Enrera
Mòdul 3
Recursos TIC a l'educació infantil
  Pràctica
1
2
3
4
5
   
Exercicis
Exercicis
 
Racons de comptar, de llegir i d'escriure

Els racons són una metodologia de treball que propicia l'autonomia de l'alumne/a.

En aquesta pràctica, veureu exemples d'activitats creades per utilizar en els diferents racons, amb continguts de lectoescriptura i de matemàtiques. El programa KidPix disposa d'eines que poden facilitar l'elaboració de materials d'aquest tipus.

Si es disposa d'ordinador a l'aula, el mestre/a pot preparar aquests materials per treballar al racó de l'ordinador.

 
Desenvolupament de la pràctica
 

Preparació de materials diversos amb propostes per treballar amb racons aspectes de lectoescriptura, llenguatge matemàtic, etc.

Ús de l'eina segells de goma del programa KidPix.

En aquesta pràctica, utilitzareu:

  • El programa KidPix 4 (si no el teniu, podeu fer servir el TuxPaint)
  • Imatges diverses, que es proporcionen a la mateixa pràctica
Prąctica
Diferents propostes amb el KidPix
  Recordeu que el programa KidPix l'heu treballat amb anterioritat a la pràctica 4 del mòdul 2.

Obriu el programa KidPix i trieu l'eina segells de goma  . Seleccionant aquesta eina, a la barra inferior de la pantalla us presentarà uns dibuixos petits o segells que podreu estampar a l'àrea de treball. 

Els segells estan classificats per categories. És possible canviar de categoria fent-hi clic a sobre del nom, aleshores, s'obre un desplegable amb les diferents propostes de segells.

 

 

1. Treball sobre el concepte de quantitat

Moltes activitats que es fan a l'educació infantil tenen per finalitat treballar el concepte quantitat i la discriminació del nombre. Aquesta activitat pretén treballar el concepte quantitat donant a l'alumne/a un seguit de conjunts que ha d'omplir de contingut atenent el nombre que conté l'etiqueta. Aquesta activitat pot ser plantejada també a la inversa, és a dir, donats els elements dins els conjunts, el que haurà de fer l'alumne/a serà posar els nombres corresponents a les etiquetes.

Seleccioneu l'opció d'escriure  i escriviu un títol que considereu adient a la vostra proposta de treball. Per exemple: Omple segons el nombre...

Podeu triar diferents tipus de lletra, mida, etc., amb les icones que hi ha a la part baixa de la pantalla. En aquest cas, s'ha triat un tipus de lletra Arial de mida 20 negreta, i s'ha centrat el títol.

Seleccioneu el color de la lletra del títol a la paleta de colors. En aquest cas, s'ha triat el verd.

Trieu l'eina de rodones a l'opció de rodona buida , i feu-la suficientment gran per poder-la omplir posteriorment amb tants elements com tingueu pensat que el nen/a hi hagi de posar a dins.

Per posar-hi l'etiqueta, feu servir l'eina quadrat  i, a dins, estampeu el nombre que vulgueu representar. Per fer aquesta última acció, obriu el menú Controls i trieu l'opció: Activa el mode Menuts. Observeu que, en fer clic sobre la icona de text  , a la part inferior de la pantalla us apareixen uns segells de lletres i nombres. Busqueu el nombre (prement la fletxa que teniu remarcada amb un requadre vermell) que vulgueu per posar dins l'etiqueta del conjunt.

 

L'opció de Mode Menuts deixa desactivades totes les opcions de tots els menús. Cal, doncs, per tornar a tenir tots els menús disponibles, tornar a la situació inicial fent clic sobre l'opció Desactiva el mode Menuts del menú Controls.
 

 

Ara només us resta fer la unió de la rodona del conjunt amb la seva etiqueta. La fareu mitjançant l'eina de la ratlla recta .

Deseu l'arxiu amb el nom m3conjun.kpx dins la carpeta D114\treballs\modul3\_practiques3.

El resultat podria ser semblant a aquest:

Vegeu-ho fet

2. Proposta de treball: seriacions

Se us proposa elaborar un full on es plantegin unes seqüències amb diferents graus de dificultat segons l'edat dels destinataris.

Obriu el KidPix i seleccioneu l'opció escriure , i escriviu un títol que considereu adient a la vostra proposta de treball, per exemple: Segueix les sèries...

Seleccioneu l'opció ratlla recta   i seleccioneu, també, un cert gruix adient. Dividiu el full en tres seccions mitjantçant tres ratlles rectes. 

Ara, ja a sobre de cada una de les ratlles, mitjançant l'eina segells ,  podreu desenvolupar l'inici de les sèries que es proposen perquè les acabin els alumnes. 

Deseu l'arxiu amb el nom m3series.kpx dins la carpeta D114\treballs\modul3\_practiques3.

El resultat pot ser, per exemple: 

3. Missatge secret

L'activitat consitirà a desxifrar el missatge secret, que pot tractar-se d'una dita, dels noms dels nens i nenes de la classe, objectes de l'aula, etc. En aquest cas, preparareu una activitat en què l'alumne/a haurà d'esbrinar el títol d'un conte.

A la part de dalt de la pantalla, escriviu l'enunciat de la proposta. A continuació, estampeu amb l'eina segells els dibuixos que considereu, i associeu, a cada un d'aquests dibuixos, una lletra que podreu trobar també a partir de l'opció text   desprès d'haver triat l'opció Activa el mode Menuts del menú Controls.

Un cop hagueu determinat quines lletres es necessiten per completar el missatge secret i quins són els segells-dibuixos que fareu servir, separeu-los de la zona que haurà d'omplir l'alumne/a emmarcant-los amb un rectangle o amb una línia divisòria.

Estampeu els segells corresponents a les paraules que constitueixen el missatge secret i, deixant un espai per poder estampar a sota les lletres corresponents, feu una línia corresponent a cada una de les paraules que conté el missatge.

Deseu l'arxiu amb el nom m3secret.kpx dins la carpeta D114\treballs\modul3\_practiques3.

El resultat podria ser similar a: 
 

Vegeu-ho fet

4. Escriure 

En aquesta activitat, es pretén que l'alumne/a, donats uns dibuixos, escrigui mitjançant l'eina del segell de lletres i nombres confegint, d'aquesta manera, les paraules corresponents als dibuixos que se li proposa.

Amb l'eina d'escriure text, , poseu el títol Escriu..., trieu el tipus de lletra, color, mida i negreta amb el menú inferior.

Recordeu que ja s'ha comentat que el format que per defecte obre el KidPix és el KPX, tot i que, també, si ho desitgeu, podeu incorporar dibuixos; si és així, haureu de fer servir l'opció Agrega el gràfic del menú Afegir.

Per a aquesta activitat, ho fareu a partir d'aquesta opció, atès que, si voleu incorporar, per exemple, fotografies d'objectes o de nens fetes amb la càmera digital, el format serà JPG.

Obriu el menú Afegir | Agrega el gràfic, en aquest cas, els dibuixos que inserireu tenen l'extensió GIF, així doncs, trieu aquest format al desplegable de la finestra Tipus.

A la finestra de Cerca:, situada a la part de dalt del quadre, cerqueu la carpeta on teniu els arxius que necessiteu per a aquesta pràctica (C:\D114\fitxers\modul3). Trieu, en aquest cas, el tipus de fitxer amb extensió GIF i seleccioneu-lo per començar l'arxiu lupa.gif; confirmeu amb el botó OK.

Situeu el dibuix a la zona superior esquerra de l'àrea de treball. Podeu modificar la mida del dibuix estirant sobre qualsevol de les fletxes que apareixen als quatre vèrtexs del quadre que emmarca el dibuix. Ara només caldrà desplaçar el dibuix: això ho aconseguireu posant el cursor al mig del dibuix i arrossegant-lo cap a la zona de la pantalla que desitgeu. 

Incorporeu els dibuixos següents, que trobareu a la mateixa carpeta. Quan ja tingueu tots el dibuixos importats, mitjançant l'eina línia recta , marqueu la zona on els alumnes posaran la paraula corresponent al dibuix. Deseu l'arxiu amb el nom m3escriu.kpx dins la carpeta D114\treballs\modul3\_practiques3.

El resultat podria ser: 

Vegeu-ho fet

Atenció !

Quan l'alumne/a acabi el treball, recordeu de desar l'arxiu canviant-li el nom, per no malmetre l'original.

En aquest sentit, és convenient tenir un model considerat com a original desat en una carpeta a part. Així, si erròniament deseu el treball final de l'alumne/a sense reanomenar l'arxiu, sempre podreu recuperar el model en el seu estat inicial.

Les activitats resoltes (com els models que es mostren a Vegeu-ho fet), poden imprimir-se i servir com a model autocorrectiu, perquè l'alumne/a comprovi el resultat correcte de l'activitat que ha fet.

Totes aquestes activitats poden recollir-se en un CD-ROM que formi un dossier electrònic de fi de curs per a l'alumne/a. En el mòdul 4: pràctica 4, veureu l'opció Projector de diapositives dins el KidPix, amb la qual podreu fer una galeria de tots aquests treballs. Una altra opció pot ser, també, imprimir en paper alguna d'aquestes activitats per incloure-les periòdicament a l'àlbum trimestral de l'alumne/a.

 

 
Amunt