El rapte d'Europa a les arts plàstiques
 

 

Els relats de les Metamorfosis ha estat font d'inspiració per a molts artistes de tots els temps. Efectivament, els textos d'Ovidi ofereixen l'oportunitat d'imaginar amb facilitat un escenari, personatges i una clara successió de moviments d'escena. A més, els protagonistes de cada episodi són descrits amb una gran plasticitat, i això permet identificar trets del seu caràcter a través de gestos i d'algunes actituds.

Un dels episodis mítics més abastament reproduïts a la història de l'art és el rapte d'Europa. Al relat primitiu de la unió d'un déu i d'una mortal, Ovidi va afegir detalls ja elaborats per escriptors anteriorment: la seducció del déu transformat en animal, l'actitud confiada de la princesa fenícia, la travessa per la mar fins arribar a Creta... Tots aquestes incorporacions al relat desperten la sensualitat del lector i han esdevingut motiu d'inspiració entre els artistes..

Et proposem tres activitats relacionades amb l'episodi mític i les arts plàstiques:

  1. Un recorregut per les diverses obres d'art que representen l'episodi.
  2. Anàlisi de quatre de les obres plàstiques anteriors.
  3. El rapte d'Europa a la caricatura periodística.
El relat segons Ovidi
Europa i Horaci
El rapte d'Europa a les arts plàstiques
La família d'Europa
Vols llegir més?
Prepara una exposició!
 
   
  Nota: Si vols ampliar la informació que et donem, pots visitar les enciclopèdies generals i de mitologia que hi ha a la xarxa. També et proposem que entris a una pàgina del projecte Musagora que proposa un seguit d'activitats relacionades amb l'episodi (en francès). Igualment, el grup de treball Iconos presenta una pàgina molt completa amb les fonts literàries clàssiques, medievals i renaixentistes de l'episodi (en italià).
 
 
   

Recorregut per diferents obres plàstiques que representen l'episodi

A continuació podràs veure una petita selecció d'obres d'art inspirades en el rapte d'Europa. Com veuràs, a totes hi ha uns elements iconogràfics que es repeteixen, i que permeten identificar ràpidament l'episodi. Visita les pàgines que et proposem, llegeix les informacions que sobre aquestes obres ens ofereixen les institucions que les acullen i tria'n tres o quatre que et puguin resultar prou representatives d'etapes històriques diverses:

  • CERÀMICA , PINTURA I MOSAIC ANTIC:
    • El rapte d'Europa. Lècitos de figures negres (500aC). Escola de Disseny de l'illa de Rodes. Imatges extretes de la Biblioteca Digital Perseus.
    • El rapte d'Europa(15aC-15dC). Fresc de la casa de Jàson a Pompeia. Museu Arqueològic de Nàpols. Pots veure una imatge del fresc a una pàgina del Greek Mythology Link.
    • El rapte d'Europa. Mosaic (2a meitat del segle IIdC). Museu Arqueològic de Nîmes. Visita la pàgina del projecte Musagora que explica el detall de la peça.

 

Detall d'un mosaic amb el tema del rapte d'Europa. Museu Arqueològic de Nîmes.
 
S. VOUET, El rapte d'Europa. Museu Thyssen-Bornemisza.
 
V. SEROV, El rapte d'Europa. Galeria Tretiakov.

 

Anàlisi de les obres triades

De la selecció d'obres d'art anterior, tria les quatre que t'hagin cridat més l'atenció i analitza-les seguint el següent guió:

  • Fes-ne la fitxa tècnica corresponent:
    • AUTOR;
    • TÍTOL DE L'OBRA;
    • TIPUS D'OBRA D'ART (pintura a l'oli, aquarel·la, escultura, relleu...);
    • ÈPOCA EN QUÈ VA SER ELABORADA,
    • MUSEU O INSTITUCIÓ QUE ACULL L'OBRA ARTÍSTICA.
  • Revisa el text d'Ovidi que explica l'episodi i decideix:
    • quin o quins moments del relat es poden identificar a cada una de les obres triades;
    • El brau: Observa si és jove, de quin color és, quin aspecte tenen el seu coll, les seves banyes. ¿Està dret, ajagut o es troba volant?
      • Quina sensació transmet el brau a qui mira l'obra d'art?
      • Trobes alguna frase del text d'Ovidi que es vegi reflectida en alguna de les imatges triades?
    • La princesa Europa: Observa si la noia és jove; mira com va vestida. ¿Està asseguda, dreta? ¿On té col·locades les mans?
      • Sensacions que suggereix la princesa a cada obra plàstica (estatisme, por, tranquil·litat, amabilitat, confiança...).
      • trobes alguna frase del text d'Ovidi que es vegi reflectida en alguna de les imatges triades?
    • El paisatge de fons: descriu el paisatge que es veu a cada una de les imatges. Mira si és abundant en detalls o bé és senzill. ¿Hi ha algun element que suggereixi una idea de moviment? ¿Quina sensació et provoca l'escena (tranquil·litat, amabilitat, desassossec, incertesa...)?
    • Els personatges secundaris: Enumera'ls, si és que n'hi ha, i explica quin joc de mirades hi ha entre ells (a qui mira cada un).
 
Detall de la part anterior d'un bagul amb l'episodi del rapte d'Europa. Museu del Louvre.
 
 
F. BOTERO, El rapte d'Europa (1998).
 
 

El rapte d'Europa a la caricatura periodística

Tria una de les quatre caricatures que t'oferim a continuació i treballa'n els aspectes següents:

  1. Esdeveniment històric que l'ha inspirada.
  2. Elements iconogràfics que han estat alterats (fixa't en l'aspecte del brau o de la princesa, elements de paisatge rellevants, personatges secundaris...).
  3. Què es proposa explicar l'autor d'aquesta caricatura?

LES CARICATURES:

 
Caricatura política de Walter Hanel sobre el rapte d'Europa.