Pandora, el portal de la dona a l'antiguitat Grècia Roma Pèrsia Mesopotàmia Egipte Aristòtil: la dona, un mascle mutilat, un mascle estèril |
||||||||||
(Aristòtil, còpia romana s. II a. C. d'un original grec ca. 325 a. C., Museo Nazionale Romano, Roma) La reflexió filosòfica d'Aristòtil (384-322 a. C.) sobre la dona és, sens dubte, la que més influència ha tingut al llarg dels segles, tant per la importància del qui va ser considerat com el Filòsof, com perquè l'Estagirita va reflexionar sobre el paper i funció de la dona des d'un punt de vista social i polític, així com per la seva justificació de la subordinació femenina per raons de caràcter biològic. En alguns aspectes va continuar la reflexió dels filòsofs presocràtics, però en conjunt va anar molt més enllà, en especial perquè amb ell s'inaugura la biologia com a ciència, si bé donant un vernís de cientificitat a una bona colla de prejudicis i tòpics sobre la inferioritat de les dones heretats de la tradició misògina grega, i presentant aquesta subordinació femenina als homes com quelcom justificat per la pròpia naturalesa.
(Mestre del Gabinet d'Estampes d'Amsterdam; Rijksmuseum, Amsterdam) Les dones i la política No és que abundin les reflexions sobre la dona a la Política d'Aristòtil, però sempre que es fa referència a la relació del sexe femení amb allò polític és per recordar la necessitat de mantenir la subordinació de la dona respecte a l'home, així com és de perillós el que les dones puguin participar en la política, com en el cas d'Esparta. Aquesta subordinació ve marcada per la pròpia naturalesa, per la debilitat consubstancial al sexe femení, però no serà en aquesta obra on s'intenti justificar científicament el perquè d'aquesta inferioritat. A la Política trobem sovint l'equiparació de la dona a l'esclau o al nen per destacar la seva inferioritat per naturalesa (Aristòtil, Política 1252a), la seva deficient facultat deliberativa, mancada d'autorirat (ἄκυρος), que és una altra manera de dir que perquè les decisions femenines tinguin validesa han de ser ratificades per un tutor masculí (κύριος). D'aquesta manera, doncs, les dones queden excloses de l'Assemblea, institució cardinal de la vida política d'una pólis grega. A l'interior de l'oîkos s'establirà una distribució de rols, de gèneres, mitjançant els quals la dona trobarà en l'espai domèstic el seu lloc natural: el de l'economia, tresorejar i administrar allò que el marit ha adquirit. La finalitat del matrimoni és, doncs, la procreació i, per tant, la dona haurà també de fer-se càrrec de la nutrició, no pas de l'educació, dels fills i filles. Però sense oblidar mai que una dona capaç d'administrar els seus bens amb autonomia, els seus propis bens, és antinatural.
Fins i tot, ja tractant de virtuts ètiques com el coratge, Aristòtil s'allunya de Sòcrates i de Plató que equiparaven el coratge masculí al femení. Ara es defensa que el coratge, així com la moderació, tenen diferències de grau, i així l'home sempre es mostra superior a la dona. Això no treu que la dona hagi de ser educada amb cura: perquè es comporti com li cal al seu sexe, ja que un comportament inmoral de les dones posa en perill l'estabilitat de la ciutat, com les dones d'Esparta que vivien, segons Aristòtil, lliurant-se a tota classe de vicis i a la mollesa, fins i tot en aquells règims polítics com les democràcies radicals o les tiranies on les dones tenen un poder desmesurat (Aristòtil, Política 1313b 34-38).
Com s'ha dit, de l'anàlisi d'Aristòtil emergeix un únic individu plenament racional i, en definitiva, humà: l'home, el ciutadà. És en relació al ciutadà i a la ciutat on apareixen les crítiques d'Aristòtil al model col·lectivista o comunitarista de Plató. Per Aristòtil el model de la República de Plató impedeix l'exercici de dues virtuts cardinals de la moral aristocràtica: la moderació en les relacions amb les dones i la llibertat. No oblidem que per al filòsof l'aristocràcia és el règim polític ideal i per Aristòtil Plató no va saber veure que el que fa que una ciutat sigui bona és quan es recolza en els pilars de la família i la propietat, i és així com s'eviten les tensions entre els ciutadans, la temuda sedició (στάσις).
(Lluc de Leiden, "Aristòtil i Fil·lis")
Les dones i la sexualitat
És ben conegut que fou Aristòtil el pare de la biologia com a ciència, i és en les obres biològiques on trobem les valoracions més negatives d'Aristòtil sobre el paper de les dones en la reproducció, començant ja per la seva funció passiva en el coit (Aristòtil, Ètica nicomaquea 1148b 32). Potser l'obra més significativa al respecte és La generació del animals, on s'intenta justificar científicament el rol subordinat, també en la reproducció, de la dona en relació a l'home, i on apareixen també les idees sobre la funció de la calor i el fred en la reproducció que també trobem en la filosofia dels presocràtics. No menys important, però, és la seva Història dels animals, especialment el llibre setè, on s'analitza la fecundació i la reproducció sexual humana, o el desè (segurament apòcrif), sobre la infertilitat.
Aristòtil arriba a comparar la menstruació femenina amb la diarrea, tot i que si la segona és conseqüència d'una malaltia, la menstruació és una hemorràgia natural.
En la reproducció el mascle actua com a principi agent, com a motor, com a potència, mentre que la dona actua com a subjecte pacient, és passiva. A més a més, el caràcter fred de la dona la incapacita per coure els residus que produeixen l'esperma. El seu cos fred no pot més que generar un flux menstrual. La manca de calor de les dones, i de les femelles en general, té també conseqüències psíquiques i morals: la dona és covarda i poruca per naturalesa. És doncs la dona una deformitat de la naturalesa, però necessària per garantir la reproducció, el camp en el qual germina l'esperma masculí, un ventre tan sols necessari per garantir la reproducció de la ciutat, de l'animal polític. El seu desig sexual només té teleològicament la funció de la maternitat, el seu desig sexual es redueix al seu desig de ser mare. El mascle fa possible la gestació de la forma, de l'ànima, mentre que la dona només contribueix a la gestació del cos, de la matèria. La dona esdevé així impotent a la ciutat, a la reproducció i a la casa.
Ironies del destí, a l'Edat Mitjana i al Renaixement es va convertir en un motiu molt representat en l'art la imatge d'Aristòtil dominat per la seva amant Fil·lis.
(Hans Baldung Grien, "Fil·lis i Aristòtil", 1513; Germanisches Nationalmuseum. Nuremberg) Bibliografia:
Aristòtil, Ètica nicomaquea. Text revisat i traducció de Josep Batalla, Barcelona, Fundació Bernat Metge, 1995. Aristòtil, Història dels animals. Text revisat i traducció de Juli Pallí i Bonet, Barcelona, Fundació Bernat Metge, 1996. Aristóteles, Política. Traducción y notas de Manuela García Valdés, Madrid, Editorial Gredos, 1994. Aristóteles, Generación de los animales. Traducción y notas de E. Sánchez, Madrid, Editorial Gredos, 1994. Salvador Mas i Ángeles Jiménez Perona, "Observaciones sobre la relación entre ciudadanía y patriarcado en Aristóteles", a Eulalia Pérez Sedeño (coord.), Conceptualización de lo femenino en la filosofía antigua, Madrid, Siglo XXI Editores, 1994, pp. 79-89. María Luisa Fernández Femenías, "Mujer y jerarquía sexual en Aristóteles: un <<salto>> necesario", a Eulalia Pérez Sedeño (coord.), Conceptualización de lo femenino en la filosofía antigua, Madrid, Siglo XXI Editores, 1994, pp. 65-77.
SIlvia Campese i Silvia Gastaldi, La donna e i filosofi: archeologia di un'immagine culturale. Testi di Platone, Aristotele, Presocratici, Bolònia, Zanichelli Editore, 1981, pp. 52-68 i 71-82. Silvia Campese, Paola Manuli i Giulia Sissa, Madre materia. Sociologia e biologia della donna greca, Torí, Boringhieri, 1983. Lesley Ann Dean-Jones, Women's Bodies in Classical Greek Science, Oxford, Clarendon Press, 1994. Suzanne Saïd, "Femini, femme et femelle dans les grands trates biologiques d'Aristote", a E. Lévy (ed.), Actes des colloques de Strasboug (mai 1980 et mars 1981), vol. II, La femme dans les sociétés antiques, Estrasburg, 1983, pp. 93-123.
G. E. R. Lloyd, Folklore and Ideology. Studies in the Life Sciencies in Ancient Greece, Camdridge U. P., 1983.
(Aristòtil i Fil·lis, segle XIV, The Metropolitan Museum of Art) Aracniografia http://plato.stanford.edu/search/searcher.py?query=aristotle: excel·lent entrada en anglès sobre Aristòtil del web Stanford Encyclopedia of Philosophy (http://plato.stanford.edu/). http://www.britannica.com/eb/article-9108312/Aristotle: excel·lent article en anglès sobre Aristòtil d'Anthony J. P. Kenny a l'Encyclopaedia Britannica on line (http://www.britannica.com/). Activitats 1) Compara les idees d'Aristòtil sobre la reproducció amb les dels presocràtics
|
||||||||||