Quan els esforços a què estan sotmeses les roques n'ultrapassen el límit de resistència, les roques es trenquen al llarg de plans determinats.

Una falla es produeix quan hi ha un cert desplaçament a tots dos costats del pla de trencament o de falla

La bretxa de falla es produeix quan el material que es troba prop del pla de falla és triturat triturat degut al fregament i fricció dels dos blocs que es desplacen.

Exemple de falla que afecta materials de l'Eocè inferior. Es destacable la bretxa de falla que ha originat la fractura

Carretera de Balaguer a Àger (C12), Km 195,7, baixant pel Port d'Àger.

En aquesta parada es pot demanar als alumnes que confeccionin un perfil geològic. Recordem que ja vam fer un a la parada de les ofites. S'ha d'animar als alumnes a que també observin la roca de prop.