TREBALLAR AMB OMBRES!

Per treballar amb ombres, es poden realitzar diverses activitats alguns exemples poden ser:

  • Gradació de colors de blanc a negre. Jo sempre proposo fer el típic rectangle amb 7 / 10 caselles. També proposo sempre per començar pel blanc, ja que és més fàcil enfosquir que blanquejar.
  • La bola que va passant de negre a blanc. També es pot fer amb un quadrat. Aquesta activitat l'he duta a terme de manera no avaluable amb alumnes de sisè i els resultats són força interessants.
  • Realització d'un dibuix amb ombres: pot ser un bodegó, un retrat d'algun company/a, una làmina amb un dibuix fotocopiat pel mestre...

Esfera

FEM FANG!

El fang permet poder fer moltes coses, sinó, observeu les propostes que ens donen llibres com ara els de l'editorial Parramón. Podem realitzar diverses formes geomètriques enganxadas en una pal, espelmatoris, figures de persones... Però sempre recordant que el tamany dels forats que fem es farà més petit quan el fang s'assequi. En relació a les pintures, us recordo que les pintures d'or i plata sempre donen un toc molt bonic, sobretot si s'acosta Nadal i la figura que voleu fer és per decorar la casa.

GRADACIÓ DE COLORS:

Si allò que voleu fer és treballar amb tèmprea, aquí us proposo algunes activitats d'allò més interessants:

  • Doneu una làmina on es trobi un cercle dividit en caselles. L'objectiu serà pintar primer els colors primaris i després anar fent gradacions d'un primari a un altre.
  • Per colors primaris, fer gradacions de negre a blanc. Si voleu començar amb el blau, que el vagin combinant perquè primer surti més negre i mica en mica es vagi tornant clar fins a arribar al blanc. Així ho podeu fer amb tots els primaris.
  • Agafar el dibuix d'un paisatge fent servir el balnc, el negre i un altre color.

PINTEM ALLÒ QUE VEIEM?

Normalament, pintem allò que veiem o pintem les coses tal i com se'ns expliquen, és a dir estereotipades?

Una activitat interessant consisyeix a preguntar als alumnes de quin color són diferents coses i després anar-les a observar a veure si realment són o no d'aquell color:

  • De quin color és el tronc d'un arbre? Segur que és marró? Pots assenyalar un tronc marró?
  • De quin color són les fulles de la copa?
  • Són totes les fulles de la copa del mateix color?
  • La copa d'una morera i d'un plataner són iguals?
  • Són molt diferents els verds d'arbres de diferent família?
  • I els arbres de la mateixa família, són tots del mateix color?

Si anem fent aquestes preguntes, ens trobarem amb molts estereotips, com ara que els troncs són marrons i les copes són verdes. El tronc d'aquell plataner, no sembla més una barreja de gris i verd?; Les fulles de la copa, en tenim de verdes, però també de grogues, grises...; aquell arbre que té tan poques fulles, com pintarem la copa?

Arbres

 

QUÈ ÉS LA PERSPECTIVA?

La millor manera per entendre la perspectiva és dibuixant un cub i fer-los caure en quina és la cara del davant i quina la del darrere; segons com estigui fet, no es pot saber.

  • Dibuixar una estació de metro/tren.
  • Dibuixar un carrer amb edificis a tots dos costats. Per no ser tan clàssics ni repetitius, es pot fer primer tots junts i després com a activitat d'avaluació, que ho fagin com si fós l'oeste o qualsevol altra cosa diferent.

REALISME:

  • Ensenyar a dibuixar una cara.
  • Dibuixar-se la pròpia mà.
  • Dibuixar-se la cara a partir de la imatge que veuen en el mirall (a casa).
  • Fer ús del típic ninot de dibuix: que el dibuixin en funció de la postura que el mestre l'hagi col·locat; després fer-lo vestit...
  • Per torns, que vagin sortint un a un i que es vagin dibuixant. Aquesta activitat és molt motivadora i permet fer postures molt interessants per dibuixar.

EL PUNTILLISME

Una vegada uns alumnes van acabar molt ràpid una feina, aleshores nos abia què fer: si els donava la fitxa següent anirien massa avançats, una per pintar... "más de lo mismo!". Va ser llavors quan la mestra de reforç em va proposar de donar una fitxa amb un dibuix i que amb retoladors, fessin puntets emplenant el dibuix. va quedar genial! A més vist des de lluny, semblava talment que estigués tot pintat. Així doncs, només necessiteu un dibuix i retoladors de diferents colors.

POESIA VISUAL

Quan es vol expressar un missatge escrit a través d'imatges sense deixar de banda les paraules, neix la poesia visual. De poesia visual, en tenim de molts tipus:

  • Una paraula que expressa el seu significat.
  • Una imatge formada per imatges.
  • ...
PINTURA
Revés

 

Peix

 

 

CROMATOGRAFIA:

Aquesta activitat és un petit experiment que ens permet separar els colors que formen un altre. Consisteix en marcar amb un retolador sobre un paper absorvent i que aquest toqui una mica d'alcohol. Mica en mica l'alcohol serà absorvit pel paper i anirà descomposant el color.

 

 
 
 

Educació Primària: Educació Visual i Plàstica.

Abans de començar a mirar les diferents activitats, m'agradaria que recordéssim que la plàstica no és només plantejar l'activitat, sinó que cal també explicar com cal fer-la des d'una vessant també teòrica. Les ombres, la perspectiva, estratègies per pintar o representar un bodegó... Tot això són coses que com a mestres també hem d'ensenyar.

 

 
 
 

 

 

 
 
 

principi