Enrera Mòdul 3
Llengua oral i escrita: resposta de les TIC als problemes d'aprenentatge ---
Pràctica d'ampliació

Creació d'un diccionari temàtic amb el Tpwin

L'objectiu d'aquesta pràctica és produir una aplicació amb el Tpwin que permeti treballar un vocabulari específic.

Documentació tècnica sobre

El programa Tpwin

Es tracta de crear una aplicació amb el Tpwin que permeti a l'alumnat treballar un vocabulari determinat.
Confeccionarem un diccionari sobre la roba (vestimenta) i l'alumnat haurà de seleccionar aquella roba que respongui a un criteri determinat pel mateix programa o pel mestre/a, com per exemple: roba d'estiu, roba d'abric, quina roba portes per anar a la platja?, etc.

Abans de confeccionar l'aplicació cal tenir planificat com volem que sigui exactament l'exercici. En el nostre cas:

• Activarem un teclat virtual (caràtula) amb 18 caselles. En 16 d'elles hi haurà el nom de peces de roba i en 2, les opcions de Sortir i Començar.
  • El programa on s'escriuran els noms serà el Word Pad.
  • El diccionari estarà format per les següents peces de roba:
    • Jaqueta, pantalons llargs, pantalons curts, jersei, polo, brusa, abric, camisa, banyador, mitges, bermudes, bufanda, faldilla curta, faldilla llarga, gorro.
A continuació passeu a confeccionar l'aplicació:
    1. Activeu el Tpwin. Seguidament aneu al menú Veure | Dades generals. Al'opció Programa trieu el Word Pad. Valideu amb d'Acord aquesta finestra d'Inicialització.
    2. Observeu el dibuix que representa la pantalla d'un monitor. Aquí, fent clic i arrossegant el ratolí, es delimita la zona de la pantalla que ocuparà el teclat virtual que creereu, i al costat, sense res, la part que correspon al programa lligat a l'aplicació (en el nostre cas, el Word Pad).
    3. Així doncs, seleccioneu un rectangle que ocupi la meitat de la pantalla en posició vertical.
    4. Com que volem 18 caselles, aneu al menú Edició | Àrees | Subdividir àrea, poseu Columnes = 3 i Files = 6 i valideu amb d'Acord.
    5. Ara cal posar contingut a cada casella. Feu clic sobre la primera casella i a l'espai Tecles escriviu el nom de la peça de roba, per exemple, JAQUETA.
    6. Feu clic sobre la segona casella i escriviu a Tecles un altre nom de peça de roba. Aneu escrivint el nom de les peces de roba a totes les caselles i deixeu lliures la primera i tercera de l'última fila.
    7. Ara poseu-vos sobre la primera casella de l'última fila. Aquesta farà la funció de presentar-nos en el Word Pad la pregunta del tipus de roba que s'ha de seleccionar. Cal anar al menú Edició | Ordres | Tria i, a l'apartat Tecles, cal substituir x1, x2... per les ordres que volem que apareguin escrites (les preguntes). Hi escriurem:
        • Selecciona peces de roba d'hivern.
        • Quina roba portes quan fa calor?
        • Per anar a la platja, quina roba et posaries?
        • ....
      Les preguntes van separades pel signe #. Al final de la llista hi posarem un retorn (ens ajudarem del teclat auxiliar): serà {ENTER}.
    8. Poseu-vos sobre la tercera casella de l'última fila. Aquesta fa la funció de Sortir del programa lligat a l'aplicació, el Word Pad. En el teclat auxiliar, feu clic sobre el botó ALT i després sobre el botó F4. En acabar podeu tancar el Teclat auxiliar.
    9. Deseu el treball fet fins ara. Aneu al menú Fitxers | Desar, poseu un nom al fitxer, per exemple, roba.tpw.
    10. Hem programat la caràtula. Podeu veure-la al menú Veure | Caràtula. Per veure-la tal com sortirà per pantalla, aneu al menú Fitxers | Caràtula | Editar. Ha obert el Paint amb la caràtula. Caldrà que hi feu alguns retocs.
    11. A l'última casella, esborreu F4 }, i escriviu-hi SORTIR. A la primera casella de l'última fila, escriviu-hi "Per començar prem aquí" i afegiu-hi un interrogant. Ha de quedar així:
    12. Modifiqueu la mida de les lletres de cada casella perquè es vegi bé tota la paraula. Heu d'esborrar i escriure de nou algunes paraules llargues, caldrà empetitir-les força.
    13. La caràtula és un fitxer BMP. Deseu la caràtula, menú Fitxer | Desa (porta per nom roba.bmp). Sortiu del Paint.
    14. Comproveu el funcionament de l'aplicació, al menú Fitxers | Activar. A una part de la pantalla hi ha l'aplicació del Tpwin i a l'altra part el Word Pad. Quan feu clic sobre les caselles el Tpwin escriu el contingut d'aquestes al Word Pad.
    15. En el Word Pad podeu modificar la mida i tipus de lletra, així com imprimir els resultats.
    16. Sortiu sempre des de la casella SORTIR que heu creat amb aquesta funció: es tanca el Word Pad. Per sortir del teclat virtual, feu-ho des del menú Sortir: tanca l'aplicació i torna al Tpwin.