Un dau Perfecte

Icona iDevice Programem la simulació d'un dau perfecte
En un dau perfecte, o equilibrat, totes les cares tenen les mateixes possibilitats de sortir. Així si fem molts llançaments, a la llarga la freqüència relativa de qualsevol cara s'estabilitza cap a 1/6=0,166666...
 
A la finestra anterior podeu veure un programa que simula el llançament d'un dau perfecte amb Scratch. Va guardant els resultats de les successives tirades en una llista i calcula el nombre de sisos obtinguts i la freqüència relativa del sis.
 
Proveu com funciona. Voleu programar vosaltres la simulació d'aquest dau amb Scratch? Us hem preparat un arxiu d'Scratch amb un "objecte dau", que té sis "vestits" ordenats de 1 al 6 , que us facilitarà el treball.
 
Hi trobareu les variables i llistes necessàries ja definies, i podreu començar muntant sobre l'escenari les comandes per inicialitzar tots els valors a 0 (per tenir-les “netes” cada cop que realitzem el programa).
 
Abans de continuar, feu un esquema dels passos del programa que definireu sobre l'objecte dau.

Icona iDevice Càlculs necessaris per simular el dau

El programa que "fa saltar el dau" el construireu sobre l'objecte dau, i fareu que comenci en prèmer la tecla "espai".

Una part del programa farà els càlculs:

Traurà un resultat a l'atzar entre 1 i 6, afegirà el resultat a la llista, comptarà el nombre de tirades, el nombre de sisos i la freqüència relativa. Això segur que és ben fàcil de fer!

Icona iDevice Programació de la part "visual"

Una altra part del programa ha de fer el canvi de vestit.

L'objecte dau ha d'anar canviant de vestit cada vegada que "traiem un resultat", simulant que el dau ha estat tirat a l'atzar.
 
Nosaltres hem simulat el moviment del dau, programant canvis de vestit cada vegada que "es tira el dau": hem fet una seqüència de canvis de vestit començant per el primer vestit fins el vestit “resultat”. Això dóna al dau l'apariència de saltar.
 
Finalment, fem "dir" al dau quina és la frequència relativa del sis, des del prinicipi fins la tirada actual.
 
En la versió d'Scratch que hem fet servir, encara no hi ha una comanda que permeti triar amb quants decimals volem que es mostri una variable. Sabríeu quina operació caldria fer permostrar una variable, per exemple amb tres decimals?
 
Clicant aquest botó veureu la nostra programació del "salt del dau":

Llicenciat sota la Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 License

Programem amb Scratch!