Caldrà
traslladar-nos en el temps a la llunyania molt pròxima
de l'any 1993.
Aquest
ens marca l'inici d'una nova revolució, - global
per tenir-ne més dades - d'una nova era on les
Tecnologies de la Informació i la Comunicació
(TIC) són i seran una nova eina instrumental
que hom haurà d'incorporar al seu bagatge personal,
professional, en definitiva sociocultural. De cop i
volta, el prisma de saber ens banya amb tot el seu esplendor.
Sense mancances, l'Arc de Sant Martí és
complert i dels seus feixos naixeren - com els antics
savis, sense fronteres al seu saber - persones sense
analfabetismes funcionals, persones amb un coneixement
"renaixentista" - perdoneu el terme, soc conscient
de que és fort - on el mestissatge entre humanisme,
tècnica i ciència serà complert.
I tot i que, els gradients dels colors seran identificables,
les fronteres seran permeables i un impregnarà
l'altra.
I
tot va començar al 93? En aquest any, el PC -
acrònim de "Personal Computer" - -
Ordinador Personal - deixa d'ésser personal.
Les xarxes, i el seu mundial representant, Internet,
ens porten a l'inabastable món de les Tecnologies
de la Informació i la Comunicació. Des
de 1993, podem dir que els ordinadors han passat ha
estar un company habitual en moltes de les tasques quotidianes
de gairebé totes les activitats professionals.
Hom no entendria un enginyer fent càlculs d'estructures
amb una simple calculadora o un arquitecte dibuixant
plànols amb un estilògraf sobre paper
vegetal.
On
ens dirigim? La idea d'Aldea Global no es pot entendre,
sense aquest ajudant - facilitador de vida, seria més
correcte - que és el nostre ordinador. Podem
renunciar a les Tecnologies de la Comunicació
i la Informació? Tenir a l'abast del teu PC la
mediateca global, amb una ingent quantitat d'informació
- llastimosament quantitativa i no qualitativa, però
tot arribarà- fa o hauria de fer-nos - d'un cop
per tots - més humans. Podrà fer-ho la
gran xarxa? Només si hom pot gaudir-ne d'aquests
avantatges, sense fronteres: naturals, racials, religioses,
tècniques, econòmiques...
Què
ens porta als educadors aquesta nova era? Una convulsió
dinamitzadora de les estructures tradicionalment emprades
a l'hora de dissenyar i executar activitats d'ensenyament
- aprenentatge. On els recursos són interactius,
es localitzen amb rapidesa i precisió i els continguts
són gairebé inabastables. Les activitats
basades en les TIC, no poden caure en l'anècdota
d'emprar simplement una màquina o de cercar informació
amb més o menys gràcia, sinó que
han d'afavorir la integració de tot el potencial
educatiu dels recursos TIC existents en la plena formació
del nostre alumnat.
I
desapareixeran per fi les llacunes del saber ? Difícilment.
El que sí es cert, és que dels docents
que vivim aquests canvis, en diran inventors, creadors
d'un nou concepte d'ensenyament? En diran també?
eradicaren la paraula analfabet funcional del llenguatge
educacional.
1.
Programa del curs.
Mòdul
0. Aspectes bàsics.
Requisits
mínims de maquinari i programari.
1.
Requeriments bàsics del Sistema.
2.
Programari mínim i recomanat.
Freeware;
Software comercial llicenciat als IES i Software
al mercat.
Documents
electrònics que hauran d'imprimir-se.
1.
Tipologia i format de document destinats a la impressió
en paper.
2.
Estils de text.
3.
Imatges.
4.
Disseny i edició de documents.
Documents
electrònics.
1.
Tipologia i format de documents electrònics.
2.
El text.
3.
La imatge.
4.
Elements multimèdia
Só;
Vídeo; Etc.
Mòdul
1. Internet a l'aula.
Utilització
del recursos existents.
Disseny
i creació d'activitats d'ensenyament-aprenentatge
basades en:
1.
e-mail.
2.
Cerca en internet:
a.
Llistat d'enllaços.
b.
Collage multimèdia.
c.
Associació/Relació de webs.
d.
Comentari pautat .
e.
Cerca guiada.
f.
Visita/Exploració guiada.
Disseny
i creació de recursos propis.
Disseny
i creació d'activitats d'ensenyament-aprenentatge
basades en les WWW:
Disseny
i creació d'activitats d'ensenyament-aprenentatge
basades en CD-ROMS de Creació Pròpia.
Disseny, edició i creació d'un CD-ROM
multimèdia.
2.
Estructura i objectius del curs.
3.
Metodologia de treball.
Totes
les sessions tindran una part teòrica i altra
de pràctica que s'haurà de finalitzar-complementar
setmanalment amb treball a casa per una major compressió-ampliació
dels coneixements adquirits en cada sessió.
Durant
la primera sessió recordarem alguns dels
aspectes treballats en el curs anterior, d'aquesta
manera tornarem a familiaritzar-nos amb el programari
i el maquinari que emprarem durant la resta del
curs. I serà en aquest moment quan triarem
una activitat internivell (valida per a qualsevol
alumne del centre) de manera individual o en grups
de dos professors com a màxim.
Des
d'aquest moment, les sessions s'encaminaran a produir
activitats d'ensenyament-aprenentatge aplicant les
tècniques detallades en el programa del curs
proposat:
2a.
Sessió. Creareu un document amb Microsoft
Word ( de 5 a 10 pàgines de contingut,
un full amb un mínim de 6 exercicis, un
altre d'annexos -bibliografia, etc.- i evidentment
un amb l'índex del document) amb les tècniques
explicades en la primera part de la sessió:
Disseny d'una plantilla tipus; format de plantilles,
estil de paràgraf (encapçalaments,
peus de pàgina, capítols, ...),
inserció de taules, d'imatges i altres
tipus d'objectes, etc. (el material de sempre
però convenientment editat i preparat per
aplicar TIC de manera senzilla i efectiva) Aquest
document es desarà en el format *.doc,
*.pdf i en *.zip (format de compressió
considerat un estàndard pels usuaris)
3a. Sessió. Amb el document creat en la
2a sessió, elaborareu un document electrònic
incrustant elements multimèdia adients
al contingut de l'activitat (só, vídeo,
..., materials que s'hauran de cercar durant la
setmana). Es crearan els hipervincles característics
dels documents electrònics (http- Protocol
hipertextual). Finalment es desarà en els
formats adients, *.doc, *.pdf, *.html.
4a. Sessió. Les activitat que vàreu
preparar s'hauran de convertir en activitats d'ensenyament
aprenentatge. A cada exercici aplicareu un del
tipus d'activitat de les explicades amb anterioritat.
(Llistat d'enllaços , Collage multimèdia,
Associació/Relació de webs., Comentari
pautat, Cerca guiada , Visita/Exploració
guiada)
5a. Sessió. Amb el document electrònic
i les activitats elaborades les sessions anteriors
creareu una presentació multimèdia.
6a. Sessió. En aquesta sessió convertireu
i editareu l'activitat/s al format/s adequat/s
per ésser visualitzada en la pàgina
web del centre.
7a. Sessió. En aquesta alçada de
curs ja estareu preparats per crear el vostre
primer llibre electrònic. Emprareu diferents
aplicacions existents al mercat, d'aquesta manera
podreu acabar optant per la que us faci sentir
més còmodes.
8a. Sessió. Des del primer dia estareu
emprant CD-ROMS de consulta (segur que sí).
En aquesta sessió aprendreu extraure recursos
per tal d'elaborar activitats d'ensenyament-aprenentatge,
complementaries a les activitats desenvolupades
anteriorment (podran ser de reforç o d'ampliació
de coneixements però mai substituiran les
que haureu desenvolupat anteriorment)
9a i 10a. Sessions. Durant aquestes darreres 6
hores i amb els materials generats en les precedents
"cremareu" (creareu) un CD-ROM autoexecutable,
que permeti treballar i/o instal·lar les
vostres aplicacions en qualsevol PC i des de qualsevol
dels programes emprats (i evidentment els considerats
estàndard per la totalitat d'usuaris. Bé,
per gairebé la totalitat)
4.
Lliurament d'exercicis i de materials del curs.
En
un curs de Disseny i execució d'activitats
d'ensenyament-aprenentatge que emprin les TIC, no
queda altre sistema viable per lliurar els exercicis
que desenvolupareu i per accedir als materials de
consulta i treball que utilitzar les TIC. Així
que haureu de lliurar els vostres exercicis per
correu electrònic en format ZIP, transferències
de dades per FPT, etc. Però tranquils aprendreu
a fer-ho de manera ràpida i efectiva.
5.
Assistència i certificació del curs.
Per
obtenir el corresponent certificat d'assistència
i aprofitament del present curs caldrà assistir
com a mínim al 80% de les sessions i lliurar
el 100% dels exercicis i activitats proposades pel
professor.
Cada
sessió es dividirà en dos blocs, el
que significa que haureu de signar l'assistència
en un mínim de 16. En acabar el curs disposareu
(si us cal) de quinze dies (dues setmanes) per finalitzar,
retocar i/o ampliar les activitats realitzades en
ell, transcorregut aquest termini, el curs es donarà
per finalitzat i es transmetrà la documentació
pertinent a la Subdirecció General de Formació
del Professorat.