Enrera Mòdul 4
Llengua oral i escrita: resposta de les TIC als problemes d'aprenentatge ---
Pràctica d'ampliació

Exercicis de mofosintaxi amb activitats Clic d'associació

L'objectiu d'aquesta pràctica és produir unes activitats d'associació del Clic sobre la concordança entre els elements d'una frase i confeccionar una associació Clic.
  fitxer determin.pac
  • 4kb

Pràctica 1

Es tracta de veure unes activitats Clic d'associacions, que treballen la concordança nom-determinat (article).

1. Executeu el fitxer determin.pac.
  2. Es tracta de relacionar cada nom amb l'article corresponent. Feu les dues primeres activitats, les quals són semblants (associacions normals).
  3. Feu la tercera activitat. És una associació complexa, però amb el mateix objectiu: relacionar cada nom amb l'article corresponent.

Pràctica 2

Ara confeccionareu una associació Clic que treballi el temps verbal i la concordança amb altres elements de la frase.

L'exercici consisteix a completar unes frases amb la forma verbal corresponent. Les formes verbals que falten a les frases són:

• MENJAVA
  • MENJARÀ

Les frases que s'han de completar són:

• En Ramon demà ________ un gelat.
  • Ahir ell ________ un préssec.
  • Abans d'ahir en Jaume ________ panellet.
  • La Mercè el proper dilluns ________ un entrepà.
  • Ella d'aquí a una estona _________ un caramel.
  • La Neus ahir ________ castanyes.

Per tant, caldrà relacionar el temps verbal (passat, futur); la persona (3a) i el nombre (singular) no canvien.

En la presentació de l'activitat es necessiten dues graelles: una per a les sis frases i l'altra per als verbs. Com que les graelles no tenen el mateix nombre d'elements, trieu una associació complexa per poder relacionar cada frase amb el seu verb.

1. Executeu el Clic. Aneu al menú Fitxers | Nova activitat | Associació. El programa demana un directori (carpeta) de treball: poseu, per exemple, C:\clic\d107.
  2. A la finestra Edició d'activitats - Associació escolliu, a Tipus, Associació complexa.
  3. Heu de crear el fitxer de text de la graella A. Són les frases. A la mateixa finestra aneu a Graella A i marqueu Text, i després feu clic sobre el botó  Editar contingut. S'ha obert la Llibreta. Escriviu les sis frases, una a cada línia, separades per un Retorn.
  4. Deseu el fitxer (menú Fitxer | Desa), poseu-li el nom de frases1.txt i tanqueu la Llibreta.
  5. Ara creeu el fitxer de text dels verbs. A Graella B, marqueu Text i premeu el botó Editar contingut. A la Llibreta escriviu les dues formes verbals, una a cada línia. Deseu el fitxer, amb el nom verbs1.txt. Sortiu de la Llibreta.
  6. Si volem que l'exercici presenti les frases completes una vegada resoltes correctament, cal marcar Solució a la Graella A i crear el fitxer amb la solució. Marqueu Text i Editar contingut. Ala Llibreta escriviu les sis frases, però completes (amb els verbs al seu lloc). Deseu el fitxer de la solució amb el nom solucio1.txt i tanqueu la Llibreta.
  7. A l'espai Nou Text hi ha una finestra desplegable. Obriu-la i marqueu el fitxer creat per a cada graella:
      • A Graella A frases1.txt
      • A Graella B: verbs1.txt
      • A Solució a la graella A: solucio1.txt
  8. Ara configureu la composició de la Graella A. Aneu a Columnes i poseu-hi 1, i a Files, 6.
  9. Feu clic sobre la icona d'Assignació de relacions. Poseu, a la nova finestra, Columnes B: 1, i Files B: 2. Passeu tot seguit a relacionar cada frase (Graella A - origen) amb el verb que li correspon (Graella B - destí). Marqueu una frase (queda de color blau) i a continuació marqueu el verb que li manca (també queda blau); feu-ho amb totes les frases. Valideu, en acabar, amb D'acord.
  10. A Missatges podeu escriure una frase referent a allò que cal fer a l'activitat, per exemple: completa les frases amb el verb. I a Final, una frase d'aprovació del tipus: "Molt bé."
  11. A la finestra Edició d'activitats - Associació, premeu el botó D'acord per tal de veure com queda l'activitat. Segurament caldrà modificar la mida de les graelles i les lletres.
  12. Aneu al menú Edició | Editar l'activitat, surt la finestra Edició d'activitats - Associació. Premeu el botó Opcions.... A Mides de les caselles, poseu els valors:
      • Graella A, amplada:700 i alçada: 80
      • Graella B, amplada: 190 i alçada: 150.  Valideu amb D'acord.
  13. Ara modifiqueu la mida de les lletres. Feu clic sobre el botó Fonts..., apareix la finestra de Tipus de lletres i colors. Marqueu Graella A i poseu una amplada: 10 i una alçada: 21, també marqueu negreta. Aprofiteu per prémer el botó Ombra i escolliu el color blau marí, serà el color de les solucions.
  14. A continuació marqueu Graella B, poseu la mateixa alçada i amplada (10 i 21) i negreta. Marqueu Missatges i poseu-hi els mateixos valors. A més, feu clic al botó Text i trieu el color vermell. Valideu amb D'acord i també D'acord a la finestra Edició d'activitats - Associació.
  15. Comproveu l'aspecte de les graelles i el funcionament de l'activitat. Potser voldreu modificar les mides de les graelles, les mides i el tipus de les lletres, els colors... En acabar deseu l'activitat, aneu a menú Fitxers | Desar, i poseu-li el nom de verbs.ass.