Els
nens i nenes van evolucionant en la seva manera de dibuixar:
primer comencen fent gargots i de mica en mica aprenen a fer formes més
representatives. Tenen un gran potencial
creatiu i els
seus dibuixos es caracteritzen per la seva frescor i espontaneïtat.
Aprofitem
els seus propis moments de motivació o bé intentem crear-los de manera que gaudeixin
dibuixant, amb confiança i sense estar preocupats pels resultats. Valorem les seves produccions en funció de l'interès que han posat en
experimentar i a partir de les capacitats de cadascun/a en aquest moment.
A
vegades els agrada utilitzar només el llapis, investigant les
línies
i les formes.
Hem de respectar-los si després no els ve de gust pintar el seu dibuix.
D'altres vegades dibuixen utilitzant els llapis de colors, les ceres dures, ...
i els agrada ressaltar els diferents colors.
Els
ajudem a observar
les formes, els colors, les textures, les funcions,... dels elements que hi ha
al nostre entorn:
-
S'observen
ells mateixos, els altres nens i nenes, per poder dibuixar el cos humà.
-
Els
diferents objectes que tenim propers: tant a casa, com a l'escola, o al
carrer,...
-
Els
elements de la natura: les plantes, els animals,...
-
Les
accions, el moviment que hi ha al nostre voltant.
També
mirem amb atenció fotografies
d'elements que no tenim al nostre espai immediat (les podem anar recopilant en
una capsa de manera que puguin consultar-les quan dibuixen). L'observació els
ajuda a estructurar i a enriquir les idees, però no hem d'esperar que
reprodueixin amb fidelitat allò que veuen.
Podeu
trobar més informació en aquesta web: a la pàgina sobre els racons, el dedicat
al 'Dibuix lliure' i a la pàgina
'Treballs sobre paper' veureu dibuixos fets per nens i nenes
d'Educació Infantil.
Mirem
i parlem d'obres
d'art, sigui
visitant una exposició, un museu o a través de làmines, de fotografies que
també podem trobar a través d'Internet, ...
Experimenten fent pintura
amb temperes, amb aquarel·les, ceres toves, guixos,...; treballen el volum
modelant amb guix, fang, plastilina,...; fan composicions i invents
utilitzant materials de rebuig; amb les aportacions de tots fem murals col·lectius.
Llegir
contes, poemes, escoltar música,... desperta la imaginació
dels nens/es i poden expressar-se a través d'un dibuix o d'una creació
plàstica.
Els
treballs dirigits a partir d'un model són útils per aprendre les diferents
habilitats
i destreses:
estripar amb els dits, retallar, punxar, enganxar, plegar,... agafant bé i
utilitzant correctament les tisores, punxons, pinzells,...
Enllaços
on podem trobar moltíssimes imatges, audios, animacions,... sobre diferents temes.
Paisatges
de la terra.
http://home.fujifilm.com/efa/pi/indexIE.html
Galeria
d'imatges de Microsoft
http://dgl.microsoft.com/
Fons
fotogràfic del grup Enciclopèdia Catalana: Fototeca.com
http://www.grec.com/fototeca/
Visites virtuals als museus per veure obres d'art:
Fundació
Joan Miró
http://www.bcn.fjmiro.es/
Museo
Nacional Centro de Arte Reina Sofía. http://museoreinasofia.mcu.es/
The
British Museum
http://www.thebritishmuseum.ac.uk/
Guggenheim
http://www.guggenheim.org/
The
Metropolitan Museum of Art http://www.metmuseum.org/
The
Museum of Art Modern http://www.moma.org/
Louvre
Museum http://www.louvre.fr/louvrea.htm
I
molts altres que podem trobar a través de cercadors com
Google
i All
the web.
|