JO RECICLO, I TU?

PROJECTE DE P-4

 

 

LA NOSTRA CANÇÓ

 

ÀLBUMS DE FOTOS

 
 
 

 

 

FEM-HO!

COM HO FEM?

Per començar i partint dels coneixements previs dels nens i nenes, parlem molt sobre el tema i recollim informació dels contes, dels llibres, dels diaris, d’Internet, i quan sembla que tenim les coses més o menys clares, comencem a llençar als contenidors de la classe les restes que generem diàriament a la classe i moltes altres coses que porten de casa ( plàstic, vidre, paper, piles rebuig i orgànic).

Cada tarda mirem com estan els nostres contenidors i si estan plens anem al carrer al davant de l’escola on estan els contenidors grans. Cada nen i nena porta un contenidor de la classe i és l’encarregat de buidar-lo al seu lloc.

Cada setmana ve a l’escola la brigada municipal i buida els contenidors que tenim al pati.

Quan ens trobem amb un dubte en el transcurs d’un conversa sobre el tema, anem a parlar amb el Regidor de Medi Ambient del nostre municipi, normalment el tenim molt a l’abast donat que és el Director de la nostra escola. Anem tot el grup classe al seu despatx i un nen o nena li planteja la qüestió i el Director els dóna l’explicació corresponent. (Aprofitem per treballar l’entrevista)

ENTREVISTA AMB EL REGIDOR DE MEDI AMBIENT

Nens i nenes -Bon dia! Al carrer no hi ha contenidor per a les piles, on les hem de posar?

Director -Als passadissos de l’escola tenim els contenidors especials per a les piles, si són grans van a un costat i si són petites com un botó van a l’altre.

Nens i nenes - Hi ha contenidors al carrer que estan bastant plens, quan vénen els camions a buidar –los?

Director - Normalment vénen a la nit o al matí molt aviat quan estem dormint.

Nens i nenes – On porten aquests senyors les escombraries que prenen?

Director – A la Deixalleria

Nens i nenes – Què és la Deixalleria?

Director -És un lloc on hi ha contenidors molt grans per llençar els diferents tipus de brossa.

Nens i nenes –Gràcies!

Aquesta explicació fa que els nens i nenes tinguin curiositat per saber més coses de les deixalleries i decidim buscar informació a Internet. (Veure Recursos)

VISITA A LA DEIXALLERIA

A la nostra població tenim una Deixalleria i un nen comenta que un dia hi va anar amb el seu pare, la qual cosa comporta que la resta de la classe estigui interessada en veure-la en viu, així que decidim demanar a l’Ajuntament que ens faciliti el transport amb l’autobús municipal, donat que es troba a les afores de la població. Al cap de tres dies ens comuniquen que podem anar-hi i ens preparem, prendrem el contenidor de piles de l’escola, els fluorescents gastats dels aquaris i el material d’informàtica que no podem posar en cap contenidor dels que tenim a l’abast diàriament.

Aquesta visita ha estat molt interessant donat que hem vist molts contenidors amb materials que no sabíem on es podien llençar, hem vist pneumàtics, roba, medicaments, olis, pintures, mobles, restes de jardí, vidres plans, ferralla, electrodomèstics, runa...(àlbum de fotos)

VISITA A L'IES DE FLIX

Fullejant la revista de l'IES de Flix, hem vist que els alumnes de 2n de ESO han fet uns treballs amb material de rebuig i decidim demanar permís per anar a visitar-la, ens diuen que hi anem quan vulguem i l'endemà a primera hora hi anem.

La visita és força enriquidora, la Directora i el Professor de plàstica de l'IES ens atenen molt bé, responen a les preguntes que espontàniament fan els i les alumnes de P-4 i ens ensenyen l'aula de plàstica i altres treballs que fan els nois i noies del institut.(Àlbum de fotos). Nosaltres els convidem a que vinguin a la nostra classe a veure els nostres treballs.

MANUALITATS

Mirant el conte de "Les tres bessones i les tres erres" aprenem que és important Reduir, Reutilitzar i Reciclar.

Parlem d'unes normes que podem complir per REDUIR, com ara anar a comprar amb carret de compra o cistella per tal d'evitar l'ús de bosses de plàstic, utilitzar els folis per les dues cares, evitar productes d'un sol ús...i comencem a tenir clar el que vol dir RECICLAR, així que ens falta REUTILITZAR i ens posem en contacte amb la Senyoreta Rosa, responsable a la nostra escola del programa d’innovació Educativa anomenat Puntedu (http://www.xtec.cat/innovacio/biblioteques/), ella ens ha aconseguit molts llibres de manualitats amb materials recuperats (bibliografia), decidim mirar-los i començar a recollir les coses que ens poden ser útils.

Els nens i les nenes porten de casa envasos de iogurts, flams, tubs de paper higiènic i de cuina, ampolles i taps, oueres i també decidim rentar els envasos i les palletes que porten per esmorzar. Preparem les pintures, els pegaments, fil i agulla, tisores, pinzells...i ens posem a treballar. Al cap d'uns quants dies fem una exposició amb totes les manualitats i convidem a la resta de l'escola i als familiars a veure-la, fa molt goig i els nens i nenes expliquen amb il·lusió tot el que han estat fent. Ha estat una feina molt enriquidora. (Àlbum de fotos)

Manualitats “especial Sant Jordi”

Continuant amb les activitats de Llenguatge Plàstic busquem alguna manualitat amb material recuperat adient per Sant Jordi.

Recollim tubs de cartró de rotlles de paper higiènic i els pintem de color verd per fer la tija d’una rosa i aprofitem trossos de cartolina verda que ens han sobrat d’altres activitats anteriors per fer dues fulles.

I els pètals? Com els farem? Resulta que tenim guardats uns tovallons de paper de color roig que vam utilitzar per la festa de la Castanyada (per l’entrada del Ball de Gitanes) i els reutilitzem per confeccionar la rosa.

El tutor de la classe de P-5, el mestre Miquel, quan veu el que estem preparant ens ofereix un tub de cartró molt llarg per si el podem reutilitzar i en lloc de tallar-lo per fer roses, decidim fer una rosa gegant per posar-la al passadís. Queda molt bé i els nens i les nenes de la classe l’ensenyen a la resta de l’escola, tots es queden bocabadats, fa molt de goig!

L’INFLABLE PER RECICLAR SALTANT

Buscant imatges per Internet he trobat a la pàgina Gencat (recursos) un inflable gegant fet amb contenidors. Li he comentat al Director (també Regidor de Medi Ambient de Flix) i ha trucat per demanar que el portin a l’escola abans d’acabar el curs.

Pensem que seria una bona manera de donar per acabat el projecte a nivell d’escola i sembla una activitat on els nens i nenes de l’escola podran posar a prova els seus coneixements a l’hora de posar “cada cosa al seu lloc”. Els objectius i les activitats que es proposen són molt adequats , és un recurs lúdic-festiu i alhora didàctic que ens servirà per reforçar la feina que hem estat fent.

FITXES INDIVIDUALS DEL PROJECTE

Tot i que aquest projecte és molt dinàmic i que la majoria d’activitats que fem són a nivell col·lectiu, també hem fet algunes fitxes individuals per tal d’elaborar un dossier que els nens i nenes prendran a casa seva.

Els i les alumnes de P-4 estan en ple procés de l’aprenentatge de la lectoescriptura i per tal d’anar aconseguint els objectius de Llenguatge Verbal Oral i Escrit, els he preparat les fitxes, moltes d’elles han estat decidides entre tot el grup classe, quan veuen un dibuix demanen per pintar-lo i he aprofitat per incloure feina tant de Llenguatge Verbal com de Llenguatge Matemàtic.

RECURSOS TIC

El nostre Centre disposa de tres aules amb 20 ordinadors cada una, també tenim a cada classe un racó amb dos ordinadors per a lús dels alumnes. A la Biblioteca del Centre tenim un canó d’imatge amb diferents aparells connectats (video, dvd, ordinador portàtil, aparell de música...) que utilitzem regularment per presentar activitats que després els nens i les nenes podran realitzar a nivell individual als ordinadors de l’aula. També tenim altres canons d’imatge amb les seves pantalles que podem portar a les aules si ens convé.

TORNAR A L'ÍNDEX