Recursos TIC a l'educació infantil

Sant Jordi: l'hora del conte

Quan arriba Sant Jordi, l'activitat principal se centra en treballs relacionats amb auques, rodolins o producció de contes. Veure, ara, com fer una presentació de treballs gràfics utilitzant un recurs més del programa KidPix.

Creació de presentacions de dibuixos amb so, amb l'opció Projector de diapositives del programa KidPix.

En aquesta pràctica, utilitzareu:

• El programa KidPix 4
  • L'opció Projector de diapositives del programa KidPix.

Prąctica Elaboració d'una galeria d'imatges. Projecció de la presentació

En la pràctica 4 del mòdul 2, vàreu treballar el programa KidPix com a editor gràfic per fer els dibuixos, amb la intenció d'il·lustrar el projecte de classe. En aquesta ocasió, el treball serà pensant en Sant Jordi: l'elaboració d'un conte o d'una auca col·lectiva on cada alumne/a, parelles o grup petit haurà fet prèviament una escena del conte o una seqüència que haureu distribuït amb anterioritat per garantir un fil conductor comú coherent.

Per fer aquesta part de la pràctica, heu de crear alguns dibuixos amb el KidPix (podeu crear quatre dibuixos que guardin relació amb la festa de Sant Jordi). Posteriorment i un cop fets i desats els dibuixos que poden ser fets en sessions anteriors, fareu el muntatge necessari per poder-los visionar en forma de llibre electrònic. Deseu cada un dels arxius amb el nom escena1.kpx, escena2.kpx... dins la carpeta D114\treballs\modul4\_practiques4, mitjançant l'opció Desa del menú Fitxer.

Obriu el programa KidPix per l'opció del Projector de diapositives (icona de sota, a la dreta).

Accedireu a la pantalla següent:

Disposeu d'un total de 96 quadrats, cada un dels quals formarà una pantalla on podreu inserir el dibuix. En definir la transició que farà, també podreu escollir la durada que l'exposició tindrà en pantalla. Observeu que, quan estigueu treballant en una escena, aquesta estarà seleccionada amb un requadre vermell.

Podreu retornar al Taller de pintura amb la icona del pinzell que teniu a la part inferior dreta de la pantalla.

Elaboració d'una galeria d'imatges

Feu clic sobre el primer quadrat i observeu que, a la part inferior, apareix una icona d'una carpeta. Fent-hi clic a sobre, s'obrirà un quadre on, tot navegant, haureu de cercar els arxius de dibuix que voleu inserir (recordeu que els heu desat dins la carpeta: D114\treballs\modul4\_practiques4). Aquest serà el dibuix què hi haurà a la primera diapositiva de la presentació.

Fixeu-vos que, únicament, deixa inserir fitxers amb extensió KPX. Seleccioneu el fitxer escena1.kpx.

Ara definireu el temps d'exposició de cada una de les escenes. En fer clic sobre el botó de Transicions de les diapositives que teniu a l'esquerra de la pantalla, us apareixen, davant de cada una de les diapositives, una fletxa vermella. Feu clic sobre la primera: us apareix un quadre on podreu configurar l'efecte de la transició i el so que vulgueu.

Fixeu-vos que sobre la fletxa ha quedat incorporada la icona de la transició que heu triat. Podeu definir una transició i un so diferents per a cada diapositiva.

Ara feu clic sobre el rètol que hi ha sota el quadre amb el que esteu treballant.

Us apareix un menú on podeu definir diferents accions per fer: determinar el temps d'exposició de la diapositiva en el cas que trieu l'opció automàtica, o bé decidir si el pas de la diapositiva es farà en fer un clic de ratolí, o bé per teclat, o com a última acció, desprès de llegir el text en el cas que a la diapositiva n'hi hagi.

Ja teniu configurada la que serà la primera diapositiva. Procediu de manera igual amb el segon quadre (segona diapositiva del conte) i així successivament fins a completar tants quadres com escenes del conte tingueu.

Un cop tingueu tots els dibuixos incorporats en els diferents quadres, podeu redefinir l'ordre de les diapositives arrossegant-les amb el ratolí.

Si voleu posar en marxa la galeria d'imatges per veure com ha quedat la vostra presentació, feu clic sobre el botó Comença que teniu al costat esquerre.

Quan ja tingueu totes les pantalles definides, deseu tot el conte amb l'opció Desa del menú Fitxer amb el nom sjordi.kpp dins la carpeta C:\D114\treballs\modul4\_practiques4.

Observeu que l'extensió que posa per defecte és KPP.

Projecció de la presentació

Vegeu ara el resultat de la presentació. Per fer-ho, teniu dues opcions: directament i fent un clic sobre el botó Comença, o bé, si heu tornat a iniciar la sessió i no teniu carregades les escenes de la galeria, el que haureu de fer primer serà fer aparèixer aquestes escenes en pantalla. Això ho aconseguireu fent servir l'opció Fitxer | Obre. Us presenta un quadre amb els arxius KPP que teniu fets; seleccioneu l'arxiu sjordi.kpp i accepteu.

Recordeu que teniu l'arxiu desat dins la carpeta: C:\D114\treballs\modul4\_practiques4.

Ara ja podeu executar la presentació com abans: prement el botó Comença.

També podeu desar tota la galeria en format MOV mitjançant l'opció Fitxer | Exporta, amb la qual cosa, obtindreu una presentació que contindrà totes les imatges de la galeria i que podreu executar de forma independent al mateix ordinador; o bé la podreu executar en un altre ordinador, encara que no disposi del programa KidPix.

Posteriorment i per poder visionar la presentació de forma automàtica, caldrà tenir instal·lat a l'ordinador el programa QuickTime Player. Quan es fa la instal·lació del programa KidPix, s'instal·la automàticament la versió 6.5 d'aquest programa.

Deseu, també, l'arxiu amb aquesta opció amb el nom sjordi.mov. L'utilitzareu una altra vegada per a la pràctica 5 d'aquest mateix mòdul. Deseu-ho dins la carpeta D114\treballs\modul4\_practiques4.

Recordeu que, a la pràctica 2 d'aquest mateix mòdul, heu fet una postal de Nadal que heu desat amb el nom postal.kpx. Podeu fer una presentació de totes les postals fetes pels alumnes.