Enrera Mòdul 3
Llengua oral i escrita: resposta de les TIC als problemes d'aprenentatge ---
Pràctica d'ampliació

El programa Exler i el diccionari DIDAC

L'objectiu d'aquesta pràctica és conèixer el programa Exler, per treballar un vocabulari bàsic d'entorn quotidià. També es farà una breu introducció al funcionament dels diccionaris interactius, per tal de conèixer els avantatges i limitacions dels diccionaris interactius i reflexionar sobre l'ús que s'en fa a la classe.

Documentació tècnica sobre

El programa Exler

El portal edu365.com

Pràctica 1. Com funciona el programa Exler

1. Activeu l'Exler i escolliu l'exercici del bany (_bany.hst). Amb un doble clic s'executa.
  2. Amb l'opció de la icona Explorador identifiqueu el vocabulari actiu de la làmina.
  3. Aneu avançant de pàgina amb la icona Pàgina següent: veieu-ne tot el contingut.
  4. A continuació feu clic sobre la icona Exercicis, perquè ens presenti les icones que porten als diferents exercicis. Feu clic sobre la icona Escoltar, que ens presenta els Exercicis de comprensió oral. Feu-los.
  5. Seguidament passeu a fer els Exercicis de lectura: feu clic sobre la icona Mirar per accedir-hi.
  6. Feu els Exercicis de dictat: cal que feu clic sobre la icona Escoltar i escriure.
  7. Feu clic sobre la icona Escriure i feu els Exercicis d'escriure.
  8. En acabar, aneu a Exercici nou: cal prémer la icona de la fletxa de sortir; escolliu una altra història, per exemple El poble de pescadors (_pbl-p.hst). Observeu els diferents exercicis. Fixeu-vos que aquesta història és força àmplia, igual que la història El pescador (_pscdr.hst).

Pràctica 3. El diccionari DIDAC

El DIDAC és un diccionari de la Gran Enciclopèdia Catalana que en la versió informàtica es pot consultar a través del portal edu365.com.

El diccionari DIDAC es caracteritza per tenir un llenguatge clar i senzill que resulta entenedor fins i tot per a l'alumnat de primària.

Per utilitzar el DIDAC heu d'estar connectats a Internet, tenir el Firefox obert  mirant el portal edu365.com.

1. Activeu el DIDAC des de l 'Escriptori | DIDAC, o bé accediu-hi amb el cercador.Si us ho demana, podeu utilitzar el vostre identificatiu i contrasenya de la XTEC.
  2. Escriviu la paraula que vulgueu buscar a l’espai destinat a aquesta finalitat (a la part superior de la pantalla) i  feu clic a Cercar.
  3. Llegiu-ne la definició i valoreu el nivell del llenguatge utilitzat. Observeu també com les flexions de la paraula entrada estan escrites totes senceres i no s’empren abreviatures per explicar les característiques morfosintàctiques, tal com passa en els diccionaris per a adults.
  4. Podeu accedir a la definició de qualsevol paraula del text fent-hi doble clic.
  5. El DIDAC incorpora unes làmines temàtiques a les quals s'accedeix per les icones situades a la part inferior dreta de la pantalla. Feu-hi clic al damunt i us apareixerà l’índex de les làmines agrupades per temes.
  6. Escolliu una làmina. Per exemple: Cara
      .com.

7. Passeu-hi el cursor per damunt i observeu com apareix el nom dels diferents elements actius.
  8. Escolliu-ne un i feu-hi clic. Observeu com apareix la definició del nom actiu en aquell moment.
  9. Retorneu a la làmina fent clic al Títol de la làmina subratllat que apareix al final de la definició.
  10. Observeu que, com en qualsevol pàgina web, podeu imprimir les pantalles del diccionari amb el menú Archivo | Imprimir.
  11. Igualment podeu seleccionar els diferents elements de gràfics i text de la pantalla, copiar-los (menú Edición | Copiar) i enganxar-los (menú Edición | Pegar) en un editor de text o de gràfics.