| Un record 
                          dels seus temps d'escola?- En general, els 
                          records que tinc dels meus temps escolars són 
                          feliços. Vaig tenir la sort d'anar al Liceu Francès, 
                          on hi havia un ambient molt diferent del que predominava 
                          en l'època franquista.
 
 Quin personatge del món de l'educació 
                          l'ha influït més?
 - Alguns dels professors 
                          que vaig tenir al Liceu Francès. Eren persones 
                          de gran qualitat humana i nivell cultural, algunes de 
                          les quals havien estat expedientades pel règim.
 Citi'ns ara un personatge 
                          històric pel que senti una especial predilecció- No en citaria cap. Evidentment, hi ha personatges 
                          que han deixat una empremta en la història i 
                          que mereixen ser admirats, però no es pot dir 
                          que tingui una especial predilecció per un de 
                          concret.
 Un encert de l'educació 
                          actual?- Indubtablement, el fet d'haver allargat l'escolarització 
                          obligatòria fins als 16 anys.
 
 I, una mancança?- Jo diria que hi ha una certa dispersió de continguts 
                          i una manca de polarització en les coses essencials. 
                          No hi ha prou educació en el sentit de formació 
                          de l'individu.
 
 Quin ha de ser per a una escola 
                          l'element més irrenunciable?- La capacitat de combinar la qualitat dels 
                          continguts amb la formació d'individus autònoms 
                          i solidaris.
 Considera certa l'opinió 
                          que, en conjunt, moltes famílies han desertat 
                          de la responsabilitat en l'educació dels seus 
                          fills?- Sí, en part. Però aquí caldria 
                          fer moltes matisacions i sobretot no atribuir la culpa 
                          d'aquest fenomen a la incorporació de les dones 
                          a la vida laboral.
 Què 
                          es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                          obligatòria amb èxit?- Crec que cal reconduir-los a 
                          través de la incorporació al món 
                          laboral com a via per fomentar la seva autoestima. Alhora, 
                          s'han de crear unes condicions de treball prou flexibles 
                          que facilitin la seva reinserció posterior en 
                          l'àmbit dels estudis.
 
 Quina opinió li mereix 
                          la tasca dels centres de recursos pedagògics?-Crec que és força positiva i que disposen 
                          d'una bona xarxa de distribució territorial. 
                          De tota manera, algunes coses es podrien millorar.
 Quin paper han de jugar les 
                          tecnologies de la informació a l'escola?- Les tecnologies de la informació han de ser 
                          una eina que s'ha de conèixer i utilitzar a les 
                          escoles, però sense perdre mai de vista que són 
                          això, una eina, no un fi per si mateixes.
 Com es pot fer possible el 
                          concepte "L'educació al llarg de la vida"?- Mitjançant la flexibilització de la 
                          vida laboral, i l'establiment de ponts i passarel·les 
                          entre els diferents àmbits de la formació.
 
 Considera que els mitjans de 
                          comunicació, especialment la televisió 
                          col.laboren en l'educació general de la població?
 - Evidentment, hi tenen una gran influència i 
                          poden contribuir a l'educació. Per tant, és 
                          responsabilitat de la família i els educadors 
                          canalitzar la capacitat d'influir que tenen els mitjans 
                          de comunicació.
 
 Què es més important, preparar els alumnes 
                          pel futur o preparar el futur per als alumnes?
 - Indubtablement, el que cal és dotar-los d'una 
                          bona preparació que els permeti afrontar el futur, 
                          sigui quin sigui.
 Un llibre?- Per exemple, Les il·lusions perdudes, de Balzac.
 Una cançó?- En general, la cançó francesa dels seixanta.
 Una pel.lícula?- M'agraden molt les pel·lícules de Fellini 
                          i Visconti, i també les últimes d'Almodóvar.
 Un paisatge?- No m'agraden els termes mitjans; prefereixo els paisatges 
                          desèrtics o els d'alta muntanya.
 Un desig per a l'escola del 
                          futur?-Que el professorat rebi el reconeixement social que 
                          es mereix, i que això repercuteixi en una revaloració 
                          del paper de l'escola i de l'educació en general.v
 |