Des
de ben petits els
nens i nenes senten atracció cap a la
música:
per escoltar-la i sobretot per interpretar-la ells mateixos/es.
En
l'etapa d'Educació Infantil ja són capaços d'escoltar
amb interès curts fragments d'obres musicals. Per
predisposar-los, primer a l'aula introduïm l'audició
explicant un conte o una història relacionats amb la peça
que anem a escoltar, que els faci estar atents i que els desperti la curiositat.
També els avisem que escoltaran en total silenci, sense dir res
fins que s'acabi. Després de l'audició conversem sobre què
els ha suggerit, quins instruments han reconegut,... La segona vegada que
la tornen a escoltar poden representar-la amb moviment i expressió
corporal.
Els
nens i nenes canten moltes vegades de manera espontània:
aprendre cançons
és per a ells/es una activitat vivencial i lúdica. Quan ensenyem
cançons estem treballant també l'àrea de llenguatge
verbal: han d'entendre la cançó, quin és el
seu argument, coneixen el vocabulari nou, la memoritzen, ... Aprenen no
només cançons noves sinó també a cantar
bé: a cantar
sense cridar, a reproduir una melodia, a escoltar als altres, perquè
a l'aula quasi sempre cantem en coral
i hem d'anar tots al mateix ritme,... A través d'un equip de música
escolten enregistrades les cançons que aprendran, fent atenció
a les veus de diferents cantants i als acompanyaments instrumentals. Quan
ja coneixen una cançó es poden distribuir els diferents personatges
i fer teatre, cantant i representant alhora (per exemple en 'Els tres tambors'
es poden alternar per ser el rei, la reina, la princesa, el tambor
i la resta de nens/es desfilen com a tambors).
Fan
petits
concerts,
experimentant amb els instruments musicals que tenim a l'escola. A vegades fan concerts utilitzant altres instruments, com son les joguines de la
classe (un plat i una cullera, dos gots,...). També els agrada ballar danses
senzilles.
Aprenen
quines són les qualitats del so, que una partitura és el
llenguatge musical escrit, ... i
sempre que sigui possible els portem a veure
espectacles
musicals.
Enllaįos:
Activitats
Clic d'Educaciķ Infantil. Música. http://www.xtec.es/recursos/clic/cat/act/ei.htm
Canįons
tradicionals catalanes.
Recull de fitxers musicals MIDI. http://www.xtec.es/recursos/musica/crestoma/crestoma.htm
Els
instruments de l'orquestra.
http://www.xtec.es/trobada/musica/index.htm
L'audiciķ
musical a l'Educaciķ infantil i primāria.
http://www.xtec.es/recursos/musica/audicio/
La
caixa de música. http://www.xtec.es/centres/a8019411/caixa/
Xarxa
Telemātica Europea per a l'Educaciķ.
Informātica i educaciķ musical.
http://www.xtec.es/rtee/cat/index.htm
Palau
de la Música Catalana.
http://www.palaumusica.org/
L'auditori.
http://www.auditori.com/
Gran
Teatre del Liceu.
http://www.liceubarcelona.com/
|