Recursos TIC a l'educació infantil

Modificació d'un paquet JClic

Al mòdul 1 pràctica 6 vau estar veient la zonaClic i, opcionalment, el contingut del CD-ROM Sinera Clic 2000.

Ja vau veure que són moltes les temàtiques que es tracten en els paquets d'activitats JClic, i que, com que també són molts els temes que es tracten al llarg del curs, us pot anar bé treballar a l'aula algun dels molts paquets d'activitats JClic. Però, de vegades, us trobareu amb un paquet que no s'adequa exactament a allò que voleu fer i us convindria, doncs, redefinir-lo amb altres criteris de seqüenciació diferents dels que han tingut els autors a l'hora de confeccionar-lo, ja sigui perquè hi ha activitats que són massa elevades de nivell, o perquè no tenen una coherència metodològica amb la resta d'activitats que es fan a la vostra aula en aquell moment.

En aquesta pràctica, veureu com podeu redefinir un paquet d'activitats JClic per adequar-lo a les vostres necessitats d'aula concretes. Per a l'elaboració d'aquesta pràctica, visiteu la zonaClic, un lloc on trobareu totes les activitats JClic, i que s'actualitza permanentment.

Visita a la web de la zonaClic. Recuperar un projecte JClic. Obrir-lo i modificar un projecte JClic.

En aquesta pràctica, utilitzareu:

• Els navegadors Internet Explorer i/o Firefox
  • El programa JClic
  • El programa JClic author
  • Un projecte JClic que es descarregarà de la web de la zonaClic

Pràctica Instal·lar el motor de Java i el complement multimèdia
  Recordeu que al mòdul 1 pràctica 6 s'explicava com instal·lar i configurar el JClic. Podeu saltar aquesta part si us funciona correctament. Si no és així, reviseu la pràctica d'aquell mòdul.

Prąctica Visita a la web de la zonaClic

Connecteu-vos a Internet i, des de la pantalla inicial de la XTEC (http://www.xtec.cat), feu el recorregut següent: Escola Oberta | Zona Clic. També es pot accedir des de l'adreça http://clic.xtec.cat

Trieu l'opció de l'idioma català:

Feu clic sobre l'opció Activitats:

Accedireu la Biblioteca d'activitats. Feu clic a l'opció cerca d'activitats i accedireu a un cercador d'activitats Clic i JClic segons àrees temàtiques, nivells educatius o idioma. Feu una cerca:

Al desplegable Àrea, seleccioneu Música.

Al desplegable Idioma, seleccioneu català.

Al desplegable Nivell, seleccioneu Infantil (3-6) i deixeu la resta tal com està.

A la part inferior us apareixeran aquelles activitats que acompleixen els criteris de la cerca. Feu clic sobre Activitats de música per a educació infantil: obtindreu una pantalla amb una breu informació sobre el contingut de les activitats JClic. Els autors d'aquest projecte JClic són Magda Gil, Antoni Prim i Jorge Candel..

Localitzeu on diu de la versió del JClic en català, si teniu correctament el Java instal·lat se us obrirà la finestra d'instal·lació:

Feu clic a Aceptar i procedirà la instal·lació. Aneu dient Endavant fins arribar a l'úlima pantalla on quan dieu Finalitza s'obrirà l'activitat..

Feu una repassada a les activitats. Heu vist que, tot i que les activitats estan pensades per al nivell d'educació infantil, potser no s'adeqüen exactament al vostre nivell o objectius del vostre grup classe i us pot interessar redefinir l'ordre, canviar o treure alguna activitat.

Prąctica Obrir l'activitat amb el JClic author per poder-les modificar

Ja s'ha dit que els projectes del JClic són col·leccions d'activitats ordenades segons criteris dels seus autors. La seqüència d'activitats fa que un paquet pugui ser més o menys difícil. Aspectes de la presentació, com el tipus i mida de la lletra, els colors triats o la mida de les imatges també poden incrementar-ne la dificultat.

Els projectes d'activitats JClic estan desats com un arxiu jclic.zip que conté tots els arxius necessaris perquè l'activitat funcioni correctament.

Els projectes es poden editar amb el programa JClic author. Per obrir-lo en el cas que no el tingueu instal·lat heu d'anar a:

Feu clic al botó del JClic author.
Aquesta eina permet crear i modificar projectes JClic, en un entorn visual molt intuïtiu i immediat.

Un cop obert el programa, per obrir l'activitat que heu instal·lat aneu a Fitxers | Obre el fitxer entreu a la carpeta musinfa i obriu el fitxer musinfa.jclic.zip.

El JClic author

El JClic author és un programa que treballa amb projectes d'activitats JClic i que té la utilitat de crear i editar les activitats que fomaran el projecte.

Heu entrat al projecte d'activitats JClic de música. Aneu a la pestanya activitats, des des d'allà feu una ullada a totes les activitats per veure com es mostren per a la seva edició. Moveu-vos per totes les opcions: Opcions, Finestra, Missatges i Plafó

Per eliminar activitats que és el que farem a continuació, heu de situar-vos a la pestanya . Aquí veureu totes les activitats que formen aquest projecte, en aquest cas són moltes però no tots els projectes en tenen tantes. Busqueu a la columna etiqueta allà on diu timbre4.pac i situeu-vos a sobre de l'activitat timbre1.puz i feu clic sobre la icona elimina:

Repetiu ara el mateix amb les activitats timbre2.puz i timbre3.puz.

Deseu el projecte anant a Fitxers | Anomena i desa... Tingueu la precaució de canviar el nom, per exemple, prova.jclic.zip, així conservareu el projecte amb les activitats originals (musinfa.jclic.zip) i el projecte que vosaltres haureu redefinit. Confirmeu amb el botó Desa. Podeu desar-lo dins la carpeta D114\treballs\modul3\_practiques3.