|
|
«Actualment la cultura no solament
està tallada en peces soltes, sinó també dividida
en dos blocs. La gran disjunció entre la cultura de les humanitats
i la cultura científica, iniciada el segle XIX i agreujada al llarg
del segle XX, comporta greus conseqüències per a totes dues.
La cultura humanística és una cultura genèrica que,
mitjançant la filosofia, l'assaig, la novel·la, nodreix
la intel·ligència general, afronta els grans interrogants
humans, estimula la reflexió sobre el saber i afavoreix la integració
personal dels coneixements. La cultura científica, de naturalesa
ben diferent, separa els camps del coneixement; produeix admirables descobertes,
teories genials, però no pas una reflexió sobre el destí
humà i sobre el futur de la mateixa ciència. La cultura
de les humanitats tendeix a tornar-se com un molí mancat del gra
dels descobriments de la ciència sobre el món i sobre la
vida, que haurien d'alimentar-ne els grans interrogants; la ciència,
privada de reflexió sobre els problemes generals i globals, es
torna incapaç de plantejar-se a si mateixa i de concebre els problemes
socials i humans que suscita.
El món tècnic i científic veu la cultura
de les humanitats només com un ornament o un luxe estètic,
quan, de fet, aquesta afavoreix el que Simon anomena el general problem
solving, és a dir, la comprensió general que la ment humana
aplica als casos particulars. El món de les humanitats només
veu en la ciència un conjunt de sabers abstractes o amenaçadors.»
MORIN, Edgar. Tenir el cap clar. Per organitzar els coneixements
i aprendre a viure. Barcelona: La campana, 2001. (Pàg.
18-19)
|
|