| Un record 
                          dels seus temps d'escola?- 
                          Són molts els records que tinc de l'escola, atès 
                          que l'escolarització inclou pràcticament 
                          tota la infantesa, però si n'he d'esmentar un 
                          diré que recordo amb molt d'afecte la bona lletra 
                          del meu mestre, tan clara i elegant, necessària 
                          en uns temps on tot quedava reflectit a la pissarra 
                          de l'aula; era una lletra que contrastava amb la migradesa 
                          de mitjans de què disposava l'escola, situada 
                          als baixos del mateix vell edifici de l'ajuntament. 
                          Penso que malgrat els avenços tècnics 
                          no s'hauria de perdre el gaudir d'una lletra clara per 
                          a la comunicació escrita; és una qüestió 
                          estètica i de facilitació de la comunicació 
                          interpersonal.
 
 Quin personatge 
                          del món de l'educació l'ha influït 
                          més?
 - No crec 
                          que pugui identificar un personatge concret perquè 
                          no em considero deixeble de ningú. Amb tot, si 
                          he d'esmentar dues persones que, ja situat en el camp 
                          professional, m'han influït de manera considerable 
                          donaré els noms de Josep Pallach i d'Octavi Fullat. 
                          Considero que ambdós, encara que amb diferències 
                          evidents entre ells, han estat sempre honestos amb les 
                          seves propostes acadèmiques i coherents amb el 
                          seu comportament personal, la qual cosa és la 
                          base de tota projecció formativa sobre els altres
 Citi'ns ara un personatge 
                          històric pel que senti una especial predilecció- Encara que ja molt allunyat dels nostres temps, sempre 
                          he sentit respecte i admiració per Sòcrates, 
                          crec que encarna l'esperit del mestre proper i coneixedor 
                          personal de l'alumne, encara que la seva figura no sigui 
                          extrapolable als nostres temps, en què l'educació 
                          no és un dret exclusiu de certs grups socials 
                          i ha d'arribar a tothom. Però a banda de la dimensió 
                          educativa, Sòcrates representa la independència 
                          de judici, no alineat amb els interessos partidistes, 
                          i també representa l'actitud crítica vers 
                          la política i la societat quan no es regeixen 
                          pels principis morals.
 
 Un encert de l'educació 
                          actual?- L'encert principal de l'educació actual és 
                          la seva generalització d'una banda i la seva 
                          personalització per una altra. Els alumnes no 
                          es tracten en abstracte sinó des de la seva personalitat 
                          diferenciada per així obtenir els màxims 
                          resultats de cadascun d'ells, mentre els beneficis de 
                          l'educació arriben a tothom. Considero que aquesta 
                          és la perspectiva que mai hauria de perdre de 
                          vista el nostre sistema educatiu, la generalització 
                          és una responsabilitat de les institucions socials, 
                          la personalització és responsabilitat 
                          de l'actuació pedagògica dels docents.
 
 I, una mancança?- Entenc que encara és una mancança la 
                          formació inicial del professorat. En el cas de 
                          l'educació infantil i primària, perquè 
                          és insuficient atesa la complexitat de l'educació 
                          actual. En el cas de la secundària, perquè 
                          encara es considera la preparació en continguts 
                          científics com la dimensió principal de 
                          la formació, quan el més necessari és 
                          una formació psicopedagògica profunda, 
                          sobretot quan els continguts cada vegada són 
                          més a l'abast de tothom gràcies a la societat 
                          de la informació i en canvi educar adolescents 
                          és una tasca dura que requereix molts esforços 
                          i molta preparació específica.
 
 Quin ha de ser per a una escola 
                          l'element més irrenunciable?- La convivència, tant entre l'alumnat 
                          com entre els altres sectors de la comunitat educativa, 
                          docents, pares/mares, personal d'administració 
                          i serveis, etc. L'escola ha de preparar per viure en 
                          una societat convivencial i això solament s'aconsegueix 
                          si ella mateixa n'és un exemple permanent.
 Considera certa l'opinió 
                          que, en conjunt, moltes famílies han desertat 
                          de la responsabilitat en l'educació dels seus 
                          fills?- Si per educar entenem el marcar límits, el 
                          dir que no en certes ocasions, el dedicar temps per 
                          dialogar i conviure, el mostrar la importància 
                          del compromís personal en les decisions, etc., 
                          no hi ha dubte que moltes famílies hi han renunciat. 
                          El desenvolupament econòmic generalitzat entre 
                          nosaltres que garanteix l'alimentació, el vestir 
                          i la protecció dels fills sembla que ha instal·lat 
                          la creença que la resta és cosa de l'escola, 
                          quan sabem prou bé que l'escola sola no pot substituir 
                          l'educació familiar i menys encara si es produeix 
                          contraposició de models.
 Què 
                          es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                          obligatòria amb èxit?- Si els podem garantir el domini 
                          d'unes competències bàsiques i els podem 
                          infondre el desig d'aprendre, això no ha de ser 
                          obstacle per recuperar al llarg dels anys posteriors 
                          el camí del saber. Això és més 
                          important que la simple sortida vers el camp laboral, 
                          forçosament poc qualificat, perquè avui, 
                          i més en el futur, no hi ha possibilitat de treball 
                          qualificat sense formació. Les rutines les fan 
                          les màquines i els qui fan anar les màquines 
                          han d'estar preparats. La "sortida" vers el 
                          món del treball no és cap sortida, és 
                          un carreró tancat si no s'acompanya de formació, 
                          per tant, aprendre és una exigència per 
                          a tots, dins i fora de l'escola.
 
 Quina opinió li mereix 
                          la tasca dels centres de recursos pedagògics?- Crec que poden ser un lloc bàsic de trobada 
                          per a l'intercanvi d'experiències i per a l'organització 
                          de grups d'innovació. Alhora, la seva aportació 
                          de recursos didàctics als centres ha de ser un 
                          factor estimulant per a l'actualització formativa 
                          dels docents.
 Quin paper han de jugar les 
                          tecnologies de la informació a l'escola?- La mateixa que juguen en la vida quotidiana. Si l'escola 
                          ha de preparar per a la vida on són presents 
                          en totes les seves dimensions: informació, oci, 
                          organització, feina, etc., l'escola les ha de 
                          fer servir igualment perquè són elements 
                          quotidians dels nostres temps
 Com es pot fer possible el 
                          concepte "L'educació al llarg de la vida"?- Pel que fa a l'escola, de la manera que ja he comentat 
                          abans: garantint el domini dels coneixements instrumentals 
                          bàsics, aquells que permeten seguir aprenent 
                          de manera significativa i consistent i també 
                          amb la instauració del desig d'aprendre, de la 
                          curiositat i la inquietud per continuar formant-se. 
                          Fora de l'escola ha de ser el lloc de treball el punt 
                          de referència per continuar aprenent de manera 
                          que la formació es vinculi amb la feina. Finalment, 
                          el context social, organitzat en forma de població 
                          o barri ha de tenir ofertes i ambient estimulant per 
                          a les vivències culturals. Hem d'afegir, com 
                          a denominador comú, que l'educació al 
                          llarg de la vida no es pot veure com l'equivalent a 
                          una escolarització permanent, sinó que 
                          les eines i situacions d'aprenentatge han de ser diverses 
                          i personalitzades.
 
 Considera que els mitjans de 
                          comunicació, especialment la televisió 
                          col.laboren en l'educació general de la població?
 - És massa fàcil desautoritzar de manera 
                          global la televisió, a la qual s'ha considerat 
                          culpable de la "mort de la infància", 
                          si bé és indubtable que hi ha programes 
                          especialment negatius i contraposats als valors que 
                          defensa l'educació. Els estudis demostren que 
                          els efectes de la televisió, com els de la premsa 
                          i els altres mitjans de comunicació, depenen 
                          bàsicament de la maduresa personal i del grau 
                          de preparació dels receptors, per tant, atès 
                          que els mitjans de comunicació són part 
                          inherent dels nostres temps, més que combatre'ls 
                          l'escola ha de preparar per a fer-ne un ús conscient 
                          i profitós. D'altra banda, avui el pes de la 
                          televisió ha disminuït entre els infants 
                          i joves en benefici d'altres mitjans com l'ordinador 
                          i els jocs electrònics, que plantegen una problemàtica 
                          diferent.
 
 Què es més important, preparar els alumnes 
                          pel futur o preparar el futur per als alumnes?
 - La pregunta juga amb una suposada dicotomia quan en 
                          realitat es tracta de dues perspectives d'una mateixa 
                          qüestió. El futur el construïm entre 
                          tots, no ens ve donat com un fatalisme. Hem de preparar 
                          els alumnes perquè siguin actius en la construcció 
                          del seu futur. Això suposa analitzar tendències 
                          i reforçar la convicció que res és 
                          inevitable si hi ha voluntat de canvi. Alguns canvis 
                          desitjables no seran a les seves mans, però sí 
                          que és a les mans de cadascun el no deixar-se 
                          arrossegar per corrents no desitjables. Ser una persona 
                          conscient i responsable suposa estar un xic "inadaptat" 
                          respecte del'entorn, perquè solament qui té 
                          un cert descontentament buscarà camins de millora; 
                          la simple adaptació suposa submissió.
 Un llibre?- Sincerament em resulta difícil respondre aquesta 
                          pregunta. Amb tot, vull esmentar un llibre vivencial 
                          i novel·lat de l'escola religiosa dels anys cinquanta-seixanta 
                          d'un col·lega pedagog, José Manuel Esteve, 
                          titulat El árbol del bien y del mal. Crec que 
                          il·lustra bé l'escola d'una època 
                          sortosament superada i ens evidencia els canvis que 
                          s'ha produït al sistema educatiu dels nostres temps.
 Una cançó?- Ho sento, perquè semblaré nostàlgic, 
                          però encara considero vigent l'Estaca d'en Lluís 
                          Llach.
 Una pel.lícula?- Em limitaré a esmentar una de les últimes 
                          que he vist, Los lunes al sol (2002) de Fernando León 
                          de Aranoa. Em sembla realista i desmitificadora d'una 
                          certa imatge de la societat pretesament opulenta i sense 
                          problemes que ens volen vendre des de certs poders polítics.
 Un paisatge?- N'he vist uns quants d'arreu del món que recordo 
                          amb afecte i admiració, però em quedo 
                          amb un vinculat a la meva infància: la vista 
                          sobre el riu Segre des de la casa on vivia a Térmens 
                          (La Noguera). Ara la vista no és la mateixa, 
                          però aleshores era una manifestació de 
                          natura integrada per aigua corrent, boscos i conreus 
                          que em feien sentit vinculat a la terra que trepitjava.
 Un desig per a l'escola del 
                          futur?- Que sigui capaç d'integrar la diversitat sense 
                          renunciar a cap dels principis morals que fan progressar 
                          la humanitat. Que en el cas de Catalunya s'arreli profundament 
                          al país i treballi perquè les futures 
                          generacions l'estimin, sense nostàlgies del passat, 
                          però amb la força de convicció 
                          que dóna l'estimació a la pròpia 
                          pàtria - terme, sembla, poc emprat en alguns 
                          contextos -. Finalment, que es mantingui ferma en les 
                          seves conviccions malgrat que hagi d'anar contracorrent 
                          en moltes ocasions; solament així preparà 
                          per no deixar-se arrossegar pels corrents alienadors 
                          que ens envolten arreuv
 |