Apunts Jota'O

Material de suport de l'assignatura de filosofia per alumnes de primer i segon de batxillerat

 

Índex
Tornar
Biografia
Filòsof de vida
Vida i Obra
Nietzsche davant de
Nietzsche i Kant
Textos Selectivitat
Exercicis

 

Enllaços


Nietzsche davant de: Influències.
- Il·lustració i Romanticisme.
- El darwinisme social.
- Schopenhauer.
- Hobbes i Rousseau.
- Quadre resum.
- Cultura d'Occident (Esquema)


Il•lustració i Romanticisme.

Trencat el pont entre el progrés tècnic i moral, trontolla l’esperança de la raó occidental per al futur de la història. La societat occidental dóna mostres de decadència, d’esgotament de la utopia, i la Il•lustració perd la innocència. Aquest fracàs porta a dues reaccions contràries: d’una banda, a l’enyorança i a la nostàlgia. Allò de “qualsevol temps passat fou millor”. S’idealitzen les coses viscudes, se n’eliminen les misèries i es construeix una realitat passada, que segurament no existí mai, però que serveix de refugi per a navegants cansats de vogar. Aquesta serà la resposta del romanticisme. D’una altra banda,”una vegada fet, ja està fet”. Fracassat en el seu primer intent, recuperem la idea, la transformem, eliminem els errors comesos i en tornem al projecte la possibilitat. La història es torna a carregar de futur. El paradís ple de justícia i igualtat està al nostre abast tot i que ara s’anomena comunista. Aquesta serà la resposta del marxisme.

Nietzsche, que no llegí Marx ni era un erudit en teoria econòmica, en sabé del marxisme per les manifestacions més pràctiques, les realitzades pel moviment obrer. Nietzsche s’oposà a qualsevol teoria que eliminés la capacitat creadora de l’individu en nom d’altres instàncies superiors com la igualtat o l’Estat. Ser iguals és ser massa amorfa, perdre la nostra possibilitat d’autoafirmació, la nostra llibertat individual, la nostra voluntat de poder, només els mediocres volen ser iguals. La jerarquia natural i l’elitisme aristocràtic propugnats per Nietzsche, difícilment poden congeniar amb postures igualitàries. Malgrat això, Nietzsche comparteix amb el marxisme –tot i que no ho pren d’aquest- una visió materialista del món, és a dir, la idea que tota la realitat és de caràcter material o corporal. Per tant, criticarà qualsevol intent de presència religiosa o transcendent en l’explicació del món i considerarà la religió com un invent humà per a apaivagar el dolor i l’angúnia davant l’existència.

El romanticisme sí que deixà una petja crítica en Nietzsche El romanticisme és un moviment que s’oposa frontalment al fruit més selecte de la Il•lustració: la raó. El romanticisme exalta el sentiment, la passió, la primacia de la inspiració i la vida irracional com a models biogràfics a imitar. La universalitat de la Raó acaba ofegant l’individu amb nom propi; només la creativitat producte de la imaginació pot tornar a aquest individu concret la seva identitat.

Davant una llibertat formal que iguala a tots els homes davant la llei, el romanticisme oposa una llibertat real que els diferencia. Cada “jo” es manifesta de manera diferent com a fruit de la seva pròpia creació. Aquest individualisme porta a criticar la societat massificada, vulgar, monòtona, rutinària i repetitiva en què està convertint-se la cultura occidental. Però l’individualisme extrem que exigeix el romanticisme fa que les seves solucions no deixin de ser evasives, refugis, illes per a desventurats. D’aquí l’interès per les terres exòtiques, la idealització de la vida camperola (ovelletes blanques i llanoses; ni una engruna de fem i treballs de sol a sol), la mitificació d’èpoques antigues com l’Edat Mitjana o, si falla tot això, cap solució col•lectiva, només el suïcidi (Werther).

El tòtem que millor representa aquests valors és el de geni (etimològicament, la força que engendra). La Il•lustració afermà al ciutadà fent de l’individu algú amb drets i deures amb els altres, però el romanticisme en proclamarà el “geni” creador com alternativa. L’artista adquireix caràcters divins: la seva inspiració procedeix de forces i energies superiors a les de la resta de mortals. Es converteix en un model exemplar que aplega en ell mateix els ideals ètics, estètics i polítics de la societat. Només ell sap captar i reflectir les coses més íntimes e l’ésser humà i de la natura.

El romanticisme s’enfronta a l’universalisme cosmopolita (tots som ciutadans del món i participem de la mateixa Història Universal) amb la reivindicació de la idea de nació. La idea d’universalitat és fruit de la raó, davant dels sentiments generats en cada grup. (Només la raó, el fet de deslligar-se de la passió i d’aquests sentiments de grup, permetrà que un seguidor d’un equip de futbol pugui acceptar que aquest jugui malament). Considerar-se part d’un col•lectiu limitat amb signes d’identitat comuns (religió, llengua, banderes) respon a emocions i sentiments menys guiats per la reflexió, que apareixen sense buscar-los. Aquest aspecte del romanticisme es veié engrandit a Alemanya: des de Prússia anava produint-se la formació d’un gran imperi alemany, i l’eufòria patriòtica es desfermà després del triomf davant de França

¿Què pensa Nietzsche del romanticisme? El jove Nietzsche acull amb entusiasme les idees romàntiques. Sobretot:
a) La nostàlgia per les coses autèntiques, pels paradisos encara no corromputs pel progrés i la civilització. Per exemple, la Grècia de la tragèdia arcaica que apareix en “El naixement de la tragèdia”.
b) La figura del geni com a model a imitar: Wagner.
c) La creativitat humana amb la més alta activitat d’autoafirmació d’un mateix.
d) La jerarquització dels valors morals que fa a uns homes –els artistes creadors- superiors als altres –els gregaris-.,

Però Nietzsche es desembarassava d’aquest moviment al mateix temps que es refredava la seva relació amb Wagner. “Sobre veritat i mentida...” significa el començament d’aquesta ruptura. Nietzsche repudia el romanticisme perquè serveix com a narcòtic. Crea un món paral•lel que presenta com a vertader, un món ple de bells ideals, de felicitat natural, d’essències autèntiques; però un món regressiu, inútilment enyorat –ningú no té la llibertat de ser un cranc- que és el fruit d’una decadència senil mancada de fe en l’esdevenir. El romanticisme es mostra, com el cristianisme, duplicant mons i negant la realitat perquè no és capaç de suportar-la: fa de la debilitat virtut i fingeix un món ideal (millor i més vertader) perquè no és capaç de conviure amb el caos, l’absurd, el dolor i l’incomprensible que li ofereix el món real (solament experimentable, no cognoscible.

El concepte de geni, més lligat a l’artista, es globalitzarà i es transformarà gradualment, primer en un esperit lliure, capaç de crear-ne els propis valors: “anomeno esperit lliure al que pensa d’una altra manera de la que podria esperar-se del seu origen, de les seves relacions, de la seva situació i del seu treball o de les opinions que regnen en el seu temps... L’esperit lliure porta escrits al seu rostre, de comú, els trets de la bondat i de la penetració superior de la seva intel•ligència tan llegible, que els esperits subordinats ho comprenen ben bé” (“Humà, massa humà”, I, & 225); i després en el Superhome. En qualsevol cas quedarà la idea de la creativitat i la força de la pròpia imaginació com les característiques fonamentals per a aconseguir un model humà superior i una cultura forta. En la segona part de “Sobre veritat i mentida...” apareixerà aquesta imatge de l’ésser humà creador lligat encara a l’art en contraposició a l’home quadriculat de la ciència.
Esquema


El darwinisme social

El darwinisme social és l’intent d’aprofitar les teories de Darwin per justificar un tipus de societat humana determinada. Així, la lluita per l’existència i el triomf dels animals millor dotats serví per afirmar que en la societat humana també sobreviuen només els més forts i, com és un principi basat en l’instint biològic, qualsevol intent per modificar-lo (per exemple, donant més oportunitats als menys afavorits) està condemnat al fracàs (Spencer). Però també serví per afirmar que les espècies que més s’ajuden entre elles mateixes són les que tenen més capacitat de supervivència: per això, el suport mutu haurà de constituir la base de la societat humana (Kropotkin).

El concepte d’instint resulta fonamental: els animals es mouen per conductes programades, no apreses. Instints bàsics que els porten a menjar, reproduir-se, lluitar per la supervivència, etc. L’ésser humà, en tant que animal, també té aquests instints, però són reprimits, reconduïts, educats, per la moral i la cultura, cosa que fa que el nostre comportament sigui més refinat i reglat, menys primitiu.

Nietzsche i el darwinisme social.

És veritat que Nietzsche parla d’instints i que l’individu ha d’escoltar-se el seu cos com l’element que més l’identifica amb ell mateix. Però això no és més que una manera de vincular l’individu amb les coses terrenals, amb allò que realment experimenta, d’allunyar-lo de la moral espiritual que el converteix en home-massa i li impedeix desenvolupar la seva pròpia voluntat de poder, la seva capacitat creadora. Es tracta de reivindicar que l’individu construeixi des d’ell mateix els seus propis valors, i no seguint les línies d’un deure universal que l’obligui a ser allò que vol ser. Ara bé, aquest construir des d’un mateix no es pot fer des de la raó, perquè per a Nietzsche la raó és sempre un resultat del grup. L’arma dels homes dèbils per a la seva supervivència.

Per això ha d’utilitzar un concepte diferent de raó, i el d’instint o cos metaforitzen millor aquest crear des d’un mateix sense saber qui és un mateix. No hi ha el subjecte, només l’individu, que no és una unitat lògica i moral, sinó una multiplicitat de potencialitats, una diversitat d’estats corporals i anímics (salut, malaltia, tristesa, alegria) junt amb una varietat de rols interioritzats (fill, pare, patró,amic) que van (o no) presentant-se en funció de la fatalitat de les circumstàncies. Som el resultat únic i irrepetible d’una multitud de factors combinats per atzar, i és això el que Nietzsche anomena instint o cos per a diferenciar-lo de consciència o raó.

Així, el concepte d’”instint” amplia el territori biològic que l’acostava al darwinisme i es converteix en un concepte més global que expressa tot allò en què ens hem convertit individualment i des d’on ens llançarem a la creació dels nostres propis valors. Ara bé, perquè això sigui possible hem de recuperar la nostra voluntat de poder i oblidar-nos o alliberar-nos del fantasma de l’ego que ens ha construït la societat amb el nom de subjecte racional. Hem de deixar anar les amarres de la mala consciència i de la culpa que ens genera aquest fantasma i autoafirmar-nos en la creació de valors nous, models vitals nous. Una acció que podem fer sense necessitat de tenir consciència, sense necessitat de veure reflectida aquesta creació en un mirall: viure-la ja és prou.

Tampoc comparteix Nietzsche la idea que en la lluita per l’existència guanyen els més forts. Justament en la societat humana passa el contrari: són els esperits gregaris els que acaben eliminant als homes superiors (“Genealogia de la moral”, apartat 2.4.)

Schopenhauer i Nietzsche.

L’obra més important i que impressionà més a Nietzsche és “El món com a voluntat i representació” (1818). En aquesta s’afirmava que cada cosa individual és manifestació d’una única voluntat de viure, s’esforça per afirmar-ne l’existència a costa de la resta de coses. Per això, el món, inclòs l’humà, és un cúmul de crueltats i cobdícies fruit de l’egoisme conseqüent amb la voluntat de viure. El pessimisme de Schopenhauer és absolut. No hi ha sortida: ni podem aconseguir una societat no conflictiva (l’avorriment que generaria tornaria a fer necessari el conflicte) ni podem ser feliços, perquè la felicitat és només alliberament del dolor i, a la llarga, genera avorriment.

La voluntat de viure és un impuls cec, un esforç infinit que ens esclavitza. Però l’intel•lecte humà pot escapar a aquesta esclavitud de dues maneres:
a) Mitjançant la contemplació estètica desinteressada, el món com a pur objecte de percepció estètica i no com a objecte de desig (per exemple, una gran tempestat sobre el mar contemplada des d’una embarcació allunyada del perill); però aquest alliberament només és temporal, mentre dura la contemplació de l’objecte bell o sublim.
b) Mitjançant l’ascetisme, és a dir, renunciant a la voluntat de viure, renunciant a la pròpia autoafirmació, negant-nos a nosaltres mateixos. Pot semblar que això ens dirigeix cap al suïcidi com l’acte moral màxim; però no és així, el suïcidi és un acte més de la voluntat de viure, incapaç de suportar el dolor o el mal que l’assetja. Per això l’únic camí de negació és la santedat: castedat, pobresa mortificació... El sant no es mata ell mateix, sinó que continua existint en el temps però renunciant per complet al món. És un no-res, a l’espera d’aconseguir-ne la plenitud. Només aquesta via d’escapada és duradora.

¿Què pensa Nietzsche de Schopenhauer? Nietzsche aplega en les primeres bores seves aspectes significatius d’aquest teoria. Fins i tot posa la figura del sant –al costat de l’artista i el filòsof- entre els homes superiors. Però ràpidament van marcant-se diferències incompatibles entre ambdós pensadors.

Nietzsche refusa el pessimisme vital de Schopenhauer. El vitalisme nietzscheà incorpora el dolor comuna forma més de la vida, per tant volguda i estimada. Negar el dolor és negar la vida. Afirmar la vida és afirmar-la amb totes les seves conseqüències, entre aquestes el dolor que, lluny de er un perill, és una forma més d’enriquir la vida. Res de paradisos celestes ni oracions a sants per a endolcir el sofriment terrenal; res d’eliminar la pròpia voluntat per a no sofrir. La voluntat de viure, ara convertida en voluntat de poder, exigeix autoafirmar-se siguin quines siguin les circumstàncies. Schopenhauer crea el concepte de voluntat de viure per a reivindicar-ne l’anul•lació pràctica, mentre que Nietzsche l’aplega i el reconverteix en voluntat de poder per a reivindicar-ne la realització pràctica, sigui el que sigui el preu a pagar per l’esperit lliure. Aquells homes del ramat, mediocres i porucs, avars de vida, que s’abstinguin de l’aventura de viure. L’opció per al zombi és a la seva disposició.

La idea de l’art com a camí d’alliberament serà mantinguda per Nietzsche (apareix en segona part de “Sobre veritat i mentida...”), però no serà un alliberament per a fugir de l’impuls vital, del dolor que produeix viure, per a apagar l’impuls de la nostra voluntat, comen Schopenhauer; sinó just el contrari, un alliberament d’aquelles forces que impedeixen la manifestació de la voluntat de poder. La voluntat de poder es manifesta en la diferència, en allò que ens fa únics, distints als altres, i aquesta diferència només es plasma en l’acte creatiu, el més propi dels actes. Mentre els conceptes de la ciència, de la lògica i de la vida quotidiana són comuns, imposats per una comunitat lingüística, i indiquen la nostra negació en la massa, la nostra pèrdua en el ramat, la creativitat, lligada al mode de vida artístic (valgui com a exemple l’estil de vida de la bohèmia), sorgeix d’un intel•lecte singular, insubstituïble i intransferible. Metàfores, notes i colors, formes amb vida pròpia que expressen vida.

L’estat de natura: Hobbes i Rousseau.

A “Sobre veritat i mentida...” apareix un recurs metodològic utilitzat per Rousseau i Hobbes per a fonamentar-ne les teories. Ambdós parteixen d’un hipotètic estat de natura a-històric(que no ha existit realment), per tal de justificar el tipus de societat que defensen.

En el cas de Rousseau, l’estat de natura és d’una tal innocència que resulta mancada de maldat. En aquest habiten homes i dones aïllats els uns dels altres, que tracten només de satisfer-ne les necessitats instintives, que són tan poques que poden acomplir-se sense necessitat d’haver de lluitar contra ningú. A més, frueixen de l’instint de la pietat que els impedeix fer dany als altres. Segons Rousseau, aquest estat, tot i que fos desitjable, és ja inassolible, no podem tornar a ell:; l’estat natural s’esdevingué inevitablement en societat. En societat sorgeix la raó (coincidència amb Nietzsche, qui també considera la raó producte de la civilització i no el contrari), i aquesta permet a la humanitat pactar i consensuar les regles de convivència d’acord amb la voluntat general, sense necessitat de repressió ni de cap força. Homes racionals i lliures, pacten lleis universals que els obliguen per deure al que s’ha pactat, sense que això signifiqui perdre la llibertat individual.

Per a Hobbes, l’estat de natura és un estat de permanent agressivitat mútua. L’home és un llop per als homes. Aquesta guerra de tots contra tots genera una contínua inseguretat d’on només pot sortir-se per mitjà d’un pacte. El pacte de Hobbes per sortir de l’estat de naturalesa s’entén com una donació de llibertat. Els pactants en perden els drets –els de defensar-se contra tots els altres- en favor dels drets de l’altre i d’aquesta manera se’n converteixen en esclaus o vassalls aconseguint la pau que era el benefici que buscaven. Canviar pau i seguretat per llibertat. D’aquest mode justifica Hobbes els estats totalitaris.

¿Què pensa Nietzsche de l’estat de natura? És proper a Hobbes. Per a Nietzsche, aquesta guerra de tots contra tots és, sobretot, fer ús dels termes del llenguatge d’una manera diferent a la d’altres i, per consegüent, tenir unes altres ficcions,unes altres valoracions, unes altres pràctiques, al capdavall, tenir un altre món. El pacte de pau és l’obligació de participar tots de la mateixa ficció, dels mateixos termes, del mateix món. El pacte consistiria en assumir un cert sistema metafòric com a normatiu i imposat a la obediència de tots, que permet d’aquesta manera la comunicació i el treball en la vida social. La resta de sistemes metafòrics serien reprimits (el càstig del mentider que desobeeix al pacte) o relegats a la subjectivitat (la poesia i l’art).

Ara bé, en el cas de Nietzsche, abans d’utilitzar el concepte d’”estat de natura” caldria puntualitzar el següent: ell no pretén justificar ni defensar cap tipus de societat. Utilitza el recurs als orígens per a criticar allò que se’ns vol presentar com a vertader. Alça la neta catifa per on camina la societat occidental per a denunciar l’ocultació conscient, deliberada, interessada, amb premeditació i traïdoria, de l’altra història d’Occident. Pretén, doncs, just el contrari que els autors anteriors: aquests utilitzaren l’estat de natura per a establir la legitimitat del poder des de fora de la història mateixa: és a dir, l’exercici del poder no és el fruit de la victòria en una sèrie de lluites de forces interessades, sinó la conseqüència lògica i racional d’un universal i transcendent –més enllà de la història- estat de natura.

Per a Nietzsche Occident ha intentat fer-nos creure amb el concepte de Veritat que els seus valors no responen a unes contingències històriques concretes, sinó a unes essències universals immodificables. Nietzsche torna allò que es pretén transcendent a la seva immanència real, retorna els valors occidentals a la seva dimensió històrica, al resultat d’un fluir, d’un esdevenir en el món i, com a tal, fruit d’una victòria en un determinat joc de forces on el logos s’imposà al mite i s’atorgà a ell mateix la distinció de l’únic vertader. En conclusió, no hem d’oblidar que el que ens relata es la història mateixa davant d’aquells que pretenen establir conceptes universals i s’obliden que tot és humà, massa humà.

Tampoc hi ha cap intent per part de Nietzsche de tornar al passat prepactat; sap que no és possible el retorn. Per això, la nova aurora que proclama és la ruptura del pacte, la diversificació dels conceptes, la creació lliure de metàfores individuals.


- Quadre resum.
- Cultura d'Occident (Esquema)


 

 

 

Per comentaris i suggeriments: joancampeny@yahoo.es