Aplicacions de gestió amb Access

Objectius

L'objectiu d'aquesta pràctica és treballar amb consultes de selecció de dades utilitzant comodins i paràmetres com a criteris de selecció.

Activitats

Pràctica Ús dels comodins "?" i "*"

Els símbols comodí "*" i "?" habitualment es fan servir amb camps de text, i són equivalents a un caràcter qualsevol (?) o a una cadena de caràcters (*).

• Dins la base de dades de treball D104.MDB, obriu la consulta ALUM_DATA_NAIX creada anteriorment.
  • Esborreu els criteris de selecció definits anteriorment i recupereu l'alumnat matriculat enguany domiciliat fora de Barcelona. Els criteris de selecció poden ser diversos: per codi postal, per codi de municipi o per nom de municipi. També es pot utilitzar l'operador "Negado" i el símbol comodí "*" dins el camp codi postal:

• Si el que interessa són els alumnes que viuen a Sant Pere de Ribes, podem fer servir el comodí "*" dins el filtre següent pel camp NOMMUNI:

• Per buscar els alumnes que tinguin com a primer cognom "García" (amb accent o sense), ens podem ajudar del següent criteri que seleccionarà tots els alumnes el primer cognom dels quals comenci per "GARC":

• Si no estem segurs de com s'han entrat els accents en el nom dels alumnes al moment de la inscripció, podem fer servir el comodí "?". Així doncs, per recuperar tots els alumnes amb primer cognom "González" es pot establir el criteri:

• Guardeu la consulta fent clic a i tot seguit tanqueu-la.

Pràctica Consultes amb paràmetres

Els paràmetres permeten un disseny més flexible de les consultes, sense haver de modificar la consulta per a cada selecció. Mitjançant els paràmetres serà la pròpia consulta la que, una vegada executada, demanarà a l'usuari que indiqui els criteris. D'aquesta manera una mateixa consulta pot donar respostes diferents en funció de les peticions de cada moment.

Per definir consultes amb paràmetres cal que, a la línia de criteris de la consulta, s'indiqui el text de la pregunta a la qual ha de respondre l'usuari tancada entre claudàtors ([ ]):

En aquest exemple, al moment d'executar la consulta, l'aplicatiu demanarà a l'usuari que indiqui l'etapa, el curs i el grup dels alumnes que vol seleccionar:

• Creeu una nova consulta amb el nom ALUMNES_GRUP amb les taules DADES_ANYALS i DADES_PERSONALS, afegint-hi a la consulta els camps COGNOM1, COGNOM2 i NOM de la taula DADES_PERSONALS, i els camps CURS_ACAD, ETAPA, NIVELL i GRUP de la taula DADES_ANYALS.
  • Establiu criteris d'ordenació de manera que apareguin ordenats els alumnes alfabèticament i agrupats per classes. Cal que els camps d'agrupament per etapa, nivell i grup estiguin situats abans que els camps amb el nom dels alumnes:

• Desmarqueu la casella de verificació de la línia mostrar de tots els camps a excepció del nom i cognoms dels alumnes, ja que el resultat de la consulta aquesta serà una informació redundant.
  • A la línia "Criterios" tanqueu entre claudàtors les expressions a les quals ha de respondre l'usuari sobre el curs acadèmic, l'etapa, el curs i el grup:

• Feu clic a i guardeu la consulta amb el nom ALUMNES_GRUP.
  • Executeu la consulta responent als paràmetres i comproveu el resultat.
  • Proveu a executar la consulta amb altres valors.
  • Modifiqueu els paràmetres definits a la consulta amb expressions del tipus Como [Etapa?] &"*", de manera que es faci servir el comodí "*" en l'execució de la consulta en cas de no introduir cap valor:

• Guardeu els canvis i executeu la consulta sense entrar cap valor a la petició de curs i grup, per recuperar tots els alumnes de l'etapa indicada: