Discapacitats psíquics |
|||
L'Educació Física per discapacitats psíquics
1. Què és la discapacitat psíquica:La discapacitat psíquica o retard mental es refereix a limitacions substancials en el funcionament actual. Es caracteritza per un fucnionament intel·lectual significativament inferior a la mitjana, que coexisteix juntament amb limitacions en dues o més de les següents àrees d'habilitats d'adaptació: comunicació cura pròpia, vida a casa, habilitats socials, ús de la comunitat, autodirecció. Salut i seguretat, continguts escolars funcionals, oci i treball. El retard mental s'ha de manifestar abans dels 18 anys d'edat.
2. Característiques de la discapacitat psíquica i la seva incidència en l'EF :2.1. Desenvolupament motor:El desenvolupament motor, amb caràcter general, es refereix als canvis progressius en el comportament motor d'un individu com a resultat de la interacció entre processos maduratius i l'aprenentatge. No obstant, de la mateixa manera que els infants "normals", a mesura que creixen esdevenen més competents, justament és en aquesta àrea (desenvolupament motor) en la que les diferències amb els companys "normals" és menys manifesta, i com més greu sigui el retard, més fortes són les limitacions motrius.
2.2. Desenvolupament cognitiu:Les persones amb discapacitat psíquica troben dificultats en la: - Capacitat de convertir els objectes i els aconteixements en símbols i "guardar-los" a la memòria. - Capacitat de recuperar i utilitzar la informació d'una forma adequada a cada situació que li permeti resoldre els problemes. - Capacitat d'elaborar representacions que transcendeixin el context immediat. - Capacitat per emprar de forma adequada el llenguatge com a vehicle de comunicació. - Capacitat d'adaptar-se a les exigències de la societat.
2.3. Desenvolupament psicològic i emocional:Totes les persones amb retard mental NO tenen la mateixa personalitat. El comportament depèn fonamentalment de la interacció que hagin establert aquests alumnes amb el seu entorn social; de les experiències a les que hagin estat sotmesos. El que passa més aviat és que el retard mental és una variable que condiciona fortament la relació que els adults (pares, familiars i després els mestres) i els iguals (germans, companys) estableixen amb aquests infants. Determinats trets del comportament de les persones amb retard mental no han de ser considerats com a inherents al propi retard, sinó que més aviat s'ha de tendir a explicar-los en funció de la seva relació amb els adults i companys en els diversos contextos de desenvolupament.
2.4. Alteracions perceptiu motrius:- Disminució en la capacitat de seleccionar i processar la informació, abans d'emetre una resposta motriu. - Dificultats en la percepció: corporal, espaial, temporal i els seus derivats (lateralitat, ritme, equilibri, coordinació). - Dificultat per analitzar les característiques de la tasca. - Major temps de reacció, inspecció i emissió de resposta. - Dificultat per mantenir l'atenció. - Major facilitat per l'aprenentatge de tasques automatitzades que en altres de component perceptiu.
3. Estrategies d'ensenyament:Partirem del JOC utilitzant-lo com a base d'aprenentatge en les sessions d'educació física. Serà el principal exponent en activitats d'integració. Per això tindrem en compte una serie d'aspectes que ens ajudaran a desenvolupar millor la nostra tasca, aquests seran: - Tracte individualitzat. - Començar en el nivell d'habilitats i comprensió de l'alumne. - Utilitzar experiències concretes. - Demostració i ajuts manuals davant de la verbalització. - Utilitzar reforços. - Possibilitar l'elecció. - Utilitzar el treball cooperatiu. - Propostes a partir de les conductes observades. - Informàció immediata desprès de l'execució. - Cercar canals alternatius a la informació verbal. - Condicionament adequat de l'entorn. - Ajudar a centrar l'atenció. - Aprofitar la tendència a la imitació dels models esportius com a mitjà a la iniciació esportiva en esports d'equip.
4. Orientacions didàctiques generals: - Realitzar informacions concretes , precises , organitzades i simplificades. Les consignes haurien de ser simples i repetitives, amb l' ús d'un mínim de paraules "mai donar gens per sabut". - Simplificar les tasques, fraccionant l'ensenyament en petits passos, reduint la complexitat dels aprenentatges i el nombre de decisions ( una decisió per resposta). - Les tasques han de ser un repte assumible, però sense infravalorar les potencialitats de l'alumnat. - Modificar constantment les tasques amb la finalitat de mantenir la motivació, l'atenció i la concentració. - Utilitzar de forma constant els reforços. - Hauríem de ser pacients en l' espera de la resposta i informar immediatament després de l'acció . - Mantenir un cert ritual o model en les sessions, facilitant un ambient estructurat que faciliti la comprensió de la situació. - Facilitar activitats d'exploració del cos i del seu entorn , estimulant els sentits en general , desenvolupant en definitiva, l'organització espai- temporal i l'esquema corporal. - Potenciar el desenvolupament de les habilitats motrius bàsiques que li proporcionaran confiança i seguretat en si mateixos. - Potenciar igualment l'expressió corporal i la creativitat. - Tenir en compte , si cal, les recomanacions mèdiques en el desenvolupament de les capacitats físiques bàsiques. - Proposar activitats que afavoreixin l'autonomia i els hàbits higiènics, desenvolupant a més les habilitats socials i els comportaments adaptatius. - També pot ser recomanable la presència del professor de suport o d'un alumne col·laborador que faciliti la comprensió de les situacions i faci un seguiment del company al llarg de la sessió.
5. Criteris d'adaptació :Els criteris d'adaptació tenen com a finalitat facilitar la participació, es a dir, facilitar la integració; en aquest cas la integració en els jocs a les persones amb discapacitat psíquica. Els aspectes que haurem de tenir en compte a l'hora de fer les adaptacions als jocs seran: - L'espai. - El material. - La normativa. - La tàctica. - Les habilitats. - El suport dins l'activitat.
|