HOME ICT
SITE'S MAP CURS TIC
   
   
   
 
CURS TIC (ITC) - TERCERA SESSIÓ. DOCUMENTS ELECTRÒNICS    
CURS TIC Endavant
Documents electrònics. Pràctica C
La interfície i la navegació.  
El segon és la rapidesa, de què parlarem després. El disseny quedaria en tercer lloc. Si la web no s'entén o triga mig minut a caure, de poc ens servirà que sigui preciosa.
El requisit fonamental d'una interfície és la claredat: cal que l'usuari entengui a l'acte a quina web està, què conté i com funciona.
Pàgina Principal

El visitant, quan arriba a la web, vol saber de seguida on és, què hi ha i on pot anar.

No s'ha de confondre la pàgina principal amb les anomenades pàgines d'entrada. Una pàgina d'entrada és una mena de presentació, normalment d'aire espectacular, en què només podem fer clic i arribar a la pàgina principal pròpiament dita. Aquestes pàgines poden causar una bona impressió la primera vegada que el visitant ve a la web, però la nostra aspiració ha de ser que el visitant torni, i a partir de la segona vegada són una molèstia. Si no tenen cap funció (per exemple, escollir l'idioma), és millor prescindir-ne.

Tot i que ja hem procurat ser clars a la nostra interfície, una de les funcions essencials de la pàgina principal és acabar d'esvair qualsevol dubte que pugui quedar. Amb la màxima brevetat i claredat possible, hem de redactar un text que expressi què hi ha a la nostra web.
La navegació.  

Un altre aspecte és respectar l'equació un vincle = una pàgina. En aquest sentit, excepte en casos especials, no són recomanables els enllaços amb objectius, almenys en els vincles de la interfície. Tampoc no podem fer que dos vincles diferents portin a la mateixa pàgina.

Els vincles externs. Encara que pugui semblar obvi, cal remarcar que el visitant s'espera que els vincles de la interfície siguin interns. I no només els de la interfície, sinó també, mentre nosaltres no li indiquem el contrari, els de l'àrea de continguts. Sempre que fem un vincle extern, hem d'informar al visitant del lloc on el portarà el vincle. Però sovint la millor fórmula és fer una pàgina o secció de vincles. Heu de partir de la idea que una pàgina de vincles ben feta és un valor afegit a la vostra web. El visitant ha vingut perquè li interessa el tema, i quan es tracta d'un tema molt específic, sovint no coneix altres llocs on anar, de manera que les pàgines de vincles són força visitades. Donar a conèixer les pàgines de la competència és un signe de professionalitat i desinterès que tothom us agrairà. De cada web feu-ne una descripció i una valoració honesta; la podeu acompanyar d'una captura del logotip. En general és millor ser selectiu; prescindiu de pàgines que a vosaltres mateixos us semblen fluixes, ja que fareu perdre el temps al visitant. De tant en quan haureu de visitar els vostres vincles, ja que les actualitzacions i canvis d'adreça són constants.

Sobre els vincles de la interfície cal destacar alguns aspectes: en primer lloc, . De vegades costa que les paraules que utilitzem com a vincle (que normalment no seran més de dues) expressin amb claredat el contingut de la pàgina on ens portarà el vincle. Cal parar-hi atenció al triar-les i pensar que, el que per a nosaltres és evident, pot no ser-ho gaire per al visitant. Ens pot ajudar fer grups de vincles; el nom del grup contribuirà a aclarir el significat del vincle.
Navegadors i resolucions.  

Una és crear diferents versions de la web, adaptades a les característiques del navegador o de la resolució de l'usuari. Un dels comportaments del Dreamweaver (l'anomenat "Comprobar navegador"), permet enviar a cada usuari la versió corresponent, però això suposaria duplicar o triplicar una feina que ja és prou important. Per al problema de les resolucions, les tècniques del disseny líquid permeten crear una sola versió de la web que s'adapta al monitor del visitant, però això requereix uns coneixements tècnics fora del nostre abast. I la veritat és que no són moltes les webs que atenen aquest problemes.

Les estadístiques d'ara mateix indiquen que la immensa majoria dels usuaris tenen la versió 4 o superior de Netscape i Internet Explorer, i que la resolució predominant és 800x600. D'aquí a cert temps haurem de tornar a mirar les estadístiques i plantejar-nos si no seria millor fer la web a 1024x768 o si podem dissenyar-la aprofitant les característiques avançades dels navegadors de versió 5. Ja que no podem atendre a absolutament tots els visitants, hem de procurar que la nostra web arribi correctament a la immensa majoria. Però el que haurem de fer sempre, ara i en el futur, és comprovar que la nostra web arriba correctament als entorns per als quals hem decidit dissenyar-la.

Les diferents versions dels navegadors i la resolució del monitor donen lloc a diferents presentacions de la pàgina, amb efectes de vegades curiosos (proveu de navegar en un monitor a 16 colors; és divertidíssim) i de vegades desesperants. Diguem de pas que els navegadors, en la seva cursa hipercompetitiva, s'han convertit en el programari amb més bugs de la història. Com podem assegurar que la web es vegi bé a la major part dels ordinadors?
Velocitat de la web  
L'únic aspecte que és a les nostres mans és el número de Kb. Com més baix el número, més ràpida la web. No és un mal resultat aconseguir que la pàgina més els elements incrustats (imatges, etc.) sumin, per exemple, 64 Kb. Però si podem dir el mateix amb la meitat, moltíssim millor. Tanta diferència hi ha entre una pàgina lenta i una ràpida? Hi ha curiosos estudis que mostren com les pàgines lentes són menys visitades, i que n'hi ha prou amb fer-les més ràpides (eliminant per exemple els gràfics ornamentals) perquè augmenti el nombre de visites.
Temps objectiu. La velocitat de la nostra web depèn de molts factors que no podem controlar: el servidor, la connexió de l'usuari, les inclemències del temps… (quan plou tot va malament; Internet no és cap excepció).  
La primera va caient poc a poc: primer el logotip, ara un gràfic, després un text, després la columna de vincles… A la segona no apareix res durant els primers onze segons, i, al dotzè, cau tota de cop. No hi ha dubte que la primera ens semblarà més ràpida, perquè anem mirant i ens distraiem. A la segona ens hem d'estar onze segons sense fer res, o millor dit, preguntant-nos coses com "Què passa?", "S'ha penjat?", "Valdrà la pena, això?", etc.
Temps psicològic. Tot això que diem fa referència al temps objectiu, però resulta que el temps psicològic és també molt important. Imaginem dues pàgines que triguen el mateix a descarregar-se: dotze segons.  
Volem, per exemple, esbrinar el temps que farà a Florència, perquè marxem de viatge, i visitem dos portals diferents. Seguint el camí més curt, aquesta informació es troba a tres clics en un portal i a cinc en un altre: dos temps funcionals diferents. Però la veritat és que el número de clics té poca importància. És molt més important, per exemple, que la interfície sigui clara; en cas contrari podem començar a anar endavant i enrere i fer dotze clics en lloc dels tres necessaris. I la rapidesa: si les pàgines caiguessin en tres segons, encara que féssim dotze clics quedaríem satisfets d'haver-ho trobat "tan de pressa": sempre compta més el temps psicològic.
Temps funcional. Junt amb el temps psicològic, se sol parlar del temps funcional, és a dir, del temps que l'usuari necessita invertir per a efectuar certa tasca. 
Adaptat de la Guia del Curs Disseny i Creació de pàgines Web de la SGTIC  
Josep Cañas, Miquel Puig Pelat i Eric Rivera  
Activitat en Format HTML  
El llenguatge HTML ens permet crear i editar pàgines Web d'una manera acurada i segura. Per crear-ne una pàgina només cal un editor de text i saber el llenguatge HTML, o bé algun altre programa especialitzat que ens permeti escriure en llenguatge HTML. L'element bàsic són les etiquetes o "tags", que serveixen per introduir tota la informació que volem que aparegui en la nostra pàgina Web: el tipus de lletra; les imatges que volem introduir, la seva posició; el títol de la pàgina; els enllaços i vincles...

Però aquest un curs no pretén que aprengueu a programar i dissenyar pàgines web, sinó que pretén que empreu les eines que ja coneixeu i que us permetran tenir-ne activitats d'ensenyament-aprenentatge emprant les TIC

Bé, ja teniu el document word finalitzat. L'edició ha estat correcta. Cal ara convertir-la en pàgina web, millor dit en format html.
Què fer?
On ho faig?
Com ho faig?
Desar un document WORD com a pàgina WEB.
Word ens permet desar els documents en ell creats en format HTML.
Desar un document WORD com a pàgina WEB.
Disc Dur.
Obriu el document WORD de l'activitat que esteu realitzant.
Reviseu les imatges. Si cal substituïu-les per les que heu tractat gràficament.
Deseu les modificacions com a document WORD. ( Sempre convé tenir ben salvat el document original)
 
Disc Dur.
Un cop que decidiu que aquest és el document final ja el podem convertir en Pàgina Web. Seleccioneu "Archivo" "Guardar como página web" si teniu WORD 2000. Si teniu WORD 97, haureu de "guardar como" i seleccionar el tipus de document " Guardar como página web, o guardar documento html"
Deseu aquest document a la carpeta "web" que vàreu crear amb anterioritat.
 
 
 
 
Pràctica.
 
 
 
Copieu el document de text que heu portat de casa a la carpeta "Editor de Text" i les imatges a la que correspongui.
 
Nota:
Nota: Observeu amb l'explorer la carpeta web. Dins d'aquesta s'han creat altres amb el nom del vostre document i la paraula "archivos". Dins aquestes carpetes com podreu veure estant totes les imatges i/o objectes que teníeu inserits en el document word. No les esborreu ja que la pàgina web creada manté vinculs amb aquests.
Feu un fitxer ZIP (per exemple: jjordan_web1.zip) amb la pàgina web creada. No us deixeu la carpeta amb les imatges, sinó no podríem visualitzar correctament la pàgina. Aquest fitxer l'haure d'adjuntar en un e-mail i adreçar-lo a jjordan@pie.xtec.es
 
  by Jordi Jordan
 
DownLoad Plug-in     JordianWeb ® © ™ Since 19/03/2003- DownLoad Plug-in