Visita la web d'experiments de la meva escola!

 

TREBALLEM EL SISTEMA SOLAR.

Hi ha diferents maneres de treballar el sistema solar. Aquestes són només algunes propostes:

 

La Terra i la Lluna:

Per fer la Terra necessitareu un globus gran, paper de diari, cola d'empaperar i paper de bany.

Infleu el globus tant com pogueu, deprés prepareu la cola tal i com s'explica en la caixa (aigua calenta amb la cola en pols i deixeu-la reposar mig dia). A continuació, feu tires amb el paper de diari, suque-les amb la cola i aneu empaperant el globus.

Un cop fet, tritureu el paper de bany, mulleu-lo amb aigua i pose-ho al damunt. Ja teniu la Terra.

Per fer la Lluna, necessitareu un globus, aigua i tires de guix.

Infleu el globus fins que sigui 1/4 de la Terra, després talleu les tires de guix, empapeu-les d'aigua i enganxeu-les al globus.

 

A dalt, si us hi fixeu bé, trobareu tots els planetes, el seu nom i diàmetre. Per fer-ho he utilitzat pasta de paper sobre un plat.

Col·loquem paper d'al·lumini entre el plat i la pasta perquè no s'enganxi, ho deixem assecar, ho pintem i... ja tenim els planetes. També es pot fer a escala.

A més, podem crear targetes amb el nom del planeta, diàmetre equatorial i altres curiositats (el més gran, el que té més satèl·lits, el més petit...). Cal recordar que això seria més aviat visual, no convé donar massa informació, tan sols una mera comparativa amb alguna dada curiosa.

 

 

Una altra manera de treballar els planetes amb una cartolina brillant, purpurina per fer d'estrelles, plastilina per fer els planetes i unes etiquetes per donar el nom dels planetes.

 

Els nostres planetes.

Una experiència molt bonica a arealitzar amb els alumnes, és crear els planetes del sistema solar.

Nosaltres vam fer el següent: vam dividir la classe en tants grups com planetes i cada grup va fer un planeta i una fitxa amb les dades del planeta.

Per fer el planeta vam fer servir globus dels més grans i tires de guix. I per fer la fitxa, tots els planetes tenien el mateix format, on apareixia també la seva relació amb la divinitat (déu del mar, déu de la guerra...)

L'objectiu era que fos el més proporcionat possible, però al trobar-nos amb Júpiter i Saturn, ens vam adonar que seria molt difícil.

La feina va durar uns quants mesos, ja que ho vam fer durant el pati. El resultat veureu que, si tots/es hi posen voluntat, és excel·lent.

Què passa a l'estómac?

Treballant l'aparell digestiu, una alumna em va comentar que el seu pare eruptava després de prendre's una cosa per l'estómac després de menjar molt. Aleshores, consultant llibres vaig trobar com explicar-ho:

 

Necessitareu una satrillera, vinagre, bicarbonat i un globus.

El vinagre actua de suc gàstric que, al posar-se en contacte amb el bicarbonat, donarà pas als gasos que sortiran per l'embut inflant el globus.

Agafeu la satrillera i afegiu vinagre (ja etnim els sucs gàstrics). A continuació, agafeu el globus i poseu-lo a la boca de la satrillera ben lligat o no el deixeu d'agafar. Un cop fet tot això, aboque el bicarbonat i tapeu ràpidament.

 

L'aparell digestiu:

Una experiència molt interessant a fer és la que ens relata la col·lecció 6/12 (més que recomenada).

Necessitareu: pa, vinagre, un vol, un plat de plàstic, tela i una cullera.

El pot amb vinagre representa l'estómac. Hi afegim pa i remenem (remenar vol dir fer funcionar els músculs estomacals). Un cop remenat, aboquem el contingut en una tela que estarà sobre el plat.

Apretem bé la tela i deixem que caigui sobre el plat (aparell circulatori) el líquid que es filtrarà a través de la tela (els nutrients).

La tela farà la funció d'intestí.

 

 

 

 

 

 

 

 

Què és un electroiman?

Quan s'explica el magnetisme i l'electricitat, sovint es parla d'imans naturals i s'obliden els electroimans. Doncs bé, un electroiman és un iman que funciona a través d'un corrent elèctric. Podem alterar un objecte metàl·lic de manera que el seu camp magnètic es vegi alterat i es converteixi un iman a la nostra voluntat.

 

Materials: pila de petaca, 2 cables de coure, tisores metàl·liques amb mànec de plàstic i xinxetes metàl·liques/llimadures de ferro/...

Agafem el cable de coure i lliguem un cap a un extrem de la pila i l'altre cap a les tisores. Fem el mateix amb l'altre cable, lligant-lo en l'altre extrem de la pila i l'altre cap a les tisores.

De seguida notarem que crema (vigileu) i que comença a imantar les xinxetes.

EL GLOBUS QUE NO EXPLOTA

Si agafem un globus inflat d'aire i hi acostem una espelma, explotarà perquè la calor farà que l'aire s'expandeixi. En canvi, si emplenem el globus d'aigua, podrem observar com la calor es reparteix per l'aigua, evitant que el globus exploti.

Globus1 globus2

JUGUEM AMB L'ELECTRICITAT ESTÀTICA.

Quan un objecte es crea carregat elèctricament, se'n deriva també un efecte electromagnètic que el converteix temporalment en un iman artificial. L'electricitat estàtica provoca que l'objecte es quedi amb una càrrega i, en conseqüència, pot atraure o ser atret per altres objectes. Observeu un globus carregat que s'enganxa a la finestra o que atrau un raig d'aigua.

Recordeu que les propietats de l'electricitat estàtica es mostren ineficaces quan topen amb un ambient humit.

estątica1 estątica2

FEM SURAR ELS OBJECTES.

Començant amb la pregunta El ferro sura? Si no sura, com podem anar amb vaixells fets amb tonelades de ferro?

plastilina L'objectiu és fer pensar als alumnes en altres coses que no siguin el material ni el pes, com ara la forma i l'aire que pot haver-hi dins. Una manera de fer-ho és amb plastilina.

L'AIRE OCUPA UN ESPAI.

Una ampolla, encara que sembli buida no ho està. I perd esmostrar-ho, necessitem un embut, plastilina, una ampolla i aigua. Segellant bé l'embut amb el colld e l'ampolla, aconseguirem que l'aire no es pugui escapar, resultant impossible que caigui l'aigua.

 

ONES SONORES:

Com podem demostrar l'existència d'ones sonores? Doncs és tan senzill com això:

 

 

 

 

 
 
 

Educació Primària: Ciències Naturals.

Les Ciències Naturals tenen la gran sort que són o haurien de ser experimentals. Sempre que puc i disposo de temps dins la programació (com sabeu és gairebé impossible), intento dur a terme algun petit experiment amb els meus alumnes com a "consolidació" del tema. Les idees sovint les agafo del mateix llibre que proposa activitats perquè realitzin a casa, de llibres o de la col·lecció 6/12, que s'especialitza justament en això (us la recomano).

 

 
 
 

 

 

 
 
 

principi