A Espanya el "Caràcter Propi" s'elaborà l'any 1982, i posteriorment es va adequar a la nova llei d'educació i als signes d'aquest temps.

Des de l'any 1990 s'ha portat a la pràctica i s'ha desenvolupat en els nostres col·legis.

Caràcter propi dels col·legis Luz Casanova d'Espanya

Qui som?

1.1.-

Identificant-nos amb l'esperit que impulsà a la Congregació Apostòliques del Cor de Jesús a optar per aquest col·legi, afirmem que la definició de la nostra identitat com a educadors és:

• Una comunitat educativa que acull preferentment als més senzills.
  • Juntament a una escola humanitzadora.
  • Amb una dimensió creient.

Acollida als més senzills

2.1.- Acollim als més senzills des del coneixement de la seva realitat concreta, ens adaptem a les seves necessitats.
2.2.- Cerquem la seva promoció, afavorint una integració social i el desenvolupament de la seva persona.

Escola humanitzadora

Promovem uns valors, una cultura i un espai vital.
3.1.- Valors: concebim l'educació com a un procés de formació de la persona humana que tendeix cap al desenvolupament armònic, amb un estil senzill, de confiança, acollidor, flexible, proper, participatiu, corresponsable i solidari.
3.2.- Cultura: volem promoure i transmetre la cultura com a mitjà que capaciti per a la vida en comunitat de la família humana, com a factor de servei mutu, com a valor que potenciï la maduresa individual i social de la persona per assumir un compromís en la vida.
3.3.- Espai vital: considerem el col·legi com un lloc de trobada dins la nostra societat, obert a les realitats mundials i de l'entorn i orientem l'acció educativa de manera que s'assoleixi la corresponsabilitat de tothom.

Dimensió creient

4.1.- El col·legi es defineix com a un espai dins de l'acció evangelitzadora de l'Església, per la qual cosa vol promoure el desenvolupament de la persona humana d'acord amb els valors de l'Evangeli, per a la formació d'una dona i un home comunitaris, lliures i solidaris que en actitud crítica siguin capaços de col·laborar en la transformació i el creixement d'una nova societat.
4.2.- El col·legi considera essencial la formació religiosa de l'alumne com a mitjà per a portar a terme la missió de la qual és responsable i considera aquesta formació com a cultura religiosa i com a clima que dinamitza tota l'activitat del Centre, afavorint l'experiència religiosa i des de la vivència dels valors de l'Evangeli ajuda al descobriment de Jesús de Nazaret, un Déu viu i personal que salva a l'home.

Som comunitat educativa

5.1.- Concebim el Col·legi com a una comunitat educativa, integrada per tots els que col·laboren en ell: religioses, professors, alumnes, pares i personal no docent.
5.2.- Condició exigible per a formar part de la comunitat educativa serà l'acceptació d'aquest Caràcter Propi, respectant l'estil del Centre amb el compromís de col·laborar en la realització del nostre Projecte Educatiu.
5.3.- Com a característica del Centre promovem: l'acceptació de la persona valorant la realització de la funció específica de cadascú, com a part integrant d'una labor de conjunt, la col·laboració estreta de tots en una tasca comú, el diàleg i la responsabilitat solidària en quantes accions suposin la marxa del Centre.

6.1.- Considerem l'educació com a un procés actiu i mai conclòs.
6.2.- La nostra metodologia està adaptada a la realitat de cada grup humà posant en acció les capacitats i recursos de la persona, de manera que s'arribi al ple desenvolupament de la seva creativitat i les seves possibilitats.
6.3.- Projectem un procés educatiu seqüencial, en contínua creativitat i reactualització, el qual prepara a la persona per a la seva apertura a un món en procés continu de canvi.
6.4.- Creant vies que possibiliten la informació, participació, gestió i consecució dels objectius i valors que volem promoure.
6.5.- Basem la nostra metodologia en el veure-jutjar-actuar i en ella l'avaluació, d'acord amb la normativa vigent, és un element clau que adaptem al Centre.

Apostòliques del Cor de Jesús