Aplicacions de gestió amb Access

Objectius

L'objectiu d'aquesta pràctica és entendre la utilitat de les consultes d'una base de dades i aprendre a crear les primeres consultes de selecció, establint relacions entre les taules que intervenen.

Activitats

En el desenvolupament de les pràctiques d'aquest mòdul es treballarà amb la base de dades D104.MDB, la qual conté informació simulada d'un centre docent, amb dades relatives a l'alumnat i les etapes educatives, estructurada en un conjunt de taules, entre les quals cal destacar la taula DADES_PERSONALS amb el nom i cognoms dels alumnes, l'adreça, la data de naixement... la taula DADES_ANYALS amb la informació acadèmica dels alumnes que es va acumulant any rere any, la taula TUTORS amb els noms dels pares dels alumnes, o la taula TMUNICIP amb els municipis de Catalunya.

Pràctica Creació de la primera consulta
  A les bases de dades d'Access la informació s'enregistra dins taules, relacionades entre sí mitjançant camps comuns. Per extreure'n la informació continguda a les taules cal dissenyar consultes, establint criteris de cerca i ordenació. Repaseu, si cal, els conceptes avançats a la pràctica 2 del mòdul 1.
  • Obriu, amb l'aplicatiu Microsoft Access 97, la base de dades de treball D104.MDB.
  • Seleccioneu la fitxa Consultes i premeu a per crear la primera consulta:
  • Premeu Aceptar per crear la primera consulta en la modalitat de disseny.
  • Afegiu les taules necessàries per a la primera consulta: DADES_ANYALS i DADES_PERSONALS:
  • Tanqueu la finestra Mostrar tabla i afegiu a la consulta, fent doble clic a sobre, els camps relatius al nom i cognoms dels alumnes de la taula DADES_PERSONALS i els camps relatius a l'any acadèmic, etapa i curs de la taula DADES_ANYALS:
  • Guardeu la consulta fent clic a la icona amb el nom PROVA.

Pràctica Elements d'una consulta

Els elements que cal tenir en compte al moment de dissenyar una consulta són:

• El botó permetrà mostrar i afegir taules a la consulta.
  • Les taules que intervenen, amb les relacions establertes entre els camps comuns:
  • La graella per inserir els camps que intervindran a la consulta per establir els criteris d'ordenació i de selecció:
  • La inserció del camp d'una taula dins la graella de la consulta es pot fer arrossegant amb el ratolí des de la taula a la graella de la consulta o amb doble clic a sobre del camp.
  • La marca de verificació dins dels camps incorporats a la consulta permetrà decidir si es mostraran o no en el resultat de la consulta.
  • Una vegada creada la consulta el botóexecutarà la consulta, passant a la vista Hoja de datos.
  • Per tornar a la Vista Diseño es disposa de la icona .
  • La icona permet tornar a la Vista Hoja de datos.
  • Finalment, la icona permet guardar la consulta i els canvis efectuats.

Pràctica Relacions entre taules

Per tal de poder poder treballar de manera eficient amb consultes dins una base de dades cal partir d'un disseny previ on s'hagi previst una acurada relació entre les taules que intervenen, tal com s'ha vist a la pràctica 4 del mòdul anterior. Pel que fa a la nostra base de dades D104.MDB hi ha definides les següents relacions, que es poden observar amb l'opció Herramientas|Relaciones... o fent clic a la icona :

Aquest disseny és previ a la creació de les consultes, però es podrà modificar segons les necessitats de cada cas.

• Tanqueu la finestra relaciones amb les relacions definides entre les taules i obriu, en la modalitat de disseny, la consulta PROVA creada anteriorment.
  • Afegiu a la consulta, amb la icona , dues vegades la taula TUTORS:

Cal corregir aquesta situació esborrant la doble relació entre les taules DADES_PERSONALS i TUTORS i establint una nova relació amb la taula TUTOR_1.

• Feu clic a la línia de la relació entre el camp ID_TUTOR2 de la taula DADES_PERSONALS i el camp IDTUTOR de la taula TUTORS i esborreu la relació seleccionada amb la tecla Supr.
  • Creeu una nova relació entre el camp ID_TUTOR2 de la taula DADES_PERSONALS i el camp IDTUTOR de la taula TUTORS_1 arrossegant amb el ratolí d'un camp cap a l'altre.
  • Modifiqueu la relació acabada de crear fent clic dues vegades a sobre la línia de la relació i establiu la combinació indicada a la finestra següent:
  • Accepteu les propietats de la combinació i les relacions establertes quedaran de la manera següent:
  • Afegiu ara a la consulta el camp NOM de les taules TUTORS i TUTORS_1, guardeu els canvis amb la icona i executeu la consulta amb la icona per comprovar el resultat.