Enrera Mòdul 3
Llengua oral i escrita: resposta de les TIC als problemes d'aprenentatge ---
Pràctica d'ampliació

Pràctica optativa:

Ampliar el vocabulari d'un text escrit

L'objectiu d'aquesta pràctica és utilitzar l'aplicació Teclat màgic per activar el lèxic, les estructures, etc.  en la producció del text escrit.

Documentació tècnica sobre

El programa Teclat màgic

Quan observem com s’expressen els alumnes, ja sigui oralment o per escrit, podem comprovar les mancances i les dificultats que tenen per utilitzar un lèxic adequat.  Fan un ús freqüent dels mots crossa, fet que posa de manifest la dificultat de manejar el llenguatge de forma precisa.

El material que proposem posa a l'alumne/a en contacte amb les paraules "noves" o poc utilitzades i en facilita la utilització dins el text escrit convertint-les en vocabulari actiu.

Els exemples

Aquests dos exemples il·lustren el funcionament del Teclat màgic amb continguts extrets del web amb continguts del CI de primària.

De manera semblant es podrien construir vocabularis especialitzats d’anatomia, biologia, electrònica...

Abans de fer la pràctica, descarregueu-vos el fitxer connec_adj.zip i descomprimiu-lo.

Exemple 1. Adjectius i connectors

Aquest exemple s’ha elaborat a partir del treball de Tessa Julià Dinarès que podeu trobar a  www.xtec.net/~mjulia/projecte/index.htm

El material consta d’un sol fitxer :

connectors_adjectius.totipmteclat, amb la definició del teclat
Per posar-lo en marxa primer cal engegar un processador de text, per exemple el Word, i a continuació obrir el fitxer connectors_adjectius.totipmteclat directament o mitjançant la icona que s’instal·la.
S’engegarà el programa Teclat màgic, que mostra  un quadre que demana:

Cal respondre NO, encara que el sistema funciona indistintament, i el Teclat màgic queda situat a la banda dreta de la pantalla.

En el menú Opcions cal seleccionar Ajustar la grandària de la finestra receptora, d’aquesta manera el Word i el teclat es distribueixen la pantalla de manera que cap d'ells se sobreposa a l'altre.

Feu clic al botó SHIFT del Teclat màgic per desactivar el sistema de majúscules.

El Teclat té dues categories de paraules:

• Adjectius descriptius per facilitar la descripció de la cara.
  • Connectors: per començar, per anar seguint, per afirmar, per acabar.
L’activitat es porta a terme escrivint normalment amb el Word i utilitzant el Teclat màgic quan ens cal accedir a un vocabulari específic.

En aquest cas es fa un clic al botó esquerre del ratolí a les categories i es despleguen les branques mostrant el seu contingut (el clic al botó dret activa i desactiva l’escaneig automàtic).

Fent clic sobre una paraula, sense ramificacions, s'escriu en el Word.

Les paraules s’escriuen en majúscules o minúscules en funció de l’estat dels botons SHIFT i BM del Teclat màgic.

Exemple 2. El drac

Aquest segon exemple s’ha construït a partir de les dades de la pàgina web de M. Rosa Mulas Lobato www.xtec.net/~mmulas/projecte/index.htm

Consta dels fitxers

• EL DRAC.DOC amb el model del document.
  • EL DRAC.TOTIPMTECLAT amb la configuració del teclat.
  • EL_DRAC.BAT que engega el programa.

En aquest cas la icona executa el fitxer DRAC.BAT que engega el Word i el Teclat sil·làbic que caldrà configurar amb les opcions:

•  Tecles de control no.
  •  Ajustar la grandària de la finestra receptora.
  •  Botó SHIFT i BM desactivat.
En aquest exemple es facilita la descripció proposant una esquema per completar.

Cal situar-se a cada línia i triar la característiques del Drac.

En finalitzar es pot prémer la icona per llegir l’escrit.