![]() |
Mòdul 4 ![]() |
Llengua oral i
escrita: resposta de les TIC als problemes d'aprenentatge ![]() |
Pràctica ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
Marc teòricMofosintaxi i estructures textualsDescripcióLa morfologia fa referència a l’estructura interna de les paraules i la sintaxi fa referència a l’estructura de les frases. La morfosintaxi, per tant, estudia els aspectes gramaticals del llenguatge. EvolucióExplicats molt breument, els estadis evolutius del llenguatge són els següents: 1) Paraula-frase: les primeres paraules del nen funcionen com una frase de l’adult. Les diferències de significat vénen donades per l’entonació i el context. 2) Estadi de dues paraules: hi predomina un estil telegràfic en què les paraules funció (articles, preposicions,...) hi surten poc. El significat depèn encara de la immediatesa de l’ara i aquí, i, per tant, la interpretació està lligada al context situacional. El primer element gramatical que el nen utilitza és l’ordre de la frase. Així, una parella de paraules pot tenir un significat diferent segons quina estigui davant de l’altra; però també segons l’entonació que el nen li doni, la gestualització que l’acompanyi i el context en què es produeixi. Això no obstant, hi podem observar un inici de flexió de gènere i nombre. Aquestes característiques perduren encara en produccions de tres i quatre paraules. 3) Frases simples: progressivament el llenguatge va seguint el model del llenguatge adult i les frases s’enriqueixen amb les partícules gramaticals, i també millora la flexió nominal i verbal. Tot i així, es produeixen alguns errors causats per hiperregularitzacions. Per exemple: dir flora en lloc de flor, perquè les paraules femenines sovint acaben en a; o dir morit en lloc de mort, seguint el patró de llegit, escrit... També s’observen errors de nombre referits a la generalització de l’ús d’artícles en substantius que no admeten quantificació (sorra, aigua..). Segons Ignasi Vila: “Els errors més freqüents fan referència a la incapacitat d’usar una sola partícula per a dues funcions. Per exemple: "Ara vaig a posar el menjar jo", afegeix el pronom com si les marques verbals no fossin suficients per entendre qui és el subjecte.” (Adquisició i desenvolupament del llenguatge. Editorial Graó, 1989.) 4) Frases coordinades i subordinades: en un principi apareix la juxtaposició de termes per expressar causalitat; més tard apareixen les primeres coordinades amb conjuncions. Els nexes permeten fer frases cada cop més llargues i complicades, tot i que en un inici l’ús d’algunes d’aquestes paraules no és gramaticalment correcte. Per exemple, el pronom que apareix no amb un valor de relatiu (per exemple: "El cotxe que vam veure ahir és vermell") sinó fent una funció de connector sovint substituïble per i. Les oracions subordinades de relatiu necessiten un domini del mode subjuntiu i, per tant, tarden a aparèixer en la parla infantil, d’acord amb l'aparició tardana d’aquest mode verbal. De mica en mica les produccions esdevenen més semblants a les de l’adult fins a ser gramaticalment correctes i cada cop més allunyades del context en què es produeixen. Per tant, cada vegada el llenguatge necessita menys el context per ser comprès per l’oient. Si bé en la descripció dels diferents estadis evolutius que s’han ressenyat a l’inici s’ha posat més èmfasi en els aspectes sintàctics, per establir la seqüència didàctica ens serà útil conèixer també aquesta evolució des del punt de vista de la morfologia. Seguint el mateix autor ressenyem l’evolució de l’aparició de les diferents categories gramaticals: a) Els noms són la primera categoria gramatical que apareix. Bàsicament els noms concrets, ja que serveixen per denominar objectes. b) Els verbs i els adjectius apareixen a continuació. c) Pel que fa a l'article, els indeterminats apareixen abans que els determinats i el singular abans que el plural. d) Dels pronoms personals, primer apareixen el tu i el jo, i després la tercera persona. En un primer moment els és difícil comprendre l’alternança entre aquests dos pronoms i utilitzen el tu en lloc del jo. Abans és el singular que el plural. Aquest mateix esquema es reprodueix amb els pronoms possessius, els demostratius i els reflexius. e) Quant als temps verbals, els primers que apareixen són els relacionats amb l’ara i aquí: present, infinitiu, imperatiu. Més endavant apareix el passat i el futur. El mode subjuntiu és més tardà, i encara ho són més el condicional i el passiu. Errors observablesSegons Puigdellívol, “la dificultat de conceptualització es manifesta també en la dificultat per descobrir els mecanismes que permeten combinar paraules i frases en la construcció d’un llenguatge progressivament més ric i complex”. Dit d’una altra manera, en alguns alumnes podem veure que hi ha estadis de l’evolució que els perduren més del que seria desitjable. Així podem observar:
Un cas a part són aquelles persones que per diverses causes (dificultat motriu, sensorial...) necessiten usar uns sistemes alternatius o augmentatius de la comunicació, que ja s’han explicat en el mòdul 1. La morfosintaxi dels SAAC és diferent de la utilitzada per la llengua oral. En alguns casos, com pot ser en l’ús de plafons de comunicació, la flexió de les paraules queda molt migrada. En d'altres, com en el cas de la llengua de signes, l’ordre de la frase és diferent. Seqüència didàcticaPel que fa a la seqüència, hem de dir que la comprensió és prèvia a l’expressió i que l’adquisició d’una major complexitat en les estructures morfosintàctiques dels alumnes amb retards de llenguatge segueix grosso modo les dels infants amb una evolució considerada normal. Seguint el que diuen Cassany, Luna i Sanz en el llibre Ensenyar llengua, a llò que s’ha de proposar el mestre/a respecte a la morfosintaxi és:
Ensenyament-aprenentatge del llenguatgeSegons Cassany, Luna i Sanz: “Les formes adquireixen tot el seu sentit en el context lingüístic i comunicatiu en què apareixen i es d’aquesta manera que cal aprendre-les.” Per això, quan ens plantegem situacions d’ensenyament-aprenentatge, les hem de situar en un context comunicatiu i amb discursos complets. En aquestes situacions es fa molt difícil aïllar l’ensenyament dels diferents components del llenguatge, cosa, per altra banda, gens aconsellable. Dit d’una altra manera: les frases tenen sentit quan formen part d’un text i quan responen a una determinada intenció comunicativa. Però les frases, al seu torn, estan formades per paraules i les paraules per sons. És a dir, el llenguatge és un tot complex que fraccionem per tal de poder-lo estudiar, però que pren tot el seu sentit quan s’observa globalment. A mesura que el llenguatge va guanyant riquesa, va apareixent la possibilitat de suplir l’objecte, de ser una representació de la realitat. Però no tan sols permet una substitució de l’experiència directa, sinó que és un mitjà per comprendre i organitzar aquesta experiència. El llenguatge és utilitzat ja des de molt aviat amb diferents finalitats. Les funcions del llenguatgeSegons Halliday, en les etapes del prellenguatge (quan encara no podem parlar de paraules i la comunicació queda vehiculada per sons i gestos) apareixen ja les funcions instrumental, reguladora, interactiva i personal. Tot i que en aquest sistema de comunicació tan rudimentari es dóna només una funció per a cada enunciat. En el primer llenguatge apareixen ja la resta de funcions: heurística, imaginativa i informativa. A mesura que els enunciats esdevenen més complexes, des del punt de vista lèxic i gramatical, els enunciats poden incloure més d’una funció. Les funcions segons Halliday són:
Hi ha altres classificacions de les funcions del llenguatge, com la de Bühler:
A aquestes tres funcions Jackobson hi afegeix les següents:
|
|
![]() |
![]() |