S’inaugura el Grup Escolar Baixeras:  1922 – 1939

S’inaugura el  Grup Escolar Baixeras amb una plantilla de professorat expressament triada per a dur a terme tot un procés de renovació pedagògica:

• Fèlix Martí Alpera, Director (posteriorment director del Grup Pere Vila)
  • José Montúa Imbert, Mestre de 6è Grau
  • Maria Reixac Fàbrega, Mestre de 5è Grau (posteriorment director del Baixeras)
  • Luis Alabart Ballesteros, Mestre de 4t Grau
  • Miquel Espectante Calvo, Mestre de 3r Grau
  • Damian Ricart Lafont, Mestre de 2n Grau
  • José Casanovas Clota, Mestre del Grau Preparatori
  • Joana Faig Martí, Mestra de 1r de Pàrvuls.
  • Mª Àngels Garriga Martín: Mestra de 2n de Pàrvuls
  • Joan Mirambell: Professor de Dibuix
  • Joan Tomás: Professor de Música

1923: Einsten ve a Barcelona i visita el Grup Escolar Baixeras

1924: Es crea l’associació “ Los Amigos del  Grupo Escolar Baixeras”, que pública regularment la revista “Baixeras” fins el 1931

Del 1931 al 1939: II República ens trobem amb alguns canvis de professorat i ampliació de plantilla:

• Elionor Álvarez Santullano
  • Josefina Serrà Baldó
  • Carme  Simó  Saco
  • Manuel de Soto, Dibuix

*Ramon Casares  Aixella – Llegir  el llibre publicat pel seu fill , Francesc Casares (Tarragona, 1927) “‘Memòries d’un advocat laboralista (1927-1958), editat per La Campana. En el llibre l’ advocat Francesc Casares narra també la infantesa  durant el temps republicà i  com van influir en ell, els  valors cívics apresos en l’escola Baixeras, una d’aquelles escoles que van ser l’honor del seu temps, on el seu pare n’era un dels mestres

En el 1925 es va organitzar la Primera Colònia Escolar del Baixeras. Vint - i- set alumnes i dos mestres varen anar a la finca de can Puig de la Rabassada, durant un mes.

S’ organitzen en el centre,  conferencies dutes a terme per l’astrònom Comas i Solà, Maria Montessori, el pedagog Adolfo Farriere i es celebren concerts a càrrec dels mestres LLongueres, Tomàs, Toldrà, Andea Fornells, Concepció Callao ....

En el 1935 l’ escola  que havia estat fins ara exclusivament per nens, es va ampliar amb la creació d’ uns graus per a nenes, sota una direcció única masculina. Es puja un pis més en l’ edifici.

Durant aquest període, donada la necessitat d’alfabetitzar a la població, en el Grup Escolar Baixeras, al vespre, el mateix professorat donava classes d’ adults.

Del 1922 al 1939  els professorat del Grup escolar Baixeras va realitzar un excel·lent esforç de renovació pedagògica, aplicant els mètodes més moderns i formant-se constantment. Numeroses publicacions de l’època així ho demostren, com tot el material pedagògic elaborat pel mateix professorat i que encara podem trobar en el centre.

En els anys 50, Jaume Ministral guionista de ràdio i més tard televisió va ser director de l'escola Baixeras.

Curiositats

Recull de prensa de l'època a La Vanguardia:

1. La Vanguardia 7 Marzo de 1952; Baixeras,30 aniversario

2. Inauguración Baixeras La Vanguardia 28 Marzo de 1922 El día después