Enrera Mòdul 4
Llengua oral i escrita: resposta de les TIC als problemes d'aprenentatge ---
Pràctica d'ampliació

Treball de la concordança ( activitats Clic de text)

L'objectiu d'aquesta pràctica és veure unes activitats Clic de text que treballen la concordança dels elements de la frase, i confeccionar-ne una.

fitxer frases.pac

• frases.pac 5 kb

Pràctica 1

Disposem de moltes activitats Clic de text que treballen la concordança entre els elements d'una frase; els trobem en el Sinera Clic i també en el Galí.
En aquesta pràctica en veurem una que treballa els aspectes esmentats a partir de desplegables, és a dir, surten diverses possibles solucions i l'alumnat ha d'escollir l'única que és correcta.

1. Executeu el Clic i obriu el fitxer frases.pac.
    2. Són unes activitats de text on cal completar frases a les quals manquen una o més paraules. Al lloc on falta la paraula apareix un desplegable que presenta diferents opcions, entre les quals hi ha la correcta, que cal marcar. Observeu que quan no s'escull la correcta, el programa la marca en vermell (en el moment d'anar a resoldre una altra paraula).
    3. Feu les quatre activitats d'aquest paquet Clic.

Pràctica 2

Es tracta de fer una activitat Clic de text, amb desplegables, per completar frases. És un exercici que treballa la concordança entre els elements d'una frase.
En aquesta pràctica utilitzem per a les frases unes estrofes d'una poesia, a la qual amagarem algunes paraules (determinants, noms, verbs), que s'hi hauran d'afegir. Per fer-ho, l'alumnat disposa de l'ajut d'una llista desplegable amb diferents opcions: ha de triar la correcta.

1. Obriu el Clic i aneu al menú Fitxers | Nova activitat | Activitats de text.
    2. A la finestra Directori de treball, seleccioneu el vostre directori (carpeta) de treball, per exemple: c:\clic\d107, i valideu amb D'acord.
    3. S'activa la finestra d'Edició d'activitats - Activitat de text. A Tipus, deixeu marcada l'opció Omplir forats.
    4. Les estrofes de la poesia que hem de treballar són:
        1.
          El Submarí

Un submarí
          a dins del mar
          pica l'ullet
          als calamars.

Els pops i els crancs
          li són amics
          juguen plegats
          dies i nits
          ...

(Bofill, Serra, Puig)
    5. A l'àrea en blanc d'aquesta finestra hi copiarem la poesia. Feu clic al botó Definició de caselles, escriviu el títol de la poesia "El submarí". Marqueu una Amplada: 350 i una Alçada: 60. Marqueu també les opcions Text centrat i Amb marc. Valideu amb D'acord.
    6. Ara escriviu les dues estrofes. Perquè quedin més ben centrades, aneu a l'opció Tabulador i poseu-hi 18. I ara, aneu al començament de cada vers i feu clic a la tecla tabulador per desplaçar els versos.
    7. A Missatge inicial podeu escriure "Completa la poesia" i a Missatge final "Molt bé".
    8. Aneu, ara, a seleccionar les paraules que no sortiran i que, per tant, l'alumnat ha de completar amb l'ajut d'una llista desplegable. Seleccioneu amb el ratolí la paraula "Un" i feu clic a la icona Definició d'incògnites. S'obre la finestra Definició d'incògnites, amb la paraula seleccionada escrita a Resposta correcta. Marqueu Presentar opcions en una llista i a sota escriviu les opcions: UNA, UN, UNS, UNES. Valideu amb D'acord.
    9. Feu el mateix amb les paraules següents:
      • Primera estrofa:
        • del (i la llista desplegable amb les opcions: dels, del)
          l' (el, la, l')
          calamars (calamar, calamars)
      • Segona estrofa:
        • els (les, la, els, l')
          crancs (cranc, crancs)
          són (som, sou, són)
          nits (nit, nits)

Naturalment, una vegada vist el procediment, podeu seleccionar aquelles paraules que creieu oportunes.

10. Premeu sobre la icona Opcions, i a la finestra Opcions de l'activitat, modifiqueu les Mides de les caselles. Per a la Graella A poseu una Amplada: 360 i una Alçada: 450.
    11. podeu escollir un color de fons de la finestra. Dins la finestra Opcions de l'activitat, a Finestra principal, feu clic sobre Color sòlid..., i escolliu-ne un. Valideu amb D'acord a cada finestra i us presentarà l'activitat.
    12. Per fer noves modificacions, aneu al menú Edició | Editar l'activitat. Feu clic sobre el botó Fonts. Des d'aquí podeu modificar la mida i el color de les lletres. Marqueu Text a les caselles i en el botó Text escolliu el color blau marí i D'acord. Premeu el botó Fons i escolliu el color groc. Marqueu, també, que la lletra sigui negreta.
    13. També podeu modificar les lletres de la poesia. Marqueu Cos del text i proveu algunes combinacions. Finalment, valideu la finestra Tipus de lletra i color amb D'acord. Comproveu el resultat.
    14. Deseu l'activitat, menú Fitxers | Desar, amb el nom de poesia.txa.