Esquema
El mestre Galileu
Semmelweiss
Annex

HIPÒTESIS, LLEIS I TEORIES.

L’activitat bàsica de la ciència s’orienta a descobrir regularitats, entre els fenòmens, regularitats que siguin “interessants”, en el sentit de que puguin servir per poder explicar aquests fenòmens.

Hipòtesi científica
És una afirmació sobre l’existència d’una d’aquestes regularitats o sobre les causes de la mateixa. A vegades aquestes regularitats són patents i es troben fàcilment. Sovint, per contra, estan més amagades a l’inspecció superficial i el seu descobriment és difícil.

No seran considerades bones hipòtesis qualsevulla afirmació sobre l’existència de regularitats o sobre llurs causes. Com a mínim s’exigeix que aquesta afirmació estigui lliure de contradiccions.

Un altre requisit indispensable és que es pugui sotmetre a un procés de comprovació. Per això, de dues hipòtesis que pretenguin explicar els mateixos fenòmens, triarem la més fàcil de sotmetre a aquest procés. Això porta a preferir hipòtesis clarament formulades i el més senzilles possibles.

La paraula “hipòtesi” té, a vegades, en la parla comú, un cert matís pejoratiu, com quan es diu que una certa afirmació és una “mera” hipòtesi”; és a dir, una explicació gratuïta.

ANNEX A HIPÒTESI

"El vocablo “hipótesis” significa literalmente “algo puesto” (“tesis”, “debajo”). “Lo que se pone debajo”.
La hipótesis es un enunciado (o serie articulada de enunciados) que antecede a otros constituyendo su fundamento.
El significado de “hipótesis” está relacionado con el de vocablos como “fundamento”, “principio”, “postulado”, “supuesto”. Sin embargo, no es idéntico al de ninguno de ellos.

Definiciones de Hipótesis
"
Enunciados no comprobados o no comprobables, a diferencia de los llamados enunciados de observación o de hechos, que son enunciados comprobados.

Hipótesis amplificadoras: Se refieren a predicciones o a retrodicciones de hechos y sirven para ampliar nuestro conocimiento.

Hipótesis explicativas: Permiten conocer por qué un enunciado dado, caso de ser verdadero, lo es, y sirven para profundizar nuestro conocimiento"

Concepte d'IDEA.
En general, tot tipus de representació mental, incloses les imatges en sentit estricte, la representació intel·lectual d’un objecte (aleshores és sinònim de concepte i es contraposa a la imatge). Aquí equival a “opinió”, “doctrina”, “teoria”

Les lleis científiques

Quan una hipòtesi és suficientment general i important i ha sortit victoriosa d’un o varis processos de comprovació va sent gradualment considerada com una llei científica.

Teories científiques

Moltes lleis sovint estan emparentades, és a dir, tenen relació entre elles. Llavors, per no seguir mantenint informacions disperses, construïm sobre el material de les lleis una teoria que intenta explicar les coses d’una perspectiva més amplia. Les lleis les descobrim, però les teories les construïm. Són com uns grans models imaginaris, per això funcionem com a hipòtesis a gran escala.

Es pot emprar la següent imatge per visualitzar les relacions entre hipòtesis, lleis i teories científiques. Comparem una teoria amb un arbre, les lleis que la formen amb llurs branques i el tronc, i les arrels amb les hipòtesis. De la mateixa manera que els arbres neixen i es desenvolupen gràcies a les arrels, les teories es nodreixen de les hipòtesis.