Els nens i nenes van evolucionant en la seva manera de dibuixar: primer comencen fent gargots i de mica en mica aprenen a fer formes més representatives. Tenen un gran potencial creatiu i els seus dibuixos es caracteritzen per la seva frescor i espontaneïtat.

Aprofitem els seus propis moments de motivació o bé intentem crear-los de manera que gaudeixin dibuixant, amb confiança i sense estar preocupats pels resultats. Valorem les seves produccions en funció de l'interès que han posat en experimentar i a partir de les capacitats de cadascun/a en aquest moment.

A vegades els agrada utilitzar només el llapis, investigant les línies i les formes. Hem de respectar-los si després no els ve de gust pintar el seu dibuix. D'altres vegades dibuixen utilitzant els llapis de colors, les ceres dures, ... i els agrada ressaltar els diferents colors.

Els ajudem a observar les formes, els colors, les textures, les funcions,... dels elements que hi ha al nostre entorn:

  • S'observen ells mateixos, els altres nens i nenes, per poder dibuixar el cos humà.

  • Els diferents objectes que tenim propers: tant a casa, com a l'escola, o al carrer,...

  • Els elements de la natura: les plantes, els animals,...

  • Les accions, el moviment que hi ha al nostre voltant.

També mirem amb atenció fotografies d'elements que no tenim al nostre espai immediat (les podem anar recopilant en una capsa de manera que puguin consultar-les quan dibuixen). L'observació els ajuda a estructurar i a enriquir les idees, però no hem d'esperar que reprodueixin amb fidelitat allò que veuen.

Podeu trobar més informació en aquesta web: a la pàgina sobre els racons, el dedicat al 'Dibuix lliure' i a la pàgina 'Treballs sobre paper' veureu dibuixos fets per nens i nenes d'Educació Infantil.

Mirem i parlem d'obres d'art, sigui visitant una exposició, un museu o a través de làmines, de fotografies que també podem trobar a través d'Internet, ... Experimenten fent pintura amb temperes, amb aquarel·les, ceres toves, guixos,...; treballen el volum modelant amb guix, fang, plastilina,...; fan composicions i invents utilitzant materials de rebuig; amb les aportacions de tots fem murals col·lectius.

Llegir contes, poemes, escoltar música,... desperta la imaginació dels nens/es i poden expressar-se a través d'un dibuix o d'una creació plàstica.

Els treballs dirigits a partir d'un model són útils per aprendre les diferents habilitats i destreses: estripar amb els dits, retallar, punxar, enganxar, plegar,... agafant bé i utilitzant correctament les tisores, punxons, pinzells,...

Enllaços on podem trobar moltíssimes imatges, audios, animacions,... sobre diferents temes.

Paisatges de la terra.    http://home.fujifilm.com/efa/pi/indexIE.html

Galeria d'imatges de Microsoft  http://dgl.microsoft.com/

Fons fotogràfic del grup Enciclopèdia Catalana: Fototeca.com http://www.grec.com/fototeca/

Visites virtuals als museus per veure obres d'art:

Fundació Joan Miró  http://www.bcn.fjmiro.es/

Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.  http://museoreinasofia.mcu.es/

The British Museum  http://www.thebritishmuseum.ac.uk/

Guggenheim  http://www.guggenheim.org/

The Metropolitan Museum of Art  http://www.metmuseum.org/

The Museum of Art Modern  http://www.moma.org/

Louvre Museum    http://www.louvre.fr/louvrea.htm

I molts altres que podem trobar a través de cercadors com Google i All the web.

Llenguatge verbal.Llenguatge musical.    Llenguatge matemàtic. Llenguatge plàstic.Tornar al portal.