|
Tercera Avaluació
Química I |
|
|
|
Guia | ||||
Principi |
TERCERA AVALUACIÓ
|
||
QUINZENA 9 | ||||||||
Unitat 9
/ Bloc 3 Energia de les reaccions químiques INTRODUCCIÓ En aquesta quinzena s'estudia l'energia de les
reaccions químiques, és aquest un tema de Termoquímica, la qual és
una part de la Termodinàmica. La Termodinàmica estudia els sistemes
i com evolucionen depenent de magnituds macroscòpiques (pressió, volum,
temperatura, entalpia, etc.), aquest estudi és de gran interès tant
teòric com pràctic, ja que ens indicarà quan un procés químic és possible
o no i en quines condicions ho seria. S'estudia què
és un sistema (sistema termodinàmic) i es classifiquen segons la seva
relació d'intercanvi de matèria i energia amb l'entorn, s'estudien
els diversos tipus de magnituds macroscòpiques (funcions d'estat,
magnituds intensives i extensives, etc..), s'estudia el primer principi
de la Termodinàmica i els convenis de signes. S'estudien
amb més detall els intercanvis d'energia en les reaccions químiques
i en quines condicions algunes magnituds són funcions d'estat (energia
interna, entalpia) i com aplicació d'aquest darrer cas s'estudia la
llei de Hess. És convenient tenir ben clars els conceptes, definicions i els convenis
per a poder entendre aquesta quinzena, ja que és bastant abstracta.
Objectius : pàg.
194
És convenient
que els llegiu amb cura abans
de començar a treballar per a familiaritzar-vos-hi. En
finalitzar l’estudi de la
unitat , heu de comprovar si heu
comprès i heu assimilat
cadascun d’aquests objectius
.
Esquema de la unitat : pàg.
194 Fixeu-vos
amb atenció en aquest esquema que us donarà quina és la relació que hi ha entre
els diversos apartats de la Unitat.
Preparació de la unitat: pàg.
195 Recordeu
aquests conceptes abans d’estudiar la unitat.
Orientació sobre alguns apartats : 1. Termodinàmica La termodinàmica
estudia la natura des de un punt microscòpic, això vol dir, sense
tenir en compte la estructura atómico-molecular de la matèria, es
fixa en les variables o magnituds grans, pressió, temperatura, energia
interna, etc. El seu objectiu es poder predir el comportament dels
sistemes i del seu entorn, en el cas de la química, el comportament
de els processos químiques, aquesta part també es diu Termoquímica Fixeu-vos
com es defineix un sistema i el seu entorn i com son els diversos tipus de variables.
1.1
Primer principi de la termodinàmica El Calor
s’entén com una variació de la energia tèrmica, el Calor es dona o
es rebre, però un cos no té Calor,
té energia interna. Es mol important no confondre: Energia
tèrmica, Calor i temperatura, són tres conceptes molt diferents. 2.2 Entalpia
de reacció La entalpia
és una funció o variable d’estat, això és mol important, ja que la
seva variació no depèn del camí triat, i es una magnitud que s’ha
definiu tal que sigui igual al Calor
a pressió constant, ja que el Calor no ho es normalment; els
processos en el laboratori són molt
freqüentment a pressió atmosfèrica constant. La definició de la entalpia
es H=U+P·V. Fixeu-vos
que la entalpia de formació de una compost química és la entalpia
de una reacció en que els reactius son els elements que formen
un compost, cal no confondre formació i síntesis, aquesta darrera
no obliga a que els reactius siguin elements. 2.3 Treball
de compressió- expansió El treball
es sempre W = F·d, treball igual a força per desplaçament en
la mateixa direcció, es pot demostrar de forma senzilla que per un
gas el treball es W= -Pex·DV, treball igual a menys la pressió exterior al sistema
pel increment del volum del sistema, fixeu-vos que si no hi
ha pressió externa en la expansió
o compressió del sistema no hi ha treball fet pel sistema o contra
ell. |
||||||||
QUINZENA 10 | ||||||||
Unitat 10 / Bloc 3 Cinètica i equilibri INTRODUCCIÓ En aquesta quinzena s'estudia la cinètica i
els equilibris químics. La cinètica química estudia la velocitat de
les reaccions químiques, és a dir, què s'entén per velocitat d'una
reacció, de quins factors depèn i quines teories expliquen aquests
fets. Per a estudiar
l'equilibri químic, primer s'ha de comprendre què significa una reacció
reversible, són aquestes les reaccions químiques que es donen en
ambdós sentits, és a dir, els reactius passen a ser productes i els
productes passen a reactius, és un doble procés que s'està realitzant
en ambdós sentits “al mateix temps”. Quan una reacció d'aquest
tipus s'estabilitza en ambdós sentits, es diu que s'ha arribat a l'equilibri.
S'estudien les característiques de l'equilibri, la constant d'equilibri,
els factors que modifiquen l'equilibri i el principi de Lechatelier.
L'estudi de l'equilibri químic té una gran importància teòrica i també
pràctica, per a adonar-se d’aquest fet cal veure la síntesi de l'amoníac,
pàgina 190. Orientacions:
Objectius : pàg.
214 És convenient
que els llegiu amb cura abans
de començar a treballar per a familiaritzar-vos-hi. En
finalitzar l’estudi de la
unitat , heu de comprovar si heu
comprès i heu assimilat
cadascun d’aquests objectius
.
Esquema de la unitat : pàg.
214 Fixeu-vos
amb atenció en aquest esquema que us donarà quina és la relació que hi ha entre
els diversos apartats de la Unitat.
Preparació de la unitat: pàg.
215 Recordeu
aquests conceptes abans d’estudiar la unitat.
Orientació sobre alguns apartats : 1. Cinètica
química Convé
tenir una idea clara de que estudia aquesta part de la química: la
velocitat de les reaccions, les etapes i fases i
els factors que poden influir-ne. Cal conèixer
les dos teories de les reaccions químiques: la Teoria de les col·lisions
i la Teoria de l’estat activat, el concepte d’energia
de activació com l’energia necessària per que es realitzi el complex
activat es important per entendre aquesta teoria i per exemple com
tenim que donar energia inicial a algunes reaccions exotérmicas, per
exemple, per la combustió del gas en una cuina. 1.2 Factors
que influeixen en la velocitat de reacció. A de quedar clar que els catalitzadors són substàncies
que accelerant les reaccions químiques sense tenir cap pèrdua
no intervenen en la reacció, una reacció química que mai es produiria no pot fer-se amb cap
catalitzador, podem dir que són uns intermediaris sense cap benefici
o pèrdua. 2. Equilibri
químic Aquest
concepte es important tenir-ho molt clar, fins ara les reaccions químiques
tenien una sentit determinat, començaven i terminaven en un temps
determinat i anaven de reactius a productes; ara aquests productes
es descomponen i es transformen en el reactius que els han originat,
però al mateix temps que hi ha productes que formen productes hi ha
reactius que es descomponen, la es fa al mateix temps la reacció directa
i la inversa; quan arriben en un sistema d’aquesta mena que la
concentració de totes les substàncies químiques ja no canvia en
arribat a l’equilibri químic, i aquest equilibri es un equilibri
dinàmic. 2.2 La
constant d’equilibri La constant d’equilibri expressa, en aquest punt en que un sistema
químic està en equilibri, la relació que n’hi ha entre les concentracions
dels productes i dels reactius, aquesta constant solament depèn
de la Temperatura a que es realitza la reacció, però no de
les concentracions. Atenció
al fet de que el Ajustatge de la reacció modifica la constant, normalment
la Kc es dona amb el ajustatge més petit amb nombres sencers. Cal adonar-se
del fet de que: l’equació química amb la doble fletxa ó solament
expressa la estequiometria de les reaccions directa e inversa, es
adir, com es transformen uns en uns altres, però no parla de concentracions.
2.3 Principi
de Le Chatelier Cal que entenguis que un sistema que hi és en
equilibri químic en variar els factors que l’afecten reacciona,
aquesta reacció té la característica de tractar de mantenir al sistema
com era abans de que canvies alguna cosa, es adir, el sistema reacciona
i s’oposa a canviar, si per exemple la pressió es un factor que influeix
a l’equilibri si la augmentem, el sistema no s’oposa a la pressió
fent més pressió, sinó que el que fa es tractar de mantenir la pressió
que tenia abans del canvi. |
||||||||
QUINZENA 11 | ||||||||
Unitat 11 / Bloc 3 Tipus de reaccions químiques
|
Programació de Continguts: Llibre de text |
Activitats: |
Bloc 3 Unitat Didàctica 11 Tipus de reaccions químiques
Resum pàg. 252 |
Exemples i exercicis resolts Exemples:
1 i 2 Exercicis resolts: A, B Exercicis recomanats 1*, 2*, 1, 3, 9, 12, 15, 16, 17, 20,
22, Exercicis
d’autoavaluació 14, 15, 16 pàg. 253 Lectura
recomanada: Ciència i Societat: L’àcid sulfúric pàg. 249 |
—
|
1a Activitat 7 pàg. 241 2a Activitat 11 pàg. 242 3a Activitat 18 pàg. 247 4a Activitat 27 pàg. 251 5a Activitat 35 pàg. 251 6a Activitat 39 pàg. 251 |
Objectius : pàg.
234
És convenient
que els llegiu amb cura abans
de començar a treballar per a familiaritzar-vos-hi. En
finalitzar l’estudi de la
unitat , heu de comprovar si heu
comprès i heu assimilat
cadascun d’aquests objectius
.
Esquema de la unitat : pàg.
234
Fixeu-vos
amb atenció en aquest esquema que us donarà quina és la relació que hi ha entre
els diversos apartats de la Unitat.
Preparació de la unitat: pàg.
235
Recordeu
aquests conceptes abans d’estudiar la unitat.
Orientació sobre alguns apartats :
1.Reaccions àcid-base.
1.2
Àcides y bases: Fixeu-vos
con es defineix un àcid i una base en solució aquosa, com la va definir
Arhenius::
àcid: es una substància que pot
donar H+
base: es una substància que pot
donar OH-
però aquesta té algunes limitacions,
més endavant, es farà una definició més ampla d’àcid i de base.
2.Reaccions
de precipitació
Les solucions sempre son en aquest
cas en aigua .
Fixeu-vos que la solubilitat depèn
de la temperatura i que es defineix com la quantitat de solut dissolt
en volum de solució quan la solució esta saturada, normalment ve donada
en mols de solut en litre de dissolució, Molaritat.
Cal no confondre que una solució
esta diluïda, concentrada o saturada amb soluts solubles, lleugerament solubles o insolubles, els primers expressen més
o menys quan a prop es una dissolució de la saturació, el segons classifiquen
per conveni les substàncies segons la seva solubilitat, es a dir, la quantitat màxima de solut que es dissol per unitat de volum
de solució.
Es convenient fixar-se en el quadre
que ens indica com es la solubilitat de les diferents sals.
2.3 Predicció de reaccions de precipitació
Fixeu-vos que quan es barregen dissolucions
de diferents sals es pot produir una o diverses sals que son insolubles;
si coneixem quins son els reactius dissolts podrem predir si es formarà
una sal insoluble si coneixem la solubilidad del productes de la reacció.
3.
Reaccions d’oxidació-reducció.
Són aquestes reaccions en les quals
n’hi ha transferència d’electrons, unes substàncies donen electrons
i altres el rebran, es clar, que es donen tants electrons com es rebran,
es a dir no pot haver-hi un element que doni electrons sense que n’hi
hagi un altre que els rebre.
Cal tenir cura amb les definicions:
Oxidar-se:
" es donar electrons i aquesta
substància obliga a una altre a reduir-se: es el REDUCTOR
Reduir-se:
" Es a captar electrons i aquesta
substància obliga a una altre a oxidar-se: es el OXIDANTE
Se
Oxida: el REDUCTOR
Es Redueixe: el OXIDANTE
3.2
Variació del nombre d’oxidació
Per saber si una reacció es de redox
cal observar si hi ha algun
element que varia el seu nombre d’oxidació, sempre trobarem que n’hi
ha dos elements que varien el seu nombre d’oxidació.
3.4
Ajustatge d’equacions d’oxidació-reducció.
Mètode
de l’ió-electró:
es un mètode per ajustar aquest tipus de reaccions, ja que a vegades
el nombre de molècules que intervenen es gran i es difícil fer-ho
per tempteig.
Fixeu-vos que el medi de aquest
tipus de reacció pot ser àcid o bàsic, i el procediment de ajustatge
varia.
3.5
Volumetria d’oxidació
Solament cal fixar-se en la semblança
amb la volumetria àcid-base.
QUINZENA 12 | ||||||||
Unitats 9, 10, 11 / Bloc 3 INTRODUCCIÓ En aquesta quinzena es repassen les tres últimes quinzenes del tercer
Bloc. Unitat Didàctica 9: Energia de les reaccions
químiques. Unitat
Didàctica 10: Cinètica i equilibri. Unitat Didàctica 11:Tipus de reaccions
químiques L'objectiu
és consolidar els conceptes, definicions,
teories i procediments apresos, ja que pel fet de ser noves és convenient
insistir.
Objectius : Els objectius
són els proposats en cadascun
dels unitats; 9,10,11.
Esquemes de les unitats : Fixeu-vos
amb atenció en aquests esquemes que us donaren quina és la relació que hi ha entre els diversos apartats de les unitats.
Preparació de la unitat: Recordeu aquests conceptes bàsics recomanats a cadascuna de les unitats:
9, 10, 11. |
||||||||
Institut Català
d'Ensenyament Secundari
a Distància |