.
 
 
 
 
 
Pràctica.
 
 
 
Copieu el document de text que heu portat de casa a la carpeta "Editor de Text" i les imatges a la que correspongui.
Renombreu el fitxer ZIP creat amb la inicial del vostre nom i tot el vostre cognom (per exemple: jjordan_word1.zip). Aquest fitxer l'haure d'adjuntar en un e-mail i adreçar-lo a jjordan@pie.xtec.es
 
Consells a l'hora d'editar text en pàgines web.  
    1. Escriure textos curts, clars i concisos.700 paraules (més o menys a un full fet amb el Word)
    2. La claredat ha de ser total.
    3. La concisió sempre és agraïda.
    4. Les oracions i paràgrafs curts i les llistes amb números o vinyetes també faciliten la lectura.
    5. Presentar un resum en una pàgina curta, i posar al final un vincle del tipus "Més informació" cap a una pàgina més llarga. Si l'usuari hi fa clic, és perquè li interessa molt i estarà disposat a llegir un text més llarg.
    6. Si el destí del text és la impressió, llavors pot ser molt útil donar l'opció de descarregar un fitxer amb el text. Podeu fer en una pàgina un resum del contingut i oferir un vincle per a descarregar-lo.En general, utilitzeu el format que utilitzeu (DOC o PDF), és millor comprimir-lo amb el WinZip per a evitar que el navegador l'intenti obrir. És convenient informar a l'usuari de la mida del fitxer si és una mica gran (per exemple, més de 50 Kb.)
    7. Estructurar el textos. El títol de la pàgina hauria de reunir tres característiques: que correspongui amb les paraules del vincle que ens hi ha portat, que resumeixi el contingut de la pàgina i que estigui ben destacat visualment (donant format al títol o fent un GIF amb el títol).
    8. Les imatges, el títol i els apartats són el primer que mira el visitant. Podem aprofitar aquesta circumstància per a cridar l'atenció. Però cal ser molt cautelosos. Si ens excedim, el lector no sabrà què s'explica a cada apartat.
    9. Amenitzar els continguts. Sempre que sigui possible procurarem il·lustrar els continguts amb elements visuals (dibuixos, fotos, gràfiques, taules, vídeos…) que tinguin relació amb el text o fins i tot que l'estalviïn.
    10. Convé prescindir de les imatges merament decoratives, ja que alenteixen la descàrrega de la pàgina.
    11. Optimitzar la llegibilitat. Pel que fa al format, és essencial facilitar la lectura, i per això, el més simple per al cos del text és utilitzar una font de color negre sobre fons blanc, com és habitual a tots els mitjans escrits, sense que haguem d'excloure altres combinacions llegibles (noteu, en canvi, que és habitual utilitzar colors de fons per a la interfície, tècnica que remarca visualment les zones de la pàgina.) Éés molt recomanable no posar fons predissenyats o imatges de fons sota el text, ja que normalment dificulten la lectura.
    12. Les fonts molt grans no milloren la llegibilitat. Recordeu que no podem utilitzar fonts exòtiques, ja que és fàcil que el visitant no les tingui instal·lades al seu ordinador.
    13. Si voleu destacar paraules importants no utilitzeu colors diferents, ja que l'usuari creurà que són vincles. El mateix passa amb els subratllats.
    14. També cal recordar que les línies molt llargues costen de llegir, i per això sovint s'organitza el text en dues o més columnes de taula (o en diferents capes convertides a taula)

Adaptat de la Guia del Curs Disseny i Creació de pàgines Web de la SGTIC

Josep Cañas, Miquel Puig Pelat i Eric Rivera

 
Què fer?
On ho faig?
Com ho faig?
Conversió d'un document WORD en un Document PDF.
Convertir un document WORD en un document amb l'extensió "pdf", és molt fàcil. No més resta fer servir el programa adient. Els documents "pdf" s'obtenen originalment des del programa Adobe Acrobat. Aquest Programa instal·la dues impressores al sistema. Des de qualsevol aplicació d'edició podrem crear-ne documents "pdf" només fent servir aquestes impressores. (Acrobat Distiller i Acrobat PDF Writer). És un format molt present a la gran xarxa, i es pot visualitzar amb l'Acrobat Reader. La proliferació de Documents Electrònics a internet ( Llibres Electrònics) a fet aparèixer aplicacions que ens permetran crear aquest tipus de documents amb aparença professional de manera molt senzilla. Només caldrà tenir instal·lada en el nostre sistema alguna d'aquestes aplicacions i seguir les seves indicacions.
Descarrega l'aplicació PDF995
Disc Dur.
Descarrega l'aplicació PDF995 de la següent pàgina web. Tot seguit descomprimeix el fitxer i instal·la l'aplicació en el teu sistema
 
Com podràs observar en la carpeta d'impresores ("INICIO+CONFIGURACIÓN+IMPRESORAS") tens una nova impressora. Sempre que vulguis crear un document "pdf" l'hauràs de fer servir.
 
 
 
 
Pràctica.
 
 
 
Crea un document "pdf" amb l'activitat WORD creada amb anterioritat.
 
 
 
Amb aquest document "pdf" crea un fitxer ZIP (per exemple: jjordan_pdf1.zip). Aquest fitxer l'haure d'adjuntar en un e-mail i adreçar-lo a jjordan@pie.xtec.es
 
  by Jordi Jordan
 
DownLoad Plug-in     JordianWeb ® © ™ Since 19/03/2003- DownLoad Plug-in