| Mentre les ciències ens proporcionen coneixement sobre els diferents 
		àmbits de la realitat, l’epistemologia, en canvi, s’encarrega d’estudiar 
		el coneixement. Com a disciplina filosòfica, l’epistemologia estableix 
		en què consisteix, quin mètode pot proporcionar-lo, quin n’és l’origen i 
		quins en són els límits.
 
 - 
		
		L'EpistemologiaEl concepte de coneixement
 - Dos tipus de coneixement
 - El coneixement teòric.
 
		Sentits del terme 
		“veritat”- Veritat de fets.
 - Veritat de proposicions
 
		Criteris per a 
		reconèixer la veritat empíricaInsuficiència dels criteris per a reconèixer la veritat
 Actituds davant la possibilitat de coneixement.
 
		Activitats   L’EPISTEMOLOGIA
 
 Les ciències (físiques,humanes...) ens aporten coneixements sobre la 
		realitat o, almenys, sobre una part de la realitat. La Física, per 
		exemple, subministra coneixements sobre la matèria i energia. La 
		Psicologia, en canvi, proporciona coneixements sobre la vida psíquica i 
		el comportament humà. Però a més dels coneixements científics, tenim 
		altres tipus de coneixements: els que adquirim directament de la nostra 
		experiència, els que adquirim culturalment...; per exemple: els efectes 
		del foc, els significat del llum vermell d’un semàfor... Encara que 
		siguin de diferents tipus, en aquests casos i en els anteriors parlem de 
		coneixement. Ara bé, què tenen de comú?, en què consisteix conèixer?
 
 L’epistemologia és precisament la branca de la filosofia que s’ocupa 
		d’analitzar en què consisteix el coneixement, però també de 
		determinar-ne l’origen, el mètode que seguim per obtenir-lo i els límits 
		del que podem conèixer.
 
 L’interès pel coneixement ha estat constant al llarg de la història el 
		pensament. En totes les èpoques trobem pensadors que, amb més o menys 
		fortuna, s’han dedicat a l’epistemologia. Tanmateix, a partir del segle 
		XVII el problema del coneixement adquireix una importància cabdal i els 
		estudis epistemològics passen a ocupar el centre de la reflexió 
		filosòfica. Alguns historiadors han donat, bàsicament, dues raons per a 
		explicar aquest fet:
 
 - la importància creixent de les ciències naturals. La Física va 
		assolir, amb Newton,la seva maduresa com a ciència. Els seus èxits i 
		avenços van animar l’anàlisi epistemològica d’aquest tipus de 
		coneixement, per tal de poder determinar què possibilitava l’eficàcia i 
		la infal•libilitat de la ciència.
 - La consciència de la seva dimensió bàsica. La filosofia d’aquesta 
		època va reconèixer que, abans d’iniciar qualsevol investigació, ens cal 
		determinar si podem arribar a conèixer el que pretenem. I és que, si 
		l’objectiu depassa les nostres possibilitats, farem una tasca inútil des 
		d’abans d’haver començat. L’epistemologia, per tant, és considerada la 
		base de la resta de ciències.
 
 
			
				| "La ciència 
				ha esdevingut l'eix de la cultura contemporània. I, pel fet que 
				és el motor de la tecnologia, la ciència ha acabat controlant 
				indirectament l'economia dels països desenvolupats. Per això, si 
				es vol tenir una idea adequada de la societat moderna, cal 
				estudiar el mecanisme de la producció científica i, alhora, 
				l'estructura i el sentit dels seus productes. 
 La ciència és avui objecte d'estudi de diverses disciplines, la 
				unió de les quals constitueix la ciència de les ciències. 
				Sónl'epistemologia o filosofia de la ciència, la història de la 
				ciència, la psicologia de la ciència, la sociologia de la 
				ciència, la politologia de la ciència i, potser, alguna més.
 
 Mario Bunge, "Epistemologia"
 |  El concepte de coneixement
 
 Quan parlem de coneixement cal dir que utilitzem aquest mot com a 
		sinònim de saber. Tanmateix, en el llenguatge quotidià, aquests dos 
		conceptes poden tenir, de vegades, significats lleugerament diferents. 
		Això ocorre, per exemple, en la frase següent: “Sé molt sobre Ángel 
		González, el poeta, tot i que no el conec” Ara bé, el més habitual és 
		que els significats siguin similars, com en el cas d’aquest exemple: 
		“Conec/Sé la lletra d’aquesta cançó”. Aquest és precisament l’ús que ens 
		interessa: el coneixement entès com a sinònim de saber. Per tal 
		d’aproximar-nos a la seva definició, el compararem amb conceptes afins, 
		com ara opinió i creença.
 
 -Opinió. És una apreciació subjectiva de la qual ni estem segurs 
		ni la podem provar davant dels altres. Així, una opinió acostuma a ser 
		una valoració de la realitat, o de com hauria de ser, que es basa en els 
		nostres interessos, creences, desitjos..., però que normalment no 
		recolza en raons contundents. Per això, si fem una proposta i no és 
		acceptada, solem excusar-nos dient: “Bé, només era una opinió”.
 
 -Creença. En el concepte de creença podem distingir dos usos o 
		tipus fonamentals:
 - Ús  dubitatiu. Apareix en frases com ara: “Crec que vindrà en 
		Joan, però no ho sé”. Expressa que no estem realment segurs de la 
		veritat del que afirmem; és a dir, que tenim dubtes sobre el seu 
		compliment.
 - Ús  assertiu. És el que realment ens interessa. Apareix en 
		frases com ara: “Cristòfor Colom tenia la creença que la Terra era 
		rodona, però fins que Magalhaes no va fer la volta al món, no va quedar 
		demostrada”. En aquest segon cas, parlem de creença quan estem segurs 
		d’alguna cosa encara que no tinguem prou proves per a demostrar-ho. 
		Precisament, aquesta incapacitat per a justificar les nostres creences 
		és el que les distingeix de l’autèntic coneixement.
 
 -  Coneixement. És una creença de la qual estem segurs, però que, 
		a més, podem provar. La possibilitat de justificar racionalment alguna 
		cosa (donar-ne raons) és el que caracteritza el coneixement. Així, la 
		creença deixa de ser merament subjectiva i passa a ser coneixement 
		objectivament vertader (acceptable per tots, no tan sols per mi). Si dic 
		que l’arrel quadrada de 16 és 4, el que dic és veritat; però si no sé 
		justificar per què ho és, aleshores possiblement he encertat la xifra 
		correcta per pura casualitat. Així, per tal que una creença constitueixi 
		coneixement, s’ha de poder provar objectivament
 
 
 
			
				|  | Opinió | Creença | Coneixement |  
				| Seguretat | - | + | + |  
				| Justificable | - | - | + |  
				| Objectiu | - | - | + |  
 
 Des de l’antiguitat es 
		distingeixen dos tipus de coneixement:
 
 -Coneixement teòric. Està constituït per totes les informacions 
		que descriuen i expliquen el món natural i social que ens envolta. Per a 
		alguns filòsofs, és un saber contemplatiu i desinteressat. Sorgeix pel 
		simple desig de coneixement, i no pas per a garantir la nostra 
		supervivència o benestar, tot i que certament acostuma a contribuir-hi. 
		Així, per exemple, el coneixement geològic de la Terra ens permet de 
		saber quines són les zones de més turbulència sísmica i, en 
		conseqüència, de poder prendre les mesures adequades.
 
 -Coneixement pràctic. No és una explicació o descripció del món, 
		sinó un saber-hi actuar, ja sigui en la manipulació de l’entorn, en la 
		producció de béns, en l’elaboració d’obres d’art o en la determinació de 
		l’acció correcta. És un saber fer en tots els àmbits:artístic, tècnic, 
		moral.
 
 Aquests dos tipus de coneixement, però, estan tan relacionats que, 
		estrictament, no poden aparèixer l’un sense l’altre.
 
 El coneixement teòric.
 
 Prové de la paraula grega theorein, que significa “contemplar”. 
		Per això per a Aristòtil, el coneixement teòric era contemplació 
		desinteressada i agradable de la natura. Aquesta contemplació o 
		observació de la natura s’entén com una aprehensió de la realitat, en la 
		qual no tan sols descobrim com és, sinó que també entenem per què és 
		d’aquesta manera.
 
 El coneixement teòric és, per tant, descripció, comprensió i predicció. 
		En primer lloc, ha de descriure la realitat i indicar quines en són les 
		característiques (per exemple: quina és la composició químic de la 
		sang), però, a més, ha d’explicar aquesta realitat, o sigui, dir per què 
		té precisament aquestes propietats i no unes altres (per exemple: per 
		què cap altre líquid no pot fer la funció de la sang). Així, el fet de 
		saber que es produeixen uns fets determinats (per exemple, que uns 
		objectes suren i uns altres no, o que els materials opacs no deixen 
		passar la llum i els translúcids sí) no és encara coneixement ple. A més 
		de constatar aquests fets, cal esbrinar les causes que ens permetin de 
		comprendre per què són així i no pas d’una altra manera.
 
 Ara bé, saber el que passa és, habitualment, el primer pas en el 
		coneixement; després hem de descobrir per què ocorre, és a dir, quines 
		causes produeixen els esdeveniments. El reconeixement de les causes 
		permet d’assolir el darrer dels objectius del coneixement teòric: saber 
		què passarà en el futur. Conèixer quins esdeveniments causen uns 
		determinats fenòmens és d’una gran utilitat, ja que sempre que es 
		produeixin aquests esdeveniments podrem esperar que succeeixin els 
		mateixos efectes. Gràcies a això es pot predir la realitat futura (per 
		exemple, en el cas de la sida, preveure en quines condicions la sang 
		estaria infectada). Així, doncs, el coneixement teòric no tan sols 
		descriu com és la realitat, sinó que n’explica les causes i, a més, la 
		prediu.
 
 
 
			
				|  | Descriure | Explicar | Predir |  
				| Consisteix 
				a... | Constatar el 
				que passa, analitzar-ho i assenyalar-ne les característiques | Determinar les 
				causes del que passa | Anticipar el 
				que passarà. |  
				| Exemples | Aquest matí 
				s'han enregistrat temperatures entre els 20º C i els 27º C 
 | Les elevades 
				temperatures d'aquests dies són provocades per l'existència 
				d'una capa de núvols que deixa passar els raigs solars però que 
				no deixa escapar la calor. | Per demà 
				s'esperen temperatures semblants, ja que la concentració de 
				núvols roman inalterada |  
 Finalment, el coneixement teòric, a més de descriure, explicar i predir 
		la realitat, té com a objectiu obtenir la veritat. Si la descripció que 
		fem de la realitat no hi coincideix (per exemple, es temperatures han 
		estat superiors als 30º C), si les causes que atribuïm als fenòmens són 
		unes altres (les altes temperatures no es deuen a una concentració dels 
		núvols, sinó a un fort anticicló que ens està afectant), o si el que 
		s’ha predit no ocorre (l’endemà, la temperatura no es manté sinó que 
		baixa), aleshores no podem parlar de coneixement, ja que un coneixement 
		fals no és coneixement, és error. Perquè hi hagi coneixement (en el 
		sentit en què l’hem definit), ha de ser vertader.
 
 Sentits del terme 
		“veritat”
 
 El problema del coneixement està íntimament relacionat amb el problema 
		de la veritat. Considerem que hi ha fets i objectes que són vertaders o 
		autèntics. Però també considerem que les nostres afirmacions o oracions 
		poden ser certes o vertaderes. Per aquesta raó, distingim dos tipus 
		fonamentals de veritat: de fets i de proposicions.
 
 Veritat de fets.
 
 Quan diem: “En Santi buscava la seva veritable mare”, o “Les perles eren 
		de veritat”, estem utilitzant el terme veritat com a sinònim d’autèntic 
		(autèntica mare, perles autèntiques). Però, significa això que alguns 
		objectes són autèntics i uns altres no? Per a alguns filòsofs, cal 
		distingir entre l’autèntica realitat: objectes i fets del món tal com 
		són realment (per exemple, com és realment una rosella), i la realitat 
		aparent: forma com apareix o com es manifesta aquesta realitat (per 
		exemple, vermella per a nosaltres, violeta per a les abelles...)
 
 La distinció entre realitat i aparença ha estat objecte d’una llarga 
		polèmica en la història de la filosofia. Tanmateix, sovint ha predominat 
		la concepció que considera les aparences com a ocultacions de la 
		realitat. Segons això, les coses que veiem no són tal com semblen ja 
		que, per exemple, els objectes no es fan petits quan s’allunyen, el 
		bastó no es trenca quan se submergeix en l’aigua (encara que ho 
		sembli)... Així, s’ha considerat que les aparences ens enganyen i 
		oculten l’autèntica realitat, ja que no ens deixen veure com són 
		realment les coses.
 
 Segons aquesta concepció, la veritat s’identifica amb la realitat 
		autèntica, en oposició a la realitat aparent; és a dir, els fets 
		vertaders són els fets autèntics, enfront dels aparents o enganyosos. 
		Per això, s’entén la recerca de veritat com un procés de desvetllament 
		del que és autèntic, que, altrament, romandria ocult per les aparences.
 
 Veritat de proposicions
 
 La veritat no s’atribueix tan sols a la realitat, sinó, sobretot, a les 
		afirmacions que en fem. Entesa d’aquesta manera, la veritat seria una 
		propietat que poden tenir les nostres proposicions; és a dir, una 
		propietat d’aquelles oracions que afirmen o neguen alguna cosa i que, 
		per tant, poden ser vertaderes o falses. Ara bé, tal com distingim dos 
		tipus de proposicions (empíriques i formals), distingirem, també, dues 
		classes de veritat.
 
			
				| Proposició: 
				tipus d'oració. Es consideren proposicions les oracions 
				declaratives que afirmen o neguen alguna cosa. Així, una oració 
				com "El Ter passa per Girona" és una proposició, i no ho és una 
				oració com "Tens hora?" |    
			
				| Tipus 
				de proposicions |  
				| Empíriques | Formals |  
				| Afirmen o neguen alguna cosa sobre el món. Tenen contingut 
				empíric que es pot contratar enl'experiència. 
 - "La María i en Joan van anar al cinema"
 
 - Els camells són animals de mal       
				caràcter,però molt resistents.
 
 | No 
				tenen contingut empíric. És a dir, no diuen res del món, sinó de 
				les relacions entre símbols. 
 - 3 elevat al quadrat és igual a 9.
 - En el pla, la recta és la distància més curta entre dos punts.
 
 |  -Veritat de les proposicions empíriques. Pel que fa ala veritat 
		de les proposicions que afirmen alguna cosa dels fets i esdeveniments 
		del món, hi ha diverses teories.
 
 La 
		 veritat com a correspondència. Considera que una proposició és 
		vertadera quan hi ha una adequació entre el que la proposició expressa i 
		la realitat a la qual es refereix. Per exemple, “La Maria i en Joan van 
		anar al cinema” és una proposició vertadera si la Maria i en Joan van 
		anar, efectivament, al cinema, i és falsa si no van anar-hi. El primer 
		que va proposar aquesta teoria va ser Aristòtil. Des d’aleshores, 
		nombrosos filòsofs consideren que una proposició és vertadera quan en la 
		realitat ocorre el que indica. Però, tot i que aquesta teoria ens 
		resulta molt intuïtiva, no aconsegueix de determinar en què consisteix 
		exactament aquesta correspondència entre el llenguatge i la realitat.
 
 La 
		 veritat com a coherència. Considera que una proposició és 
		vertadera si no entra en contradicció amb la resta de proposicions 
		acceptades. Per exemple, la proposició “Si continues cap a l’horitzó, 
		arribaràs a la fi del món” és falsa perquè entra en contradicció amb 
		nombrosos proposicions vertaderes (per exemple, amb la proposició “La 
		Terra és rodona”). El primer filòsof que va plantejar aquesta concepció 
		va ser Friedrich Hegel (1770 – 1831). Per a Hegel, la veritat d’una 
		proposició no es determina pel recurs a la realitat, sinó a la resta de 
		les proposicions de la teoria. Per tant, la coherència (no contradicció) 
		de la nova proposició amb les proposicions que ja sabem que són 
		vertaderes indica que aquesta nova també ho és.
 
 La 
		 veritat com a èxit. Considera que una proposició és vertadera 
		quan és útil i, per tant, condueix a l’èxit. La veritat o falsedat d’una 
		proposició coincideix amb les conseqüències que resultin d’aplicar-la. 
		Una proposició és vertadera si la seva posada en pràctica té resultats 
		positius; en canvi, una proposició falsa és aquella les conseqüències de 
		la qual són negatives. Així, una teoria vertadera sobre la sida serà 
		aquella que permeti de guarir-la. William James (1842 – 1910) va ser el 
		principal defensor d’aquesta teoria.
 
 -Veritat de les proposicions formals. Com que les proposicions 
		formals no diuen res sobre la realitat, la seva veritat no pot consistir 
		en la correspondència amb aquesta nien la utilitat de la seva aplicació. 
		Així, en les proposicions formals, l’únic sentit que pot tenir la 
		veritat és com a coherència. Una proposició com “3 elevat al quadrat és 
		9” només pot ser vertadera si no entra en contradicció amb la resta de 
		les proposicions acceptades del sistema o teoria dins dels quals 
		treballem. En quest cas, la proposició només serà vertadera si es 
		coherent amb les regles i els principis que formen el sistema matemàtic.
 
 Criteris per a reconèixer 
		la veritat empírica
 
 Saber en què consisteix la veritat no és suficient. A més, hem de saber 
		com podem estar segurs que quelcom és vertader. Però saber quan les 
		nostres proposicions representen els esdeveniments, apreciar quan són 
		plenament coherents amb la resta del sistema o valorar-ne les 
		conseqüències... no sempre és senzill. Per això necessitem un criteri 
		que ens permeti de reconèixer la veritat. Pel que fa a aquest tema, 
		s’acostumen a assenyalar com a criteris de veritat l’evidència i la 
		intersubjectivitat.
 
 La paraula  evidència prové del terme llatí 
		 videre (veure) 
		i es refereix a la manera especial de presentar-se que tenen uns 
		determinats fets i proposicions que considerem evidents. Un coneixement 
		és evident quan es presenta de forma immediata al subjecte que coneix, 
		per la qual cosa a aquest li és impossible de dubtar de la seva veritat. 
		Per exemple, és evident que “A és A”, “El tot és més gran que les 
		parts”... Perquè, tot i que no puc provar-ho, la seva veritat se’m 
		presenta de forma tan directa i palesa que m’és impossible de dubtar-ne. 
		Malgrat aquesta certesa que acompanya les proposicions evidents, cap 
		autor no ha aconseguir encara de determinar de forma precisa en què 
		consisteix, de manera que puguem establir definitivament quines 
		proposicions són evidents i quines no. Per aquesta raó, hem d’admetre 
		que l’evidència resulta un criteri insuficient per a reconèixer la 
		veritat, ja que, sovint, els fets i proposicions que són evidents per a 
		mi no ho són per als altres.
 
 Aquest sentiment de seguretat que acompanya l’evidència –i que ens 
		impedeix de dubtar de les proposicions que ho són- s’anomena certesa. 
		Ara bé, com que és un estat mental o sentiment, és propi del subjecte 
		que coneix i no d’allò que coneix; és a dir, és quelcom subjectiu. Per 
		tant, no és quelcom que es pugui considerar un criteri absolutament 
		fiable per a reconèixer la veritat. Mentre jo, per exemple, sento la 
		certesa que hi ha vida en altres planetes, un altre pot no sentir-la, i 
		fins i tot, pot tenir dubtes seriosos sobre aquesta possibilitat. Una 
		prova que el sentiment de certesa no es pot considerar un criteri de 
		veritat són els nombrosos casos en els quals, malgrat la certesa que 
		sentíem, la nostra creença ha acabat essent falsa. Durant molt de temps, 
		per exemple, es va sostenir amb convenciment que la Terra era plana; 
		tanmateix, quan es va demostrar que la seva forma era, en realitat, 
		esfèrica, va quedar clar que aquesta havia estat una certesa sense 
		fonament.
 
 La intersubjectivitat consisteix en el fet que les nostres creences, per 
		tal de ser admeses com a veritable i constituir coneixement, han de ser 
		acceptables per qualsevol subjecte racional. Aquest criteri es basa en a 
		idea que el coneixement és objectiu i, per tant, compartible per tots i 
		no exclusiu d’una persona en particular. Respecte del criteri 
		d’evidència, té l’avantatge que no es basa tan sols en el reconeixement 
		de la veritat que faci un únic subjecte, sinó en el reconeixement per 
		part de molts subjectes, per la qual cosa en principi existeixen més 
		garanties d’encert.
 
 Així, els qui defensen la validesa d’aquest criteri, tot i que admeten 
		que un únic investigador pot defensar l’evidència d’una hipòtesi 
		científica, consideren que si aquesta no és acceptable públicament per 
		la comunitat, no podrà ser admesa com a vertadera. La veritat no és una 
		cosa privada, sinó que requereix el consens de la comunitat. La veritat 
		exigeix consens en el sentit que no és res misteriós que estigui 
		reservat a uns pocs o que només uns pocs puguin arribar a assolir. La 
		veritat, , per a ser-ho, ha de poder ser comunicada i compresa per 
		tothom. Però, malgrat que la veritat exigeix consens, el consens no és 
		garantia suficient de veritat. Per això, hem d’admetre que la 
		intersubjectivitat és, també, un criteri insuficient. Tota la comunitat 
		pot estar equivocada (com ho estava la societat de Galileu, profundament 
		convençuda del geocentrisme) i resistir-se a reconèixer que la seva 
		certesa pugui estar fundada en les creences pròpies d’un context 
		sociocultural concret, i no pas en l’evidència.
   
			
				| Subjectiu | Objectiu |  
				| relatiu al 
				subjecte, per oposició al món extern. Es considera pensament 
				subjectiu aquell qu eés personal del subjecte i que està influït 
				pel seu particular punt de vist ai concepció del món, i no tan 
				sols per les característiques o propietats que té l'objecte. Per 
				exemple: Ets molt subjectiu si creus que les coses són tal com 
				tu les veus. 
 | relatiu a 
				l'objecte, per oposició al subjecte que coneix. Es considera 
				pensament objectiu aquell que és independent del subjecte que el 
				té i que, per tant, és acceptable per qualsevol. Sorgeix 
				independentment de les particularitats del subjecte que coneix, 
				ja que es basa en les propietats de l'objecte. Per exemple: Sóc 
				objectiu quan valoro la situació i només em baso en les coses 
				tal com són. 
 |  
 Insuficiència dels 
		criteris per a reconèixer la veritat
 
 -El criteri d’evidència s’ha mostrat insuficient. No tan sols no 
		existeix una especificació precisa que mostri en què consisteix, sinó 
		que, a més, resulta difícil de poder-ne assegurar críticament la 
		legitimitat. Pel fet que estem conformats socialment i culturalment a 
		veure les coses d’una determinada manera, tendim a considerar com a 
		evidents coses que poden no ser-ho. A més, la nostra educació i manera 
		de veure les coses, que sovint tenim assimilada inconscientment, pot 
		distorsionar la nostra manera d’apropar-nos a la realitat, de manera que 
		les coses falses ens resultin evidents i inqüestionables.
 
 -El criteri de la intersubjectivitat es presenta com una manera 
		de salvar la insuficiència del criteri d’evidència. El consens racional 
		sobre la veritat d’algun dels nostres coneixements garanteix que la 
		veritat obtinguda no és merament subjectiva, ja que és acceptada per 
		tota la comunitat. No obstant això, aquest criteri presenta alguns 
		problemes. Tot i que és cert que els coneixements vertaders han de ser 
		admesos per tots els subjectes,no és cert el contrari; és a dir, que el 
		que és admès per tothom hagi de ser indubtablement vertader. El fet de 
		no posar-nos d’acord sobre l’evidència d’una creença és un indici que 
		alguna cosa va malament i que, possiblement, aquesta creença no és 
		vertadera. El fet de posar-nos-hi d’acord, en canvi, no és garantia 
		suficient per a considerar que ho sigui, ja que podríem estar tots 
		equivocats. Una prova d’això són moltes teories avui desfasades,però que 
		van sr admeses i defensades durant algun temps per la comunitat 
		científica. Abans de Darwin, per exemple, era comunament acceptat que 
		les espècies naturals no canvien; tanmateix, avui es considera una 
		creença falsa i inacceptable.
 
 Aquesta insuficiència dels criteri per a reconèixer la veritat dels 
		nostres coneixements pot originar seriosos dubtes sobre la seva 
		objectivitat i infal•libilitat. Aleshores, de quina manera podríem 
		garantir-ho?
 
 Actituds davant la 
		possibilitat de coneixement.
 
 Són diverses les actituds davant la possibilitat d’un coneixement 
		global, vàlid i segur sobre el món:
 
 -El  dogmatisme. És la posició filosòfica segons la qual podem 
		adquirir coneixement segur i universal, i tenir-ne una certesa absoluta. 
		A més, defensa la possibilitat d’ampliar progressivament i de manera 
		ininterrompuda els nostres coneixements. Aquesta és l’actitud més 
		optimista dins la filosofia. Un dels filòsofs que ha estat considerat 
		dogmàtic, en aquest sentit, és Descartes. Tot i que és conscient 
		dels perills que assetgen la raó, considera que, amb un bon mètode, 
		aquesta és capaç de proporcionar coneixement vàlid i universal de tot el 
		que es proposi.
 
 -L’escepticisme. És la posició oposada al dogmatisme. 
		L’escepticisme moderat dubta que sigui possible un coneixement ferm i 
		segur. En canvi,l’escepticisme radical nega que sigui possible, fins i 
		tot, aquest coneixement. Considera que la pretensió d’accedir a un 
		coneixement ferm i segur és un desig inabastable. Mentre que per a 
		alguns escèptics ha de ser acceptat com l’objectiu que orienta la nostra 
		vida, per a d’altres, en canvi, ha de ser refusat per irrealitzable. 
		Pirró (360 – 270 aC) és considerat com el primer escèptic. Per a 
		aquest filòsof, la base de les nostres creences sobre la realitat són 
		les sensacions. Defensa que, com que les sensacions són canviants, no 
		ens poden proporcionar coneixement ferm i segur.
 
 -El  criticisme. És una posició a mig camí entre el dogmatisme i 
		l’escepticisme. Per als pensadors crítics, com ara Kant (1724 – 
		1804), el coneixement és possible, a diferència del que afirmen els 
		escèptics. Tot i això, aquest no és inqüestionable i definitiu (com 
		defensen els dogmàtics), sinó que ha de ser revisat i criticat 
		contínuament per tal de detectar-hi possibles falsificacions i errors.
 
 -El  relativisme. És la posició que nega l’existència d’una 
		veritat absoluta, és a dir, vàlida en ella mateixa en qualsevol moment i 
		en qualsevol lloc. Per aquest motiu, refusa la pretensió d’un 
		coneixement objectiu i universal, i considera que només existeixen 
		opinions particulars i vàlides en un determinat context social, cultural 
		i històric. Així, el que és veritat en una determinada època i cultura, 
		no ho és en una altra. Els sofistes (segles V – IV aC) són 
		considerats els pares del relativisme epistemològic i moral.
 
 -El  perspectivisme. Encara que té molts punts en comú amb el 
		relativisme, se’n diferencia en un de fonamental: no nega la 
		possibilitat teòrica d’una veritat absoluta. Segons el perspectivisme, 
		cada subjecte o col•lectiu que coneix ho fa des d’un punt de vista o 
		perspectiva particular; per tant, té una visió parcial de la realitat. 
		Aquesta visió no és falsa i, a més, és insubstituïble, ja que tota 
		perspectiva recull un aspecte important de la realitat. Per tant, en la 
		seva mesura, totes les perspectives són vertaderes, i la reunió e totes, 
		si fos possible, seria la veritat absoluta. Ortega y Gasset ha defensat 
		el persepctivisme com a forma de superar el dilema entre dogmatisme i 
		escepticisme.
 
 
 Activitats
 
 1. Completa la taula 
		següent
 
			
				|  | 
				Possibilitat de 
				coneixement |  
				| Actituds | Dogmatisme | ...................... | Criticisme | .............. | .............. |  
				| Característiques | 
				.................. | Neguen o dubten de l'existència de coneixement ferm i segur | 
				................... | 
				.................. | .................. |  
				| Representants | Descartes | ....................... | .................. | ................ | Ortega y Gasset |  2. Indica si les 
		afirmacions següents són opinions, creences o coneixements. Justifica les 
		respostes:
 - El vas cremar perquè la nansa era de metall i condueix la calor.
 - No em preguntis per què, però estic convençuda que vindrà.
 - Ja sé que l'aigua està composta d'hidrogen i oxígen.
 - No et posis així, només he dit que crec que no tornarà a guanyar.
 - Tinc la impressió que aquest serà un bon any.
 
 3. Llegeix atentament les frases següents. En totes hi apareix el 
		terme veritat. Substitueix-lo per un sinònim.
 
 - És veritat que la recta és la distància més curta entre dos punts.
 - No tinguis por. No passa de veritat, és només una pel·lícula.
 - Sort que tens sucre de veritat i no aquells succedanis.
 - És veritat que en Joan es lleva molt d'hora.
 
 Ara indica, en cada cas, si el terme veritat es refereix a una veritat 
		de fet o de proposició. Justifica-ho.
 
 
 4. Completa aquestes frases inacabades.
 
 - Quan parlem de la veritat de fets, persones o objectes, ens referim 
		a...................
 
 - La principal diferència entre proposició empírica i formal resideix en 
		..................
 
 - És possible d'entendre la veritat de les proposicions com a 
		.............................
 
 - L'evidència i la intersubjectivitat són criteris insuficients per a 
		reconèixer la veritat, ja que ........................
 
 
 5. Escriu tres proposicions la veritat de les quals consideris 
		completament segura.
 
 - Indica, per a cadascuna de les proposicons, quin és el criteri de 
		veritat que et permet de no dubtar-ne.
 
 - Poseu en comú les vostres respostes. El grau d'evidència de les teves 
		creences, és el mateix per a tothom? Quina conclusió en pots extreure?
 
 
 6. Indica a quina de les actituds anteriors pertanyen les 
		frases següents:
 
 - Tot és segons el color del cristall amb què es mira.
 
 - El nostre enteniment pot conèxier l'essència immutable de les coses, i 
		d'aquesta manera conèixer veritts eternes i absolutes.
 
 - Això que dius és veritat aquí, però en altres cultures seria 
		inacceptable.
 
 - "No existeix res. Si existeix alguna cosa, no la podem conèixer. 
		Suposant que existís alguna cosa i la pogúessim conèixer, no la podríem 
		comunicar." (Gòrgies)
 
 - No podem acceptar sense més ni més el que hem après dels nostres avís. 
		Hem de ser crítics, per tal d'ampliar així el nostre coneixement.
 
 
 7. Explica quins diferències hi ha entre el que considerem 
		coneixement i la pura creença o opinió.
 
 8. Comenta la frase següent: "La veritat de fets consisteix en 
		un desvetllament del que és autèntic."
 
 9. Justifica per què l'evidència i la intersubjectivitat no són 
		criteris suficients per a reconèixer la veritat
 
 10. Pensa en algun tema o qüestió que t'interessi i del qual tinguis 
		una opinió formada. Ara, respon per a tu mateix:
 
 - Et sembla que és veritat el que defenses?
 - Quins fonaments donaries a la teva opinió?
 - Creus que els altres haurien d'opinar de la mateixa manera que tu? Per 
		què?
 
 
 
 |  |