Treball de recerca

 

Preguntes i respostes

Modalitats

Treball de Recerca

PAU

Activitats Tutoria

Jornades Científiques

Premis CIRIT

Webs d'orientació

Inici Batxillerat

INICI

 

TR 2004-2005

Treballs de Recerca (Curs 2005-2006)

 

 

Informació general

· Calendari del TR

· Avaluació del TR

· Normes de presentació de la memòria escrita

· L'exposició oral

· Exemples de treballs

TR+informació

3. Normes de pres

 

 



1. Calendari del TR

Mes de juny :
- Proposta de temes per part dels departaments.
- Elecció del tema per part de l'alumne/a. Posar un títol provisional al treball.
- Reunió informativa dels professors del departament amb els alumnes.
- Assignació provisional del tutor/a del treball.

Vacances d'estiu:
- Aprofitar-les per iniciar la recerca d'informació i els contactes amb empreses, organismes oficials, entitats o persones.
- Recomanem començar a utilitzar una llibreta per anotar totes les dades, adreces, bibliografia, idees, conclusions, dates, etc. que es vagin recollint durant el procés d'elaboració del TR.

Primera quinzena de setembre:
- Assignació definitiva del tutor/a del treball.

Segona quinzena de setembre:
En les primeres reunions amb el tutor s'haurà de ...
- Informar sobre la feina realitzada durant l'estiu.
- Lliurar un primer guió del treball.
- Acabar de concretar el tema, l'estructura i els objectius.
- Pactar el calendari de seguiment i el pla de treball.

Octubre, novembre i primera quinzena de desembre:
- Contacte regular amb el tutor del treball, respectant el calendari de reunions.
- Continuar amb la recopilació d'informació i la recollida de material.
- Planificació i realització de la fase experimental o del treball de camp.

Segona quinzena de desembre:
- Finalitzar la fase de recerca d'informació i la part experimental.
- Si el tutor/a ho considera necessari, s'ha de lliurar un esborrany del treball abans de les vacances de Nadal.

Gener:
- Finalitzar l'elaboració i redacció de la memòria escrita.
- Preparació de l'exposició oral.

El primer divendres de febrer és l'últim dia per lliurar les memòries escrites.Les exposicions orals es faran al llarg del mes de febrer.



2. Avaluació del TR

Seguiment del procés de realització del treball ( 40 % nota TR )

- El compliment del calendari de trobades amb el tutor i la realització de les feines dins dels terminis establerts constitueix una condició indispensable per aprovar el TR.
- Depenent de la tipologia del treball (bibliogràfic, amb part experimental, treball de camp) el departament i el tutor poden establir altres criteris específics d'avaluació.
- Si un TR el realitza més d'un alumne es farà un seguiment individual. Per tant, la nota final pot ser diferent per a cada alumne.
- Es valoraran positivament :
o L'esforç, responsabilitat i regularitat en la realització de les tasques.
o La capacitat per organitzar la pròpia feina.
o La iniciativa per afrontar els problemes del procés d'investigació i plantejar noves estratègies.
o La correcta selecció de les fonts d'informació i la capacitat per accedir a fonts suficients i diversificades.

Memòria escrita ( 40% nota TR )

- Recordeu que el TR no consisteix només en presentar un dossier escrit; encara que és una part important de la nota, no es pot aprovar tan sols amb la nota del dossier.
- Es valoraran positivament:
o Estructura lògica, adequada i que respecti les normes de presentació.
o Presentació neta i acurada.
o Ús adequat de la llengua escrita, amb rigor expositiu, ortogràfic i gramatical.
o Utilització d'un vocabulari adient al tema, precís i domini del llenguatge tècnic específic.
o Capacitat de síntesi i de valoració crítica del propi treball.
o Elaboració personal de les conclusions

Exposició oral ( 20 % nota global )

Es valorarà sobretot:
o Exposició clara, ordenada i concisa.
o Ús adequat de la llengua oral i del vocabulari específic del tema tractat.
o Domini del tema i correcció en la resposta a les preguntes de l'equip d'avaluació
o Adequació i ús de suports visuals, sonors o informàtics durant l'exposició oral.

L'equip d'avaluació estarà format pel tutor/a del TR i un o dos professors més.

La nota final del TR es determina a partir de les qualificacions obtingudes en:

- la fase de seguiment del procés de realització ( 40 % de la nota )
- el dossier escrit ( 40 % de la nota )
- l'exposició oral ( 20 % de la nota )


3. Normes de presentació de la memòria escrita

Aspectes generals

- Fulls mida DIN A-4, escrits per una sola cara.
- S'han de lliurar dos exemplars iguals del dossier, correctament enquadernats.
- Insistim en la conveniència d'escriure el treball amb l'ordinador. No us oblideu d'utilitzar el corrector ortogràfic !
- L'extensió màxima serà d'uns 25 fulls, sense comptar portada, índex, contraportada i el material addicional. Una presentació correcta, espaiada i clara pot aconsellar ampliar una mica l'extensió. El mateix passa amb esquemes, fotografies i dibuixos. Un treball fet per més d'un alumne/a també pot justificar una ampliació en l'extensió del dossier.

Estructura del dossier

Coberta. Ha de contenir el títol i subtítol ( si convé ) del TR, nom i cognoms de l'alumne/a, grup, curs, nom del centre i nom del tutor/a del treball.

Índex. Capítols, apartats i subapartats, numerats i amb la indicació de la pàgina on es troba cadascun.

Introducció. Presentació del treball amb explicació dels objectius, les raons que han motivat la selecció del tema, descripció de la metodologia amb la qual s'han dut a terme les investigacions ( experimentació, entrevistes, càlculs, materials etc. ), limitacions i dificultats que s'han presentat i, si s'escau, agraïments a persones o institucions que hagin col·laborat.

Cos de la memòria. Redactar, de forma lògica i coherent, el contingut del treball, organitzat en capítols, apartats i subapartats.

Annexos. Per tal de descarregar el text de dades o informacions no essencials, sovint és útil aplegar, en un o més annexos o apèndixs, documents complementaris d'un cert volum.

Conclusions. Expressar de manera clara, concisa i concreta les conclusions a les quals s'ha arribat després de les investigacions realitzades. Per facilitar l'exposició i la comprensió es pot fer una relació numerada d'aquestes conclusions.

Bibliografia. Referència a les fonts consultades ( llibres, revistes, Internet ... ) per a elaborar el treball. La manera més habitual de citar és:


Llibres: AUTOR, Títol llibre, editorial, lloc, any d'edició.
Enciclopèdies: NOM ENCICLOPÈDIA, nº volum, pp. ,editorial, lloc, any d'edició
Diaris i revistes: AUTOR. "Títol article", Nom del diari, data, pp.
Internet: AUTOR O INSTITUCIÓ. Títol article. < http://www..../... > [ data consulta ]


Les citacions textuals

- No es poden copiar literal i íntegrament textos, a no ser que siguin curts.

- En cas que citeu textualment el que ha escrit un autor/a, ho podeu fer de dues formes: fent una crida a peu de pàgina o remetent al capítol de bibliografia del treball.


 

4. L'exposició oral

- S'ha de realitzar una exposició oral dels objectius, la metodologia emprada, els resultats i les conclusions del treball.

- L'alumne/a haurà de preparar aquesta exposició amb prou antelació i pot utilitzar un breu guió escrit.

- Durant i/o després de l'exposició els professors que formen l'equip d'avaluació poden realitzar preguntes per acabar de concretar o aclarir determinats aspectes del treball.

- És molt convenient reforçar l'exposició oral amb la utilització de mitjans audiovisuals ( transparències, vídeo, diapositives ) o informàtics ( Power Point, etc. ).

- Durada màxima ( exposició + preguntes professors ): 20 - 30 minuts.

 

 

 

 

 

 

 

 

-