Durant l'etapa de l'Educació Infantil el llenguatge matemàtic ha d'estar proper a la realitat dels nens i de les nenes, aplicant-lo a situacions de la seva vida quotidiana. Dins i fora de l'aula viuen i experimenten situacions que els ajudaran a entendre conceptes matemàtics.

Amb el material divers que tenim a l'aula (mobles, joguines,...) poden relacionar els objectes entre ells a partir de les seves qualitats. Segons la propietat que escollim els nens i nenes comparen els objectes i els classifiquen:

  •  El més gran, el mitjà, el més petit.

  •  El més llarg, el més curt.

  •  El més gruixut, el més prim

  •  El que pesa més, el que pesa menys

  •  El més tou, el més dur

  •   ...

Observen les formes que tenen els objectes propers i reconeixen algunes figures geomètriques (cercle, triangle, quadrat, rectangle). 

Aprenen també a orientar-se en l'espai i a situar persones o objectes: 

  •  Davant de... /darrere de ...

  •  Dalt de... /baix de...

  •  Dins de... /fora de...

  •  Al costat de... / prop de... /lluny de...

  •  ...

Comencen a orientar-se en el temps, relacionant sempre el pas del temps amb els seus propis esdeveniments quotidians:

  • Abans, després.

  • Ahir, avui, demà.

  • El matí, la tarda, el vespre.

  • Observen i comencen a reconèixer algunes hores en el rellotge.

  • Els dies de la setmana, relacionant cada dia amb les coses que fem només aquell dia.

  • El calendari i els mesos de l'any, aprenent a reconèixer el mes en què estem.

  • Les estacions de l'any.

Fan seriacions d'elements seguint el criteri d'ordre: primer, segon, tercer,...

Aprenen a comptar quantitats petites d'elements per saber quants n'hi ha i resolen mentalment situacions senzilles que impliquen afegir o treure, arribant al final del cicle a poder fer càlculs fins al nombre 9. Podeu veure també el racó de càlcul d'aquesta web. Durant l'etapa d'Educació Infantil poden aprendre a recitar els nombres de memòria fins al 30 o fins al 40, però els seria molt difícil poder entendre i resoldre problemes amb aquestes quantitats.

Quan arriben a una conclusió podem demanar-los que ens expliquin com ho han fet per saber-ho (quines estratègies han utilitzat). Com en les altres àrees, en matemàtiques els nens i nenes poden permetre's d'equivocar-se i aprendre a partir dels seus errors.                                                                                                  

Enllaços:

Activitats Clic d'Educació Infantil. Matemàtiques. http://www.xtec.es/recursos/clic/cat/act/ei.htm

Enllaços únicament per als grans:

Aquí matemàtiques  http://www.xtec.es/recursos/mates/aqui/index.htm

El paraíso de las matemáticas.   http://www.matematicas.net/

 

Llenguatge verbal.Llenguatge musical.    Llenguatge matemàtic. Llenguatge plàstic.Tornar al portal.