Curs D112. La calculadora Wiris com a recurs didąctic
 
   Projecte
Mostra de treballs elaborats en la convocatòria 2003-2004 
 
 

  Versió provisional: treballs en fase de revisió

Aquests materials els han elaborat, com a treball de final de curs, professores i professors participants en el curs telemàtic D112. És important tenir molt en compte aquest aspecte: no es tracta d'encàrrecs ni d'unitats didàctiques presentades a un concurs públic sinó que, en certa manera es podria dir que són resultat "d'un taller didàctic".

Demanem excuses, doncs, per les errades que pogueu trobar o per alguna omissió involuntària que haguem pogut tenir o per algun enllaç que no funcioni. Si ens ho feu saber ho solventarem de seguida!

 
Les activitats que es presenten tot seguit tenen un gran interès per les idees didàctiques que aporten i per fer avinent la potencialitat de la calculadora Wiris. Es presenten agrupats per temes. Podeu accedir-hi si cliqueu sobre el botonet corresponent.
 
 

Geometria elemental i trigonometria

Funcions i anàlisi matemàtica

 

Equacions i inequacions

Continguts de matemàtiques aplicades a les ciències socials
 

Vectors i algebra lineal

Temes transversals (geometria i art, ....)
  Geometria analítica Temes per a possibles treballs de recerca
 
 

Geometria elemental i trigonometria

  • Angles i circumferència (enllaç a la pàgina web de l'autor)
    Jordi Viñals Pérez, Inspecció d'Ensenyament (D T del Vallès Occidental)
    El projecte explica els conceptes d'angle central, angle interior, angle inscrit, angle semi-inscrit i angle exterior. Es veuen gràficament i numèrica les relacions entre aquests angles i l’angle o angles centrals corresponents als arcs que comprenen.

  • Polígons estrellats
    David Moyano Cervell. IES Jaume I (Salou)
    Activitat fruit del treball didàctic realitzat al llarg dels darrers sis anys amb grups d’alumnes de 3r d’ESO, en un crèdit variable de geometria. L'objectiu és aprendre a construir polígons estrellats i a caracteritzar-los, resoldre preguntes a l'entorn de quan és possible obtenir un polígon estrellat i quines propietats tindran, i estudiar alguns dels objectes geomètrics que anomenem estrelles.

  • Transformacions geomètriques i aplicacions
    Xavier Soler Pla. IES Vallvera (Salt)
    La proposta té quatre apartats: Transformacions geomètriques; Sanefes, rossasses i roses; Mosaics i translacions de gràfics; Llocs geomètrics, construccions i optimització. En cadascun d'aquests apartats trobareu una pantalla activa que, en tots els casos, presenta diversos blocs d'activitats. Aneu alerta amb aquesta característica de les pantalles actives que se us obriran.

  • Triangles semblants
    Ana M. Carcolé Carrubé. IES Montserrat Roig (Sant Andreu de la Barca)
    Continguts: Teorema de Tales, triangles en posició de Tales, triangles semblants, criteris de semblança, relació entre el perímetre de triangles semblants, relació entre les àrees, triangles rectangles semblants, teorema de l'altura i teorema del catet.
    Objectius: Aquesta és una activitat pensada pel segon cicle de la ESO i serveix perquè els alumnes experimentin amb triangles semblants de manera que amb finestres interactives de la Wiris esbrinin algunes de les propietats dels triangles semblants.

  • Les funcions circulars (de la mesura dels angles a la representació gràfica)
    Ricard Oromí. IES Arnau Cadell (Sant Cugat del Vallès)
    L'objectiu d'aquest treball és fer un repàs dels conceptes bàsics de trigonometria que són necessaris per definir i representar les funcions circulars sinus, cosinus i tangent i les seves inverses: arc sinus,
    arc cosinus i arc tangent. S'inclou una aplicació al cap de la física: la visualització del moviment harmònic simple (MHS.)
    El conjunt d'activitats plantejades s'adreça als alumnes de primer de batxillerat que necessiten recordar i practicar definicions i conceptes de trigonometria que hauran d'aplicar a continuació per representar les funcions circulars, però també poden ser utilitzades per introduir aquests conceptes a quart d'ESO.

    En aquest mateix context, i com a complement del projecte El món de les funcions, el professor Bernat Ancochea ha elaborat una pantalla de treball de la Wiris que permet fer visuals els valors de sinus, cosinus i tangent d'un angle sobre la circumferència unitat i generar dinàmicament la gràfica de les funcions circulars.

Equacions i inequacions

  • Resolució de problemes algèbrics amb la calculadora Wiris
    Rafel Vàzquez Torres. IES de Camarles (Baix Ebre)
    A partir d'una presentació en diverses pàgines web que incorporen pantalles actives de la Wiris, l'autor comenta la utilitat del planteig d'equacions per a la resolució de problemes i explica com podem fer la resolució d'equacions senzilles, amb parèntesis i amb fraccions amb la Wiris.

Geometria analítica

  • Geometria en el pla
    Concepció Cels. IES Bosc de la Coma (Olot, la Garrotxa)
    L'objectiu d'aquesta pàgina web és treballar de manera molt concreta tres conceptes de la geometria analítica del pla: posició de dos punts, d'un punt i una recta, de dues rectes.

  • Geometria mètrica plana
    Assumpta Arqués. IES de Sant Just Desvern (Baix Llobregat)
    Es presenta una uniat didàctica molt completa sobre la geometria analítica de la recta. Hi trobareu cinc pràctiques que estudien respectivament, la representació d'una recta, la relació entre el pendent d'una recta i l'angle que forma amb l'eix d'abscisses, el paral·lelisme, la posició relativa i la perpendicularitat. La unitat es complementa amb la proposta d'un problema geomètric a resoldre amb els recursos anteriors i amb activitats d'avaluació i, naturalment, en totes les propostes es fa servir la Wiris.

  • Geometria analítica. La recta al pla
    Elisabet Saguer. IES Jaume Vicens Vives (Girona)
    L'objectiu d'aquest projecte (que tracta de manera molt més aprofundida el que s'enuncia en els dos anteriors) és treballar alguns conceptes de la geometria analítica del pla amb l’ajut que proporciona la Wiris tant en l’aspecte de comprovació de resultats com el de visualitzar els elements geomètrics en un tauler gràfic. En particular, familiaritzar-se amb les diferents equacions d’una recta del pla i treballar el pendent i la direcció d’una recta.
    La part de geometria plana està pensada per alumnes de quart d’ESO i primer de batxillerat. No es pretén esgotar el tema. Més aviat donar informació de com poden treballar a casa amb la Wiris i animar als alumnes que la utilitzin tan com per entendre problemes com per comprovar els seus càlculs.


  • Les cóniques
    Pilar García de Marina Alloza. IES Salvador Espriu (Barcelona)
    Resum: Les còniques com a lloc geomètric i el concepte d'excentricitat. Mitjançant la forma polar de les còniques es presenta en una finestra activa com varia el tipus de cònica segons la seva excentricitat.

Funcions i anàlisi matemàtica

  • Transformació de funcions
    M. Pilar Garcia Benlloch. IES Pere Barnils (Centelles, Osona)
    A partir de la pàgina inicial es presenten les transformacions que produeix sobre la gràfica d'una funció quan es multiplica per un nombre la seva expressió algébrica (dilatació/contracció), quan se li suma una constant (traslació vertical) o quan se li resta a la variable independent una constant (traslació horitzontal)

  • Translacions i deformacions de la funció sinus
    Rosa Vila Martínez. IES de Sant Just Desvern (Baix Llobregat)
    El projecte s'estructura en cinc pràctiques que tenen com a objectiu, d'una banda, ser capaços de fer una representació gràfica aproximada de les funcions relacionades amb la funció sinus que s'obtenen traslladant i deformant el seu gràfic, i d'altra banda, saber deduir les característiques i les propietats d'aquestes funcions a partir de la seva relació amb la funció sinus. En cada una de les pràctiques hi trobareu propostes d'exercicis.

  • El món de les funcions (Si el navegador ho permet, obrireu un document Word amb enllaços a pàgines de la Wiris)
    Bernat Ancochea. IES Serra de Marina (Premià de Mar)
    El contingut del treball són les funcions a nivell de primer de batxillerat. A partir de la programació d'aquesta part del currículum s'alterna el text escrit amb aplicacions de diferent tipus amb la calculadora de manera que es puguin aplicar els diferents coneixements adquirits en el curs.
    A llarg termini, la idea és fer una mena de "llibre electrònic" on es podrien, a més del text i de les activitats amb la calculadora, incloure pàgines web, fulls de càlcul o presentacions en Power Point. Actualment està en fase d'elaboració però s'ha cregut interessant incloure'l perquè ja hi ha feina molt més que suficient com a treball del D112.

    Com a complement del projecte s'ha elaborat una pantalla de treball de la Wiris que permet fer visuals els valors de sinus, cosinus i tangent d'un angle sobre la circumferència unitat i generar dinàmicament la gràfica de les funcions circulars.

  • Les funcions polinòmiques
    Josep Bujosa. IES Secretari Coloma (Barcelona)
    Les diferents pàgines del projecte tracten sobre factorització de polinomis i resolució d'equacions polinòmiques. Es relacionen les característiques de les arrels amb els gràfics de les funcions corresponents. També es presenten les transformacions elementals: translacions, contraccions i dilatacions, i reflexions.
    El treball amb la Wiris ha de ser clarament interactiu, de manera que l’alumnat pugui anar fent hipòtesis i comprovant els diferents resultats. Se suposa que ja coneixen els conceptes bàsics relacionats amb els polinomis i amb la representació gràfica de funcions en general. També ja haurien d’haver practicat amb les divisions per Ruffini i haurien de conèixer el Teorema del Residu. Les pràctiques amb la Wiris s’han d’anar alternant amb raonaments i càlculs més algebraics. Al final del procés, l’ús de la calculadora Wiris ha d’haver servit per assimilar millor els conceptes i per saber passar més fàcilment de la part algebraica a la gràfica en tots dos sentits.

  • Representació gràfica de funcions
    Lurdes Peralta. IES Arraona (Sabadell)
    A partir d'una pàgina web de presentació es pot accedir a diverses activitats que ensenyen com es pot emprar la calculadora Wiris per a estudiar la construcció de gràfiques de funcions atenent especialment els aspectes de dominis, punts de tall, continuïtat, simetries i creixement. En cada apartat hi trobareu activitats d'avaluació.
    Alternativament es pot accedir a treballar amb la comanda
    representa per tal de veure la gràfica de la funció amb els elements destacats.

  • Representació gràfica de funcions
    Rosa M. Martín Fernández. IES Torrent de les Bruixes (Santa Coloma de Gramenet)
    Treball que abasta els mateixos continguts que l'anterior. L'autora ens diu que es tracta d'una activitat complementària a l'estudi i representació de funcions. L'objectiu principal és assimilar les característiques que s'han d'estudiar (domini, punts de tall,...) per arribar a una correcta representació de la funció. Això s'aconseguirà amb la Wiris, que servirà per comprovar i realitzar càlculs i obtenir la representació gràfica de la funció. Per una banda, l'objectiu és que en acabar aquest conjunt d'activitats l'alumnat conegui les principals característiques d'una funció necessàries per fer la seva representació: domini, punts de tall, discontinuïtats, simetries, monotonia i extrems relatius, punts d'inflexió, concavitat i convexitat i, per altra banda, conegui les prestacions de la Wiris i s'hagi introduït una mica en el món de la programació com a activitat d'ampliació.

  • La derivada d'una funció en un punt (enllaç al web personal de l'autor)
    Lluís Riboldi. IES Vic (Vic)
    Les activitats 1, 2, 4 i 6 seran vistes per primera vegada pels alumnes amb l'ajuda d'un projector i amb l'explicació del professor, complementant amb escreix la classe en la pissarra de l'aula; després els alumnes podran utilitzar-les en l'aula d'informàtica.
    En les activitats 3, 5 i 7 els alumnes hauran de treballar el concepte de derivada d'una funció en un punt fent exercicis amb la calculadora Wiris: és una altra manera de fer i consolidar els exercicis de classe.


Vectors i àlgebra lineal

  • Vectors en el pla
    Teresa Pau Ros. IES Infanta Isabel (Barcelona)
    Amb diverses finestres de la Wiris l'autora presenta activitats que permeten estudiar millor les caracteristiques i operacions dels vectors, començant per situacions clarament introductòries (ESO) com és ara el concepte de vector lliure o les operacions amb vectors i acabant amb un tema d'àlgebra lineal: la interpretació de les components d'un vector en una base.

  • Vectors (enllaç a la pàgina web personal de l'autor)
    José Rey Cano (Col·legi Sant Pau Apòstol. Tarragona)
    L'autor presenta un conjunt de pàgines web on inclou una detallada exposició conceptual dels continguts de vectors presents al Batxillerat. Les explicacions s'acompanyen de finestres interactives de la Wiris molt il·lustratives i entenedores.


Continguts de matemàtiques aplicades a les ciències socials

  • Programació lineal (enllaç al web personal de l'autora)
    Neus Diumenge. IES El Pedró (L'Escala, Alt Empordà)
    Aquesta activitat didàctica està adreçada al segon curs de Batxillerat, continguts de Matemàtiques aplicades a les Ciències Socials.
    Els objectius de l'activitat són els de resoldre i interpretar gràficament les solucions d'inequacions i de sistemes d'inequacions, identificar i expressar algebraicament la funció objectiu i discutir l'existència de solucions en problemes de programació lineal.

  • La Wiris i la matemàtica financera: la inversió
    Àngels Otón Catalán. IES XXV Olimpíada (Barcelona)
    Explicacions, exercicis resolts i exercicis plantejats sobre aquests temes: Concepte d'inversió. Comparació i equivalència de capitals. Mètodes de selecció de capitals. Amb explicacions teòriques sobre el tema i enllaços a pàgines de la Wiris que il·lustren els conceptes i procediments que s'expliquen.

Per evitar problemes amb els navegadors i el document Word original, l'hen tranformat en un document HTML. Tanmateix, això pot provocar algunes anomalies en la presentació formal.

 


Temes transversals

  • Fibonacci, Da Vinci, el nombre d'or, l'art, la literatura, les teves mides i les targes de crèdit
    José Luis García Berdiel. IES Torreforta (Tarragona)
    Es tracta que l’alumne se n’adoni de les relacions existents entre les matemàtiques, la vida quotidiana, l’art i la literatura i la programació.
    Continguts: Es presentarà la successió de Fibonacci de diferents formes, es recordarà l’existència de nombres no racionals com és el nombre d’or, es constatarà la presència diària de la geometria en la vida quotidiana i es veurà la implicació de les matemàtiques en diverses facetes de les arts.

Temes per a possibles treballs de recerca

  • Iteracions
    José R. Ardanuy. IES Mediterrània (El Masnou)
    Objectius:
    Iniciar a la programació presentant una sèrie de petits problemes que es poden resoldre per iteració.
    Distingir entre recurrència i iteració. Mostrar que un problema, de vegades, es pot resoldre per aproximacions successives. Introduir la noció de sistema dinàmic i la d'atractor del sistema
    .

  • Joc del caos i triangle de Sierpinski
    Teresa Cortada. IES Angeleta Ferrer (Sant Cugat del Vallès)
    Objectius: Es tracta d'explicar el joc del caos i com es pot obtenir el triangle de Sierpinski, cosa que permet introduir didàcticament els fractals i com es pot fer per calcular el perímetre i l'àrea del triangle de Sierpinski.

  • Introducció a la Criptografia amb la Calculadora Wiris (enllaç al web de l'autor)
    David Obrador. Col·legi Anna Ravell i Barrera (Barcelona)
    Tant la Criptografia, com els nombres primers, com molts dels aspectes que trobareu en aquest projecte, són una font d'on en podem extreure exercicis motivadors per a les matemàtiques de l'ESO i del Batxillerat, i poden suggerir Treballs de Recerca ben interessants.