GUIA DIDÀCTICA

La WebQuest és una metodologia d'aplicació a l'aula a través d'Internet, optimitzant les seves possibilitats educatives i evitant les possibles deficiències que generaria un recerca d'informació curricular no guiada por part de l'alumnat. La WebQuest proposa un seguit de tasques i processos estructurats de forma motivadora, amb l'objectiu de capacitar l'alumnat per aprendre alguns procediments informàtics elementals en contextos d'ús real.

Amb aquesta webquest sobre els sistemes de comunicació i la seva incidència en el nostre entorn proper es pretén que els alumnes de 3r d'ESO treballin els aspectes referents a les comunicacions, els seus canals, els aparells que la faciliten i les noves tecnologies sobre les que es desenvolupen, en un treball interdisciplinari que els permetrà treballar les competències bàsiques amb els diferents apartats proposats a la tasca encomanada.

Els alumnes hauran de treballar en grups de treball de cinc persones amb diferents rols assignats. Cada grup s'encarregarà de la realització d'una part del projecte que, després d'una posta en comú amb la resta de grups, donarà lloc a l'article final proposat per a publicar-lo a la revista del nostre institut.

A nivell didàctic, en la present webquest es treballaran les següents competències bàsiques que esdevenen ítems d'avaluació recollits en l'apartat AVALUACIÓ:

 


© Imma Palahi

 1. Competència comunicativa, lingüística i audiovisual

  • Comunicar oralment, per escrit i amb els llenguatges audiovisuals, fent servir les TIC.

  • Redactar els apartats de la tasca correctament i sense faltes d'ortografia.

  • Treballar amb el registres del llenguatge formal i el llenguatge tecno-científic.

 2. Competències artística i cultural

  • Seleccionar imatges amb criteris tecno-científics segons exigeixi cada apartat de la tasca encomanada.

  • Adequar les imatges al text explicatiu que les acompanya.

3. Tractament de la informació i competència digital

  • Cercar informació científica coherent i adequada a l'enunciat de cada tasca.

  • Ordenar la informació segons calgui per donar resposta a les qüestions plantejades en cada enunciat.

  • Adquirir les destreses necessàries per a l’ús autònom de les TIC i del llenguatge gràfic.

  • Utilitzar el programari, maquinari i els recursos tecnològics disponibles per resoldre una situació real de manera eficient.

  • Utilitzar degudament els recursos informàtics de què es disposa i utilitzar-los amb responsabilitat i amb la cura necessària.

  • Comunicar la informació i els coneixements adquirits emprant, de manera creativa, els recursos expressius que proporcionen les TIC.

4. Competència matemàtica

  • Realitzar el recull de dades sobre l'ús dels sistemes de comunicació per part de l'alumnat del centre de forma ordenada i coherent per tal de fer-ne els càlculs i els gràfics proposats.

  • Realitzar càlculs matemàtics i estadístic senzills per a la interpretació de dades.

  • Analitzar matemàticament els resultats obtinguts per a que puguin ser comparatius amb els obtinguts per cada grup.

  • Comprendre, interpretar i aplicar les dades numèriques obtingudes.

  • Confecció de gràfics i de diagrames per a fer una interpretació visual de les dades obtingudes.

5. Competència d’aprendre a aprendre

  • Aplicar diferents estratègies per a resoldre els problemes plantejats.

  • Resoldre els diferents conflictes a l'hora de fer la recerca i processar la informació.

  • Desenvolupar i valorar les pròpies capacitats aprenentatge.

  • Autoavaluar el propi treball i el del grup.

  • Valorar l'aportació i el treball dels altres en una situació de treball cooperatiu.

6. Competència d’autonomia i iniciativa personal

  • Compaginar el treball en grup i el treball individual segons ho requereixen les tasques encomanades.

  • Actuar responsablement en les parts de les tasques que siguin encomanades individualment a cada alumne/a.

  • Participar positivament en la posta en comú de les tasques.

  • Planificar i executar la feina encomanada, tant a nivell individual com en grup.

  • Respectar i acceptar les aportacions dels/de les companys/es.

7. Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic

  • Recollir les informacions sobre l'ús dels sistemes de comunicació i la seva implicació a nivell del nostre centre.

  • Mantenir-se propers a destreses i habilitats que imposa l’evolució de les TIC.

  • Reconèixer el tema dels sistemes de comunicació com un tema d'actualitat a tots els nivells.

8. Competència social i ciutadana

  • Aprendre a treballar en equip i a valorar les aportacions de la resta de membres del grup i/o classe.

  • Adequar les tasques encomanades a les possibilitats i destreses de cada company/a.

  • Treballar de forma ordenada i organitzada tant en grup com individualment.

  • Valorar la incidència dels sistemes de comunicació en la nostra societat i en el nostre dia a dia.

  • Adoptar actituds de respecte i tolerància envers les opinions dels companys.

 

INTRODUCCIÓ TASCA PROCÉS RECURSOS AVALUACIÓ CONCLUSIÓ CRÈDITS