2.14 : Controlar els riscos  

 

Motiu :

Els adolescents solen tenir gust pel risc. Alguns adults també. Els nens i nenes també busquen un cert risc, no sé exactament si per naturalesa o bé de forma adquirida. La televisió hi juga un paper important: esports d’aventura, noves formes esportives més complicades, més difícils, nous rècords... el risc és mediàtic i es contagia. I no es coneix prou.

El decret 142 del Departament d’Educació, que regula el currículum de Primària, diu textualment que un dels eixos principals de l’educació física és assolir “una competència d’autonomia i iniciativa personal.” Més endavant explica que aquesta competència es refereix, entre altres coses, a “l’adquisició de la capacitat d’elegir, de calcular riscos i d’afrontar els problemes, així com la capacitat de demorar la necessitat de satisfacció immediata, d’aprendre de les errades i d’assumir riscos”.

Al gimnàs o al pati podrem parlar del risc, de la dificultat, i de la relació entre ambdós. 

Psicòlegs, sociòlegs i científics de tota mena han estudiat el fenomen del risc i de les reaccions davant d’ ell. Alguns autors manifesten que en cas de perill per a la vida, té més  possibilitats d’èxit  qui coneix el risc, es coneix a sí mateix i coneix els límits amb els quals pot jugar.

És en aquests tres vessants on pot entrar l’acció del professor d’educació física:

·         El risc existeix i l’hem de conèixer ( pensament causa- efecte)

·         Cal que em conegui a mi mateix, les meves capacitats, les meves reaccions... ( consciència d’un mateix, intel·ligència intrapersonal).

·         De la resultant entre el risc, la coneixença de mi mateix, i la suma de factors de l’entorn ( els altres companys, el moment concret...) cal que sapiguem quins límits tenim: què podem fer i què no.

·         Risc i dificultat no és el mateix. Passar a peu  per sobre d’una paret de maons pot ser fàcil, només consisteix en caminar. Enfilar-se a una via d’escalada de sisè grau és difícil. Però en el primer cas el risc pot ser enorme, i en el segon cas pot ser baixíssim. Tot consisteix a saber quines mesures de seguretat hi posem.

 

Un tema de debat freqüent en els equips directius és el d’establir la frontera entre els riscos assumibles i els que no. Una frase ho diu de forma resumida: “Haurem de tallar els rosers o ensenyarem els alumnes a no punxar- se amb les espines?”. Crec que és del tot impossible i poc saludable que l’escola sigui un entorn sobreprotector. Hem de protegir els alumnes, però sobre tot, els hem d’ ensenyar a protegir- se.

 

               Pautes d’actuació:

 

·        Conèixer el risc és necessari.  El mestre d’ educació física ha de destinar una part de la programació a explicar els riscos existents en el material que s’usa, així com en els jocs i espais dels patis.

 

·        Hi ha situacions possibles(que caigui un meteorit, que vingui un huracà) i d’altres  que són probables( que rebi una coça jugant a futbol). No podem jugar amb una situació probable que porti conseqüències severes.

 

·        Hi ha riscos assumibles (caure, patinar, rebre una coça, fer-me un esquinç), i d’altres més severs ( que caigui de cap contra el terra, que la corda es trenqui  i caigui d’esquena contra un ferro en angle, que en saltar em clavi un ferro punxegut  que surt de la porteria...) . Amb els riscos assumibles  es pot jugar, amb els altres no.

 

·        La forma de jugar és molt important.  Controlar els riscos té molta relació amb controlar el propi cos, el propi equilibri, la pròpia força ( veure apartat 2.6 ). Cal donar les pautes perquè en el joc hi hagi el menor nombre de riscos possibles.

 

·        És important relacionar els riscos dins l’ àrea d’ educació física amb els riscos de la vida quotidiana, de l’aula, de la casa, del món de l’ esport o del treball. Forma part de l’aprenentatge significatiu de la prevenció de riscos.

 

·        És important avaluar l’actitud de l’ alumne davant del risc, el temor, la temeritat, la tendència al pànic... són pistes per a pares, mares i altres educadors per tal de donar un cop de mà en el creixement de l’ alumne en aquest sentit.

 

 

Propostes d’activitats:

 

                       

                                 Parlar dels riscos a tres nivells:

 

               Tipus de riscos

Es poden tractar dins la classe d’educació física?

Problemes que se’ns plantegen

 

a.     A nivell de la salut

 

 Els hàbits de netedat, alimentació i son es poden parlar des de Cicle Inicial, però és al Cicle Superior on els alumnes estaran més capacitats per entendre’n el significat, els problemes i les solucions.

 

-          Netedat : es parla dins l’assignatura d’educació física i din del currículum de coneixement del medi natural.

-          Alimentació i son : en podem parlar a classe d’educació física, però es troba sistematitzada dins el currículum de coneixement del medi natural.

 

Els alumnes de Cicle Superior ens posaran al davant algunes contradiccions en aquest camp             

·         “Si és tan important rentar-nos les mans després de l’exercici... per què no ho fem en tornar de l’esbarjo?”

·         “Si és tan important l’alimentació sana, per què molts mestres beuen cafè a l’hora de l’esbarjo i durant més vegades al dia?”.

 

b.      A nivell  dels perills exteriors, a l’escola s’ha de poder parlar dels perills de:

§         La carretera i el carrer

§         La natura

§         La llar

§         Els riscos de l’esport i el joc

 

·         Els perills de la carretera es poden tractar dins de les activitats d’educació vial que l’escola porti a terme, però a nivell c’educació física es pot parlar de la necessitat de controlar l’espai i el temps que tenim quan volem travessar un carrer, la necessitat d’atenció constant, de sincronització de moviments en la conducció...

·         Els perills de la natura es poden tractar dins activitats al medi natural. Activitats com “fem el cim”, explicat a l’apartat 3.2 (estimar i cuidar la natura). van en aquesta direcció.

·         L’aula és el millor lloc per parlar dels perills de la llar, però el mestre d’educació física hauria d’aprofitar cada ocasió, pregunta... per a recordar, treure dubtes...

·         Els riscos del joc i esport van totalment lligats a les activitats que es desenvolupen dins la classe d’educació física: agafar bé el pal d’hoquei, no llançar una pilota dura a la cara, estar atent als moviments dels altres, controlar la força, protegir el cap i coll en les caigudes...

 

c.       A nivell de riscos socials, cal parlar i fer entendre que les emocions i sentiments ens poden salvar o bé causar-nos perills: la nostra reacció davant d’una persona airada, una reacció de pànic davant d’una situació, l’estrès, la forma de dir les coses...

 

Són temes de prevenció que tenen el seu lloc predilecte  a la tutoria, però que poden també sortir dins la pràctica de la classe d’educació física (veure apartat 1.4 sobre expressió de sentiments, i apartat 2.7 sobre resolució de conflictes).


 

 

2-   Programa “No badis”                                                                                 Foto: el dossier “No badis”

 

Més enllà de les explicacions sobre els riscos dels exercicis o dels materials, el mestre d’educació física té a l’abast uns materials  molt interessants en matèria de prevenció de riscos editats pel Departament d’Educació. Em refereixo al programa “No badis”, que ofereix exercicis per a tots els cicles, tant en format de video, com de conte, com de joc de taula, com  a nivell telemàtic. Són recursos interessants per a fer dins l’ aula; potser en un dia de pluja, quan no tenim possibilitat de fer la classe d’ educació física al pati o en un gimnàs. 

N’explico uns quants a les columnes de la dreta:

 

Les cartes  i el dominó sobre els riscos. Una bona forma de fomentar el pensament conseqüencial i alternatiu.

 

El pòster de “Qui se la juga”? és una eina excel·lent per a explicar els riscos al carrer, a la llar...

 

El vídeo d’en Pau i la Laia, un parell de germans sapastres que, de la nit al dia es tornen endreçats i curosos.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cites d’autors sobre el tema 2.14

 

Criteris i ítems d’avaluació sobre l’apartat 2.14

 

 

Per a saber-ne més:

 

TORRA, M/ FONT, P (2002) “No badis! Obre els ulls!   Barcelona:  Departament d’Ensenyament, Departament de treball, Indústria, Comerç i Turisme . Carpeta amb materials per a la prevenció de riscos en general: simulacres d’evacuació, seguretat a la Llar, a la natura, al carrer... amb vídeos, jocs de taula, pòsters... hi ha també una plana web a: www.edu365.com/nobadis/quiselajuga/index.htm

 

UNIVERSITAT RAMON LLULL, AGRUPACIÓ ESCOLAR CATALANA, A SS.PROFESSIONALS SERVEIS EDUCATIUS DE CATALUNYA “ Prevenció de Risc Escolar “ recuperat el 12 març 2008 des del lloc   http://www.prevencio.cat/?fi=97&lang=ca  Web dedicada a la prevenció de riscos escolars; conté diverses finestres, una de les quals és específica sobre educació física.

 

LAURENCE GONZALES( 2005):  Quién vive, quién muere, y porqué”. Madrid, Ed Desnivel. Un llibre que de fet està fora de l’àmbit de l’educació física escolar; presenta un anàlisi de les actituds que provoquen accidents en les persones que practiquen esports de risc. Un anàlisi de la psicologia humana davant del perill.

 

LED, PERE / QUERA, PILAR/ BOQUÉ CARME et alt. (2007) La Convivència en els centres d’educació infantil  primària”. Barcelona. Servei de Difusió i

publicacions del  Departament d’Educació.  Les pàgines 38 a 41 són destinades a la “mobilitat segura”. En elles s’ofereixen recursos audiovisuals i bibliografia per a l’aula; entre els quals destaquen tres vídeos de les  “Tres bessones” sobre aquest tema.

 

 

 

 

RETORN A L’INICI