Projecte Compartit

DE LA GARROTXA A L'EMPORDÀ VIU EL FLUVIÀ

En aquest projecte compartit que oferim conjuntament el CdA Empúries i el CdA de la Garrotxa pretenem que l’alumnat vegi i pugui comparar el curs alt, el curs mitjà i el curs baix del riu Fluvià.

La idea inicial és portar-lo a terme amb escoles i/o instituts del curs alt, mitjà i baix a l’hora per tal que puguin compartir el treball i fer coneixença entre ells. Actualment l’estem portant a terme amb cicle mitjà d’una escola d’Olot i una de St. Pere Pescador, però creiem que pot ser més profitós treballar-lo amb cicle superior, secundària o, fins i tot, amb batxillerat.

Està organitzat en dos cursos, un per a l’estudi de l’entorn natural del riu i l’altre per a l’estudi historicosocial.

Estudi de l’entorn natural

Metodologia de treball

Amb l’ajut d’una presentació es pretén generar respostes de l’alumnat a algunes preguntes clau que s’hi formulen sobre la conca fluvial i la formació de la plana deltaica de l’Alt Empordà, sobre els fenòmens d’erosió, transport i sedimentació del riu així com sobre els animals i les plantes que ells creuen que necessiten la presència de l’aigua per a poder sobreviure. Durant la presentació el professorat ha de convidar a l’alumnat a formular preguntes sobre els temes esmentats de tal manera que, enviant-nos les preguntes i les respostes obtingudes podrem tenir una idea de quins són els coneixements previs de l’alumnat i sabrem quina estratègia hem de seguir durant el recorregut. En cap cas es pretén donar resposta a totes aquestes qüestions, sinó que el que volem és que siguin ells mateixos que les descobreixin durant els itineraris. Tornant a passar la presentació i repetint tot el procediment abans de cada sortida i al final del projecte podem valorar quin ha sigut el desenvolupament del procés d’aprenentatge.

S’aconsella elaborar un mural a classe perquè el mateix alumnat pugui observar els seus progressos, així com un glossari de termes científics per poder comprendre i explicar millor el treball realitzat.

Per donar més al·licient als itineraris, el que es fa a la tardor al curs alt i el que es fa a la primavera al curs baix es combinen amb la inspecció del Projecte Rius on s’envien les dades obtingudes.

Desenvolupament del projecte

El projecte consta de tres sortides al llarg del curs. La primera el mes d’octubre a St. Privat d’en Bas per a estudiar el Gurn, un dels rierols que, en ajuntar-se a la vall formaran el que, a partir d’aleshores, s’anomenarà Fluvià. El mes de març es fa la inspecció del riu a Besalú i a final d’abril o principi de maig a St. Pere Pescador, arribant fins a la gola del riu on es pot observar la formació del cordó litoral, amb les barres de sorra davant de la desembocadura i les dunes a la platja.

Aquests itineraris permeten estudiar i comparar, no solament la llera, la ribera i l’aigua del riu, sinó també els ecosistemes aquàtics i de ribera de la Garrotxa i l’Empordà. Així es poden observar els canvis que es produeixen al llarg del curs del riu tant a nivell de qualitat del riu com de fauna i flora, que encara es fan més profunds i evidents a mida que ens acostem als terrenys de salsura i a la platja, ja a la vora del mar.

Estudi historicosocial

Es desenvolupa també en tres sortides d’un dia però començant al revés.

Al curs baix s’estudia l’edat antiga a Empúries, on desembocava antigament el riu Clodianus (l’actual Fluvià). Al curs mitjà es viu l’edat mitjana a Besalú i al Terraprim d’Empordà i al curs alt es treballa l’edat moderna a Olot.

Us animem a participar-hi!

No solament coneixereu un riu bastant verge pel que fa a intervenció humana, sinó que podreu fer una passejada al llarg de la història natural i social de la Garrotxa i l’Alt Empordà.

Com a eina de comunicació i difusió s’ha creat un bloc que us convidem a explorar: