reporteducació Dossiers digitals Línies Mestres, parers entorn l'educacióEntrevistes de l'actual curs 2003-2004

Accés a l'entrevista a Josefina Cambra

08/01/2004.JOSEFINA CAMBRA
Degana del Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya
.

- En general, els records que tinc dels meus temps escolars són feliços. Vaig tenir la sort d'anar al Liceu Francès, on hi havia un ambient molt diferent del que predominava en l'època franquista.

- Alguns dels professors que vaig tenir al Liceu Francès. Eren persones de gran qualitat humana i nivell cultural, algunes de les quals havien estat expedientades pel règim.

Citi'ns ara un personatge històric pel que senti una especial predilecció
- No en citaria cap. Evidentment, hi ha personatges que han deixat una empremta en la història i que mereixen ser admirats, però no es pot dir que tingui una especial predilecció per un de concret.

- Indubtablement, el fet d'haver allargat l'escolarització obligatòria fins als 16 anys.

I, una mancança?
- Jo diria que hi ha una certa dispersió de continguts i una manca de polarització en les coses essencials. No hi ha prou educació en el sentit de formació de l'individu.

Quin ha de ser per a una escola l'element més irrenunciable?
- La capacitat de combinar la qualitat dels continguts amb la formació d'individus autònoms i solidaris.

- Sí, en part. Però aquí caldria fer moltes matisacions i sobretot no atribuir la culpa d'aquest fenomen a la incorporació de les dones a la vida laboral.

- Crec que cal reconduir-los a través de la incorporació al món laboral com a via per fomentar la seva autoestima. Alhora, s'han de crear unes condicions de treball prou flexibles que facilitin la seva reinserció posterior en l'àmbit dels estudis.

Quina opinió li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?
-Crec que és força positiva i que disposen d'una bona xarxa de distribució territorial. De tota manera, algunes coses es podrien millorar.

Quin paper han de jugar les tecnologies de la informació a l'escola?
- Les tecnologies de la informació han de ser una eina que s'ha de conèixer i utilitzar a les escoles, però sense perdre mai de vista que són això, una eina, no un fi per si mateixes.

Com es pot fer possible el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
- Mitjançant la flexibilització de la vida laboral, i l'establiment de ponts i passarel·les entre els diferents àmbits de la formació.

Considera que els mitjans de comunicació, especialment la televisió col.laboren en l'educació general de la població?
- Evidentment, hi tenen una gran influència i poden contribuir a l'educació. Per tant, és responsabilitat de la família i els educadors canalitzar la capacitat d'influir que tenen els mitjans de comunicació.

Què es més important, preparar els alumnes pel futur o preparar el futur per als alumnes?

- Indubtablement, el que cal és dotar-los d'una bona preparació que els permeti afrontar el futur, sigui quin sigui.

- Per exemple, Les il·lusions perdudes, de Balzac.

- En general, la cançó francesa dels seixanta.

Una pel.lícula?
- M'agraden molt les pel·lícules de Fellini i Visconti, i també les últimes d'Almodóvar.

- No m'agraden els termes mitjans; prefereixo els paisatges desèrtics o els d'alta muntanya.

Un desig per a l'escola del futur?
-Que el professorat rebi el reconeixement social que es mereix, i que això repercuteixi en una revaloració del paper de l'escola i de l'educació en general.v

reporteducació Dossiers digitals Línies MestresEntrevistes de l'actual curs 2003-2004 | Inici de pàgina |

© 1996 - 2003 - reporteducació és una producció del Centre de Recursos Pedagògics Baix Llobregat-6