|
Primera Avaluació
Química I |
|
|
|
Guia | ||||
Principi |
PRIMERA AVALUACIÓ
|
||
QUINZENA 1 | ||||||||||
Unitat 1 / Bloc 1 Organització de la matèria. INTRODUCCIÓ En aquesta quinzena
s'estudien els estats d'agregació en què es presenta la matèria i
els canvis que pot haver entre aquests estats. S'enuncia la teoria
cinètico-molecular de la matèria, la qual explica les característiques
dels estats d'agregació i els canvis d'estat en funció de l'estructura
atòmico-molecular. Es defineixen amb precisió els conceptes de temperatura,
calor i energia interna basant-se en aquesta teoria. També es defineixen
els conceptes de calor de canvi d'estat i calor específica d'una substància
pura. Finalment es classifiquen les substàncies materials en substàncies
pures i mescles segons que les propietats físiques i químiques de
les substàncies siguin o no fixes i constats.
Lectura : Llegir amb cura la introducció al bloc I: La química a través
del temps, a la pàgina 4
Objectius : pàg.6 És convenient que els llegiu amb cura
abans de començar a
treballar per a familiaritzar-vos-hi. En finalitzar l’estudi de la unitat , heu de comprovar si heu comprès i
heu assimilat cadascun d’aquests
objectius .
Esquema de la unitat : pàg. 6 Fixeu-vos amb atenció
en aquest esquema que us donarà quina és
la relació que hi ha entre
els diversos apartats de la Unitat.
Preparació de la unitat: pàg. 7 Recordeu aquests conceptes
abans d’estudiar la unitat.
Orientació sobre alguns
apartats : 2.Teoria cinètic molecular de la matèria El model molecular de la matèria ens permetre
comprendre el diversos estats
i interpretar :els canvis de estat, els conceptes de temperatura,
energia tèrmica i calor . 3.
Energia de la matèria. Aquest tres conceptes son molt diferents: -
Temperatura: Fixeu-vos
que es una magnitud intensiva depèn del punt considerat i expressa la mixta de les
energies tèrmiques (energies cinètiques ) d’un conjunt de partícules.
-Calor: El calor sempre es una transferència
de energies, es a dir, un cos guanya o per calor, mai té calor. - Energia Tèrmica: Es una magnitud extensiva, depèn de la quantitat de matèria, representa la suma
de les energies cinètiques de
les partícules que composen el cos. 4.
Canvis d’estat d’agregació. Fixeu-vos bé, quan un cos intercanvia Calor aquest pot fer dues coses:
canviar la seva temperatura, el Calor s’inverteix en
el canvi d’energia de moviment o vibració de les partícules(energia
tèrmica), o fer un canvi d’estat, la substància canvia d’un
estat a un altre, el Calor s’inverteix en fer passar les partícules d’un estat a un altre sense varia la temperatura, es a dir, la energia de moviment o vibració de les partícules no
canvia. 5.Classificacions de
les substàncies materials Fixeu-vos que, qualsevol
matèria o és una mescla o és una substància
pura; hi són les propietats físiques i químiques si hi són fixes
i determinades les que ens permetran determinar quan una substància
es pura o no, temperatura d’ebullició, de solidificació, etc. |
||||||||||
QUINZENA 2 | ||||||||||
Unitat 2 / Bloc 1 Lleis fonamentals de la matèria INTRODUCCIÓ En aquesta quinzena s'estudien les lleis fonamentals
de la matèria, que són les lleis que governen les reaccions químiques
(llei de Lavoisier,...). Són lleis empíriques, és a dir, tretes directament
de l'experimentació. Del seu estudi i interpretació va extreure Dalton
la primera teoria atòmica de la matèria amb una bassa científica;
teoria que explica algunes d'aquestes lleis empíriques però que no
explica les lleis volumètriques. Aquesta teoria es rectifica més tard
amb la introducció del principi d'Avogadro i s'amplia passant a ser
la teoria atòmico-molecular. I finalment
es defineixen els conceptes de massa atòmica, massa molecular i mol.
Objectius : pàg. 26 És convenient que els llegiu amb cura
abans de començar a
treballar per a familiaritzar-vos-hi. En finalitzar l’estudi de la unitat , heu de comprovar si heu comprès i
heu assimilat cadascun d’aquests objectius .
Esquema de la unitat : pàg. 26 Fixeu-vos amb atenció en aquest esquema que
us donarà quina és la relació
que hi ha entre els diversos
apartats de la Unitat.
Preparació de la unitat: pàg. 27 Recordeu aquests conceptes abans d’estudiar
la unitat.
Orientació sobre alguns
apartats : 1. Lleis clàssiques de les reaccions químiques. Aquestes lleis son lleis
experimentals es a dir empíriques i són la base que va tenir en compte
Dalton per fer la seva teoria atòmica. 3.Principi d’Avogadro Fixeu-vos que aquest principi diu que en iguals
volums de gasos en les mateixes condicions de pressió
i temperatura hi ha el mateix nombre de partícules, es a dir, a una pressió de 1 atmosfera y
una temperatura de 25ºC : en 5 litres de oxigen gas, 5 litres de nitrogen
gas i 5 litres de neó gas hi ha el mateix nombre de partícules. Cal diferenciar entre àtom i molècula, àtoms diferents
n’hi ha aproximadament uns cent, però el nombre de molècules de diferents
substàncies es indefinit; la molècula és la part mes petita de una
substància que encara té les propietats físiques i químiques de aquesta
substància i està formada
per diversos àtoms. 4.
Massa atòmica i molecular. Fixeu-vos que la massa atòmica és una
massa relativa
respecte a un patró que es pren com unitat, primerament es va prendre
com unitat 1uma la massa de l’àtom de hidrogen
però ara es pren com
unitat el àtom de carboni al qual se li dóna una massa de 12uma, la
ma es la dotze part de la massa del àtom de carboni,
un àtom de massa 35’5 ma vol dir que és 35’5 mes pesat que una ma. El
concepte de mol El concepte de dotzena, un conjunt de dotze unitats, es molt semblant
al de mol; un mol són 6’02.10 23 unitats
i té una massa igual al pes molecular expressat en grams. Un mol de
molècules de hidrogen tindrà
aquest nombre de molècules de hidrogen, 6’02.10 23 molècules,
i té una massa de 2grams, el pes molecular de l’hidrogen H2 és: 2 ma. Fixeu-vos: -Un mol de molècules de Nitrogen,N2 : són 6’02.10 23
molècules el seu pes 28 grams; -Un mol d’àtoms de Nitrogen, N : són 6’02.10 23
àtoms el seu pes es 14 grams. |
||||||||||
QUINZENA 3 | ||||||||||
Unitat 3 / Bloc 1 Mescles i solucions INTRODUCCIÓ En aquesta quinzena es presenten tres apartats relacionats entre
ells: Classes de
mescles i solucions, s'estudien les mescles i solucions,
les seves característiques i els tipus que hi ha i les formes de donar
les concentracions de les solucions en química (tant per cent en pes
i volum, molaritat, etc.). S'estudia també la solubilitat, les seves
característiques i que factors de què depèn. Lleis dels gasos, s'estudien les lleis empíriques dels gasos ideals i la
llei de Dalton de les mescles de gasos. Propietats col·ligatives de la matèria, s'estudia com varien les propietats de les solucions que depenen de la quantitat
de partícules de solut a la solució, com pot ser el punt de congelació
i d'ebullició d'una solució i es defineix què s'entén per pressió
osmótica i pressió de vapor en solucions.
Objectius : pàg. 48 És convenient que els llegiu amb cura
abans de començar a
treballar per a familiaritzar-vos-hi. En finalitzar l’estudi de la unitat , heu de comprovar si heu comprès i
heu assimilat cadascun d’aquests objectius .
Esquema de la unitat : pàg. 48 Fixeu-vos amb atenció en aquest esquema que
us donarà quina és la relació
que hi ha entre els diversos
apartats de la Unitat.
Preparació de la unitat: pàg. 49 Recordeu aquests conceptes abans d’estudiar
la unitat.
Orientació sobre alguns
apartats : 2. Solucions Cal diferenciar
bé que s’entén per solut, dissolvent i solució, la diferencia entre solut i dissolvent es que el solut es troba en una quantitat més petita
que el dissolvent solució
és el conjunt de solut més dissolvent 2.1 Concentracions de les solucions Es tracta de tenir
en compte i de saber que son definicions i es la forma per poder transmetre
a un altre quina es la concentració
de una solució, son: Molaritat, molalitat i tant per cent 3. Lleis
dels gasos La llei dels gasos més general és P.V= n.R.T, on cal tenir en compte que
R, la constant dels gasos, depèn del sistema que utilitzem,
pot ser R= 0’082 atm.litre/ºK.mol o R= 8’31 Pas.m3/ºK.mol,
per tant, la pressió, P, el volum, V i la temperatura, T, s’han de
posar en la unitat convenient . Llei de Dalton de les mescles de gasos: La pressió que exerceix una mescla de gasos es la
suma de les pressions que farien
el diversos gasos si ocupessin
aïlladament el recipient, això es raonable ja que en els gasos les
distancies entre les molècules son molt grans i no hi ha interferència
entre elles. 4. Propietats col·ligatives de les solucions 4.1 Pressió de vapor: Cal tenir clar el
concepte de pressió de vapor
com la pressió que fa el vapor del líquid quan
hi està amb equilibri, si suposem un recipient tancat en el que hi ha un
líquid i un gas i aquest sistema
arriba a ser en equilibri
a una determinada temperatura; la pressió de vapor del líquid és la
part del total de la pressió que fa la mescla gasosa, deguda
a les molècules gasosas que
s’han evaporat del líquid i que es troben en la mescla de gasos; no
cal memoritzar la equació que ens indica com varia aquesta pressió. 4.2 Punt d’ebullició i de congelació: La temperatura d’ebullició i de congelació de les
solucions varia amb la concentració de solut, cal conèixer les equacions que ens permetran saber qual serà el augment o la disminució
del punts de ebullició i de
congelació de les mescles.
Resum del bloc: pàg.74 Resum dels conceptes i de les fórmules d’aquest
bloc.
Autoavalució del bloc : pàg.75 Qüestions per autoavaluarse
Pràctica : pàg. 76 Material de laboratori :
Es convenient conèixer
cada un dels materials que s’utilitzen per fer les pràctiques al laboratori de química. Cromatografia: Extracció i separació de pigments vegetals. |
||||||||||
QUINZENA 4 | ||||||||||
Unitat 4 / Bloc 2 Estructura de l’àtom.
Sistema periòdic INTRODUCCIÓ En aquesta quinzena s'estudia quina és la composició,
l'estructura i les característiques de l'àtom i quines teories les
expliquen. Pel que fa a les característiques químiques dels elements
i als processos químics s'estudia quines d'aquestes característiques
de l'àtom estan implicades (configuracions electròniques dels elements,
electrons de valència, tec) També s'estudia la taula periòdica dels elements químics,
quines són les seves característiques, el seu ordre i com classifica
els elements químics.
Lectura : Llegir amb cura la introducció al bloc II, La química moderna, en la pàgina
78
Objectius : pàg.80 És convenient que els llegiu amb cura
abans de començar a
treballar per a familiaritzar-vos-hi. En finalitzar l’estudi de la unitat , heu de comprovar si heu comprès i
heu assimilat cadascun d’aquests objectius .
Esquema de la unitat : pàg. 80 Fixeu-vos amb atenció en aquest esquema que
us donarà quina és la relació
que hi ha entre els diversos
apartats de la Unitat.
Preparació de la unitat: pàg.81 Recordeu aquests conceptes abans d’estudiar
la unitat.
Orientació sobre alguns
apartats : Quan es produeix una reacció química hi ha trencament i/o formació
de enllaços químics, el nostre objectiu es estudiar els enllaços químics
per conèixer que succeeix quan hi ha una reacció química i els enllaços
es trenquen i/o es formen, per tant el primer pas és estudiar l’àtom
i les forces que lliguen les seves parts, recordeu que aquestes forces
són de naturalesa elèctrica i que la força elèctrica ve donada per
la llei de Coulomb, F = K·q·q’/d2. 3. Elements químics i isòtops Fixeu-vos bé en
la diferencia entre Nombre Atòmic, Nombre de massa i Massa Atòmica,
el Nombre Atòmic es el nombre de protons i el Nombre de Massa es el
nombre que dona la suma dels protons més neutrons
i son nombres natural,
però , la massa Atòmica pot ser un un nombre decimal. 4. Origen de la teoria dels quanta. Fixeu-vos en els fets que van determinar els orígens i fonaments
d’aquesta teoria. - 4.1 Espectres atòmics d’emissió. - 4.2 Teoria dels quanta de Planck. - 4.3 Efecte fotoelectric. Fixeu-vos, com la llum té característiques de partícula
i d’ona, quin és el concepte de freqüència i longitud d’ona umbral
per arrencar un electró, i que la energia d’un fotó de llum: E= h·f, no és el mateix que el d’intensitat
de la llum, intensitat:: quantitat de fotons que arriben a un lloc determinat . 4.4 Limitacions del
model atòmic de Rutherford 4.5 Model atòmic de Bohr. Cal conèixer
quines son les hipòtesis de aquest model atòmic, que explica i quals
són les seves limitacions. 5.2 Model mecanicoquàntic de l’àtom Aquest model de l’àtom es basa
en la teoria quàntica, cal conèixer quins són els seus fonaments:
dualitat ona partícula i el principi d’indeterminació i quina es la
visió que ens dona sobre la naturalesa de l’electró, a partir d’ara
ja no poden parlar de la posició de l’electró, tenim que
parlar de probabilitat de trobar-ho en una zona determinada,
això ens porta al concepte
de òrbita
com la zona de l’espai on tenim un probabilitat entre el 90 99 per
cent de trobar a un electró determinat; les formes geomètriques
del orbitals surten segons els nombres quantics al calcular quina
es esta zona de l’espai amb aquesta
probabilitat. Els nombres quàntics surten del model mecanicoquàntic
d’una manera natural al tenir que resoldre pel àtom d’hidrogen la
equació de Schrodinger. 5.3
Configuracions electròniques Cal fixar-se bé en les fonaments que ens porten a poder
donar la configuració electrònica d’un element químic: Principi d’exclusió de Pauli, omplint dels orbitals segons les seves energies relatives creixents i
Regla de Hund, es condensen en el mètode
per donar les configuracions electròniques i cal tenir en compte que
hi ha excepcions a aquest
mètode. Saber fer la configuració química d’un
element es important per coneix quina es la seva posició en
la Taula Periòdica i quins són les seves propietats químiques. 6.Classificació periòdica dels elements . Fixeu-vos que el criteri de classificació dels elements
químics a la Taula Periòdica es el nombre atòmic, el nombre
de protons, i com els elements d’una mateixa columna ( mateixa família)
tenen els mateixos electrons
de valència però en diferent nivell i com les seves propietats
químiques son semblants, les propietats químiques d’un element
depenen dels seus electrons de valència. Els conceptes de
radi atòmic i iònic son interessants, cal fixar-se bé en els conceptes de Energia d’ionització i afinitat electrònica
i com varia a la Taula periòdica dels elements. El concepte d’electronegativitat
es important i relaciona els conceptes d’energia de ionització i afinitat i ens dóna una idea de la tendència
d’un element químic a agafar i donar electrons. |
||||||||||
Institut Català
d'Ensenyament Secundari
a Distància |