Mentre les ciències ens proporcionen coneixement sobre els diferents
àmbits de la realitat, l’epistemologia, en canvi, s’encarrega d’estudiar
el coneixement. Com a disciplina filosòfica, l’epistemologia estableix
en què consisteix, quin mètode pot proporcionar-lo, quin n’és l’origen i
quins en són els límits.
-
L'Epistemologia
El concepte de coneixement
- Dos tipus de coneixement
- El coneixement teòric.
Sentits del terme
“veritat”
- Veritat de fets.
- Veritat de proposicions
Criteris per a
reconèixer la veritat empírica
Insuficiència dels criteris per a reconèixer la veritat
Actituds davant la possibilitat de coneixement.
Activitats
L’EPISTEMOLOGIA
Les ciències (físiques,humanes...) ens aporten coneixements sobre la
realitat o, almenys, sobre una part de la realitat. La Física, per
exemple, subministra coneixements sobre la matèria i energia. La
Psicologia, en canvi, proporciona coneixements sobre la vida psíquica i
el comportament humà. Però a més dels coneixements científics, tenim
altres tipus de coneixements: els que adquirim directament de la nostra
experiència, els que adquirim culturalment...; per exemple: els efectes
del foc, els significat del llum vermell d’un semàfor... Encara que
siguin de diferents tipus, en aquests casos i en els anteriors parlem de
coneixement. Ara bé, què tenen de comú?, en què consisteix conèixer?
L’epistemologia és precisament la branca de la filosofia que s’ocupa
d’analitzar en què consisteix el coneixement, però també de
determinar-ne l’origen, el mètode que seguim per obtenir-lo i els límits
del que podem conèixer.
L’interès pel coneixement ha estat constant al llarg de la història el
pensament. En totes les èpoques trobem pensadors que, amb més o menys
fortuna, s’han dedicat a l’epistemologia. Tanmateix, a partir del segle
XVII el problema del coneixement adquireix una importància cabdal i els
estudis epistemològics passen a ocupar el centre de la reflexió
filosòfica. Alguns historiadors han donat, bàsicament, dues raons per a
explicar aquest fet:
- la importància creixent de les ciències naturals. La Física va
assolir, amb Newton,la seva maduresa com a ciència. Els seus èxits i
avenços van animar l’anàlisi epistemològica d’aquest tipus de
coneixement, per tal de poder determinar què possibilitava l’eficàcia i
la infal•libilitat de la ciència.
- La consciència de la seva dimensió bàsica. La filosofia d’aquesta
època va reconèixer que, abans d’iniciar qualsevol investigació, ens cal
determinar si podem arribar a conèixer el que pretenem. I és que, si
l’objectiu depassa les nostres possibilitats, farem una tasca inútil des
d’abans d’haver començat. L’epistemologia, per tant, és considerada la
base de la resta de ciències.
"La ciència
ha esdevingut l'eix de la cultura contemporània. I, pel fet que
és el motor de la tecnologia, la ciència ha acabat controlant
indirectament l'economia dels països desenvolupats. Per això, si
es vol tenir una idea adequada de la societat moderna, cal
estudiar el mecanisme de la producció científica i, alhora,
l'estructura i el sentit dels seus productes.
La ciència és avui objecte d'estudi de diverses disciplines, la
unió de les quals constitueix la ciència de les ciències.
Sónl'epistemologia o filosofia de la ciència, la història de la
ciència, la psicologia de la ciència, la sociologia de la
ciència, la politologia de la ciència i, potser, alguna més.
Mario Bunge, "Epistemologia" |
El concepte de coneixement
Quan parlem de coneixement cal dir que utilitzem aquest mot com a
sinònim de saber. Tanmateix, en el llenguatge quotidià, aquests dos
conceptes poden tenir, de vegades, significats lleugerament diferents.
Això ocorre, per exemple, en la frase següent: “Sé molt sobre Ángel
González, el poeta, tot i que no el conec” Ara bé, el més habitual és
que els significats siguin similars, com en el cas d’aquest exemple:
“Conec/Sé la lletra d’aquesta cançó”. Aquest és precisament l’ús que ens
interessa: el coneixement entès com a sinònim de saber. Per tal
d’aproximar-nos a la seva definició, el compararem amb conceptes afins,
com ara opinió i creença.
-Opinió. És una apreciació subjectiva de la qual ni estem segurs
ni la podem provar davant dels altres. Així, una opinió acostuma a ser
una valoració de la realitat, o de com hauria de ser, que es basa en els
nostres interessos, creences, desitjos..., però que normalment no
recolza en raons contundents. Per això, si fem una proposta i no és
acceptada, solem excusar-nos dient: “Bé, només era una opinió”.
-Creença. En el concepte de creença podem distingir dos usos o
tipus fonamentals:
- Ús dubitatiu. Apareix en frases com ara: “Crec que vindrà en
Joan, però no ho sé”. Expressa que no estem realment segurs de la
veritat del que afirmem; és a dir, que tenim dubtes sobre el seu
compliment.
- Ús assertiu. És el que realment ens interessa. Apareix en
frases com ara: “Cristòfor Colom tenia la creença que la Terra era
rodona, però fins que Magalhaes no va fer la volta al món, no va quedar
demostrada”. En aquest segon cas, parlem de creença quan estem segurs
d’alguna cosa encara que no tinguem prou proves per a demostrar-ho.
Precisament, aquesta incapacitat per a justificar les nostres creences
és el que les distingeix de l’autèntic coneixement.
- Coneixement. És una creença de la qual estem segurs, però que,
a més, podem provar. La possibilitat de justificar racionalment alguna
cosa (donar-ne raons) és el que caracteritza el coneixement. Així, la
creença deixa de ser merament subjectiva i passa a ser coneixement
objectivament vertader (acceptable per tots, no tan sols per mi). Si dic
que l’arrel quadrada de 16 és 4, el que dic és veritat; però si no sé
justificar per què ho és, aleshores possiblement he encertat la xifra
correcta per pura casualitat. Així, per tal que una creença constitueixi
coneixement, s’ha de poder provar objectivament
|
Opinió |
Creença |
Coneixement |
Seguretat |
- |
+ |
+ |
Justificable |
- |
- |
+ |
Objectiu |
- |
- |
+ |
Des de l’antiguitat es
distingeixen dos tipus de coneixement:
-Coneixement teòric. Està constituït per totes les informacions
que descriuen i expliquen el món natural i social que ens envolta. Per a
alguns filòsofs, és un saber contemplatiu i desinteressat. Sorgeix pel
simple desig de coneixement, i no pas per a garantir la nostra
supervivència o benestar, tot i que certament acostuma a contribuir-hi.
Així, per exemple, el coneixement geològic de la Terra ens permet de
saber quines són les zones de més turbulència sísmica i, en
conseqüència, de poder prendre les mesures adequades.
-Coneixement pràctic. No és una explicació o descripció del món,
sinó un saber-hi actuar, ja sigui en la manipulació de l’entorn, en la
producció de béns, en l’elaboració d’obres d’art o en la determinació de
l’acció correcta. És un saber fer en tots els àmbits:artístic, tècnic,
moral.
Aquests dos tipus de coneixement, però, estan tan relacionats que,
estrictament, no poden aparèixer l’un sense l’altre.
El coneixement teòric.
Prové de la paraula grega theorein, que significa “contemplar”.
Per això per a Aristòtil, el coneixement teòric era contemplació
desinteressada i agradable de la natura. Aquesta contemplació o
observació de la natura s’entén com una aprehensió de la realitat, en la
qual no tan sols descobrim com és, sinó que també entenem per què és
d’aquesta manera.
El coneixement teòric és, per tant, descripció, comprensió i predicció.
En primer lloc, ha de descriure la realitat i indicar quines en són les
característiques (per exemple: quina és la composició químic de la
sang), però, a més, ha d’explicar aquesta realitat, o sigui, dir per què
té precisament aquestes propietats i no unes altres (per exemple: per
què cap altre líquid no pot fer la funció de la sang). Així, el fet de
saber que es produeixen uns fets determinats (per exemple, que uns
objectes suren i uns altres no, o que els materials opacs no deixen
passar la llum i els translúcids sí) no és encara coneixement ple. A més
de constatar aquests fets, cal esbrinar les causes que ens permetin de
comprendre per què són així i no pas d’una altra manera.
Ara bé, saber el que passa és, habitualment, el primer pas en el
coneixement; després hem de descobrir per què ocorre, és a dir, quines
causes produeixen els esdeveniments. El reconeixement de les causes
permet d’assolir el darrer dels objectius del coneixement teòric: saber
què passarà en el futur. Conèixer quins esdeveniments causen uns
determinats fenòmens és d’una gran utilitat, ja que sempre que es
produeixin aquests esdeveniments podrem esperar que succeeixin els
mateixos efectes. Gràcies a això es pot predir la realitat futura (per
exemple, en el cas de la sida, preveure en quines condicions la sang
estaria infectada). Així, doncs, el coneixement teòric no tan sols
descriu com és la realitat, sinó que n’explica les causes i, a més, la
prediu.
|
Descriure |
Explicar |
Predir |
Consisteix
a... |
Constatar el
que passa, analitzar-ho i assenyalar-ne les característiques |
Determinar les
causes del que passa |
Anticipar el
que passarà. |
Exemples |
Aquest matí
s'han enregistrat temperatures entre els 20º C i els 27º C
|
Les elevades
temperatures d'aquests dies són provocades per l'existència
d'una capa de núvols que deixa passar els raigs solars però que
no deixa escapar la calor. |
Per demà
s'esperen temperatures semblants, ja que la concentració de
núvols roman inalterada |
Finalment, el coneixement teòric, a més de descriure, explicar i predir
la realitat, té com a objectiu obtenir la veritat. Si la descripció que
fem de la realitat no hi coincideix (per exemple, es temperatures han
estat superiors als 30º C), si les causes que atribuïm als fenòmens són
unes altres (les altes temperatures no es deuen a una concentració dels
núvols, sinó a un fort anticicló que ens està afectant), o si el que
s’ha predit no ocorre (l’endemà, la temperatura no es manté sinó que
baixa), aleshores no podem parlar de coneixement, ja que un coneixement
fals no és coneixement, és error. Perquè hi hagi coneixement (en el
sentit en què l’hem definit), ha de ser vertader.
Sentits del terme
“veritat”
El problema del coneixement està íntimament relacionat amb el problema
de la veritat. Considerem que hi ha fets i objectes que són vertaders o
autèntics. Però també considerem que les nostres afirmacions o oracions
poden ser certes o vertaderes. Per aquesta raó, distingim dos tipus
fonamentals de veritat: de fets i de proposicions.
Veritat de fets.
Quan diem: “En Santi buscava la seva veritable mare”, o “Les perles eren
de veritat”, estem utilitzant el terme veritat com a sinònim d’autèntic
(autèntica mare, perles autèntiques). Però, significa això que alguns
objectes són autèntics i uns altres no? Per a alguns filòsofs, cal
distingir entre l’autèntica realitat: objectes i fets del món tal com
són realment (per exemple, com és realment una rosella), i la realitat
aparent: forma com apareix o com es manifesta aquesta realitat (per
exemple, vermella per a nosaltres, violeta per a les abelles...)
La distinció entre realitat i aparença ha estat objecte d’una llarga
polèmica en la història de la filosofia. Tanmateix, sovint ha predominat
la concepció que considera les aparences com a ocultacions de la
realitat. Segons això, les coses que veiem no són tal com semblen ja
que, per exemple, els objectes no es fan petits quan s’allunyen, el
bastó no es trenca quan se submergeix en l’aigua (encara que ho
sembli)... Així, s’ha considerat que les aparences ens enganyen i
oculten l’autèntica realitat, ja que no ens deixen veure com són
realment les coses.
Segons aquesta concepció, la veritat s’identifica amb la realitat
autèntica, en oposició a la realitat aparent; és a dir, els fets
vertaders són els fets autèntics, enfront dels aparents o enganyosos.
Per això, s’entén la recerca de veritat com un procés de desvetllament
del que és autèntic, que, altrament, romandria ocult per les aparences.
Veritat de proposicions
La veritat no s’atribueix tan sols a la realitat, sinó, sobretot, a les
afirmacions que en fem. Entesa d’aquesta manera, la veritat seria una
propietat que poden tenir les nostres proposicions; és a dir, una
propietat d’aquelles oracions que afirmen o neguen alguna cosa i que,
per tant, poden ser vertaderes o falses. Ara bé, tal com distingim dos
tipus de proposicions (empíriques i formals), distingirem, també, dues
classes de veritat.
Proposició:
tipus d'oració. Es consideren proposicions les oracions
declaratives que afirmen o neguen alguna cosa. Així, una oració
com "El Ter passa per Girona" és una proposició, i no ho és una
oració com "Tens hora?" |
Tipus
de proposicions |
Empíriques |
Formals |
Afirmen o neguen alguna cosa sobre el món. Tenen contingut
empíric que es pot contratar enl'experiència.
- "La María i en Joan van anar al cinema"
- Els camells són animals de mal
caràcter,però molt resistents.
|
No
tenen contingut empíric. És a dir, no diuen res del món, sinó de
les relacions entre símbols.
- 3 elevat al quadrat és igual a 9.
- En el pla, la recta és la distància més curta entre dos punts.
|
-Veritat de les proposicions empíriques. Pel que fa ala veritat
de les proposicions que afirmen alguna cosa dels fets i esdeveniments
del món, hi ha diverses teories.
La
veritat com a correspondència. Considera que una proposició és
vertadera quan hi ha una adequació entre el que la proposició expressa i
la realitat a la qual es refereix. Per exemple, “La Maria i en Joan van
anar al cinema” és una proposició vertadera si la Maria i en Joan van
anar, efectivament, al cinema, i és falsa si no van anar-hi. El primer
que va proposar aquesta teoria va ser Aristòtil. Des d’aleshores,
nombrosos filòsofs consideren que una proposició és vertadera quan en la
realitat ocorre el que indica. Però, tot i que aquesta teoria ens
resulta molt intuïtiva, no aconsegueix de determinar en què consisteix
exactament aquesta correspondència entre el llenguatge i la realitat.
La
veritat com a coherència. Considera que una proposició és
vertadera si no entra en contradicció amb la resta de proposicions
acceptades. Per exemple, la proposició “Si continues cap a l’horitzó,
arribaràs a la fi del món” és falsa perquè entra en contradicció amb
nombrosos proposicions vertaderes (per exemple, amb la proposició “La
Terra és rodona”). El primer filòsof que va plantejar aquesta concepció
va ser Friedrich Hegel (1770 – 1831). Per a Hegel, la veritat d’una
proposició no es determina pel recurs a la realitat, sinó a la resta de
les proposicions de la teoria. Per tant, la coherència (no contradicció)
de la nova proposició amb les proposicions que ja sabem que són
vertaderes indica que aquesta nova també ho és.
La
veritat com a èxit. Considera que una proposició és vertadera
quan és útil i, per tant, condueix a l’èxit. La veritat o falsedat d’una
proposició coincideix amb les conseqüències que resultin d’aplicar-la.
Una proposició és vertadera si la seva posada en pràctica té resultats
positius; en canvi, una proposició falsa és aquella les conseqüències de
la qual són negatives. Així, una teoria vertadera sobre la sida serà
aquella que permeti de guarir-la. William James (1842 – 1910) va ser el
principal defensor d’aquesta teoria.
-Veritat de les proposicions formals. Com que les proposicions
formals no diuen res sobre la realitat, la seva veritat no pot consistir
en la correspondència amb aquesta nien la utilitat de la seva aplicació.
Així, en les proposicions formals, l’únic sentit que pot tenir la
veritat és com a coherència. Una proposició com “3 elevat al quadrat és
9” només pot ser vertadera si no entra en contradicció amb la resta de
les proposicions acceptades del sistema o teoria dins dels quals
treballem. En quest cas, la proposició només serà vertadera si es
coherent amb les regles i els principis que formen el sistema matemàtic.
Criteris per a reconèixer
la veritat empírica
Saber en què consisteix la veritat no és suficient. A més, hem de saber
com podem estar segurs que quelcom és vertader. Però saber quan les
nostres proposicions representen els esdeveniments, apreciar quan són
plenament coherents amb la resta del sistema o valorar-ne les
conseqüències... no sempre és senzill. Per això necessitem un criteri
que ens permeti de reconèixer la veritat. Pel que fa a aquest tema,
s’acostumen a assenyalar com a criteris de veritat l’evidència i la
intersubjectivitat.
La paraula evidència prové del terme llatí
videre (veure)
i es refereix a la manera especial de presentar-se que tenen uns
determinats fets i proposicions que considerem evidents. Un coneixement
és evident quan es presenta de forma immediata al subjecte que coneix,
per la qual cosa a aquest li és impossible de dubtar de la seva veritat.
Per exemple, és evident que “A és A”, “El tot és més gran que les
parts”... Perquè, tot i que no puc provar-ho, la seva veritat se’m
presenta de forma tan directa i palesa que m’és impossible de dubtar-ne.
Malgrat aquesta certesa que acompanya les proposicions evidents, cap
autor no ha aconseguir encara de determinar de forma precisa en què
consisteix, de manera que puguem establir definitivament quines
proposicions són evidents i quines no. Per aquesta raó, hem d’admetre
que l’evidència resulta un criteri insuficient per a reconèixer la
veritat, ja que, sovint, els fets i proposicions que són evidents per a
mi no ho són per als altres.
Aquest sentiment de seguretat que acompanya l’evidència –i que ens
impedeix de dubtar de les proposicions que ho són- s’anomena certesa.
Ara bé, com que és un estat mental o sentiment, és propi del subjecte
que coneix i no d’allò que coneix; és a dir, és quelcom subjectiu. Per
tant, no és quelcom que es pugui considerar un criteri absolutament
fiable per a reconèixer la veritat. Mentre jo, per exemple, sento la
certesa que hi ha vida en altres planetes, un altre pot no sentir-la, i
fins i tot, pot tenir dubtes seriosos sobre aquesta possibilitat. Una
prova que el sentiment de certesa no es pot considerar un criteri de
veritat són els nombrosos casos en els quals, malgrat la certesa que
sentíem, la nostra creença ha acabat essent falsa. Durant molt de temps,
per exemple, es va sostenir amb convenciment que la Terra era plana;
tanmateix, quan es va demostrar que la seva forma era, en realitat,
esfèrica, va quedar clar que aquesta havia estat una certesa sense
fonament.
La intersubjectivitat consisteix en el fet que les nostres creences, per
tal de ser admeses com a veritable i constituir coneixement, han de ser
acceptables per qualsevol subjecte racional. Aquest criteri es basa en a
idea que el coneixement és objectiu i, per tant, compartible per tots i
no exclusiu d’una persona en particular. Respecte del criteri
d’evidència, té l’avantatge que no es basa tan sols en el reconeixement
de la veritat que faci un únic subjecte, sinó en el reconeixement per
part de molts subjectes, per la qual cosa en principi existeixen més
garanties d’encert.
Així, els qui defensen la validesa d’aquest criteri, tot i que admeten
que un únic investigador pot defensar l’evidència d’una hipòtesi
científica, consideren que si aquesta no és acceptable públicament per
la comunitat, no podrà ser admesa com a vertadera. La veritat no és una
cosa privada, sinó que requereix el consens de la comunitat. La veritat
exigeix consens en el sentit que no és res misteriós que estigui
reservat a uns pocs o que només uns pocs puguin arribar a assolir. La
veritat, , per a ser-ho, ha de poder ser comunicada i compresa per
tothom. Però, malgrat que la veritat exigeix consens, el consens no és
garantia suficient de veritat. Per això, hem d’admetre que la
intersubjectivitat és, també, un criteri insuficient. Tota la comunitat
pot estar equivocada (com ho estava la societat de Galileu, profundament
convençuda del geocentrisme) i resistir-se a reconèixer que la seva
certesa pugui estar fundada en les creences pròpies d’un context
sociocultural concret, i no pas en l’evidència.
Subjectiu |
Objectiu |
relatiu al
subjecte, per oposició al món extern. Es considera pensament
subjectiu aquell qu eés personal del subjecte i que està influït
pel seu particular punt de vist ai concepció del món, i no tan
sols per les característiques o propietats que té l'objecte. Per
exemple: Ets molt subjectiu si creus que les coses són tal com
tu les veus.
|
relatiu a
l'objecte, per oposició al subjecte que coneix. Es considera
pensament objectiu aquell que és independent del subjecte que el
té i que, per tant, és acceptable per qualsevol. Sorgeix
independentment de les particularitats del subjecte que coneix,
ja que es basa en les propietats de l'objecte. Per exemple: Sóc
objectiu quan valoro la situació i només em baso en les coses
tal com són.
|
Insuficiència dels
criteris per a reconèixer la veritat
-El criteri d’evidència s’ha mostrat insuficient. No tan sols no
existeix una especificació precisa que mostri en què consisteix, sinó
que, a més, resulta difícil de poder-ne assegurar críticament la
legitimitat. Pel fet que estem conformats socialment i culturalment a
veure les coses d’una determinada manera, tendim a considerar com a
evidents coses que poden no ser-ho. A més, la nostra educació i manera
de veure les coses, que sovint tenim assimilada inconscientment, pot
distorsionar la nostra manera d’apropar-nos a la realitat, de manera que
les coses falses ens resultin evidents i inqüestionables.
-El criteri de la intersubjectivitat es presenta com una manera
de salvar la insuficiència del criteri d’evidència. El consens racional
sobre la veritat d’algun dels nostres coneixements garanteix que la
veritat obtinguda no és merament subjectiva, ja que és acceptada per
tota la comunitat. No obstant això, aquest criteri presenta alguns
problemes. Tot i que és cert que els coneixements vertaders han de ser
admesos per tots els subjectes,no és cert el contrari; és a dir, que el
que és admès per tothom hagi de ser indubtablement vertader. El fet de
no posar-nos d’acord sobre l’evidència d’una creença és un indici que
alguna cosa va malament i que, possiblement, aquesta creença no és
vertadera. El fet de posar-nos-hi d’acord, en canvi, no és garantia
suficient per a considerar que ho sigui, ja que podríem estar tots
equivocats. Una prova d’això són moltes teories avui desfasades,però que
van sr admeses i defensades durant algun temps per la comunitat
científica. Abans de Darwin, per exemple, era comunament acceptat que
les espècies naturals no canvien; tanmateix, avui es considera una
creença falsa i inacceptable.
Aquesta insuficiència dels criteri per a reconèixer la veritat dels
nostres coneixements pot originar seriosos dubtes sobre la seva
objectivitat i infal•libilitat. Aleshores, de quina manera podríem
garantir-ho?
Actituds davant la
possibilitat de coneixement.
Són diverses les actituds davant la possibilitat d’un coneixement
global, vàlid i segur sobre el món:
-El dogmatisme. És la posició filosòfica segons la qual podem
adquirir coneixement segur i universal, i tenir-ne una certesa absoluta.
A més, defensa la possibilitat d’ampliar progressivament i de manera
ininterrompuda els nostres coneixements. Aquesta és l’actitud més
optimista dins la filosofia. Un dels filòsofs que ha estat considerat
dogmàtic, en aquest sentit, és Descartes. Tot i que és conscient
dels perills que assetgen la raó, considera que, amb un bon mètode,
aquesta és capaç de proporcionar coneixement vàlid i universal de tot el
que es proposi.
-L’escepticisme. És la posició oposada al dogmatisme.
L’escepticisme moderat dubta que sigui possible un coneixement ferm i
segur. En canvi,l’escepticisme radical nega que sigui possible, fins i
tot, aquest coneixement. Considera que la pretensió d’accedir a un
coneixement ferm i segur és un desig inabastable. Mentre que per a
alguns escèptics ha de ser acceptat com l’objectiu que orienta la nostra
vida, per a d’altres, en canvi, ha de ser refusat per irrealitzable.
Pirró (360 – 270 aC) és considerat com el primer escèptic. Per a
aquest filòsof, la base de les nostres creences sobre la realitat són
les sensacions. Defensa que, com que les sensacions són canviants, no
ens poden proporcionar coneixement ferm i segur.
-El criticisme. És una posició a mig camí entre el dogmatisme i
l’escepticisme. Per als pensadors crítics, com ara Kant (1724 –
1804), el coneixement és possible, a diferència del que afirmen els
escèptics. Tot i això, aquest no és inqüestionable i definitiu (com
defensen els dogmàtics), sinó que ha de ser revisat i criticat
contínuament per tal de detectar-hi possibles falsificacions i errors.
-El relativisme. És la posició que nega l’existència d’una
veritat absoluta, és a dir, vàlida en ella mateixa en qualsevol moment i
en qualsevol lloc. Per aquest motiu, refusa la pretensió d’un
coneixement objectiu i universal, i considera que només existeixen
opinions particulars i vàlides en un determinat context social, cultural
i històric. Així, el que és veritat en una determinada època i cultura,
no ho és en una altra. Els sofistes (segles V – IV aC) són
considerats els pares del relativisme epistemològic i moral.
-El perspectivisme. Encara que té molts punts en comú amb el
relativisme, se’n diferencia en un de fonamental: no nega la
possibilitat teòrica d’una veritat absoluta. Segons el perspectivisme,
cada subjecte o col•lectiu que coneix ho fa des d’un punt de vista o
perspectiva particular; per tant, té una visió parcial de la realitat.
Aquesta visió no és falsa i, a més, és insubstituïble, ja que tota
perspectiva recull un aspecte important de la realitat. Per tant, en la
seva mesura, totes les perspectives són vertaderes, i la reunió e totes,
si fos possible, seria la veritat absoluta. Ortega y Gasset ha defensat
el persepctivisme com a forma de superar el dilema entre dogmatisme i
escepticisme.
Activitats
1. Completa la taula
següent
|
Possibilitat de
coneixement |
Actituds |
Dogmatisme |
...................... |
Criticisme |
.............. |
.............. |
Característiques |
.................. |
Neguen o dubten de l'existència de coneixement ferm i segur |
................... |
.................. |
.................. |
Representants |
Descartes |
....................... |
.................. |
................ |
Ortega y Gasset |
2. Indica si les
afirmacions següents són opinions, creences o coneixements. Justifica les
respostes:
- El vas cremar perquè la nansa era de metall i condueix la calor.
- No em preguntis per què, però estic convençuda que vindrà.
- Ja sé que l'aigua està composta d'hidrogen i oxígen.
- No et posis així, només he dit que crec que no tornarà a guanyar.
- Tinc la impressió que aquest serà un bon any.
3. Llegeix atentament les frases següents. En totes hi apareix el
terme veritat. Substitueix-lo per un sinònim.
- És veritat que la recta és la distància més curta entre dos punts.
- No tinguis por. No passa de veritat, és només una pel·lícula.
- Sort que tens sucre de veritat i no aquells succedanis.
- És veritat que en Joan es lleva molt d'hora.
Ara indica, en cada cas, si el terme veritat es refereix a una veritat
de fet o de proposició. Justifica-ho.
4. Completa aquestes frases inacabades.
- Quan parlem de la veritat de fets, persones o objectes, ens referim
a...................
- La principal diferència entre proposició empírica i formal resideix en
..................
- És possible d'entendre la veritat de les proposicions com a
.............................
- L'evidència i la intersubjectivitat són criteris insuficients per a
reconèixer la veritat, ja que ........................
5. Escriu tres proposicions la veritat de les quals consideris
completament segura.
- Indica, per a cadascuna de les proposicons, quin és el criteri de
veritat que et permet de no dubtar-ne.
- Poseu en comú les vostres respostes. El grau d'evidència de les teves
creences, és el mateix per a tothom? Quina conclusió en pots extreure?
6. Indica a quina de les actituds anteriors pertanyen les
frases següents:
- Tot és segons el color del cristall amb què es mira.
- El nostre enteniment pot conèxier l'essència immutable de les coses, i
d'aquesta manera conèixer veritts eternes i absolutes.
- Això que dius és veritat aquí, però en altres cultures seria
inacceptable.
- "No existeix res. Si existeix alguna cosa, no la podem conèixer.
Suposant que existís alguna cosa i la pogúessim conèixer, no la podríem
comunicar." (Gòrgies)
- No podem acceptar sense més ni més el que hem après dels nostres avís.
Hem de ser crítics, per tal d'ampliar així el nostre coneixement.
7. Explica quins diferències hi ha entre el que considerem
coneixement i la pura creença o opinió.
8. Comenta la frase següent: "La veritat de fets consisteix en
un desvetllament del que és autèntic."
9. Justifica per què l'evidència i la intersubjectivitat no són
criteris suficients per a reconèixer la veritat
10. Pensa en algun tema o qüestió que t'interessi i del qual tinguis
una opinió formada. Ara, respon per a tu mateix:
- Et sembla que és veritat el que defenses?
- Quins fonaments donaries a la teva opinió?
- Creus que els altres haurien d'opinar de la mateixa manera que tu? Per
què?
|
|