Lliçó 1. Per què som com
som?.
SOLUCIONARI CULTURA
1. Localitza a la Bíblia el llibre del Gènesi
i llegeix-hi l’explicació sobre la creació del món i de l’home ( pàg. 20 ex. 1).
Compara el relat del
Gènesi amb la teoria evolucionista i explica’n les diferències principals.
- El gènesi explica la
creació del món segons la doctrina religiosa. Explica com Déu creà cada dia una
part del món. Aquest fet va succeir en sis dies i, el setè Déu descansà. També
explica com es va crear l’home. I, posteriorment, com es va crear la dona a
partir de la costella d’Adam, el primer home.
El relat del Gènesi,
tanmateix, ha de ser pres no pas com una teoria científica que demostra l’origen
de la creació, sinó com un recurs per a explicar que, darrere la creació,
existeix un dissenyador intel•ligent. Quin?
- Aquest creador intel•ligent
és Déu.
Partint del supòsit
anterior, reflexiona sobre el tema següent: És possible compaginar el relat
bíblic amb els corrents científics actuals?
- Hi ha hagut molts
descobriments que verifiquen que han existit formes primitives dels homes. Així,
s’arriba a la conclusió que l’home no es coneix en la seva forma actual des dels
seus inicis, sinó que ha anat evolucionant al llarg del temps. D’aquesta manera,
no és possible compaginar el relat bíblic amb els corrents científics actuals
perquè la doctrina religiosa explica que Déu creà l’home i la dona gairebé del
no res.
2. Reflexiona sobre les semblances i
diferències que hi ha entre l’ésser humà i els animals. Després digues ( pàg. 20
ex. 2):
a. Els animals tan sols
es poden desplaçar per ells mateixos o amb l’ajut d’altres animals o elements
naturals. L’home, en canvi, pot fer-ho pel seu propi peu o també amb l’ajut
d’invents com el cotxe.
b. Els animals es poden parlar però poden comunicar-se mitjançant gestos, mímica
o codis de sons. L’home es comunica a través del llenguatge oral i escrit i,
també, mitjançant altres tècniques. Això li ha permet fer grans avenços.
c. Els animals acostumen a seguir els instints primaris. L’home té la capacitat
de fer ús de la raó i rebutjar el que el seu instint diu que faci.
Les diferències que has
assenyalat, són qualitatives o quantitatives?
- Totes les diferències
són qualitatives perquè es donen entre éssers que pertanyen a ordres diferents.
Se t’ha acudit alguna
acció que només pugui fer l’ésser humà? Et sembla una diferència qualitativa o
quantitativa?
- L’única acció que és
capaç de realitzar l’ésser humà és la de raonar i expressar-ho mitjançant el
llenguatge, oral o escrit. Aquest aspecte el diferencia de tots els altres
animals. És una diferència qualitativa.
3. Després de la lectura comprensiva de
l’apartat anterior, resol les qüestions següents ( pàg. 22 ex. 3):
Busca exemples en què es
mostra que els animals són capaços de transmetre a d’altres els seus
coneixements.
- Una gata ensenya a
caçar els seus cadells.
- Els lleons aprenen a caçar mitjançant jocs quan encara són cadells.
Anota característiques
de l’ésser humà que demostrin que l’home és animal físicament dèbil i assenyala
de quina manera compensa
aquestes debilitats. Creus que l’ésser humà hagués sobreviscut si no posseís les
capacitats culturals de les quals hem parlat?
- L’home és un animal físicament dèbil, ja que amb el desenvolupament de la
cultura i la llengua com a mitjà de comunicació han desaparegut els seus trets
físics més característics com la força física, l’habilitat per caçar o
l’adaptació a un medi hostil.
- L’ésser humà hagués pogut sobreviure ja que hauria pogut desenvolupar altres
característiques per defensar-se i adaptar-se a les noves condicions.
4. Completa el quadre següent amb
exemples concrets de cadascuna de les tres classes d’informació cultural ( pàg.
23 ex. 4):
Informació cultural
descriptiva:
- Els anuncis de
televisió.
- Les etiquetes dels productes d’alimentació
- Un llibre de contes.
Informació cultural
pràctica:
- Saber com confeccionar
una peça de roba.
- Saber com interpretar una etiqueta d’un producte alimentari.
- Saber llegir un llibre de contes.
Informació cultural
valorativa:
- Saber valorar un
anunci de la televisió i el que ens vol dir.
- Triar un llibre o un altre depenent de les característiques.
- Rebutjar un objecte pel tipus de fabricació.
5. Si estàs d’acord en la idea que vivim
un moment de contagi cultural sense precedents, indica ( pàg. 25 ex. 5):
De quina cultura o
cultures ens contagiem?
- Ens contagiem de totes
les cultures amb les que convivim, les que ens aporten valors positius, les que
ens serveixen d’exemple... Però també les que ens són introduïdes pels mitjans
de comunicació.
Quins continguts són
producte d’aquest contagi?
- Els continguts
d’aquest contagi apareixen en els àmbits religiosos, econòmics, educatius,
culturals, etc.
6. Explica amb les teves paraules els
termes següents ( pàg. 26 ex. 6):
Etnocentrisme: és una
actitud que adopten algunes persones que creuen que la seva cultura és la bona
i, per aquest motiu,
menyspreen i critiquen les altres.
Diversitat cultural: és
la convivència entre diferents cultures en un àmbit determinat.
Globalització cultural: és un intent per aconseguir que tot el món estigui
regit pels mateixos aspectes culturals.
7. Completa la taula següent afegint-hi
exemples concrets que caracteritzin cadascuna de les posicions que es poden
adoptar davant la diversitat cultural ( pàg. 26 ex. 7):
Etnocentrisme:
- ¬¬Considerar que el
més còmode és vestir a la manera occidental.
- Atribuir major importància a l’alimentació occidental.
Racisme:
- Veure malament els
matrimonis entre persones de races diferents.
- Menysprear una persona pel seu color de pell.
Xenofòbia:
- Sentir por i rebuig
envers els estrangers que vénen a buscar feina.
- Pegar o insultar a un estranger.
Relativisme:
- Defensar que no es pot
criticar la discriminació de la dona que es dóna en altres cultures.
- Defensar que els homes en algunes cultures disposin de varies dones.
Interculturalisme:
- Conèixer i respectar
les diferents tradicions gastronòmiques.
- Respectar els costums religiosos.
D’aquestes actituds,
quines creus que estan més esteses en la nostra societat?
- Crec que totes
aquestes actituds estan esteses, en major o menor grau, per tota la nostra
societat.
8. Llegeix el text de la pàgina 27 i
contesta les preguntes següents ( pàg. 27 ex. 8):
Fes un recompte de les
diferències que, al parer de l’autor, hi ha entre Robinson i Divendres.
- Robinson és un home
europeu, posseïdor dels coneixements científics més avançats de la seva època,
educat en la religió cristiana, familiaritzat amb els mites homèrics i amb la
impremta. En canvi, Divendres és un salvatge caníbal de les mars del Sud, sense
més cultura que la tradició oral de la seva tribu, creient en una religió
politeista i desconeixedor de l’existència de les grans ciutat contemporànies.
L’autor parla de trets
fonamentals similars i semblances essencials entre Robinson i Divendres. Intenta
imaginar a què es refereix.
- Probablement, alguns
dels trets similars de Robinson i Divendres són la capacitat de raonar i pensar,
la capacitat de la parla i la constitució humana física tal i com es coneix.
Explica amb paraules
teves la idea que l’autor està defensant en el text.
- La idea que vol
expressar l’autor és que encara que siguem molt diferents en alguns aspectes al
cap i a la fi, tots som éssers humans.
Penses que les
semblances entre els homes són més essencials que les diferències, o bé al
contrari? Per què? Això influeix d’alguna
manera en la defensa o el rebuig de la globalització cultural?
- Crec que les diferències entre els homes són més essencials que les
semblances. Perquè el que fa que hi hagi un enriquiment en les persones és
l’aportació de coneixements nous i totalment diferents als propis.
9. Resol les qüestions següents ( pàg. 27
ex. 10):
La modernització, és
desitjable i extensible a nivell mundial?
- Crec que la
modernització és un aspecte que s’ha de fer extensible a nivell mundial però amb
un cert límit i sempre respectant els àmbits culturals de les societats.
Respostes a càrrec de Neus
Prades, 1DD. Curs 04-05
10. Cultura i
biologia. Assenyala amb una (X) si és Cultura (C) o Biologia (B).
Breument, justifica la resposta.
|
Acció |
C |
B |
Justifica-ho |
1 |
Donar el pit |
x |
|
|
2 |
Riure |
x |
x |
Vegeu nota al final. Des dels orígens dels humans no s'ha rigut
sempre; riure va ser un tret característic d'una espècie
homínida avançada i, tot i que actualment vingui inscrit en el
codi genètic, és un tret humà, fruit del seu continu
aprenentatge. |
3 |
Plorar |
|
x |
És un caràcter biològic ja que no cal aprenentatge previ; un
nen tan sols néixer ja sap plorar. |
4 |
Jugar al futbol |
x |
|
S'aprén |
5 |
Ximpanzè: rentar patates |
x |
|
ídem. |
6 |
Xuclar |
|
x |
Instintiu |
7 |
Ballar |
x |
|
S'aprén |
8 |
Llenguatge |
x |
|
S'aprén |
9 |
Fer el niu (un ocell) |
|
x |
Instintiu. És un coneixement adscrit genèticament. L'ocell sap
fer el niu sense que ningú l'ensenyi |
10 |
Fer un iglú (un esquimal) |
x |
|
S'aprén. És part de la cultura el coneixement sobre com fer
iglús, i cal un aprenentatge cultural previ. |
Segons
el professor Jesús Mosterín, el riure també és instintiu i no pas
cultural. D'altres especialistes consideren que el riure és cultural.
|
|