Enrera
Mòdul 4: Crear cursos
eLearning amb Moodle
  Pràctica
1
2
3
4



   
Exercicis
Exercicis
 
 

L'objectiu d'aquesta pràctica és veure les diferents possibilitats de configuració d'un curs

   
conceptes La unitat bàsica de Moodle és el curs. I un curs es pot configurar de moltes maneres diferents per tal que respongui plenament a les nostres necessitats educatives.

Hi ha 3 tipus diferents de cursos:
  • el curs amb estructura setmanal on un cop fixades les setmanes que durarà i la data d'inici, es determina automàticament les dates de les setmanes en què s'impartirà. Aleshores el professorat podrà incloure en aquestes setmanes els recursos i activitats que cregui oportuns.
  • el curs amb estructura per temes. Aquí el que es fixa és el nombre de temes (que poden ser unitats didàctiques, quinzenes o el que vulguem) que després es poblaran amb recursos i activitats.
  • el curs de tipus social. Recordem que Moodle és un entorn d0ensenyament i aprenentatge constructivista on té una gran importància el debat, l'intercanvi d'opinions i el treball cooperatiu. Res millor que organitzar un curs al voltant d'un fòrum de discussió per afavorir aquest tipus d'aprenentatge. Tot i que, per descomptat, puguem afegir també els diferents recursos i activitats.
La configuració d'un curs és una tasca important que cal aclarir abans de crear-lo per tal de poder personalitzar-lo. Tanmateix un cop creat un curs, i si veiem que no s'ajusta a allò que volíem,  sempre ens quedarà la possibilitat de modificar les opcions a través de la reconfiguració dels paràmetres del curs.

Desenvolupament de la pràctica
   
Prąctica

Pràctica 1. Creació d'un curs

  1. Amb privilegis d'administrador anem al menú d'administració del lloc i cliquem sobre l'opció Cursos que ens mostrarà la pantalla amb el llistat de categories i subcategories de cursos tal com hem vist a la Pràctica 4.1.
    Per crear un curs podem clicar sobre el nom d'una categoria o subcategoria de cursos i quan ens aparegui el llistat de cursos prémer el botó 

    nou curs

    Si ho fem així no caldrà triar la categoria a la qual pertany el nou curs perquè serà la de la pàgina anterior.
  2. També podem prémer aquest mateix botó en la pàgina on es llisten totes les categories, però en aquest cas haurem de triar la categoria a la qual s'adscriurà el curs.
  3. Sigui quin sigui el camí triat per crear el curs ens apareixerà la pàgina d'Edició del curs amb els diferents paràmetres que podrem configurar:edició 1
  4. Les primeres opcions són generals: la Categoria a la que pertanyerà el curs, el Nom complet, el Nom curt que apareixerà en la barra superior de navegació, un número identificatiu opcional (Número ID), el Resum del contingut del curs i el format del curs (recordeu: setmanal, per temes o social).
  5. A continuació fixem la Data d'inici a partir de la qual es calcularan les setmanes  edició 2
  6. La Durada de la inscripció és el temps durant el qual un estudiant està inscrit en aquest curs. Si el determinem, per exemple 60 dies, passat aquest temps l'estudiant ja no podrà entrar-hi. És preferible deixar-ho a l'opció per defecte Il·limitat.
  7. És important fixar el Nombre de setmanes/temes del curs. Si no sabem exactament quant podrà durar no hi ha problema, posem una quantitat aproximada i si cal es podran afegir o treure més endavant setmanes/temes des del propi curs des del menú Administració | Paràmetres
  8. Un curs amb molts estudiants es pot dividir en diferents grups per tal de facilitar-ne el seguiment. Aquests grups, que es defineixen al Mode de grups, poden ser grups separats, terme que significa que els estudiants d'un grup ignoren l'existència dels estudiants de l'altre grup.
    Però podem establir els grups visibles, és a dir que tot i que els estudiants treballen en grups poden veure el que fan els de l'altre grup. Cal dir que cada grup, a més, pot tenir professorat diferent. L'opció per defecte és sense grups
  9. Si hem triat la possibilitat d'establir grups al curs haurem d'indicar si això afectarà a totes les activitats del curs per defecte o bé ho decidirem més endavant activitat per activitat El desplegable  Imposa

    imposa grups

    en l'opció farà que totes les activitats es facin per grups separats. Mentre que l'opció per defecte No ens permetrà decidir-ho activitat per activitat.
  10. La Disponibilitat es refereix a si un curs es mostra o no als estudiants. Quan l'estem preparant o bé quan encara no el volem oferir el mantindrem en l'opció Aquest curs està ocult, però quan el vulguem publicar el deixarem en Aquest curs està disponible.
    Les icones de l'ull obert o tancat

    oculta

    de la pàgina de les Categories de cursos tenen la mateixa finalitat.
  11. La Clau d'inscripció impedeix que els usuaris  del lloc que no la coneguin entrin en un curs. És molt útil protegir un curs amb contrasenya que només donarem als interessats en seguir-lo.
  12. Un professor pot deixar que entrin convidats al seu curs per tal de mostrar el seu treball, per a rebre ajuda d'altres companys, etc. Al desplegable Accés de visitants podem triar entre impedir-ne l'accés, permetre l'entrada de totes les persones que premin el botó Entrada de visitants de la pàgina d'identificació del lloc o permetre només l'entrada dels visitants als quals haguem donat la clau d'inscripció.
  13. No sempre tenim la possibilitat de preparar tot un curs per avançat, així que és probable que mentre els estudiants estan fent les activitats del tema 3, posem per cas, el professorat estigui encara preparant les activitats del tema 8. Des del desplegable Temes ocults podem fer que els temes que hem ocultat quedin completament fora de la vista dels estudiants o bé que puguin veure'n el resum.
  14. El desplegable Notícies per mostrar ens permet determinar el nombre de missatges del fòrum de notícies del curs (que es crea per defecte al crear un curs nou) en el bloc Darreres notícies. Veurem a la pràctica 4.4 que aquest bloc es pot activar o desactivar a voluntat del professorat.

    edició 3

  15. Des de  Mostra les qualificacions determinem si els estudiants veuran o no els resultats obtinguts en els seus treballs. És semblant a Mostra informes d'activitat des d'on determinem si els estudiants podran veure o no un informa amb les activitats que han de fer, les que els queden pendents i les qualificacions obtingudes. Sapigueu, tanmateix, que el professorat ho pot veure sempre des del menú Administració | Qualificacions (vegeu la Pràctica 6.1 per a més informació)
  16. La Mida màxima de càrrega fixa el límit en la mida dels fitxers que els estudiants poden pujar al sistema quan envien un fitxer. Tot i que a l'establir les variables del lloc ja es marca el límit per a tot el lloc, ara el professorat podrà marcar un límit inferior al del lloc.
    És convenient no permetre fitxers massa grans per tal que els estudiants s'acostumin a utilitzar programes que no carreguin massa la mida dels fitxers (documents d'OpenOffice, imatges en format gif, etc).
  17. Hi ha cursos en què la paraula "professor" no és la més adient i és millor tutor, facilitador, instructor, etc. El mateix passa amb els "estudiants" que poden ser participants, col·legues, etc. Podem canviar aquestes paraules des de les opcions La vostra paraula per a ...

    edició 4
  18. Imposa idioma impedeix que els estudiants puguin triar un idioma diferent del que per defecte té el curs, és a dir si no imposem l'idioma l'estudiant podria triar d'una llista l'idioma en què apareixen els blocs del curs si així ho haguéssim determinat a les variables generals del lloc. Tanmateix pot ser útil imposar en un curs de francès l'idioma francès en un lloc on l'idioma és el català. Amb això l'estudiant, quan entri al curs, trobarà tot l'entorn en francès 

    francčs

    El mateix pot passar si imposem l'anglès:

    anglčs

  19. Imposa tema impedeix que els estudiants puguin triar l'aparença de l'entorn d'una llista de temes. Tanmateix pot ser interessant per exemple imposar en un curs de comunicació interna del professorat,  tipus intranet, un tema diferent del dels cursos dels estudiants per tal de distingir-lo immediatament.
  20. Un metacurs és un curs que no té estudiants sinó que està "per sobre" de cursos normals amb estudiants. Aquests són per tant subcursos i un estudiant d'un d'aquests subcursos automàticament té accés al metacurs.

    metacurs

    Un exemple: imaginem que tenim una categoria de cursos anomenada Matemàtiques amb 3 cursos de matemàtiques: Primer, Segon i Tercer. Lògicament els estudiants del curs Primer no entren  ni a Segon ni, encara menys, a Tercer. Però el professorat té una sèrie de recursos i activitats que vol que puguin fer tots els estudiants. A tal efecte crea un metacurs, diguem-li Recursos de matemàtiques, del que Primer, Segon i Tercer són subcursos. Al metacurs Recursos de matemàtiques és on hi ha els recursos i les activitats compartits i tots els estudiants inscrits als subcursos Primer, Segon i Tercer poden entrar, automàticament, al metacurs.
  21. Quan hem configurat totes les opcions premem el botó Desa canvis per crear el curs.


   
   
Atenció !

Un cop creat un curs encara podem modificar les opcions a través de la reconfiguració dels paràmetres del curs: menú Administració | Paràmetres

   
 
Amunt