Enrera
Mòdul 3
Recursos TIC a l'educació infantil
  Pràctica
1
2
3
4
5
   
Exercicis
Exercicis
 
Orientació espacial

Aprofitant novament els recursos del Writer i dels programes de tractament d'imatges, es proposa, ara, una altra activitat possible dins el racó de l'ordinador o per al treball habitual de l'aula. Es tracta d'una activitat per exercitar l'orientació espacial sobre el pla.

El Writer disposa d'una sèrie de figures geomètriques i altres formes que, convenientment utilitzades i manipulades des del Writer i el GIMP, permetran crear diversos exercicis.
 

   
Desenvolupament de la pràctica

Creació d'una taula amb el Writer que inclourà text i autoformes. Captura de la pantalla del Writer com a imatge al GIMP, manipulació d'aquesta imatge i utilització amb el KidPix (aquesta darrera part de la pràctica és opcional).

En aquesta pràctica, utilitzareu:

  • El programa Writer
  • El GIMP
  • El KidPix o el TuxPaint (opcional)
Prąctica Fer una taula amb el Writer i inserir diverses autoformes
   

Obriu el Writer i configureu el full en sentit horitzontal (mòdul 1: pràctica 2).
Escolliu el tipus de lletra, color i mida que desitgeu (m1: p2) i escriviu, a la part de dalt del full, el títol corresponent a allò que han de fer els alumnes:

PINTA LES FIGURES QUE SÓN COM LA PRIMERA DE LA FILA


Accediu al menú Taula | Insereix | Taula... i configureu la taula basada en sis columnes (espai vertical) per sis files (espai horitzontal).

Feu ara visibles les diferents formes de què disposa el Writer.

  • Des de la barra d'eines de Dibuix, fent-la visible des del menú Visualitza | Barra d'eines | Dibuix i fent clic a les diferents formes que apareixen.

Feu clic a Fletxes de bloc, seleccioneu Fletxa dreta.

Aparentment no ha passat res, però veureu que el cursor s'ha transformat en una creu.

Situeu-vos, ara, a qualsevol punt de la pàgina, preferentment, fora de la taula i feu clic. Veureu com la Fletxa dreta s'estampa sobre la pàgina emmarcada per vuit quadradets de redimensionar i un cercle groc que serveix per modificar la forma de la fletxa..

Podeu modificar les dimensions de la fletxa fent clic sobre els quadrats blaus i arrossegant amb el ratolí.

Quan la fletxa quedi amb la mida desitjada, arrossegueu-la fins a la primera cel·la, a dalt i a l'esquerra de la taula. Comprovareu que la cel·la no canvia de mida i és possible que la fletxa no càpiga dins la cel·la. El motiu és que les formes sempre floten sobre el text, també sobre les taules, i cal aconseguir manualment la mida adient de la cel·la que l'ha de contenir.

Per tant, situeu el cursor al límit entre dues cel·es i desplaceu la línia cap a baix fins que la cel·la sigui prou gran comper contenir la forma.

Ara caldrà modificar l'orientació de la fletxa per posar-la a les altres cel·les de la fila.

Per fer-ho, el millor és fer còpies de la primera fletxa, tantes com cel·les té la fila (la primera i cinc més, en aquest cas) i canviar després l'orientació.

Feu clic per seleccionar-la i accediu al menú Edita | Copiar i Edita | Enganxa. Perquè la fletxa s'enganxi prèviament hem de deseleccionar la fletxa que hem copiat.

És a dir, feu cinc còpies de la primera fletxa sense importar-vos la seva orientació. Arrossegueu, ara, les fletxes una a una i poseu cada una a la seva cel·la.

Quan teniu la fletxa seleccionada veureu que s'activa una nova barra d'eines a la part superior. És la barra de Propietats de l'objecte de dibuix:

Fent clic al símbol de rotació apareixeran nous punts vermells que permetran girar la imatge:

Seleccioneu, ara, cada una de les fletxes i canvieu l'orientació fent clic a la icona de rotació i deixeu una o dues amb la mateixa orientació que la primera..

Seleccioneu la prmera fletxa i poseula de color vermell i les altres les posareu de color blanc perquè es vegi més la diferència.

El resultat de la primera fila pot ser semblant a aquest:

Escolliu, ara, una forma diferent per omplir la segona fila. Així, en l'exemple s'ha triat Fletxa angle dret , també del grup Fletxes en bloc.

Quan aparegui la creu, feu clic i arrossegueu perquè l'autoforma es dibuixi a la pàgina amb les dimensions que vulgueu. Situeu l'autoforma nova dins la primera cel·la de la segona fila i feu la cel·la tan gran com sigui necessari per encabir-la aplicant algun salt de línia amb la tecla Retorn. Procediu com abans, aplicant diferents girs a cada forma. Aquí teniu el resultat:

Seguiu amb les files restants. Si no voleu omplir més files, suprimiu-les seleccionant-les amb el ratolí i accedint al menú Taula | Suprimeix | Files .

També, si voleu eliminar les separacions verticals entre les cel·les, podeu fer-ho situant-vos a l'interior de cada una d'elles i prement el desplegalbe Vora tot seleccionant la línia o línies que voleu que no es vegin.

Deseu l'arxiu amb el nom m3orienta.odt dins la carpeta D114\treballs\modul3\_practiques3.

Podeu veure uns exemples:

   
Podeu imprimir el document per tenir un model de fitxa en paper que podreu fotocopiar. En aquest cas, caldrà ampliar una mica el marge de l'esquerra, ja que ha quedat massa estret (pensant que després s'hagi de foradar). Per fer-ho, caldrà accedir al menú Format | Pàgina... i, des de la pestanya Pàgina, posar el marge esquerre a 3 o a 4. Si des del principi sabeu que el destí del document és imprimir-se en paper, cal ajustar el marge abans de començar a crear la taula.
   
  Si el que voleu és que els alumnes facin l'exercici des de l'ordinador, caldrà poder obrir el document des del programa adient, per exemple, el KidPix. Per fer-ho, caldrà convertir el document Writer en un document gràfic. Pot fer-se d'una forma relativament simple, capturant la pantalla com s'ha explicat anteriorment (m2:p5) o bé utilitzant els recursos del GIMP.
 

Prąctica Capturar la pantalla del Writer amb el GIMP
 

Una captura us permet congelar el que es veu a la pantalla en la seva totalitat o en part, de manera que, sigui del programa que sigui, es pugui tractar com una imatge.

Obriu el Writer i recupereu el fitxer que acabeu de desar. Podeu utilitzar aquest: m3orienta.odt (el trobareu a la carpeta fitxers\modul3). Feu una reducció de la visualització al 75% seleccionant aquest percentatge des del desplegable de la barra d'eines, i feu que el contingut de la pàgina es vegi totalment a la pantalla, ben centrat.

Obriu el GIMP. Accediu al menú Fitxer | Adquireix | Captura de pantalla i configureu-lo segons la imatge següent:

Cliqueu el botó Adquisició. S'obrirà la pantalla següent:

Arrossegueu la creu sobre la pantalla del processador de text. Tan bon punt deixeu anar la creu, la finestra capturada s'obrirà en una nova finestra del GIMP.

Amb la captura ja a la vista des del GIMP, configureu ara la mida.

En primer lloc, retalleu la part de la imatge que voleu fer servir. Cliqueu a l'eina escapça

Cliqueu, amb el botó esquerre del ratolí, a la part superior esquerra del que vulgueu retallar i, sense deixar de clicar, arrosegueu el ratolí fins a l'extrem oposat, com mostra la imatge:

A continuació, cliqueu al botó d'escapçar.

El destí d'aquesta imatge serà que es pugui veure des del KidPix. En aquell entorn, es visualitzen bé imatges d'uns 640 píxels d'amplada. Per donar aquestes mides a la imatge capturada, accediu al menú Imatge | Escala la imatge... i modifiqueu, únicament, la mida, Mida de la imatge | Amplada, posant 640. No cal que toqueu la mida Alçada, ja que es modificarà automàticament en proporció, sempre que la cadena estigui enllaçada, tal com es mostra en aquesta imatge:

Deseu la imatge amb el format BMP, amb el nom m3orien.bmp, per tenir-la disponible per utilitzar-la al KidPix. Si voleu treballar amb el TuxPaint, l'haureu de desar en format PNG. Deseu l'arxiu dins la carpeta D114\treballs\modul3\_practiques3.

   
Prąctica Treballar amb el KidPix o el TuxPaint (pràctica opcional)
 

1. Obriu el KidPix

Des del menú Agrega | Agrega un gràfic, recupereu el fitxer m3orien.bmp localitzant-lo dins la carpeta on l'heu desat abans. Ara està a punt per tal que hi treballin els nens i les nenes amb l'ordinador.

Per fer la tasca, caldrà utilitzar el pot de pintura en el cas d'aquesta proposta, o altres eines quan es tracti de marcar, encerclar, etc.

Aquest és un exemple del resultat:

Deseu el fitxer acabat des de l'opció Fitxer | Desa amb el nom m3orien1.kpx dins la carpeta D114\treballs\modul3\_practiques3.

2. Alternativament podeu obrir el TuxPaint.

Per tal de poder obrir el dibuix des del botó OBRE, prèviament l'haureu d'haver deixat a la carpeta per defecte del TuxPaint o allà on heu decidit des del programa de configuració (pestanya Saving) (m2:p4), sinó, no el podreu obrir, ja que no és possible navegar entre carpetes des del propi programa.

Feu clic a la miniatura del dibuix i premeu el botó Obre.

En acabar la feina, deseu el dibuix. No cal posar-hi nom.

Altres exemples:

 

   
Sempre que treballeu amb fitxers que els alumnes han de manipular, convé que tingueu una còpia de seguretat del fitxer original.  
 
Amunt