Recursos TIC a l'educació infantil

Dibuix amagat

Se us proposa una activitat del tipus distinció de figura-fons, que consisteix a trobar una figura determinada distingint-la d'entre altres figures que componen un dibuix i del fons d'aquest dibuix.

Per fer-ho, els alumnes utilitzaran l'eina d'omplir i la paleta de colors del programa KidPix. Prèviament, el mestre/a haurà preparat el fitxer des del mateix programa KidPix, tenint en compte alguns aspectes d'edició.

Creació d'un dibuix amb formes diverses amb el programa KidPix. Treball des del KidPix.

En aquesta pràctica, utilitzareu:

• El programa KidPix 4 (si no el teniu, podeu fer servir el TuxPaint)

Fer un dibuix amb formes geomètriques

Obriu el KidPix. Prepareu un fitxer nou per treballar des del menú Fitxer | Nou

Escolliu un color fosc (negre o gris) com a color de primer pla o color per dibuixar les formes. Per triar el color, passeu el ratolí sobre la paleta de colors i feu clic sobre el color desitjat.

Feu servir l'eina Dibuixa i agafeu el llapis, que és el que perfila amb més nitidesa. Escolliu el traç més prim.

Dibuixeu figures geomètriques perfilades fent una composició lleugerament caòtica, i compliqueu-la tant com cregueu adient. Utilitzeu el rectangle, l'òval i la figura poligonal per fer triangles. Si voleu fer quadrats o cercles, mantingueu premuda la tecla Majúscules (Shift) mentre dibuixeu amb el rectangle o l'òval.

Podeu escriure un text explicatiu del que pretén l'activitat. Per fer-ho, feu servir l'eina Text. Canvieu el color de la paleta i escolliu el tipus de lletra i la mida.

Apareixerà un rectangle d'edicó. Escriviu el text i després, podeu acabar de centrar-lo a la pàgina, arrossegant-lo amb el ratolí a partir dels quadrats de control de les cantonades.

El resultat pot ser semblant a aquesta imatge:

Vegeu-ho fet

Deseu la imatge (Fitxer | Desa) amb format KPX. Poseu m3formes.kpx com a nom de fitxer. Si el voleu obrir amb un altre programa de dibuix, exporteu-lo a un altre format (JPG o BMP), des del menú Fitxer | Exporta. Deseu l'arxiu dins la carpeta D114\treballs\modul3\_practiques3.

Quan vulgueu treballar-hi, obriu el KidPix i obriu el fitxer. Us recomanem que tingueu sempre una còpia "intacta" d'aquests tipus de fitxers, guardada en un lloc especial de l'ordinador, per si es fa malbé l'original.

Per fer la tasca d'ompliment de les figures, caldrà utilitzar l'eina pot de pintura del KidPix. Si els alumnes s'equivoquen, sempre es pot desfer la darrera opció clicant sobre la cara del ninot.

Atenció !

Si voleu, podeu preparar dibuixos més complexos a partir de dibuixos dels alumnes escanejats i acabats de manipular des del KidPix, el GIMP o un altre programa de dibuix.

Una proposta possible podria ser aquesta:

Aquest dibuix ha estat fet a mà i escanejat. Des del GIMP, s'han acabat de fer les modificacions pertinents (text, nombres, llegenda de colors) i s'ha desat en format JPG. Els alumnes l'han pintat des del KidPix seguint les instruccions, i ha aparegut la figura amagada del dofí. Recordeu que totes les formes han d'estar ben tancades perquè no s'escapi la pintura quan es faci l'ompliment.

Vegeu-ho fet

Podeu localitzar altres recursos gràfics a la web, a l'adreça: http://www.ivyjoy.com/coloring/search.html. Es tracta d'un cercador especialitzat en la cerca d'imatges per pintar. Les imatges es poden imprimir, desar... Està en anglès. Proveu d'escriure la paraula dolphin i exploreu les webs que us ha localitzat.