Enrera
Mòdul 4: Crear cursos
eLearning amb Moodle
  Pràctica
1
2
3
4



   
Exercicis
Exercicis
 
 

L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer la utilitat dels blocs informatius d'un curs i com mostrar-los o amagar-los als estudiants.

   
conceptes

En un curs la informació queda agrupada sota un bloc que la identifica i separa de la resta del curs per tal d'organitzar-ne la llegibilitat. Per tal d'adaptar l'aparença d'un curs a les nostres necessitats com a professors i a les dels estudiants podem escollir quins blocs incloure i on fer-los aparèixer.

Quan Moodle crea un curs per defecte es mostren aquests blocs amb aquesta disposició:

Persones

Esquema per setmanes/temes

Últimes notícies

Activitats

Esdeveniments pròxims

Cerca als fòrums

Activitat recent

Administració


Categories de cursos


Vegem-ne la funció:

  • Persones: mostra el llistat d'usuaris (professors i estudiants) del curs. Fent clic sobre el nom de cadascun es pot accedir al perfil d'aquell usuari (nom i cognoms, adreça de correu, cursos on és inscrit i possibilitat d'enviar-li un missatge). És útil per crear ambient de grup i facilitar la comunicació interpersonal.
  • Activitats: mostra la llista de recursos i activitats (fòrums, qüestionaris, tasques, etc) del curs. Pot resultar útil si tenim un llarg llistat de recursos que ens interessa deixar sempre visibles.
  • Cerca als fòrums: conté un quadre de text on podem escriure el(s) terme(s) a cercar dins dels fòrums del lloc. Molt útil si hi ha treball basat en fòrums o bé en cursos de llarga durada on pot costar de trobar una determinada intervenció.
  • Administració: menú des del que l'estudiant pot canviar el seu perfil o la contrasenya. Com que aquesta acció no és freqüent i es pot fer, també, a través del perfil d'usuari, no és imprescindible.
  • Categories de cursos: des d'aquest menú l'estudiant pot anar d'un curs a un altre. Per tant pot ser útil en els casos d'estudiants que estiguin simultàniament inscrits a diferents cursos de l'entorn.
  • Últimes notícies: aquí s'hi mostren les darreres entrades del fòrum de notícies del curs. Aquest fòrum es crea per defecte al crear el curs, tot i que més endavant pot ser esborrat o reanomenat. Útil si s'utilitza el fòrum de notícies per comunicar-se amb els estudiants.
  • Esdeveniments pròxims: hi apareixen els esdeveniments programats com ara venciment de tasques, tancament de qüestionaris, etc. Útil si les activitats del curs tenen dates finals de tancament. S'actualitza de forma automàtica amb el pas del temps.
  • Activitat recent: en aquest bloc s'hi reflecteix l'activitat que hi ha hagut al curs des de la darrera entrada de l'usuari: usuaris que s'hi han inscrit, entrades als fòrums, wikis, glossaris, les tasques enviades, etc. Molt útil per veure si ha hagut o no activitat.

A part d'aquests blocs, però, n'hi ha d'altres i de molt interessants. Podem incloure'ls si premem el botó Activa l'edició i anem al menú desplegable Blocs. Hi trobarem els següents:

  • Alimentacions RSS remotes: és un bloc que permet incorporar notícies sindicades d'altres llocs web que el professorat pot considerar d'interès. Molts llocs web creen un petit fitxer (anomenat  RSS) cada cop que actualitzen la seva web. Així si activem aquesta opció Moodle va a llegir aquests fitxers cada cop que entrem al curs i ens presenta la informació que conté. Molt útil si el curs inclou enllaços a mitjans de comunicació o altres webs externes molt dinàmiques. Poc aconsellable en la resta de casos.
  • Calendari: bloc que presenta un calendari del mes en curs  i on es poden incloure  (tot clicant sobre el nom del mes) diferents tipus d'esdeveniments:
    • esdeveniments de lloc: l'administrador del sistema marca les dates de tot el lloc 
    • esdeveniments de curs: el professorat del curs inclou els que creu més significatius. A tenir en compte, però, que les dates finals de moltes activitats (tasques, qüestionaris, etc) s'hi reflecteixen de forma automàtica i potser no ens interessi.
  • Esdeveniments d'usuari: cada usuari pot incloure els esdeveniments particulars que l'interessi reflectir.
    Molt útil i recomanable per la informació visual que ofereix. Superior en prestacions al bloc Esdeveniments pròxims.
  • Descripció del curs/lloc: és un bloc on es reflecteix la informació que el professorat ha inclòs en el resum del curs de l'opció “paràmetres” del menú Administració. Es tracta d'una informació estàtica que pot ajudar a identificar un curs.
  • Enllaços de secció: crea de forma automàtic enllaços a les diferents setmanes o temes del curs, de manera que, per exemple, en un curs amb 10 setmanes al clicar sobre el 8 anem directament a la 8a setmana. En el cas dels cursos per temes, com que no apareixen els títols, el resultat no és tan efectiu com en el cas de les setmanes.
  • HTML: bloc molt interessant i totalment configurable pel professorat ja que li permet donar  títol a un bloc nou i omplir-lo de contingut estàtic. Per exemple, permet crear un bloc anomenat “Enllaços” que contingui enllaços a diferents llocs d'interès atès el contingut del curs.
  • Missatges: dóna accés a la potent missatgeria instantània de Moodle. Cal activar-lo, doncs, per poder tenir accés a la finestra de creació i lectura de missatges, a la de cerca d'usuaris i a la de configuració dels paràmetres. Interessantíssim en tots els casos per les possibilitats comunicatives interpersonals i privades de la missatgeria.
  • Quizz results: mostra públicament els resultats obtinguts pels estudiants al fer qüestionaris prèviament seleccionats. Primer cal, doncs, activar l'opció durant l'edició del qüestionari, i, en acabat, incloure el bloc al curs. Útil si es volen donar a conèixer les qualificacions obtingudes pels participants sense tenir en compte la privadesa del treball. No recomanable en altres casos.
  • Random glossary entry: aquest bloc mostra, cada cop que s'entra al curs, entrades extretes a l'atzar d'un glossari seleccionat prèviament pel professorat. Útil per mostrar el contingut del glossari sense haver d'anar-hi expressament.
  • Usuaris en línia: bloc que mostra els usuaris que en aquell moment determinat estan connectats al sistema. Pot ser útil per saber a qui enviar missatges instantanis per mantenir una conversa.



Desenvolupament de la pràctica
   
Prąctica

Pràctica 1 Edició dels blocs d'un curs

  1. Entrem al curs i activem l'edició del curs clicant el botó Activa edició de la part superior dreta de la pàgina. Veurem que ara al costat de cada bloc apareixen les icones d'edició edita bloc

    Amb els blocs podem fer les següents accions representades per les icones:

  2. ocultaoculta/mostra el bloc: permet en un moment determinat, i sense eliminar el bloc, mantenir-lo ocult.

  3. eliminaelimina el bloc: elimina el bloc del curs, tot i que sempre el podrem tornar a incloure activant l'edició.
  4. editaedita: alguns blocs poden ser editats i configurats pel professorat. Clicant a sobre s'obrirà el corresponent menú de configuració.
  5. esqdretadaltbaixbotons de desplaçament del bloc respectivament a la columna esquerra, a la columna dreta, i més amunt o més avall de la mateixa columna. Si hi ha algun bloc ocult sobre un bloc visible no cal desplaçar-lo perquè es mostrarà sobre els inferiors.

   
   
Prąctica

Pràctica 2 Inclusió de blocs d'un curs

  1. Entrem al curs i activem l'edició del curs clicant el botó Activa edició de la part superior dreta de la pàgina.
  2. Ara al curs es veuen les icones d'edició dels blocs i de les activitats, busquem a la part inferior dreta el bloc Blocs amb l'opció afegeix, la despleguem i triem l'opció HTML

    afegir

  3. Veiem en la pàgina del curs que s'ha afegit el nou bloc

    nou bloc

  4. La següent pantalla ens permet editar del nou bloc, premem la icona edita i s'obrirà la pàgina de configuració del nou bloc:

    edita bloc

    li donem un Títol, per exemple Enllaços, i escrivim el Contingut, en aquest cas el nom d'un lloc web al que inserim un enllaç. En acabat desem els canvis
  5. Ara hem tornat al curs on podem veure el nou bloc ja configurat al nostre gust

    bloc acabat

    Només quedaria situar-lo allà on vulguem amb l'ajut d les fletxes.

 
   
Atenció !
Quan el professorat dissenya el contingut del seu curs no solament ha de tenir en compte els blocs que hi vol incloure sinó que també ha de valorar la quantitat d'informació que, en conjunt, donaran a l'estudiant.

Atenent al tipus d'estudiant i el nivell que tinguin, tant de coneixements en general com d'habilitats informàtiques, haurà de decidir-se per quins blocs incloure, i on incloure'ls. Val la pena posar-se en el lloc de l'estudiant i pensar què li pot interessar trobar en un curs i què el pot arribar a enfarfegar.

Cal buscar l'equilibri entre la informació subministrada i la navegabilitat del curs. Potser val més donar a l'estudiant poca informació però clarament disposada a donar-n'hi massa i que no trobi la informació més significativa pel seu aprenentatge.

Per exemple, per a usuaris poc experimentats podem dissenyar un curs molt senzill només amb 2 columnes i pocs blocs:

Personalitzat(HTML)

Esquema per setmanes/temes

Calendari


on el bloc personalitzat pot contenir informació que faciliti el treball.

En canvi, per a usuaris amb més habilitats informàtiques podem usar 3 columnes:


Missatges

Esquema per setmanes/temes

Calendari

Personalitzat(HTML)

Activitat recent

Cerca als fòrums

Usuaris en línia

Activitats


Categories de cursos





   
 
Amunt