Apunts Jota'O

Material de suport de l'assignatura de filosofia per alumnes de primer i segon de batxillerat

 

Índex
Tornar
Biografia
Filòsof de vida
Vida i Obra
Nietzsche davant de
Nietzsche i Kant
Textos Selectivitat
Exercicis

 

Enllaços

 Nietzsche: només valors lligats a la vida
Esquema

1. La perspectiva nietzscheana

2. Moments d'una vida turmentada
3. Vers la més viva intuïció del filòsof
4. Els grans temes de Zaratustra
5. La reformulació de les doctrines
6. Manipulació d'un pensament


1. La perspectiva nietzscheana

El pensament de Friedrich Nietzsche es troba en l'encreuament de dues coordenades intel·lectuals del segle XIX: l'actitud de sospita i denúncia i, en segon lloc, l'actitud d'afirmació dels valors lligats a la vida en detriment dels lligats a la raó. Els valors lligats a la raó, a la raó científica, configuren una tercera i influent coordenada intel·lectual del segle XIX ben oposada a les afirmacions de Nietzsche.

Nietzsche comparteix amb Marx i Freud l'actitud de sospita i denúncia. Què és sospitar? És intuir que les coses no són tal com semblen. La sospita porta a anar més enllà de les aparences, a cercar el fons amagat i soterrat de les coses. Marx, Nietzsche i Freud seran coneguts amb l'expressió filòsofs de la sospita. La sospita de Marx i Engels fou de caire socioeconòmic: al cor de l'esplendorós sistema capitalista hi batega sofriment, alienació i explotació. La sospita de Freud serà de caire psicològic: sota les més nobles idees i més bons sentiments s'hi amaguen mòbils obscurs, irracionals i inconscients. La sospita de Nietzsche és global i radical: els valors de la cultura occidental ja no són valen, són valors buits i no pesen realment en la vida de les persones.

Actitud de sospita i denúncia

La cultura occidental sovint ha donat primacia a la raó. Els il·lustrats del segle XVIII divinitzen la raó: una eina que ens capacita per analitzar i entendre-ho tot. En el segle XIX, amb el positivisme, la raó científica vol tenir l'última paraula. Nietzsche, altrament, intueix que la natura, l'activitat humana, la vida en la seva totalitat, escapen a les capacitats de la raó científica. La vida no és matematitzable; la vida és història, procés, canvi, irracionalitat. El més hàbil i capacitat per acostar-se al cor de la vida no és el filòsof ni el científic, és l'artista. L'artista està dotat d'una capacitat d'entendre la realitat i la vida que manca al científic. I entre totes les arts, la música és la que expressa la realitat vital amb més plenitud. Nietzsche és el més apassionat representant d'aquest vitalisme.


Nietzsche se'ns presenta més com un artista amb profundes intuïcions o guspires de genialitat que com un pensador sistemàtic. El seu pensament és un pensament in fieri, mai acabat, fent-se i refent-se constantment. No és un pensament madur i perfilat. En els seus escrits hi trobem «llampecs mentals» que il·luminen determinades vivències, no travades cadenes d'idees com acostumen fer els filòsofs. Però uns llampecs mentals que, essent peces aïllades sense cap sistema, permeten configuracions i interpretacions ben diferents. Quin és el meu lector ideal? es pregunta Nietzsche. Un explorador, respon. Un home capaç d'explorar noves possibilitats, noves respostes. Nietzsche desmunta una visió clàssica de les coses però, per altra banda, no veu clara la posició alternativa. I quan rellegeix els seus escrits, és crític: hi reconeix fanatisme. Per això, tal com diu Karl Jaspers, hom es fidel a Nietzsche afirmant-se constantment en contra d'ell.



2. Moments d'una vida turmentada

2.1 Professor de filologia, no de filosofia

Friedrich Nietzsche naixé el 1844, a la ciutat de Röcken, Alemanya. Pare i avis eren pastors protestants: des de petit fou educat en un ambient religiós. L'any 1848 va néixer la seva germana Elisabeth, que tingué una gran incidència en la seva vida com amiga i confident; el seu pare morí quan ell tenia cinc anys. Nietzsche rebé una sòlida formació humanística i mostrà una gran sensibilitat musical.

L'any 1864, ingressà a la Universitat de Bonn per estudiar teologia i filologia: la seva mare insistia perquè continues la tradició familiar de ser pastor protestant, però ell s'hi va oposar i es traslladà a la Universitat de Leipzig, on s'especialitzà en filologia grega. En aquesta època descobrí l'obra d'Arthur Schopenhauer, pensador que l'impressionà, l'entusiasmà i n'assumí la idea de voluntat de viure. El 1868, acabat el servei militar en un regiment de cavalleria, conegué personalment el compositor Richard Wagner: veu en la seva música l'expressió artística del propi pensament. Amb el temps, d'apassionat admirador de Wagner passarà a ser el més ferotge crític i adversari.

Als seus vint-i-quatre anys, la carrera acadèmica de Nietzsche no podia ser més brillant. El 1869, la Universitat de Basilea, a Suïssa, el nomena catedràtic de filologia clàssica, malgrat encara no estava en possessió del títol de doctor. El seu antigermanisme l'impulsa a abandonar la ciutadania alemanya i a fer-se suís;. D'altra banda, però, demana permís a la Universitat per a participar en la guerra francoalemanya de 1870, cosa que se li permet en qualitat de infermer voluntari; als dos mesos cau malalt i ha de tornar a Basilea.

El 1872 publica el seu primer i revolucionari El naixement de la tragèdia des de l'esperit de la música. El llibre, que mostra influència de Schopenhauer, defensa que en la tragèdia clàssica grega està present l'afirmació de la vida en tota la seva duresa, afirmació que és renovada en les òperes de Wagner, però que havia estat rebutjada per l'intel·lectual Sòcrates i els seus seguidors. El llibre fou ridiculitzat pels filòlegs professionals negant-li el més mínim rigor científic. La carrera universitària de Nietzsche estava acabada.


2.2. Desemmascarant. Així Parlà Zaratustra

Cap a l'any 1876, als 32 anys, inicia una segona etapa en la qual esclata una crítica radical de tot allò que s'ha anomenat «virtut»; darrera d'aquesta paraula ell hi descobreix hipocresia i corrupció. El punt àlgid d'aquesta etapa serà la redacció de la seva obra capital Així parlà Zaratustra.

El 1879 es jubila voluntàriament de la Universitat de Basilea a causa dels seus greus problemes de salut. A partir d'aquest moment començà, amb escassos mitjans econòmics, una vida de viatges constants per l'Europa mediterrània i alpina, cercant un clima que millorés la seva delicada salut. A Roma, l'any 1882, conegué Lou Salomé, una dona de procedència russa d'extraordinària intel·ligència i bellesa, amiga de Freud, Rilke i altres intel·lectuals europeus. Dues vegades Nietzsche s'hi declarà i per dues vegades ella el refusà: l'admirava molt com a pensador, gens com a home. Elisabeth, la germana de Nietzsche, féu molt perquè aquesta relació fracassés. De fet, la seva relació amb les dones, inclosa la seva germana, sempre fou conflictiva i difícil.

Lou Salomé, Paul Rée i Nietzsche

El 1881, controlant la seva mala salut amb molts medicaments, escriu La gaia ciència, on anticipa el tema de la mort de Déu. L'anunci de la mort de Déu, l'aparició del superhome, la voluntat de poder i l'etern retorn seran els quatre grans temes que Nietzsche desenvoluparà en la seva més gran creació: Així parlà Zaratustra (Also sprach Zarathustra). Els grans enemics del superhome, l'home nou, són els predicadors de la igualtat, és a dir, tant l'emergent socialisme predicat per Marx com el mil·lenari cristianisme que exalça i protegeix els dèbils. L'obra, escrita entre 1883 i 1885, és una de les obres mestres de la literatura alemanya.



2.3. Intentant una formulació més filosòfica

A partir dels 38 anys, Nietzsche inicia una etapa en la qual intenta formular ordenadament el seu pensament. La primera obra d'aquesta darrera etapa és Més enllà del bé i del mal, una nova crítica a la filosofia, moral i religió, que no han copsat el valor primordial de la vida. L'any següent, el 1887, escriu Genealogia de la moral, on acusa la religió jueva d'haver imposat una moral d'esclaus, la moral dels homes inferiors, ben oposada a la moral aristocràtica dels senyors. Ara bé -i aquest és un dels molts elements paradoxals de Nietzsche-, de vegades aparegué com a decidit defensor del poble jueu.

El 1888 fou el darrer i fèrtil any de vida intel·lectual lúcida; després començarà l'enfonsament. Escrigué Crepuscle dels ídols, on declara que tot el que fins ara s'ha anomenat veritat no és més que un ídol a derrocar. Del mateix fèrtil any són El cas Wagner i Nietzsche contra Wagner; també L'Anticrist, una nova crítica a la moral cristiana; també, la seva autobiografia, titulada Ecce homo.

A finals d'any, a Torí viu un moment d'entusiasme i eufòria que són el preludi del col·lapse que sofrí el gener del 1889; les postals i cartes que adreça als seus amics són una clara manifestació de bogeria. Primer fou ingressat en diferents clíniques psiquiàtriques, posteriorment, i fins la seva mort, l'agost de 1900, la seva mare i la seva germana en tingueren cura. Morirà, silenciat per la malaltia, sense assabentar-se que, en la seva última dècada, havia esdevingut internacionalment famós. Amb la seva mort, llibres publicats i escrits inèdits, caigueren sota el control «intencionat» de la seva germana

Nietzsche, 1899



3. Vers la més viva intuïció

3.1. Schopenhauer: una furiosa i cega voluntat

Arthur Schopenhauer (1788-1860), el ferotge crític de l'idealisme de Hegel, ha incidit profundament en força pensadors contemporanis, especialment en Nietzsche, Freud i Wittgenstein. Schopenhauer, arrelat en el pensament de Kant, afirma haver intuït quina és la realitat més bàsica, més fonamental del nostre món, és a dir, afirma haver copsat què és l'absolut, allò del qual tot és manifestació i del qual tot depèn: és la voluntat de viure. La voluntat de viure és l'absolut que és present en tota al realitat: en els éssers humans, en els animals, en els vegetals, i fins i tot en el món inorgànic, en la pedra que es resisteix a l'erosió o en el raig de llum que vol perdurar. Tot està al servei d'aquesta voluntat, inclosa la mateixa raó humana.


Cada any, en una illa del Pacífic, -explica- uns tortugues de mar surten de l'aigua per procrear a la platja, on són capgirades i devorades pels gossos salvatges de l'illa: això és la vida, la vida que es manifesta cada primavera des de fa mil·lenis. Innombrable quantitat d'éssers vius es devoren mútuament per viure i per sobreviure; com els llops devoren els gats o els gats devoren els ratolins. La voluntat de viure imposa mort, dolor i guerra eterna.

La voluntat de viure no és una realitat individual, sinó un principi universal, un impuls il·limitat mai satisfet. L'ésser humà és qui s'adona d'aquesta insatisfacció insuperable: la finalitat de la vida no és la felicitat sinó el dolor i la mort. La intuïció de la voluntat de viure com a realitat fonamental condueix a Schopenhauer a un profund pessimisme, a una actitud de renúncia radical a la vida; Schopenhauer, seguint les doctrines de Buda, proposa el camí d'ascetisme. No així Nietzsche, que partint de la mateixa intuïció de la voluntat de viure com a realitat absoluta, condemnarà l'actitud de renúncia i predicarà el sí a la vida en totes les seves formes.



3.2. El sí a la vida de Dionís

El nucli del pensament de Nietzsche es troba ja plenament en la seva primera obra El naixement de la tragèdia des de l'esperit de la música. Quin és aquesr nucli? El reconeixement de la vida com a valor fonamental i la convicció que la cultura occidental ha rebutjat o temut la vida.

Seguint Schopenhauer, pensa que la vida és una realitat irracional, cruel i cega, és dolor i destrucció; ara bé, el camí superior per a fer front a aquesta realitat no passa pas per a la renúncia o per l'ascetisme, sinó per l'art, per un art que afirmi la vida en la seva plenitud. Aquest ha estat, precisament, el camí emprés per la tragèdia clàssica grega: l'art tràgic és un valent i sublim sí a la vida malgrat el dolor que aquesta comporta. La tragèdia clàssica manifesta i manté oposició i equilibri entre dos ordres de valors: els de la vida, lligats al déu Dionís, i els de la raó, lligats a Apol·lo. Segons Nietzsche, amb Sòcrates i Plató s'inicia el predomini dels valors apol·linis per sobre dels dionisíacs, comença el predomini de la racionalitat per sobre de la vida: Sòcrates digué no a la vida preferint la pròpia mort.

El drama musical wagnerià ocupa el lloc que la tragèdia clàssica ocupava en el món grec presocràtic: expressa el sí a la vida que surt del cor de Dionís. Wagner és el prototipus d'artista tràgic, el seu insigne «precursor en el camp de batalla».



4. Els grans temes de Zaratustra

Així parlà Zaratustra (Also sprach Zrathustra) és la gran creació literària de Nietzsche. Zaratustra, el mateix persa que al segle -VII fundà la moral, retorna fent un cant a la vida i establint una nova taula de valors. Nietzsche és el seu profeta. Amb llenguatge sempre metafòric, el llibre és una parodia dels Evangelis; Zaratustra, com Crist, abandona la seva casa als trenta anys, es prepara a les muntanyes i torna per a predicar el seu missatge. És un provocatiu poema on es realcen quatre grans temes:

l'anunci de la mort de Déu amb l'enfonsament de la civilització en Ell basada,
l'aparició del superhome com a nou déu terrenal,
la voluntat de poder que mena cap a la creació de nous valors i
la doctrina de l'etern retorn o circularitat del temps.



4.1 La mort de Déu

L'expressió Déu ha mort significa molt més que l'afirmació d'alguna mena d'ateisme; és la gran metàfora que expressa la mort de les veritats absolutes, de les idees immutables i dels ideals que guiaven la vida humana. Déu representa tot allò que és suprasensible, representa tots els idealismes, representa les grans creences o veritats que travessen tota la història d'Occident. Els vells i més elevats ideals ja no impulsen les vides de les persones, han perdut la seva força.

La mort de Déu equival a l'enderrocament dels pilars de la nostra civilització: tots els valors d'aquesta descansen en la pressuposició que el sentit d'aquest món està fora d'ell. Déu personifica aquesta pressuposició. Ara vivim la fi d'una civilització que es basa en la mentida d'un sentit únic i fix de les coses.

Déu ha mort: no és que no existís, és que ha mort. El seu assassinat inaugura un temps nou: un temps sense ideals, principis o valors erigits per damunt nostre. Davant la mort de Déu només s'escauen dues posicions: la del darrer home, la del home que viu la fi de la civilització o la del superhome, la del nou déu terrenal que diu sí a la vida.

Nietzsche veu en el seu propi temps el regne del darrer home, de l'home que viu la trista fi d'una civilització en la qual havien imperat grans valors ara ja morts. És el regne de l'home empobrit, de l'home sense grans objectius, només amb petits interessos; és el regne de l'home que es veu precipitat al nihilisme. El nihilisme és l'estat de l'home mancat d'objectius pels quals valgui la pena lluitar, mancat de força per superar-se. És l'home de la vida moderna, que està de tornada de tot i cerca només la comoditat i el seu plaer diari.



4.2 El superhome

La doctrina del superhome es fonamenta en la mort de Déu. El superhome serà el nou déu terrenal, serà el sentit de la terra, l'home que serà «capaç d'infantar una estrella»; el pol oposat al darrer home. En el seu camí, el superhome s'oposarà a tota difamació del món, a tot menyspreu pel cos, a tot ascetisme. Ha de donar un nou sentit al món: nous valors no transmundans. Aquesta creació de nous valors serà el gran risc del superhome, i no compta en cap suport fora d'ell mateix; serà el gran creador de valors fonamentats en la vida.

I Zaratustra parlà així a la gent:
«Jo us predico el superhome. L'home és quelcom que ha de ser superat. Què heu de fer per superar-lo?
Fins ara tots els éssers han creat alguna cosa que els superava: i vosaltres voleu ser el reflux d'aquesta gran marea i recular fins a la bèstia en comptes de superar l'home?
Què és el simi per a l'home? Una riallada o una vergonya dolorosa. I precisament això ha de ser l'home per al superhome: una riallada o una vergonya dolorosa.
Heu seguit el camí del cuc fins a l'home i encara en vosaltres hi ha moltes coses que continuen essent cuc. Antany fóreu simis i ara l'home és encara més simi que qualsevol simi.
Però el més savi de vosaltres és també un conflicte, un híbrid mig planta, mig fantasma. Però que potser us dic que us torneu fantasmes o plantes?
Mireu, jo us predico el superhome!
El superhome és el sentit de la terra. Que la vostra voluntat digui: sia el superhome el sentit de la terra!
Jo us conjuro, germans meus, que resteu fidels a la terra i que no cregueu a aquells que parlen d'esperances sobreterrenals! Són gent que emmetzinen, tant si ho saben com si no...»

Nietzsche Així parlà Zaratustra. Pròleg, 3



Quines són les qualitats del superhome? Nietzsche no porta a terme una caracterització d'aquest ésser superior, només en fa insinuacions. Serà un esperit lliure i cor lliure que no cedeix davant res, però que participa de la innocència i espontaneïtat del nen. Amb què compta el superhome a l'hora de crear nous valors? Amb la voluntat de poder.



4.3 La voluntat de poder

La voluntat de poder és l'energia que tota vida en plenitud manifesta; és la voluntat de domini, voluntat de ser més fort, de créixer: és la potència vital. La voluntat de poder és la vida que imposa la seva llei. Però la voluntat de poder no és ben bé la salvatge llei del més fort. És el poder dels creadors, el poder d'aquells que, per la seva pròpia grandesa, s'ensenyoregen de la situació. En el camp de la creació artística, un creador, un Picasso, no força ningú a pintar com ell, però esdevé senyor de la situació i de cap manera se'l pot ignorar.

Voluntat de poder és la nova llei, és l'imperatiu nietzschià. Cal crear constantment formes noves de vida, cosa que comporta la destrucció d'altres formes de vida, decadents o esgotades. La instauració de nous valors i la superació del nihilisme són possibles amb la voluntat de poder.


Escolteu, doncs, la meva paraula, saberuts! Comproveu seriosament si m'he arrossegat fins al cor de la vida i fins a les rels del seu cor!
Arreu on he trobat éssers vivents, hi he trobat voluntat de poder; i àdhuc en la voluntat del criat, hi he trobat la voluntat de ser senyor.
A servir el més fort, a això convenç el més dèbil la seva voluntat, que vol dominar el que encara és més dèbil: aquest plaer és l'únic al qual no pot renunciar.
I on hi ha immolació i servitud i esguards d'amor: també hi ha voluntat de ser senyor. Per camins secrets s'esmuny el més dèbil al castell i fins al cor del més fort -i li roba poder.
I vet aquí el misteri que m'ha confiat la vida mateixa: «Guaita -digué-, jo sóc allò que s'ha de superar sempre a si mateix.
Només on hi ha vida, hi ha també voluntat: però no pas voluntat de vida, ans -això t'ho ensenyo jo- voluntat de poder!
Moltes són les coses que l'ésser vivent prea més altes que la mateixa vida; però en el mateix prear parla -la voluntat de poder!»

Nietzsche Així parlà Zaratustra, De l'autosuperació


La voluntat de poder s'oposa a la voluntat d'igualtat. Com més poderosa i creadora és una vida, més imposa jerarquia i desigualtat; com més dèbil i impotent, més imposa igualtat. Els predicadors de la igualtat són aquells que, com les taràntules, estan amarats de verí, d'un verí que vol assassinar tota vida noble i superior. La voluntat d'igualtat és l'intent de reduir el que és original i excepcional a ordinari i mediocre. Nietzsche polemitza contra la identificació d'igualtat amb justícia, identificació ben viva en la Revolució Francesa, en les propostes socialistes i comunistes, en totes les democràcies i en el mateix cristianisme.



4.4. L'etern retorn

Del superhome, Zaratustra en parla a tothom; de la mort de Déu i de la voluntat de poder, a pocs; de l'etern retorn, només a si mateix. És el seu pensament menys elaborat. En un món on tot passa, on tot es transforma, on tota forma nova de vida és destruïda, perdura i es repeteix —eternament— l'acte creador.

L'etern retorn o circularitat del temps comporta no una visió lineal del temps sinó una visió cíclica. En un horitzó lineal destaquen passat i futur; però aquests es fonen en una visió cíclica: la distinció entre passat i futur no les fa el temps, sinó cadascun de nosaltres des del seu punt de vista. Aquí, l'únic que compta és l'instant creador, un instant que, com un llampec, il·lumina tot el paisatge del temps. Aleshores, l'instant decideix sobre l'eternitat, és a dir, el que es fa val per sempre, com el que composa una llei científica amb validesa universal.

Tot se'n va, tot torna; eternament roda la roda de l'ésser. Tot mor, tot torna a florir, eternament corre l'any de l'ésser.
Tot es trenca, tot s'ajunta de nou; eternament la mateixa casa de l'ésser es basteix ella mateixa. Tot s'acomiada, tot es torna a saludar; eternament roman fidel a si mateix l'anell de l'ésser.
A cada instant comença l'ésser; entorn de cada 'aquí' gira l'esfera 'allà'. El mig és arreu. Corba és la senda de l'eternitat.

Nietzsche Així parlà Zaratustra, El convalescent

La voluntat de poder i l'etern retorn no impliquen que imperin formes de vida cada vegada millors, que les espècies creixin en perfecció, sinó que el món, eternament, es veu dominat per la voluntat d'acceptar-se i de repetir-se, una voluntat que és una eterna necessitat. Aquest és l'amor fati de Nietzsche, l'amor al destí, l'estimació del que és necessari. És l'acceptació, per part de la voluntat, del destí enigmàtic del món.



5. La reformulació de les doctrines de Zaratustra

5.1 Moral dels senyors i moral dels esclaus

Tots els escrits de Nietzsche posteriors a Així parlà Zaratustra estan marcats per la idea de transvaloració o capgirament de tots els valors. En tots ells els problemes de la filosofia són, essencialment, problemes ètics o de valors: la vida, i només la vida, és el fonament últim de tots els valors.

En La genealogia de la moral analitza l'origen dels valors i el valor d'aquest origen. El valor o categoria de tota moral depèn de com reconegui el valor de la vida, de com s'ajusti a la voluntat de poder. En la primera dissertació pren relleu la distinció entre dues morals: la moral de senyors i la moral d'esclaus.

La moral de senyors és la moral noble en la qual bo és tot el que eleva l'individu, tot el que porta a afirmar la vida; bo és igual a noble, poderós, bell, feliç, grat a Déu. Òbviament, dolent és el seu contrari. La moral d'esclaus, per altra banda, és la moral del remat i de la mediocritat, una moral amarada d'instint de venjança contra la vida superior; és la moral de la democràcia: vol igualar totes les persones; una moral que glorifica tot allò que fa suportable la vida als dèbils. Per aquesta moral bo és igual a pobre, mancat, impotent, malalt, lleig.


Nietzsche afirma que la moral original fou la moral de senyors, la que es troba en la base de tota cultura. Ara bé, una rebel·lió dels esclaus, obra dels jueus i el cristianisme, produí la inversió dels valors morals: el ressentiment dels oprimits esdevingué creador i generà els valors que lloen els febles. La transvaloració o capgirament dels valors vol ser un retorn a la més originaria i creadora moral: la moral aristocràtica.



5.2 Cauen moltes «veritats» falses

En Crepuscle dels ídols o Com es filosofa amb el martell, una de les darreres obres de Nietzsche, es completa l'enderrocament de tota mena d'ídols o «veritats». No només enderroca els ídols o veritats antigues, sinó també les idees o veritats modernes. Veu el seu món com una tardor en la que cauen dels arbres, ja madures, moltes «veritats» falses. Ja en el Zaratustra havia fet caure el gran ídol de l'Estat, aquell que sempre menteix «en totes les llengües del bé i del mal»; ara fa caure l'ídol de la raó, que en l'àmbit de la filosofia és la que porta a falsificar dels dades dels nostres sentits; fa caure l'ídol de la nova Alemanya unificada, un II Reich que no s'adona del camí poc elevat i molt decadent que ha emprès; fa caure l'ídol de la ciència; fa caure l'ídol de les causes socialistes i obreres; fa caure, no faltaria més, l'ídol de la moral cristiana: «Tots els mitjans amb els que s'ha volgut fins ara la moralitat de la humanitat han estat radicalment immorals». Per què? Perquè s'han avergonyit de la vida.




6. Manipulació d'un pensament


Nietzsche fou obertament integrat al patrimoni intel·lectual del nacionalsocialisme. El 1934, a Weimar i amb la presidència de Hitler, es féu la celebració oficial del 90è aniversari del naixement del filòsof. Però el Nietzsche que els nazis veneraven i presentaven com a precursor del nacionalsocialisme era un Nietzsche manipulat per la seva germana, la sí racista Elisabeth Förster Nietzsche.

A la mort del filòsof, la seva germana reivindicà tots els drets sobre els llibres i manuscrits del seu germà; aturà l'edició de les obres completes que preparaven amics de Nietzsche. Controlà personalment el Nietzsche Archiv. A partir de petits fragments i notes soltes, escrits entre finals de 1887 i inicis de 1889, composà l'obra que més valorada i difosa pels nazis, La voluntat de poder, un fals llibre en el qual Friedrich Nietzsche, que havia escrit «Nosaltres, els sense pàtria, sóm massa diversos, massa mesclats pel que fa a la raça», apareixia com a patriota i racista. Nietzsche ja s'havia malfiat de la germana casada, segons ell deia, amb un «imbècil racista».

Les manipulacions dels escrits feren possible que tant Mussolini com Hitler reconeguessin Nietzsche com a mestre: el seu pensament havia estat adaptat als eslogans ideològics del Tercer Reich. Ara bé, és il·lustratiu recordar que un sector minoritari del partit nazi s'oposava a aquest culte oficial a Nietzsche perquè veien en ell un anticristà, un filosemita, un francòfil, un nihilista, en resum, un esperit antinacional.

Així, doncs, el Nietzsche més conegut al llarg de tota la primera meitat del segle XX fou el Nietzsche manipulat i adaptat a la propaganda nazi. Fins el 1954 no s'inicià el debat crític sobre les obres del filòsof, tot reconeixent la pluralitat de falsificacions introduïdes. Els italians Giorgio Colli i Mazzino Montinari són els que han portat a terme, a partir de 1964, la primera edició crítica de les obres Friedrich Nietzsche. Un dels llibres de Montinari porta el revelador títol La voluntat de poder no existiex; en lloc del fals llibre, existeixen uns Fragments pòstums.

 
 

 

Per comentaris i suggeriments: joancampeny@yahoo.es