Apunts Jota'O

Material de suport de l'assignatura de filosofia per alumnes de primer i segon de batxillerat

 

Índex
Tornar
Biografia
Filòsof de vida
Vida i Obra
Nietzsche davant de
Nietzsche i Kant
Textos Selectivitat
Exercicis

 

Enllaços

COMENTARI DE TEXT

"Allò que m'interessava era el valor de la moral. M'interessava especialment el valor d'allò que "no és egoista", els instints de compassió, d'autonegació, d'autosacrifici, que precisament Schopenhauer havia daurat, divinitzat i col•locat dellà el món durant tant de temps, fins que a l'últim els considerà com a "valors en ells mateixos", de manera que sobre la seva base digué no a la vida, com també a la seva pròpia individualitat. Precisament aquí veia jo el gran perill de la humanitat, la seva seducció i la seva temptació més sublims. A on es dirigeix? Al no-res ? Precisament aquí veia jo el començament de la fi, l'aturada, el cansament que mira enrera, la voluntat que va contra la vida, la darrera malaltia que s'anuncia d'una forma manyaga i malenconiosa. Jo concebia aquesta moral de la compassió que es propaga cada cop més, que fins i tot ataca els filòsofs i els fa caure malalts, com el símptoma més inquietador de la nostra cultura europea que ha esdevingut inquietant, com la seva tombada. Vers on? Vers un nihilisme.. ? Aquesta preferència moderna dels filòsofs i aquesta apreciació exagerada de la compassió són, certament, un fenomen nou. Precisament fins ara els filòsofs estaven d'acord en la manca de valor de la compassió.

F. NIETZSCHE. "La genealogia de la moral", prefaci, núm. 5

Qüestionari:

1. a) Exposa -amb paraules teves i sense comentaris personals- les idees principals del text i com hi apareixen relacionades (1'5 punts).

b) Posa títol al text (1 punt).

2. Comenta el text, és a dir, posa el text en relació amb el pensament de l'autor, tenint en compte les principals influències que l'autor hagi pogut rebre. (Recorda que no es demana que desenvolupis un tema, sinó que comentis el text (3 punts).

3. En els seus escrits, Nietzsche critica la mala influència de Plató sobre la filosofia posterior. Digues quins són els elements platònics criticats per Nietzsche, i digues també en quin lloc de l'obra de Plató es veu clar que Plató no va afavorir la compassió (2'5 punts).

4.Quins et semblen els arguments més forts a favor i els arguments més forts en contra de l'existència de valors morals absoluts ? (2 punts).


COMENTARI DE TEXT


"Necessitem una crítica dels valors morals, cal qüestionar d'una vegada el valor intrínsec d'aquests valors. En aquest sentit, cal un coneixement de les condicions i de les circumstàncies de les quals sorgiren aquests valors, en les quals es desenvoluparen i canviaren, un coneixement que fins ara no ha existit ni tan sols no s'ha cobejat. Hom considerava el valor d'aquests "valors" com un fet, com una dada real i positiva, com una cosa que no podia qüestionar-se. Què passaria si la veritat fos la contrària ? Què passaria si en allò que és "bo" hi hagués també un símptoma d'endarreriment i a la vegada un perill, una seducció, un verí, un narcòtic; mitjançant el qual el present visqués en certa manera a costa del futur? No es tractaria potser d'una vida més agradable, menys perillosa, per bé que d'una categoria més minsa, més baixa... ? No seria aleshores culpable la moral en aquest sentit concret del fet que mai no fossin assolides la potència i la glòria supremes del tipus humà, possibles en elles mateixes ? No seria aleshores la moral en aquest sentit concret el perill per antonomàsia ?

F. NIETZSCHE. "La genealogia de la moral", prefaci, núm. 6.

Qüestionari

1. a) Exposa -amb paraules teves i sense comentaris personals- les idees principals del text i com hi apareixen relacionades (1'5 punts)
b) Posa títol al text (1 punt).

2. Comenta el text, és a dir, posa el text en relació amb el pensament de l'autor, tenint en compte les principals influències que l'autor hagi pogut rebre. (Recorda que no es demana que desenvolupis un tema, sinó que comentis el text) (3 punts).

3. Sobre l' origen dels valors: compara el pensament de Nietzsche amb el de Plató, i mostra les semblances o divergències entre aquests dos plantejaments (2'5 punts).

4. De vegades sembla que els valors tenen relació amb la moral i amb els individus, però que els fets estan relacionats amb el coneixement i amb la ciència. Quines diferències i quines connexions hi veus tu, entre fets i valors ? (2 punts).


SOBRE VERITAT I MENTIDA EN SENTIT EXTRAMORAL

Redaccions.
1. Relacioneu entre ells els termes següents: "metàfora, "oblit", "concepte", i "cosa en si".
2. Llenguatge i realitat.
3. Veritat moral i veritat extramoral.
4. Raó i llibertat.
5. El llenguatge i els límits del coneixement.
6. Art i veritat.
7. Ciència i art.

 

 

COMENTARI DE TEXT


" Que Sòcrates fou un decadent ho palesa no solament el reconegut desordre i l'anarquia dels instints, sinó també la superfetació de tot allò que és lògic i aquella malícia de raquític que el caracteritza. No oblidem tampoc aquelles al•lucinacions auditives, que com a "daimónion de Sòcrates" han estat interpretades en sentit religiós. En ell tot és exageració, bufó, caricatura, tot és, al mateix temps, amagat i subterrani. Intento esbrinar de quina idiosincràsia surt aquella equació socràtica; raó = virtut = felicitat; aquella equació més extravagant que hi ha i que, en particular, té tots els instints dels antics hel•lens en contra.
Haver de lluitar contra els instints -aquesta és la fórmula de decadència; mentre la vida segueix endavant, la felicitat és el mateix que l'instint"

F. NIETZSCHE: "El crepuscle dels ídols".


Qüestionari:

1 . a) Posa títol al text.
b) De què és culpable Sòcrates ?

.................................

" Que la veritat sigui més valuosa que l'aparença, això no és més que un prejudici moral; és fins i tot la hipòtesi pitjor demostrada que hi ha en el món. Confessem-nos almenys una cosa: no existiria cap vida a no ser sobre la base d'apreciacions i d'aparences perspectivistes; i si algú mogut per la virtuosa exaltació i poca-solta de més d'un filòsof, volgués eliminar del tot el "món aparent", aleshores, suposant que vosaltres poguéssiu fer-ho, -tampoc no quedaria ja res de la vostra "veritat" ! "

F. NIETZSCHE: "La gaia ciència".

Qüestionari:

a) Resumeix breument el text.
b) Defineix els conceptes bàsics: "aparença", "vida", "perspectiva", "veritat".


"- Què et passaria si un dia o una nit et perseguís un dimoni en la teva solitud més solitària i et digués: "Aquesta vida, tal com la vius ara i tal com l'has viscuda, hauràs de viure-la encara una altra vegada i encara incomptables vegades. I en ella no hi haurà res de nou, sinó que cada sofrença, cada plaer, cada pensament, cada sospir, tot allò que és indeciblement petit i gran de la teva vida, ha de tornar a esdevenir-se per a tu, tot en el mateix ordre i en la mateixa successió -alhora, també aquesta aranya i aquest raig de lluna que apareix entre els arbres, també aquest instant i jo mateix.  L'etern rellotge d'arena de l'existència serà capgirat sempre de bell nou -com també tu amb ell, que ets una volva de pols de la pols" ? - No et llençaries a terra cruixint de dents i maleiries el dimoni que et parlés d'aquesta manera? O bé has experimentat qualque vegada un moment immens en el qual li respondries: "Ets un déu i mai no havia sentit una cosa més divina!" ? Si aquest pensament exercís la seva puixança sobre tu, et transformaria, tal com ets, i tal vegada t'esclafaria. La pregunta referent a totes les coses i a cada cosa: "  Vols viure això encara una altra vegada i encara incomptables vegades ?", constituiria en la teva actuació com l'enorme pes més gran ! O no hauries de sentir-te bé amb tu mateix i amb la vida, per tal de no desitjar res més que aquesta darrera i eterna confirmació, que aquest darrer i etern segellament ? "

F. NIETZSCHE, "La gaia ciència".


Qüestionari:

a) Posa títol al text.
b) Quines implicacions et sembla que tindria a la vida pràctica una actitud com la que descriu el text ?

 

 

 

Per comentaris i suggeriments: joancampeny@yahoo.es